Tukes varoittaa: Useissa ilotulitepadoissa vaarallinen ohje - älä ammu, palauta tuotteet ostopaikkaan!

30.12.2016 Lehdistötiedote

Tukes varoittaa ilotulitepatoja ostaneita kuluttajia väärää tietoa antavasta käyttöohjeesta. Markkinoilla on ollut myynnissä useita patoja, joissa oleva ylimääräinen keltainen tarra ”TÄMÄ KYLKI KOHTI YLEISÖÄ – DENNA SIDA MOT PUBLIKEN” ohjaa ampumista väärään suuntaan ja aiheuttaa näin vakavan vaaran ampujalle ja katsojille. Virheellisiä ohjeita löytyy ainakin seuraavista tuotteista: Finlandia, Final Countdown, Paratiisin valloitus, Paratiisin valloitus-B, Gold-patalajitelma, Gold 3, Gold 4, Gold 5, Maanjäristys, Taivassalamoi, Megabosse ja Superbosse.

Tiedotetta on päivitetty tuotenimien osalta klo 13.15.

Ilotulitteiden maahantuoja Suomen Ilotulitus Oy havaitsi virheen omassa laadunvalvonnassaan ja on ollut yhteydessä patojen jälleenmyyjiin. Osa tuotteista on päätynyt kuluttajille virheellisinä. Kuluttajille myytyjen virheellisten tuotteiden määrä ei ole tiedossa, mutta maahantuojan arvion mukaan niitä on noin 300.

Tukes on hyväksynyt maahantuojan ehdotuksen korjaavasta toimenpiteestä, jossa tuotteessa oleva väärä tieto voidaan poistaa teippaamalla tai yliviivaamalla se ennen myyntiä kuluttajalle. Jälleenmyyjillä on myynnissä näin korjattuja tuotteita. Tukesin tietojen mukaan osa jälleenmyyjistä, kuten SOK-ryhmä ja Kesko ovat poistaneet tuotteet kokonaan myynnistä oma-aloitteisesti.

Myös joitain virheellisen tuotteen ostaneita kuluttajia on tavoitettu.

- Osa jälleenmyyjistä on pyrkinyt tavoittamaan asiakkaitaan kanta-asiakasjärjestelmänsä kautta tai muilla keinoin. Tärkeää on, että tieto saavuttaisi kaikki vaarallisia patoja ostaneet kuluttajat, ryhmäpäällikkö Kurt Kokko Tukesista kertoo.

Kuluttajien tulee palauttaa tuotteet ostopaikkaan. Tuotteita ei saa ampua.

Kuvia tuotteista:

virheellinen pakkaustarra

Päivitämme tietoa vaarallisista ilotulitteista nettisivuillamme www.tukes.fi ja Twitterissä @tukesinfo.

Kurt Kokko, ryhmäpäällikkö, puh. 029 5052 128

Mikko Ojala, ylitarkastaja, puh. 029 5052 427