Hoppa till innehåll

Fyrverkeripjäsernas popularitet fortsätter, allt fler glömmer skyddsglasögon

Tukes
Utgivningsdatum 28.12.2017 9.00
Pressmeddelande

Var fjärde finländare tänker fira in det nya året genom att avfyra fyrverkeripjäser. 16 procent av dem som avfyrar fyrverkeripjäser tänker dock inte använda skyddsglasögon, och bara två av tre läser igenom bruksanvisningarna för fyrverkeripjäserna. Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) påminner om att det enligt lag är obligatoriskt att använda skyddsglasögon när man avfyrar fyrverkeripjäser och att det rekommenderas att även åskådare använder skyddsglasögon.

Uppskattningen om antalet fyrverkeriavfyrare framkommer i en enkät som Tukes har låtit Taloustutkimus göra under julveckan 2017. Antalet svarande var 1 015 finländare.  

Tukes har låtit göra motsvarande undersökningar år 2013 och 2015. Resultatet visar att fyrverkeriernas popularitet har ökat en aning under de senaste fyra åren. År 2013 sa sig var femte person avfyra fyrverkeripjäser, och för två år sedan var motsvarande siffra 22 procent av de svarande. Detta års resultat visar att 25 procent av finländare mellan 15 och 79 år avfyrar fyrverkeripjäser. Enligt undersökningen planerar sju procent också att köpa fyrverkeripjäser till minderåriga.

– Trots att skyddsglasögon blev obligatoriskt enligt lag för personer som avfyrar fyrverkeripjäser redan år 2009 är det en för stor del av de som avfyrar fyrverkeripjäser som fortfarande inte använder skyddsglasögon. Undersökningarna visar att andelen som inte använder skyddsglasögon har hållit sig kring 16–18 procent. Man borde också sätta sig bättre in i bruksanvisningarna och komma ihåg att man inte får köpa fyrverkeripjäser åt personer under 18 år, säger direktören för Tukes produktavdelning Tuiri Kerttula.  

Förra årsskiftet ledde fyrverkeripjäser till sammanlagt 12 ögonskador som krävde sjukhusvård.

Påminnelser om skyddsglasögon i kampanjvideor och radio

I år genomför Tukes en kampanj om säkra fyrverkerier tillsammans med Finansbranschen, Tullen, HUCS Ögonklinik och ögonläkare, Räddningsverken samt Ilotulitustaiteen edistämisyhdystys rf som representerar fyrverkeripjäsbranschen.

Under mellandagarna kommuniceras betydelsen av fyrverkerier och säkerhet aktivt i Tukes kommunikationskanaler.

– I år syns och förhoppningsvis sprids vår kampanj ordentligt i sociala medier. Vi har alltså gjort två nya videor, där budskapet i båda två är vikten av att alltid använda skyddsglasögon när man avfyrar och tittar på fyrverkerier. Den ena filmen handlar om en kvinna som berättar om hur hon förlorade synen på ett öga under en venetiansk afton. I den andra filmen är det mytkrossarna Henkka och Sami, kända från tv-programmet Myytinräjäyttäjät, som påminner om vikten av att använda skyddsglasögon, säger kommunikationsdirektör Johanna Salomaa-Valkamo.

Fredagen den 29.12 kan man höra informationsinslaget som uppmuntrar till att använda skyddsglasögon på kommersiella radiokanaler på olika håll i Finland, och via Tukes Facebook-sida kan man också uppdatera sin egen profilbild genom att ladda ner ett skyddsglasögonsfilter. Genom att kommunicera i olika kanaler på detta sätt hoppas man nå flera olika målgrupper.

– Vi hoppas att alla tar hand om sig själva och varandra och påminner sina kompisar om att skyddsglasögon är ett enkelt och smidigt sätt att skydda sig från tråkiga olyckor. Förhoppningsvis sprids hashtaggen #muistasuojalasit ännu mer i folks nätverk i år än tidigare år, säger Salomaa-Valkamo.

Mer information: 

Direktör Tuiri Kerttula, tfn 029 5052 643

Överinspektör Mikko Ojala, tfn 029 5052 427

Kommunikationsdirektör Johanna Salomaa-Valkamo (säkerhetskampanjen för fyrverkerier), tfn 029 5052 481

e-post: [email protected]

Länkar:

 Video: Elinas berättelse (på finska)

Video: Myytinräjäyttäjät spränger en bombvagn (på finska)

Video från Ilotulitustaiteen edistämisyhteisö: Avfyra säkert (på finska)

Kanaler för fyrverkerikampanjen:

Tukes webbplats

Facebook (på finska)

Instagram (på finska)

YouTube (på finska)

Twitter (på finska)

Tillbaka till toppen