Behandling av tillstånd och ändringar
Nya anläggningar som hanterar och lagrar farliga kemikalier i en stor omfattning behöver ett tillstånd av Tukes. Ta reda på behovet av tillstånd med hjälp av kemikalieförteckningen och relationstalsräknaren.
Ett kemikaliesäkerhetstillstånd som beviljas av Tukes är ett specialtillstånd i förhållande till miljötillståndet. I Tukes e-tjänst eTentti finns en föreläsningshelhet om en smidig ansökningsprocess för tillstånd i investeringsprojekt.
Om ändringar som inverkar på kemikaliesäkerheten görs på en anläggning som övervakas av Tukes, ska en ändringsanmälan eller en ansökan om tillståndsändring lämnas in till Tukes. Kriterierna för ändringsanmälan och ändringstillstånd beskrivs på denna webbplats. Skicka tillståndsansökningar och -anmälningar till Tukes via e-tjänsten.
Målsatt behandlingstid för ändringsanmälningar är 80 dagar och för tillståndsansökningar 240 dagar.
Förhandsförhandlingar om det planerade projektet eller den planerade ändringen kan föras eller projektet kan presenteras för Tukes efter att ansökan lämnats in.
Presentationen av projektet och förhandsförhandlingarna rekommenderas eftersom de gör det möjligt för den som behandlar ärendet på Tukes att få en närmare uppfattning om projektets omfattning och risker samt att ge verksamhetsutövaren råd om de utredningar som behövs.
Till förhandsförhandlingarna kan även kallas andra myndigheter (t.ex. räddningsverket, NTM-centralen, regionförvaltningsverket och kommunen).
Verksamhetsutövaren kan begära om förhandlingar om ändringar av den ansvariga övervakaren för anläggningen (inspektören som utför periodiska besiktningar). När det är fråga om nya anläggningar, skickas begäran om förhandlingar till sektionschefen för gruppen för industriella processer. Kontaktuppgifterna hittar du i Tukes personsökning.
Vid presentationer av projektet och förhandsförhandlingar föredrar man i första hand onlinemöten (t.ex. Teams).
Tillståndsansökan eller ändringsanmälan lämnas in till Tukes via e-tjänsten. Användningen av e-tjänsten förutsätter att verksamhetsutövarens representant har lämpliga fullmakter. Se vilka fullmakter som behövs (på finska).
Se anvisningar om användningen av e-tjänsten och innehållet i ansökan (pdf, på finska).
Ansökan som fyllts i enligt anvisningarna påskyndar behandlingen av ärendet!
Kemikalieförteckningen som gäller ansökan eller ändringsanmälan upprättas i KemiDigi-systemet. Det finns anvisningar i KemiDigi om hur man använder kemikalieförteckningarna i KemiDigi-systemet.
Beskriv det centrala innehållet i ansökan i fälten i ansökan. Vid behov kan du hänvisa till bilagor, men varje fält ska innehålla en beskrivning av ärendet på ett sådant sätt att man kan få en uppfattning om ärendet även utan en bilaga. Närmare instruktioner för varje fält hittar du genom att klicka på frågeteckenssymbolen. Fyll bara i uppgifter som är offentliga i fälten i ansökan. Om det är nödvändigt att lämna konfidentiell information i en ansökan, lägg då till denna information i bilagorna. Om en bilaga innehåller konfidentiell information, lägg till ordet "KONFIDENTIELL" i namnet på den bilagan.
Det ska finnas grunder för utlämnande av konfidentiell information enligt offentlighetslagen (621/1999). Sekretessbelagda uppgifter är bl.a. affärshemligheter och dokument med detaljerade säkerhetsarrangemang.
För den mottagna ansökan eller anmälan bestäms diarienummer och person som behandlar ärendet.
Tukes kan begära tilläggsuppgifter eller kompletteringar av verksamhetsutövaren när som helst under behandlingen av tillståndsansökan eller ändringsanmälan.
Ansökan kan behöva kompletteras redan före hörande eller begäran om utlåtanden.
Begäranden om tilläggsuppgifter och kompletteringar som Tukes gör skickas till verksamhetsutövaren via e-tjänsten. Kontaktpersonen för ansökan får en påminnelse om detta till e-posten.
Begäranden om kompletteringar och tilläggsuppgifter har en tidsfrist inom vilken verksamhetsutövaren ska lämna in sitt svar. Tukes fortsätter behandlingen av ärendet efter att ha fått kompletteringarna/tilläggsuppgifterna.
Tillståndsansökningar för nya anläggningar och betydande ändringar (ändringstillstånd) delges genom en offentlig kungörelse.
Syftet med hörandet är att ge invånarna, samfunden och intressentgrupperna i anläggningens närområde möjlighet att lämna in anmärkningar och åsikter om ansökan.
Kungörelsen och de offentliga ansökningshandlingarna publiceras på Tukes webbplats. Uppgiften om kungörelsen om ansökan publiceras i den lokala tidningen för den kommun där anläggningen är belägen samt på kommunens webbplats.
Kungörelsen och ansökningshandlingarna hålls framlagda i minst 30 dagar.
Vid behov begär Tukes verksamhetsutövaren om ett bemötande av de anmärkningar och åsikter som lämnats in. Begäranden om bemötande ska lämnas in via e-tjänsten.
Tukes begär utlåtanden om både tillståndsansökningar och ändringsanmälningar.
Utlåtanden kan begäras till exempel av räddningsverket, regionförvaltningsverket (ansvarsområdet för arbetarskydd), NTM-centralen (ansvarsområdet för miljövård), kommunen och polisen.
Av de mottagna utlåtandena begärs vid behov ett bemötande av verksamhetsutövaren. Begäran om bemötande lämnas in via e-tjänsten.
Utlåtandeförfarandet tar vanligtvis cirka 30 dagar.
Den som behandlar ärendet bereder med beaktande av beslutet de ärenden som kommit fram vid behandlingen av ansökan eller ändringsanmälan.
Vid beredningen av beslutet kan man ännu begära tilläggsuppgifter av verksamhetsutövaren.
I beslutet kan ställas villkor som verksamhetsutövaren ska följa.
Varje beslut har en person som föredrar och fattar beslutet. Den som behandlar ärendet föredrar beslutet. Beslutet fattas, beroende på ärendets omfattning, av enhetschefen, sektionschefen eller den erfarna överinspektören.
Beslut som gäller både tillståndsansökningar och ändringsanmälningar skickas till verksamhetsutövaren via e-tjänsten. Verksamhetsutövaren får ett e-postmeddelande om beslutet som lämnats in på e-tjänsten.
Beslut om tillståndsansökningar (tillståndsbeslut) skickas till verksamhetsutövaren dessutom per post med mottagningsbevis.
Beslutet delges också andra myndigheter samt personer som framställt en anmärkning eller en åsikt.
För behandlingen faktureras en avgift enligt Tukes prislista.
Om ansökan har kungjorts, kungörs även beslutet.
Beslut som ska kungöras publiceras på Tukes webbplats.
Berörda parter har möjlighet att överklaga beslutet till förvaltningsdomstolen under tiden för hörande.
Beslutet vinner laga kraft efter att tiden för hörande har gått ut.
Tiden för hörande är 30 dagar från att beslutet har delgetts. Dagen för delfåendet bestäms på det sätt som anges i beslutets besvärsanvisning (beslutets bilaga).
Ibruktagning av nya anläggningar och betydande ändringar (ändringstillstånd) kräver en ibruktagningsbesiktning av Tukes.
Verksamhetsutövaren ska begära Tukes om en ibruktagningsbesiktning i god tid före den planerade tidpunkten för ibruktagandet. Verksamheten enligt tillståndet får inte inledas före ibruktagningsbesiktningen.
Besiktningskallelsen till ibruktagningsbesiktningen skickas via e-tjänsten. I kallelsen finns förhandsfrågor som verksamhetsutövaren ska svara på senast före den utsatta dagen.
Besiktningskallelsen skickas också till övriga myndigheter (till exempel räddningsverket, arbetarskyddet och miljömyndigheten). De övriga myndigheterna meddelar Tukes och verksamhetsutövaren om sitt deltagande.
För att kunna svara på förhandsfrågorna krävs att verksamhetsutövaren har lämpliga fullmakter för e-tjänsten. Obs! För tillståndsansökningar och besiktningar behövs olika fullmakter.
Genom ibruktagningsbesiktningen påvisar verksamhetsutövaren att hen handlar i enlighet med ansökan, att hen följer beslutets villkor, att anläggningens tekniska säkerhet samt säkerhetsledningssystem och verksamhetsprinciper stämmer överens med kraven.
Ibruktagningsbesiktningen omfattar granskning av dokument och ett besök på anläggningen.
Dokument som granskas under ibruktagningsbesiktningen är till exempel cisternhandlingar och rörledningsdokument, provdokument som anknyter till låsningar och larm i automationssystemet, protokoll över ibruktagningsbesiktningar och certifieringsbesiktningar av elanläggningar, besiktningsprotokoll över säkerhetsautomationssystemen, bruks- och underhållsanvisningar, den interna räddningsplanen och dokumentet om verksamhetsprinciperna.
Ibruktagningsbesiktningen tar beroende på anläggningens storlek eller ändringens omfattning mellan några timmar och en hel arbetsdag.
På basis av verksamhetsutövarens svar på förhandsfrågorna och de ärenden som behandlats under besiktningen utarbetar Tukes en inspektionsberättelse och fattar ett beslut.
Utgående från besiktningen kan Tukes kräva åtgärder för att trygga säkerheten innan anläggningen eller ändringen tas i bruk.
Besiktningsprotokollet och beslutsdelen skickas till verksamhetsutövaren via e-tjänsten. Verksamhetsutövaren får ett e-postmeddelande om beslutet.
Om man under besiktningen har upptäckt brister som kräver åtgärder innan ibruktagningen, får verksamhetsutövaren ett meddelande till e-tjänsten för att utreda brister. För utredningarna fastställs en tidsfrist.
Verksamhetsutövarens utredningar av brister behandlas av Tukes inom 14 dagar från att utredningarna mottagits.
På basis av utredningarna anser man bristerna korrigerade eller ställer tilläggskrav.
Verksamhetsutövaren får via e-tjänsten ett meddelande om att behandlingen av ärendet har avslutats.