Hyppää sisältöön

VAK-säiliön kapasiteetin nostaminen edellyttää uutta tyyppihyväksyntää koko säiliölle

Tukes
Julkaisuajankohta 10.9.2013 15.11
Tiedote

Ajoneuvojen suurimmat sallitut mitat ja suurin sallittu massa muuttuvat. Muutokset johtuvat valtioneuvoston asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta (407/2013), joka tulee voimaan 1.10.2013. Asetukseen sisältyy poikkeuksia vaarallisten aineiden kuljetuksille. Uudet massarajat mahdollistavat aikaisempaa suuremmat tilavuudet vaarallisten aineiden kuljetuksessa. Vaarallisten aineiden kuljetussäiliön kapasiteetin nostaminen edellyttää uutta tyyppihyväksyntää koko säiliölle.

Valtioneuvoston asetuksen (407/2013) ajoneuvoyhdistelmän massaa koskevat poikkeukset vaarallisten aineiden kuljetuksessa ovat:

1. Vähintään seitsemänakselisen ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa on 60 tonnia, jos kuljetus kuuluu vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain (719/1994) soveltamisalaan. Tällaisen ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa on kuitenkin 68 tonnia, jos ajoneuvoyhdistelmässä on vähintään kahdeksan akselia ja ajoneuvoyhdistelmän vetoautossa on vähintään neljä akselia.

2. Ajoneuvoyhdistelmässä, jonka massa on yli 64 tonnia, vähintään 65 prosenttia perävaunun massasta tai perävaunujen massasta yhteensä tulee kohdistua akseleille, jotka on varustettu paripyörin. Vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta vaarallisten aineiden säiliökuljetukseen.

Muutokset säiliöiden rakenteeseen ja varusteisiin

Uudet massarajat mahdollistavat aikaisempaa suuremmat tilavuudet vaarallisten aineiden kuljetuksessa. Asetus ei kuitenkaan velvoita siirtymään suurempiin kuljetuskapasiteetteihin.

Uusilla VAK-säädöksillä ei ole yhteyttä valtioneuvoston asetukseen (407/2013) koskien uusia mittoja ja massoja. VAK-säädöksien muutos on osa kansainvälistä vaarallisten aineiden kuljetusta koskevan ADR-sopimuksen säännöllistä tarkistamista, asetus (407/2013) on puolestaan täysin kansallinen säädösmuutos.

Säiliöteollisuus on aloittanut vanhojen vaarallisten aineiden kuljetussäiliöiden (jäljempänä VAK-säiliöt) muutostöitä uusien massarajojen hyödyntämiseksi. Säiliötilavuuden lisääminen esimerkiksi säiliötä pidentämällä tai uuden osaston lisäyksellä edellyttää uutta tyyppihyväksyntää koko säiliölle.

Viranomaisille ja tarkastuslaitoksille tulleiden kyselyiden takia Tukes katsoo tarpeelliseksi tarkentaa, että VAK-säiliöiden tyyppihyväksyntään liittyvät säädökset eivät tältä osin muuttuneet viime heinäkuussa voimaan tulleessa liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa (537/2013). Alalla ilmenneiden erilaisten tulkintojen johdosta alla on selvennetty säiliön tyyppihyväksyntää koskevaa lisäystä.

 Muutosten vaikutus tyyppihyväksynnän voimassaoloon 

Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (369/2011) liitteen A luvussa 6.8 on määritelty säiliöihin tehtävien muutosten vaikutus tyyppihyväksymiseen seuraavasti:

6.8.2.3.2 Jos säiliöitä, monisäiliöajoneuvoja tai MEG-kontteja valmistetaan muuttamatta rakennetta sarjatuotantona tai yksittäin, on tämä hyväksyntä voimassa sarjatuotantona valmistetuille tai myöhemmin yksittäin valmistetuille säiliöille, monisäiliöajoneuvoille tai MEG-konteille.

Rakennetyypin tyyppihyväksymistodistusta saa kuitenkin käyttää säiliöille, joiden rakennetyyppiin on tehty vähäisiä muutoksia, jotka vähentävät säiliön kuormitusta ja rasitusta (esim. alempi paine, pienempi massa tai tilavuus) tai lisäävät rakenteen turvallisuutta (esim. suurempi säiliön seinämän paksuus, useampi loiskelevy, pienemmät aukkojen halkaisijat). Nämä vähäiset muutokset on selvästi kuvattava tyyppihyväksymistodistuksessa. 

Tukes katsoo, ettei säiliön tilavuuden lisääminen ei ole liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (369/2011) liitteen A kohdassa 6.8.2.3.2 mainittu vähäinen muutos. Kohdan mukaan kaikki tyyppihyväksynnän piiriin laskettavat muutokset tarkoittavat muutoksia, jotka ovat kapasiteetin pienennyksiä suhteessa alkuperäiseen tyyppihyväksymiseen. Sallittujen muutosten lähtökohtana on, ettei säiliön materiaalia, materiaalivahvuuksia muuteta, tai säiliön sisäisistä tai ulkoisista suunnittelupaineista poiketa.

Säiliön vähäinen muutos

Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (369/2011) liitteen A lukuun 6.8 on tehty seuraava lisäys (537/2013) koskien metallisia kiinteitä ja irrotettavia säiliöitä, metallisia säiliökontteja, säiliövaihtokoreja, monisäiliöajoneuvoja ja MEG-kontteja:

6.8.2.3.4 Tehtäessä muutoksia säiliöön, jonka tyyppihyväksyntä on voimassa tai jonka tyyppihyväksynnän voimassaolo on päättynyt tai tyyppihyväksyntä on kumottu, rajoittuvat testaus, tarkastus ja hyväksyntä muutettuihin säiliön osiin. Muutoksen on täytettävä näiden säännösten ne vaatimukset, joita sovelletaan muutosajankohtana. Alkuperäinen tyyppihyväksyntä pysyy voimassa niiden säiliön osien osalta, joita muutos ei koske. Muutos voi koskea yhtä tai useampaa säiliötä, joilla on sama tyyppihyväksyntä.

Tukes katsoo, ettei VAK-määräysten uutta kohtaa 6.8.2.3.4 voi soveltaa irrallaan, vaan se on täydennys aikaisemmin säädettyyn kohtaan 6.8.2.3.2. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (537/2013) luvussa 6.8.2.3.4 mainitut säiliön muutokset eivät näin ollen tarkoita säiliön tilavuuden kasvattamista esimerkiksi pidentämällä tai uuden osaston lisäyksellä. Tämän kohdan tarkoittamat muutokset rajoittuvat säiliön varustamiseen ja siihen tehtäviin muutoksiin. 

Säädökset:

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus 537/2013 vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen muuttamisesta

Valtioneuvoston asetus 407/2013 ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta

Lisätietoja:
Ylitarkastaja Simo Lehmusmies, puh. 029 5052 055, [email protected]

 
Sivun alkuun