Hyppää sisältöön

Tukesin ilotuliteturvallisuuskampanjan Markku rohkaisee suojalasien käyttöön

Tukes
Julkaisuajankohta 26.12.2013 10.09
Tiedote

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) ilotuliteturvallisuuskampanjan keulahahmo Markku rohkaisee jälleen uudenvuoden juhlijoita käyttämään ilotulitteita turvallisesti. Tänä vuonna Markku ja hänen tähdittämänsä The Expolodables tulee tutuksi sosiaalisen median kanavissa ja elokuvateattereissa ympäri maan. Kampanjan tavoitteena on herätellä etenkin nuoria siihen, että suojalasien käyttö on ilotulitteen ampujille paitsi pakollista, myös halpa ja vaivaton keino suojata silmät mahdollisilta ilotulitteiden aiheuttamilta silmävammoilta.

Tukes haluaa kampanjallaan muistuttaa, että ilotulitteita pitää käsitellä varovasti, käyttöohjeita noudattaa ja silmät suojata. Ilotulitteet ovat räjähteitä, joiden käyttöön liittyy aina riskejä. Suojalasit ovat lain mukaan pakolliset ilotulitteiden ampujille, ja niitä käyttämällä voidaan välttää useimmat silmävammat. Suojalasit ovat erittäin suositeltavia myös ilotulitusta katseleville kavereille. Suojalaseja myydään samoissa myyntipisteissä kuin ilotulitteitakin.

‒ Kampanjamme viestintätyylin, -keinot ja -kanavat olemme valinneet pääkohderyhmäämme eli 15 - 24 -vuotiaita silmällä pitäen. Haluamme tuoda esiin ilotulitteisiin liittyviä riskejä ja muistuttaa suojalasien tärkeydestä tavalla, joka puhuttelisi erityisesti heitä. Toimme Markun ilotuliteturvallisuusviestintämme keulahahmoksi viime vuonna, ja hyvät kokemuksemme kannustivat jatkamaan Markun kanssa myös tänä vuonna, viestintäjohtaja Johanna Salomaa-Valkamo Tukesista kertoo.

Markku on jo joulukuun alusta lähtien muistuttanut suojalasien tärkeydestä sosiaalisen median yhteisöpalveluissa Facebookissa ja Instagramissa. Markku on julkaissut lyhyitä elokuvateasereita, joissa hän räjäyttelee näyttäviä raketteja ja ilotulitteita. Tänään tapaninpäivänä teasereista jalostuu The Explodables -mainos, jota esitetään välipäivinä elokuvateattereissa ympäri Suomea.

Instagramissa Markku arpoo vuoden loppuun asti päivittäin elokuvalippuja kaikkien itsensä suojalasit päässä kuvanneiden ja kuvansa #suojarillit-tunnisteella merkinneiden sekä kuvista tykänneiden kesken, pääpalkintona kisassa on koko vuoden leffaliput.

Tukes on kampanjoinut aktiivisesti ilotuliteturvallisuuden puolesta vuodesta 2000 lähtien. Tukes testauttaa ilotulitteita, valvoo niiden turvallisuutta ja vaatimustenmukaisuutta sekä maahantuontia ja huolehtii ilotulitteiden markkinavalvonnasta. Ilotulitteiden käyttöä valvovat poliisit ja myyntiä pelastusviranomaiset.

Lisätietoja:
Viestintäjohtaja Johanna Salomaa-Valkamo, puh. 029 5052 481
sähköposti [email protected]

Kampanjan kanavat:
Verkkosivut: www.ilotulitus.info
Facebook: www.facebook.com/hyvamarkku
Instagram: @theexplodables, #suojarillit
YouTube: www.youtube.com/user/MarkkuTuubi
Twitter: www.twitter.com/ilotulitusinfo
www.tukes.fi

 
Sivun alkuun