Toukotalkoot laittaa kodin kesäkuntoon

16.5.2017

Toukotalkoot-kampanjan tiedote

Kesän kynnyksellä on syytä virittää kodin tekniset laitteet kesäkuntoon. Tarpeettomat lämmitysjärjestelmät ja -laitteet kytketään pois päältä talven jäljiltä ja sadevedenpoiston toimivuus tarkastetaan.

Lattialämmitystä tarvitaan märkätiloissa kesäaikanakin mukavuuden varmistamiseksi sekä home- ja kosteusvaurioiden estämiseksi, mutta termostaatin voi sään lämmettyä säätää pienemmälle ja säästää sähköä. Lämminvesivaraajakin kannattaa säätää pienemmälle ja ehkäistä lämpöhäviöitä. Varaaja ei kesäaikana lämmitä yhtä paljon tilaa ympärillään. Ilmastointilaitteiden lämpötilan säätö sekä ilmanvaihtolaitteiden suodattimien vaihto tai puhdistus ovat myös tärkeitä kevään toimenpiteitä.

Kesällä tarpeettomia energiansyöjiä ovat myös pihan sulanapitojärjestelmät, vesiputkien lämmityskaapelit ja pakkasvahdit. Ulkovalaisimet kannattaa valon lisääntyessä säätää pois päältä tai ajastaa hämäräkytkimellä.

Sisätiloissakin on voinut olla käytössä talven aikana tilapäislämmittimiä, saattolämmityksiä ja pakkasvahteja, jotka on syytä kytkeä ilmojen lämmetessä pois päältä.

Aurinkosuojauksen, kuten esimerkiksi markiisien tai sisäpuolisten verho- ja kaihdinratkaisujen, käyttö vähentää kesäaikana sisätilojen jäähdytyksen tarvetta.

Aurinkokeräinten tai -paneelien tehoa voi parantaa poistamalla roskat ja pesemällä pois pinttynyt lika. Myös räystäskourujen ja -kaivojen tilanne on hyvä tarkastaa, etenkin jos syksyn viimeiset lehdet ja räystäskaivoihin kertynyt liete ovat vielä poistamatta.

Toukotalkoot-kampanja palauttaa mieliin asumiseen liittyviä helppoja huolto- ja tarkistustoimia, jotka ovat asukkaan omalla vastuulla ja lisäävät asumismukavuutta, energiatehokkuutta, terveellisyyttä ja turvallisuutta. Tarkastustoimia helpottamaan on laadittu tarkastuslista, jonka voi tulostaa osoitteesta http://www.toukotalkoot.fi/. Kerros- ja pientaloille on omat tarkistuslistansa. Niissä käydään läpi yksinkertaiset tarkistustoimet turva- ja sähkölaitteista vesi- ja viemärilaitteisiin sekä ilmanvaihtoon. Lisäksi pientaloasukkaiden listassa on huomioitu lämmityslaitteisto sekä salaoja- ja sadevesijärjestelmät.

Viisi vinkkiä talon keväthuoltoon:

• Poista lehdet ja liete räystäskouruista ja -kaivoista
  • Säädä lattialämmityksen termostaatti ja lämminvesivaraaja pienemmälle
  • Poista aurinkovaraajaan tai -keräimiin kertynyt lika ja lehdet
  • Ota pois käytöstä turha ulkovalaistus tai varusta se hämäräkytkimellä
  • Varmista, että sulanapitojärjestelmät, lämmityskaapelit ja muut talveen liittyvät -laitteet eivät kuluta energiaa

Toukotalkoiden tarkistuslistat löydät täältä

Tarkistustoimet videoina löydät täältä

Mukana Toukotalkoot-kampanjassa ovat Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry/Löydä sähkömies -palvelu, Lämmitysenergia Yhdistys, Suomen Omakotiliitto ja Suomen Kiinteistöliitto.