Skip to Content

Ole rohkeasti arkajalka kesän riennoissa, kannustaa tuore valvova viranomainen

Tukes
Julkaisuajankohta 2.5.2016 9.37
Tiedote

Leikkikentillä lapsia leikittävät vanhemmat, vaellusta suunnittelevat aktiiviliikkujat ja ohjelmapalveluiden pariin yllytetyt polttarisankarit: tämä on muistutus teille. Vaikka vastuu turvallisuudesta onkin palveluntarjoajalla, jokainen kuluttaja voi itse vaikuttaa siihen, tapahtuuko kesänvietossa onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Tuntemalla omat rajat ja kunnioittamalla niitä välttää usein myös riskit, kaikki palvelut eivät nimittäin sovi kaikille. Vapaa-ajan palveluiden turvallisuuden valvonnasta vastaa toukokuusta lähtien kuntien sijaan Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes). Tukes valvoo jatkossa esimerkiksi uimahallien, kylpylöiden, huvipuistojen, laskettelukeskusten, luonto- ja liikuntapalveluiden sekä ohjelmapalveluiden turvallisuutta.

Näillä vinkeillä parannat omaa ja läheistesi turvallisuutta kesän riennoissa:

Leikkikentät: Ota huomioon lapsen ikä- ja taitotaso, älä nosta häntä välineisiin, joihin hän ei itse pääse.

– Leikkikenttävälineet on suunniteltu siten, että pienimmät lapset eivät itse pysty kiipeämään vaativampiin välineisiin, joista voi esimerkiksi tippua korkealta. Lasten leikkejä tulee valvoa, mutta heidän tulee antaa leikkiä omalla tasollaan, ylitarkastaja Kaarina Kärnä kertoo.

Retkeilyreitit: Älä ole se luonnossa kulkija, jota etsitään helikopterilla maastosta.

– Mieti realistisesti maaston vaatimukset, reitin pituus ja oma osaamisesi. Jos suunnistus ei ole vahvuutesi, pysy mieluiten merkityillä ja ylläpidetyillä reiteillä. Ilmoita muille, mihin olet menossa ja koska olet tulossa takaisin.  Kun arvioit oikein omat kykysi, et todennäköisesti ole se retkeilijä, jonka voimat uupuvat kesken kaiken, Kärnä jatkaa.

Ohjelmapalvelut: Polttarisankarinkaan ei ole pakko suostua kaikkeen.

– Vaikka sinua kuinka yllytettäisiin, ole tarvittaessa rohkeasti pelkuri. Jos johonkin osallistuminen ei tunnu itsestä järkevältä ja pelottaa, kieltäydy. On fiksua asettaa oma turvallisuus etusijalle. Tietty varovaisuus on vain hyvästä, Kärnä neuvoo.

Kerro palvelun vaaroista elämystä tarjoavalle, tarvittaessa Tukesille

Jos kuluttajapalvelun turvallisuus epäilyttää tai palveluun saamasi opastus on puutteellista, kannattaa antaa suoraan palautetta vastuutaholle eli toiminnanharjoittajalle. Lisäksi Tukesiin voi tehdä ilmoituksen vaarallisesta kuluttajapalvelusta, mikä tapahtuu kätevimmin Tukesin verkkosivuilta löytyvän lomakkeen avulla.

Kuluttajapalveluita tarjoava on aina vastuussa tarjoamansa palvelun turvallisuudesta. Keskeistä palvelun turvallisuuden kannalta on, että kuluttaja saa palvelun turvallisen käytön kannalta riittävät tiedot ja tarvittavan perehdytyksen. Tietojen perusteella kuluttaja saa oikean käsityksen palvelun luonteesta ja voi arvioida sen sopivuuden itselleen.

– Myös kuluttajan on toimittava turvallisuushakuisesti, noudatettava annettuja turvallisuusohjeita ja tunnistettava oman osaamisensa ja kuntonsa rajat, ylitarkastaja Kaarina Kärnä Tukesista sanoo.

Keskeisimmät kaikkia toiminnanharjoittajia koskevat lakisääteiset velvollisuudet tietojen antamisen lisäksi ovat yleinen huolellisuusvelvollisuus ja velvollisuus ilmoittaa onnettomuuksista ja vakavista läheltä piti -tilanteista viranomaiselle. Suuresta osasta kuluttajapalveluita pitää laatia myös turvallisuusasiakirja, johon kirjataan, miten palveluun liittyvät vaarat on tunnistettu, miten riskit hallitaan ja miten niistä kerrotaan palveluja ostaville asiakkaille.

Lisätietoja:

Kuluttajapalveluiden turvallisuusvalvonta keskitetään Tukesiin 1.5.2016 alkaen (ammattilaistiedote 27.4.)

Janne ja Kaarina valvovat jatkossa elämykset turvallisiksi (Tukesin verkkolehden juttu 21.4.)

Kuluttajaturvallisuuslaki (920/2011) ja sen muutos 1510/2015

ylitarkastaja Kaarina Kärnä, p. 029 5052 184

sähköposti muotoa: [email protected]  

Back to top