Hyppää sisältöön

Verkkokauppaostoksilla tieto lisää turvaa

Tukes
Julkaisuajankohta 3.8.2015 9.38
Tiedote

 

Vaivattomuus, rajattomat valikoimat ja hinta - siinä syitä, jotka houkuttelevat kuluttajia verkko-ostoksille.

Suomalaiset ostivat tavaroita, palveluja ja sisältöjä verkosta vuonna 2014 yhteensä 10,5 miljardilla eurolla, selviää TNS Gallupin, Kaupan liiton ja Asiakkuusmarkkinointiliiton Verkkokauppatilastosta. Vähittäiskaupan tuotteita ostettiin verkosta yhteensä 3,6 miljardilla eurolla ja palveluita 5,7 miljardilla eurolla. Käyttötavaroista jo iso osa ostetaan netistä. Viidessä vuodessa vähittäiskaupan tuotteiden verkkokauppa on kasvanut kolmanneksen. Ulkomaisiin verkkokauppoihin virtaa jopa 44 prosenttia kaikista vähittäiskaupan verkko-ostoksista.

Kuluttajaneuvontaan tulleista yhteydenotoista viime vuosina noin kymmenen prosenttia on liittynyt verkko-ostoksiin. Kuluttajat ovat kohdanneet ongelmia erityisesti koettaessaan perua kauppaa tai irtisanoa sopimuksen. Aina tilattua tavaraa ei ole toimitettu tai tuotteet ovat olleet viallisia. Ilmaisista tuotenäytteistä aiheutuneet sopimukset ja muut ”tilausansat” ovat myös yleisiä. Ostajalle voi tulla yllätyksenä, ettei suomalainen kuluttajansuoja ylläkään kaikkialle.

Suomalaisten valvontaviranomaisten yhteistyössä toteuttama Tieto lisää turvaa -kampanja kiinnittää huomiota asioihin, joista verkko-ostajan olisi hyvä olla selvillä ennen ostamista. Kampanja muistuttaa, että ongelmatilanteissa suomalaiset valvontaviranomaiset voivat puuttua vain suomalaisten nettikauppojen tuotteisiin ja suomenkielisten verkkokauppojen markkinointiin ja sopimusehtoihin.

Taloudellisten seikkojen lisäksi viranomaiset toivovat kuluttajilta valppautta myös tuoteturvallisuusasioissa. Pahimmillaan verkkokaupasta voi löytyä tuote, joka onkin jossain päin maailmaa poistettu myynnistä hengenvaarallisena. Aidon tuotteen sijasta paketista voi paljastua erilaisia tuoteväärennöksiä. Tuote saattaa näyttää samalta kuin kivijalkakaupan tuote, mutta se voikin olla tarkoitettu muunlaisiin sääolosuhteisiin tai verkkojännitteeseen. Jos tuote ei täytä turvallisuusvaatimuksia ja kauppa toimii viranomaisten toimivallan ulottumattomissa, mahdollisen vahingon sattuessa vastuun kantaa kuluttaja itse.

Kampanjan iskulauseena on ”Tässä kaupungissa ei ole seriffiä”. Lause viittaa siihen, että nettikauppa voi pahimmillaan olla melkoinen villi länsi, jossa kukaan ei valvo tuotteiden turvallisuutta ja turvaa kuluttajan oikeuksia. Kampanjassa annetaan kuluttajille käytännön vinkkejä verkko-ostamiseen ja neuvoja, miten vastuullisen kaupan ja luotettavan tuotteen voi verkossa tunnistaa.

Tieto lisää turvaa -verkkosivustolla on perustietoja ja -vinkkejä verkko-ostamisesta. Kampanja näkyy myös Ylen televisiokanavilla viikolla 32, ja  sosiaalisen median kanavissa on kampanjan videoita ja mainosbannereita. Facebook-sovellukseen liittyvällä kilpailulla haastetaan kuluttajia testaamaan omaa nettiostostietämystään.

Kampanjan taustalla ovat Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi), Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea, Säteilyturvakeskus (STUK), Tulli sekä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes). Kaupan liitto toimii kampanjan tukijana.

Nuorimies tilasi verkosta hiiren ja nuori nainen hajuveden, ja kuinkas sitten kävikään...

http://youtu.be/5R37hiOARAk

http://youtu.be/jW0hnLOkKOI

Teksti: Nilla Hietamäki

Linkkejä

Kampanjasivut www.tietolisääturvaa.fi

Testaa tietosi verkkokaupasta

Verkkokauppatilasto 2014 / TNS Gallup, Kaupan liitto ja Asiakkuusmarkkinointiliitto

Vähittäiskauppa verkossa 2014 -kuluttajakysely / Kaupan liitto
 
Sivun alkuun