- Vaarallisten aineiden tiekuljetusonnettomuudet Suomessa vuosina 2013-2018. Traficom julkaisu 3/2019.
- VAK-onnettomuudet 2004-2013. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimat vaarallisten aineiden tiekuljetusonnettomuudet. Liikennevakuutuskeskus 2015.
- Annual road freight transport of dangerous good, by type of dangerous good and broden down by activity. Eurostat 2018.
- Tietilastot. Liikennevirasto.
- Vaaralliset aineet. Euroopan komissio.
Onnettomuudet
Pelastuslaitoksille aiheutuneet hälytystehtävät, joissa on ollut osallisena VAK-ajoneuvo (Lähde: Pelastuslaitosten Pronto-tietokanta)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Hälytystehtävien lkm | 138 | 125 | 96 | 121 | 112 | 119 | 189 |
Lisätietoa VAK-onnettomuuksista ja niiden syistä: Traficomin VAK-päivä 7.2.2019.
Yleisimmät onnettomuuden syyt
VAK-onnettomuudet eivät useimmiten johdu kuljetettavana olevasta aineesta. Sen sijaan onnettomuuden syynä on usein joko olosuhteisiin nähden väärä tilannenopeus (esim. jäinen tie, huono näkyvyys, aikataulupaineet), rekan ajolinjan siirtyminen liian lähelle tien reunaa (penkan murtuminen, ojaan suistuminen), tai muun liikenteen aiheuttama yllättävä kohtaamistilanne. Myös onnettomuuden raivaustilanteessa sattuu silloin tällöin vuotoja.
Korkeintaan kolmen kuution pakkauksiin (mm. IBC-pakkaukset, tynnyrit) liittyvät onnettomuudet sattuvat lähes aina pakkauksen käsittelytilanteessa. Useimmiten onnettomuudessa on osallisena trukki ja kiire: joko trukinpiikki on osunut kevytrakenteisen pakkauksen kylkeen, tai pakkausta trukilla siirrettäessä se on osunut toisiin pakkauksiin tai muihin rakenteisiin. Onnettomuuden sattuessa vaarallisen kemikaalin vuotaminen sisä- tai ulkotiloihin voi aiheuttaa henkilöstön vakavan loukkaantumisen riskin. Pahimmassa tapauksessa aineen vuotaminen voi aiheuttaa merkittäviä omaisuusvahinkoja. Mikäli kyseessä on herkästi syttyvä aine, se aiheuttaa myös tulipaloriskin.