Handläggning av tillsynsärenden gällande produkter vid Tukes
Handläggning av tillsynsärenden för produkter vid Tukes kan omfatta flera olika skeden. På denna sida beskrivs handläggningens gång. Processens faser beskrivs närmare på sidans nederkant.
Tukes väljer riskbaserat ut produkter på marknaden för marknadskontroll eller får en anmälan om en produkt som misstänks inte överensstämma med kraven eller vara farlig, från till exempel företag, konsumenter eller en annan myndighet. Tukes har enligt lagen rätt att prioritera handläggning av ärenden utifrån en riskbedömning av produkten.. Handläggning av produkter som orsakar allvarlig fara prioriteras över produkter med lägre risk i arbetskön vid Tukes.
Tukes utreder produktens överensstämmelse med kraven och skickar i allmänhet först en begäran om utredning till den part som ansvarar för produkten (kunden). Med kunden avses till exempel produktens tillverkare, importör, säljare eller distributör. Kunden svarar på utredningsbegäran varefter Tukes bedömer om ärendet ska handläggas vidare. Efter detta antingen avslutar Tukes fallet och skickar ett slutbrev till kunden eller fortsätter handläggningen av ärendet.
Om ärendets handläggning fortsätter skickar Tukes ett brev om hörande till kunden som kunden kan lämna sina klarlägganden och svar på. Efter detta avgör Tukes ärendet med de uppgifter som Tukes har tillgång till och ärendets handläggning avslutas i Tukes. Ärendet kan också avgöras efter hörande genom att avsluta ärendet varvid kunden får ett slutbrev. Vid behov fattas ett förpliktigande förvaltningsbeslut.
Information om farliga produkter publiceras på både webbplatsen Farliga produkter och EU:s webbplats (Safety Gate).
Tukes övervakar att kunden följer beslutet. Om kunden inte genomför åtgärder som bestämts i beslutet, kan Tukes med stöd av tillämplig lagstiftning förena föreläggandet med vite, fastställa en administrativ påföljdsavgift för kunden eller låta utföra åtgärderna på kundens bekostnad.
En begäran om utredning betyder att Tukes behöver mera information för handläggning av ärendet. En begäran om utredning är ofta Tukes första kontakt med kunden och där är det i allmänhet frågan om produktens säkerhet och överensstämmelse med kraven. Tukes skickar vanligen en begäran om utredning per e-post. Kunden kan inleda frivilliga åtgärder efter att ha fått en begäran om utredning.
Utifrån utredningen från kunden bedömer Tukes hur handläggningen av ärendet ska fortsätta eller om handläggningen överhuvudtaget behöver fortsätta. Genom att besvara begäran om utredning kan kunden påverka avgörandet av ärendet. I utredningen kan kunden bland annat berätta hur produktens överensstämmelse är säkerställd och/eller vilken slags korrigerande åtgärder företaget har vidtagit frivilligt. Svarstiden är i allmänhet 2–3 veckor.
Tukes har rätt att få den information som är nödvändig för tillsynen. Tukes kan ålägga företaget att lämna sådan information med stöd av vite. Underlåtenhet att besvara begäran om utredning hindrar inte fortsatt handläggning vid Tukes. Mer tid för att lämna utredningen kan beviljas efter prövning.
Om Tukes med utredningarna som grund inte anser att det finns behov av att fortsätta handläggningen meddelar Tukes separat att handläggningen av ärendet avslutas vid Tukes.
Ett slutbrev betyder att handläggningen av ärendet vid Tukes avslutas till vidare. Tukes skickar ett slutbrev när det med de inlämnade utredningarna som grund anser att inga förpliktande bestämmelser eller förbud behöver utfärdas. Detta är till exempel fallet om alla nödvändiga åtgärder har vidtagits frivilligt.
I anslutning till vissa anmälningar är ett utredningsskede onödigt, och då avslutar Tukes ärendet direkt med ett slutbrev. Tukes ger vanligen nyttiga anvisningar och uppmaningar i slutbrevet samt informerar mottagaren om allmänna skyldigheter gällande produktsäkerheten. Tukes skickar vanligen slutbrevet per e-post.
Hörande innebär att Tukes överväger att fatta ett beslut i ärendet med de utredningar man fått som grund och i hörandet har kunden möjlighet att kommentera ärendet och föra fram sin syn innan ärendet avgörs. Senast vid hörandet bör man lägga fram alla de omständigheter som kunden anser kan påverka avgörandet av ärendet. Sådana är bland annat frivilligt vidtagna korrigerande åtgärder.
Om Tukes låter testa produkten för att klargöra överensstämmelsen med kraven, är hörande den första kontakten med kunden, begäran om utredning behövs inte.
Om Tukes inte får ett svar på hörandet inom den angivna tidsfristen kan Tukes avgöra ärendet utifrån den information som finns tillgänglig. Tukes kan efter prövning bevilja mer tid för att besvara hörandet.
Tukes skickar brevet om hörande i första hand per e-post och ber om kvittering när e-postmeddelandet har mottagits. Om Tukes inte får en kvittering inom tre dagar, skickas hörandet per post. Svarstiden är i allmänhet 2–3 veckor. I brådskande fall kan svarstiden vara betydligt kortare.
Med ett beslut kan Tukes meddela förbud eller skyldighet att vidta nödvändiga åtgärder. Ett beslut kan till exempel vara ett försäljningsförbud eller ett åläggande att dra tillbaka produkten från marknaden. Tukes kan också ålägga kunden att ersätta kostnaderna för anskaffning, testning och undersökning av produkterna.
Ett beslut betyder ett avgörande av ärendet som förpliktar mottagaren. En besvärsanvisning, dvs. en anvisning om hur man kan söka ändring i beslutet, medföljer alltid beslutet. Tukes skickar vanligen beslutet per post mot mottagningsbevis.
Om företaget har genomfört alla nödvändiga åtgärder, behöver Tukes inte fatta ett förpliktande beslut om dem. Med hjälp av nödvändiga åtgärder rättar företaget brister som observerats i produkten samt avlägsnar faran eller den bristande överensstämmelsen och informerar slutanvändarna om dem. Tukes behöver till exempel inte fatta ett separat beslut om försäljningsförbud i samband med att en produkt ska dras tillbaka från marknaden om kunden frivilligt har vidtagit nödvändiga åtgärder.
Även om kunden genomfört alla nödvändiga åtgärder kan Tukes kräva att företaget betalar anskaffnings- och testningskostnaderna för provprodukterna.
Oberoende av om kunden vidtar nödvändiga åtgärder frivilligt eller efter åläggande i Tukes beslut, publiceras uppgifter om produkten på webbplatsen Farliga produkter och i EU:s Safety Gate-system. I meddelandet visas också en uppgift om i fall kunden har vidtagit åtgärderna frivilligt eller efter beslut av myndigheten.
Även ett företag som verkar utanför Finland kan genomföra de nödvändiga åtgärderna, till exempel den aktör som tagit produkten till EU-området eller tillverkaren i en annan stat. Det skulle vara effektivast om det företag som verkar i början av distributionskedjan genomförde alla nödvändiga åtgärder med en gång även i de andra staterna.
Om finländska parter eller parter inom EU/EES-området inte frivilligt genomför alla nödvändiga åtgärder riktar Tukes beslutet till ett finländskt företag. Dessutom kan kostnader för anskaffning och testning av proverna endast debiteras ett finländskt företag.
Läs mer om åtgärderna på sidan Övervakningsmetoder.