Ackumulatorer och batterier
Syftet och målet med EU:s batteriförordning är att minska batteriernas och ackumulatorernas miljökonsekvenser, förbättra säkerheten samt underlätta återanvändningen och återvinningen av ackumulatorer och ändra användningsändamålet. I regleringen av ackumulatorer och batterier beaktas produkternas hela livscykel.
Tukes är marknadskontrollmyndighet för batteriförordningen.
EU-förordningen om batterier och förbrukade batterier trädde i kraft den 17 augusti 2023 och förordningen började tillämpas den 18 februari 2024. Batteri- och ackumulatordirektivet upphävdes den 18 augusti 2025, med undantag av några artiklar som har en längre övergångsperiod. I dessa artiklar föreskrivs det till exempel om kapacitetsmärkningar samt möjligheten att avlägsna batterier och ackumulatorer. Artiklarna i direktivet tillämpas tills artiklarna i EU:s batteriförordning träder i kraft.
EU:s batteriförordning är direkt tillämplig lagstiftning, men genomförandet av förordningen kräver också nationella bestämmelser. Myndighetens behörighet och tillsynsansvar föreskrivs på nationell nivå.
Batteriförordningen innehåller flera olika artiklar som kommer att få delegerade akter eller genomförandeakter från kommissionen. Tidpunkten då akterna publiceras kan påverka datumen då kraven träder i kraft.
På dessa webbplatser hittar du information om
- Krav som gäller alla batterier
- Krav enligt batterikategori
- Överensstämmelse med kraven
- Tillverkarens, importörens och distributörens skyldigheter
Tillämpningsområde
Tillämpningsområdet omfattar alla batterikategorier oberoende av batteriernas form, volym, vikt, konstruktion, materialsammansättning, kemiska sammansättning, användning eller syfte.
Även batterier som är kombinerade med eller tillsatta till produkter eller som särskilt är avsedda att kopplas eller läggas till produkter omfattas av tillämpningsområdet.
Till tillämpningsområdet hör också battericeller eller batterimoduler som släpps ut på marknaden för slutanvändning.
Förordningen tillämpas inte på batterier som ingår i eller som särskilt utformats för att ingå i
- utrustning som används i samband med skydd av viktiga intressen som rör medlemsstaternas säkerhet, vapen, ammunition och krigsmateriel
- utrustning som sänds ut i rymden.
Kapitel III i batteriförordningen om etiketterings-, märknings- och informationskrav samt kapitel VIII om hantering av förbrukade batterier tillämpas inte på utrustning särskilt avsedd för säkerheten vid kärntekniska anläggningar.
Batterierna klassificeras i fem olika kategorier:
Bärbara batterier
- är förslutna
- väger högst 5 kg
- är inte särskilt utformade för industriellt bruk
- är varken elfordonsbatterier, batterier för lätta transportmedel eller startbatterier.
Batterier för lätta transportmedel
- är förslutna
- väger högst 25 kg
- är särskilt utformade för att tillhandahålla elkraft för att driva hjulförsedda fordon som kan drivas enbart med en elmotor eller med en kombination av motor och mänsklig kraft, inbegripet typgodkända fordon i kategori L
- är inte elfordonsbatterier.
Batterier för start, belysning och tändning eller startbatteri
- är särskilt utformade för att leverera elkraft för startmotorer, belysning eller tändning
- kan användas som hjälp- eller reservenergikällor i fordon, andra transportmedel eller maskiner.
Industribatterier
- är särskilt utformade för industriellt bruk
- är avsedda för industriellt bruk efter att ha varit föremål för förberedelse för ändamålsändring eller ändamålsändring, eller
- ett annat batteri med en vikt över 5 kg och som varken är ett elfordonsbatteri, ett batteri för lätta transportmedel eller ett startbatteri.
Elfordonsbatterier
- är utformade för att tillhandahålla elkraft för att driva hybrid- eller elfordon i kategori L, med en vikt över 25 kg, eller
- batterier som är särskilt utformade för att tillhandahålla elkraft för att driva hybrid- eller elfordon i kategori M, N eller O i enlighet med förordning (EU) 2018/858.
Krav
Batterier klassificeras i fem olika kategorier. Ett batteri som släpps ut på marknaden kan höra till fler än en kategori. Då anses batteriet höra till den kategori på vilken de strängaste kraven tillämpas.
Ackumulatorer och batterier får släppas ut på marknaden och tas i bruk endast om de uppfyller alla fastställda krav.
Begränsade ämnen
I batterier begränsas användningen av kvicksilver, kadmium och bly.
Batterier får inte innehålla mer än 0,0005 viktprocent kvicksilver (uttryckt som kvicksilvermetall) oavsett om de är integrerade i apparater, lätta transportmedel eller andra fordon eller inte.
Bärbara batterier får inte innehålla mer än 0,002 viktprocent kadmium (uttryckt som kadmiummetall), oavsett om de är integrerade i apparater, lätta transportmedel eller andra fordon eller inte.
Bärbara batterier får inte innehålla mer än 0,01 viktprocent bly (uttryckt som blymetall) oavsett om de ingår i apparater eller inte.
Blybegränsningen tillämpas inte på zink-luft-knappcellsbatterier fram till den 18 augusti 2028. Dessutom ska alla ackumulatorer och batterier vara märkta med Cd (kadmium) eller Pb (bly), om ackumulatorn eller batteriet i fråga innehåller mer än 0,002 procent kadmium eller mer än 0,004 procent bly. Märkningen ska tryckas under symbolen för separat insamling.
Säkerhet
Säkerheten vid användning av stationära batterienergilagringssystem måste säkerställas och uppgifter i anslutning detta ska anges i produkternas tekniska dokument.
I de tekniska dokumenten bör det påvisas att säkerheten vid användningen av stationära batterienergilagringssystem har säkerställts och dokumenten ska innehålla bevis på att energilagringssystemen har testats framgångsrikt i fråga om säkerhetsparametrarna i bilaga V till förordningen. Dessutom ska handlingarna innehålla en bedömning av eventuella andra säkerhetsrisker än de som anges i bilaga V.
Den tekniska dokumentationen bör innehålla anvisningar för hur man ska gå till väga vid en eventuell brand eller explosion.
Prestanda och hållbarhet
Laddningsbara industribatterier vars kapacitet överstiger 2 kWh, batterier för lätta transportmedel och elfordonsbatterier ska åtföljas av ett dokument som innehåller uppgifter om batteriets elektrokemiska prestanda och hållbarhet. För dessa värden införs senare stegvis även minimikrav från och med 2026.
I batteriförordningen ställs krav på batteriernas prestanda, det vill säga vilken kapacitet batteriet bör hålla och hurdan prestanda de ska ha. Detta krav tillämpas tidigast den 18 augusti 2028 och kraven har ännu inte fastställts. Dessa krav kommer att gälla bärbara batterier för allmänt bruk, med undantag av knappceller.
Märkningar
Ackumulatorer och batterier som släppts ut på marknaden ska ha CE-märkning och en symbol för separat insamling. Om ackumulatorn eller batteriet innehåller bly eller kadmium, fästs också märkningen Pb eller Cd tillsammans med märkningen om separat insamling, vilket visar att ackumulatorn eller batteriet innehåller tungmetallen i fråga.
Dessutom ska ackumulatorerna och batterierna ha
- en modellbeteckning och ett parti- eller serienummer, eller ett produktnummer eller någon annan märkning som möjliggör att de kan identifieras,
- tillverkarens namn, registrerade firmanamn eller registrerade varumärke, postadress, med uppgift om en enda kontaktpunkt, och webbadress samt e-postadress, om tillgänglig samt
- importörens namn, registrerade firmanamn eller registrerade varumärke samt post-, e-post- och webbadress, om tillgänglig.
Kapacitetsmärkningen för kraven på bärbara batterier och startbatterier har varit i kraft redan länge. EU:s batteriförordning utvidgar kraven till att även omfatta batterier för lätta transportmedel. Kravet träder i kraft efter 18 augusti 2026 eller 18 månader efter den dag då kommissionens genomförandeakt träder i kraft.
Märkningskraven gäller även återanvända eller återtillverkade batterier och de träder i kraft efter övergångsperioderna. Kommissionen antar genomförandeakter och längden på övergångsperioderna påverkas av de dagar då akterna träder i kraft.
Märkningarna ska i första hand fästas på batteriet eller ackumulatorn. Märkningen kan finnas på förpackningen om det på grund av ackumulatorns eller batteriets karaktär inte är möjligt eller motiverat att fästa den på ackumulatorn eller batteriet.
Information om närmare krav på märkningen (bl.a. storlek) finns i bilagorna till den nationella förordningen om batterier, i bilagorna till kommissionens förordning om kapacitetsmärkningar samt i EU:s batteriförordning.
Allmänna uppgifter
Kraven på märkningarna kompletteras och kompletteringarna träder i kraft tidigast 18.8.2026 eller 18 månader efter den dag då kommissionens genomförandeakt träder i kraft.
Efter att genomförandeakten har trätt i kraft ska uppgifterna på ackumulatorns eller batteriets märkning dessutom innehålla följande uppgifter om ackumulatorn eller batteriet:
- batterikategori (modellbeteckning och parti- eller serienummer, eller ett produktnummer eller någon annan märkning som möjliggör att de kan identifieras),
- tillverkningsort (batteritillverkningsanläggningens geografiska position),
- tillverkningsdag (månad och år),
- vikt,
- kapacitetsmärkning,
- märkningen "icke laddningsbart",
- kemisk sammansättning,
- andra farliga ämnen i batteriet än kvicksilver, kadmium eller bly,
- användbart släckningsmedel,
- råmaterial av avgörande betydelse som ingår i batteriet i en koncentration över 0,1 viktprocent.
QR-kod
Från och med den 18 februari 2027 ska alla ackumulatorer och batterier märkas med en QR-kod som kan läsas med alla de vanligaste enheterna som läser QR-koderna. Uppgifterna som QR-koden ger tillgång till varierar enligt batterikategori. Följande uppgifter ska fås via QR-koden:
- batteripasset för batterier för lätta transportmedel, industribatterier med en kapacitet på mer än 2 kWh och elfordonsbatterier
- för andra ackumulatorer och batterier i tillämpliga delar:
- allmänna uppgifter
- uppgifter om batteriernas kapacitet
- batteriernas minihållbarhet och märkningen " icke laddningsbart"
- symbol för separat insamling på batterier
- symbol för tungmetall, om batteriet innehåller mer än 0,002 procent kadmium eller mer än 0,004 procent bly
- försäkran om överensstämmelse
- rapport om tillbörlig aktsamhet i fråga om ackumulatorer och batterier
- uppgifter om förebyggande av uppkomsten av batteriavfall och avfallshantering
- i fråga om startbatterier mängden kobolt, litium och nickel som återvunnits ur avfallet och ingår i aktiva material i batteriet enlighet med artikel 8 i batteriförordningen.
Mer information om rapporten om tillbörlig aktsamhet i fråga om ackumulatorer och batterier finns i artikel 52 i EU:s batteriförordning samt i artikel 74 om förebyggande av uppkomsten av batteriavfall och avfallshantering.
Batteripass
Batterier för lätta transportmedel som släppts ut på marknaden eller tagits i bruk från och med 18.2.2027, industribatterier vars kapacitet överstiger 2 kWh och elfordonsbatterier ska ha ett digitalt batteripass. Batteripasset ska innehålla
- offentligt tillgängliga uppgifter om bl.a. batterimodellen och det enskilda batteriet,
- abatteriets sammansättning (även den kemiska sammansättningen),
- de farliga ämnen som batteriet innehåller (andra än kvicksilver, kadmium och bly),
- kritiska råvaror och
- uppgifter om koldioxidavtrycket samt det återvunna innehållet.
Närmare krav på batteripassets innehåll finns i bilaga XIII till EU:s batteriförordning.
Batteripasset bör vara tillgängligt som en QR-kod som kan läsas med alla de vanligaste enheterna som läser QR-koder. QR-koden ska vara lätt att läsa samt vara permanent och synligt tryckt på eller graverad i ackumulatorn eller batteriet. Om detta inte är möjligt till exempel på grund av ackumulatorns eller batteriets storlek, ska QR-koden fästas på förpackningen eller på de handlingar som följer med ackumulatorn eller batteriet.
Efter att batteriet har återvunnits upphör batteripasset att existera.
Märkningar på återanvändbara batterier
Batterier,
- som har förberetts för återanvändning eller ändamålsändring, eller
- vars användningsändamål har ändrats, eller
- som har återtillverkats
ska märkas med nya etiketter eller märkas enligt artikel 13 i batteriförordningen. Dessutom ska det via batteriets QR-kod framgå uppgifter om batteriets status (”ursprungligt”, ”ändamålsändring”, ”återanvänt”, ”återtillverkat” eller ”avfall”).
Så här säkerställer du att batterierna överensstämmer med kraven
Kontrollera kraven i EU:s batteriförordning i anslutning till ackumulatorernas och batteriernas hållbarhet, begränsade ämnen, säkerhet, deklarationen om koldioxidavtryck samt märknings- och informationskraven. Det ska finnas tydliga, begripliga och lättlästa anvisningar samt säkerhetsinformation på de språk som medlemslandet har fastställt. I Finland ska märkningarna, anvisningarna och säkerhetsinformationen vara på finska och svenska.
Kontrollera också till vilken batterikategori produkten hör, eftersom olika batterikategorier omfattas av olika krav.
Tillverkaren ska kontrollera och testa att batterierna uppfyller kraven i EU:s batteriförordning i enlighet med förfarandet för bedömning av överensstämmelse med kraven som finns i bilaga VIII till förordningen. När kommissionen har publicerat harmoniserade produktstandarder i anslutning till batteriförordningen kan man genom att använda dessa standarder uppnå förutsatt överensstämmelse för produkten.
När vissa krav verifieras ska ett anmält organ användas för att påvisa överensstämmelse med kraven. Ett anmält organ ska användas för:
- verifiering av kravet på koldioxidavtryck från elfordonsbatterier, laddningsbara industribatterier och lätta transportmedel och
- verifiering av det återvunna innehållet i industribatterier, elfordonsbatterier, batterier för lätta transportmedel och startbatterier.
Tillverkaren kan om hen så önskar också anlita ett anmält organ för bedömning av överensstämmelse med kraven i andra artiklar.
De anmälda organen finns i kommissionens NANDO-tietokannasta.
I oktober 2025 fanns det ännu inga anmälda organ i NANDO-databasen för batteriförordningen.
Mer information om ansökan om att bli anmält organ för batterier finns på miljöministeriets webbplats.
Tillverkaren ska utarbeta tekniska dokument för ackumulatorer och batterier och de ska innehålla en ändamålsenlig analys och riskbedömning. Utöver den tekniska dokumentationen bör man upprätta en EU-försäkran om överensstämmelse som ska kompletteras regelbundet när de nya framtida kraven börjar tillämpas.
Den tekniska dokumentationen ska innehålla åtminstone uppgifter om det planerade användningsändamålet för ackumulatorn eller batteriet och en allmän beskrivning av ackumulatorn eller batteriet. Dessutom ska konstruktions- och tillverkningsritningar samt scheman över komponenter, delkomponenter och kretsar samt beskrivningar och förklaringar till dessa framgå.
Ackumulatorer och batterier som släpps ut på marknaden ska vara försedda med CE-märkning och andra nödvändiga märkningar.
Deklaration om koldioxidavtryck
För varje batterimodell ska en deklaration om koldioxidavtryck per tillverkningsanläggning göras för elfordonsbatterier, laddningsbara industribatterier med en kapacitet som överstiger 2 kWh och batterier för lätta transportmedel. Deklarationen ska bl.a. innehålla uppgifter om batteriets modell och batteriets koldioxidavtryck beräknat som antal kg koldioxidekvivalenter per 1 kWh av den totala energi som batteriet levererar under sin förväntade livslängd samt koldioxidavtrycket differentierat enligt livscykelfas.
Deklarationen om koldioxidavtryck ska följa med batteriet tills den är tillgänglig som QR-kod.
Deklarationen tillämpas tidigast
- efter 18.2.2025 för elfordonsbatterier eller 12 månader från den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft, beroende på vilken tidpunkt som infaller senare
- 18.2.2026 i fråga om laddningsbara industribatterier, med undantag för industribatterier med enbart extern lagring eller 18 månader från den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft, beroende på vilken tidpunkt som infaller senare,
- 18.8.2028 i fråga om batterier för lätta transportmedel eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft, beroende på vilken tidpunkt som infaller senare.
- 18.8.2030 i fråga om laddningsbara industribatterier med extern lagring eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft, beroende på vilken tidpunkt som infaller senare.
Deklarationen om koldioxidavtryck tillämpas dock inte på ackumulatorer som har förberetts för återanvändning eller ändamålsändring, eller vars användningsändamål har ändrats eller som har återtillverkats, om de har släppts ut på marknaden eller tagits i bruk före tillämpningsdagen.
Mer information om deklarationen om koldioxidavtryck finns i kapitel II, artikel 7 i EU:s batteriförordning samt i bilaga VIII.
Kraven på koldioxidavtrycksklassen träder i kraft stegvis när författningen och anvisningarna för beräkning av koldioxidavtrycksklasserna har färdigställts. Den delegerade akten som är under beredning och med vilken man fastställer batteriernas maximala koldioxidavtryck under livscykeln, träder stegvis i kraft mellan 2028–2033 enligt batterikategori. Dessa kan påverka omklassificeringen av koldioxidavtrycksklasserna.
Innehållet i återvunnet material
Från och med 18.8.2028 ska industribatterier med en kapacitet på över 2 kWh, med undantag av batterier med enbart extern lagring, elfordonsbatterier och startbatterier med aktivt material av kobolt, bly, litium eller nickel åtföljas av dokument som innehåller uppgifter om batteriernas produktionsavfall eller konsumtionsavfall där det ska finnas information om procentandelarna av kobolt, nickel eller litium som har tagits till vara från produktionsavfallet eller konsumentavfallet och som ingår i de aktiva materialen, samt procentandelen bly som tagits till vara från avfall och ingår i batteriet.
Kraven i förordningen gäller varje batterimodell separat, för varje tillverkningsår och tillverkningsanläggning.
Kommissionens delegerade förordning (EU) 2025/606 kompletterar batteriförordningen med en metod för att beräkna återvinningsgraden för förbrukade batterier i förhållande till återvinningsprocessen samt med en metod för beräkning av återvinningsgraden för material som fås från återvinning. I förordningen finns också formen på de dokument som gäller batteriernas materialåtervinningsgrad och resursåtervinningsnivån för olika material som härstammar från dessa enligt olika batterityper. Mer information om beräkningen av materialåtervinningsgraden för förbrukade batterier och resursåtervinningen av material fås av producentansvarsmyndigheten (Tillstånds- och tillsynsverket från och med början av 2026.
Innehållskraven för återvunnet material granskas under de kommande åren och vid behov görs ändringar i innehållskraven för återvunnet material.
Kraven på innehållet i återvunnet material tillämpas inte på batterier som har förberetts för återanvändning eller ändamålsändring eller vars användningsändamål har ändrats eller som har återtillverkats, om de har tagits i bruk eller släppts ut på marknaden innan sådana åtgärder i anslutning till återanvändning eller återtillverkning har vidtagits.
Avlägsnande och ersättande
Lätta transportmedel samt bärbara batterier som släpps ut på marknaden från och med den 18 februari 2027 ska lätt kunna avlägsnas och bytas av slutanvändaren, om det inte finns särskilt angivna särskilda skäl för att ackumulatorn eller batteriet inte kan bytas av en oberoende yrkesperson.
Kravet på vattentäthet är till exempel ett undantag om det är nödvändigt för att säkerställa användarens och anordningens säkerhet. I annat fall får batteribytet inte försvåras med fysiska eller programmässiga medel. Skyldigheten tillämpas inte på enskilda celler eller andra delar av ackumulatorer eller batterier utan på hela enheter.
Ekonomiska aktörer ska säkerställa att produkterna åtföljs av anvisningar och säkerhetsinformation om användning, avlägsnande och byte av ackumulatorer eller batterier. Anvisningarna ska vara permanent och offentligt tillgängliga på webbplatsen.
Om det krävs specialverktyg för att avlägsna ackumulatorn eller batteriet ska de ges gratis med produkten.
Ackumulatorer och batterier kan bytas ut och avlägsnas av oberoende yrkespersoner:
- om anordningarna är speciellt konstruerade för att fungera under förhållanden där det förekommer stänkvatten, vattenflöden, sänkning i vatten eller om anordningen är avsedd att tvättas eller sköljas,
- om det är fråga om yrkesmässig utrustning för medicinsk avbildning och strålbehandling samt medicintekniska produkter som används ensamma eller tillsammans med andra i undersökningar som görs utanför människokroppen (in vitro-diagnostik).
Skyldigheten tillämpas inte heller i situationer där kontinuerlig elförsörjning behövs och en permanent anslutning mellan anordningen och ackumulatorn eller batteriet är nödvändig för att säkerställa användarens och anordningens säkerhet eller om produkternas huvudsakliga uppgift är att samla in och skicka data.
De som släpper ut produkter med batterier för lätta transportmedel på marknaden ska försäkra sig om att batterierna i fråga och de enskilda battericellerna som hör till batterienheten lätt kan avlägsnas och bytas ut av oberoende yrkespersoner under hela produktens livslängd.
Ett batteri för lätta transportmedel eller ett bärbart batteri anses vara lätt att byta ut, om det efter avlägsnandet kan ersättas med ett annat kompatibelt batteri utan att det påverkar anordningens eller det lätta transportmedlets funktion, prestanda eller säkerhet.
De som släpper ut ovan nämnda produkter på marknaden ska säkerställa att de ackumulatorer eller batterier som används som strömkälla finns tillgängliga som reservdelar för produkterna i fråga i minst fem år efter det att det sista stycket har släppts ut på marknaden. Ackumulatorer och batterier ska vara tillgängliga för oberoende yrkespersoner och slutanvändare till ett rimligt och icke-diskriminerande pris.
Läs mer
Kommissionens tillkännagivande: Kommissionens riktlinjer för att underlätta en harmoniserad tillämpning av bestämmelserna om möjligheten att avlägsna och ersätta bärbara batterier och batterier för lätta transportmedel i förordning (EU) 2023/1542
Krav enligt batterikategori
Kraven listade enligt batterikategori i den ordning de träder i kraft. I eventuella konfliktsituationer prioriteras texten som finns i batteriförordningen. Listan nedan strävar efter att förtydliga kraven enligt batterikategori, men på grund av förenklingarna ska exakta uppgifter kontrolleras direkt i förordningen.
18.8.2024
- Användningen av kadmium, kvicksilver och bly begränsas
- Bärbara batterier får inte innehålla mer än 0,01 viktprocent bly (uttryckt som blymetall) oavsett om de ingår i apparater eller inte.
- Blybegränsningen gäller bärbara batterier som släppts ut på marknaden efter 18 augusti 2024, med undantag av zink-luft-knappcellsbatterier. Begränsningen tillämpas inte på zink-luft-knappcellsbatterier fram till den 18 augusti 2028.
- Krav på märkning enligt batteriförordningen
- CE-märkning
- märkning om separat insamling
- vid behov märkning om tungmetall (Pb eller Cd)
- märkning som gör det möjligt att identifiera ackumulatorn eller batteriet
- tillverkarens och importörens kontaktuppgifter
- EU-försäkran om överensstämmelse och teknisk dokumentation.
18.8.2026 eller 18 månader efter det att kommissionens genomförandeakt träder i kraft
- märkning om allmänna uppgifter
- Icke-laddningsbara bärbara ackumulatorer och batterier ska märkas med uppgifter om deras genomsnittliga minimihållbarhet i enskilda tillämpningar och med märkningen "icke-laddningsbart”.
- Laddningsbara batterier ska ha en märkning som innehåller uppgifter om deras kapacitet
18.2.2027
- Ackumulatorer och batterier ska ha en QR-kod som innehåller följande uppgifter:
- allmänna uppgifter
- uppgifter om kapaciteten
- minihållbarhet och märkningen " icke laddningsbart"
- en symbol för separat insamling
- vid behov märkning om tungmetall (Pb eller Cd)
- uppgifter om förebyggande av uppkomsten av förbrukade batterier och avfallshantering
- EU-försäkran om överensstämmelse
- en rapport om tillbörlig aktsamhetspolicy
- Bärbara ackumulatorer och batterier ska dessutom vara lätta att avlägsna och byta, med några få undantag.
18.8.2028 eller 24 månader efter den dag då den delegerade akten träder i kraft
- Batterierna ska uppfylla minimivärdena för elektrokemiska prestanda och hållbarhetsvariabler i bilaga III till EU:s batteriförordning (gäller inte knappcellsbatterier)
- Blybegränsningen för zink-luftknappceller träder i kraft 18.8.2028
18.8.2024
- Användningen av kadmium, kvicksilver och bly begränsas
- Krav på märkning enligt batteriförordningen
- CE-märkning
- märkning om separat insamling
- vid behov märkning om tungmetall (Pb eller Cd)
- märkning som gör det möjligt att identifiera ackumulatorn eller batteriet
- tillverkarens och importörens kontaktuppgifter
- EU-försäkran om överensstämmelse och teknisk dokumentation
- Ett dokument med elektrokemisk prestanda och hållbarhetsvariablernas värden bör medfölja
- Batterihanteringssystemet ska innehålla aktuell information om variablerna för att fastställa batteriernas funktionsduglighet och förväntade livslängd i enlighet med bilaga VII till förordningen.
18.8.2026 eller 18 månader efter det att genomförandeakten träder i kraft
- märkning som anger produktens kapacitet
- märkning om allmänna uppgifter
18.2.2027
- Batteripasset tas i bruk
- QR-kod med vilken man kan granska batteripasset
18.8.2028 eller 18 månader efter att den delegerade akten träder i kraft ska batterierna för lätta transportmedel uppfylla minimivärdena inom variablerna för prestanda och hållbarhet
- nominell kapacitet och kapacitetsförlust
- effekt och effektförlust
- inre resistans och ökad inre resistans
- vid behov den totala energieffektiviteten och energiförlusten
- ackumulatorns eller batteriets förväntade livslängd under jämförelseförhållandena för vilka ackumulatorerna och batterierna är konstruerade, i cykler, med undantag av tillämpningar utan cykler och kalenderår.
18.8.2028 eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft
- Deklaration om koldioxidavtryck
18.2.2030 eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft
- Tillämpningen av kraven på koldioxidavtrycksklass börjar
18.8.2033
- batterier för lätta transportmedel med aktivt material av kobolt, litium eller nickel ska åtföljas av dokument av vilka framgår
- procentandelar i aktiva material för kobolt, litium eller nickel som tillvaratagits från batteriernas produktionsavfall eller konsumtionsavfall
- procentandel återvunnet bly i batteriet för varje batterimodell för varje år och tillverkningsanläggning
18.8.2036
- batterier för lätta transportmedel med aktivt material av kobolt, litium eller nickel ska åtföljas av dokument av vilka kan påvisas att
- batteriernas aktiva material innehåller följande minimiprocentandel av kobolt, litium eller nickel som tagits till vara av batteriernas produktionsavfall eller konsumtionsavfall samt
- minimiprocentandelen för bly i batterier och återvunnet avfall för varje batterimodell för varje år och tillverkningsanläggning; av kobolt 26 %, av bly 85 %, av litium 12 % och av nickel 15 %
18.8.2024
- Användningen av kadmium, kvicksilver och bly begränsas
- Krav på märkning enligt batteriförordningen
- CE-märkning
- märkning om separat insamling
- vid behov märkning om tungmetall (Pb eller Cd)
- märkning som gör det möjligt att identifiera ackumulatorn eller batteriet
- tillverkarens och importörens kontaktuppgifter
- EU-försäkran om överensstämmelse och teknisk dokumentation
18.8.2026 eller 18 månader efter det att genomförandeakten träder i kraft
- märkning med uppgifter om deras kapacitet (gäller startbatterier)
- märkning om allmänna uppgifter
18.2.2027
- QR-kod av vilken framgår
- allmänna uppgifter
- märkning om separat insamling
- EU-försäkran om överensstämmelse
- uppgifter om förebyggande av uppkomsten av förbrukade batterier och avfallshantering
- en rapport om tillbörlig aktsamhetspolicy
I fortsättningen kommer det att finnas krav på insamling av batterier för start, belysning och tändning eller startbatterier. Mer information om insamlingskraven fås av producentansvarsmyndigheten NTM-centralen i Birkaland (Tillstånds- och tillsynsverket från och med 2026).
18.8.2024
- Användningen av kadmium, kvicksilver och bly begränsas
- Krav på märkning enligt batteriförordningen
- CE-märkning
- märkning om separat insamling
- vid behov märkning om tungmetall (Pb eller Cd)
- märkning som gör det möjligt att identifiera ackumulatorn eller batteriet
- tillverkarens och importörens kontaktuppgifter
- EU-försäkran om överensstämmelse och teknisk dokumentation
- Medföljande dokument som visar den elektrokemiska prestandan och hållbarhetsvariablernas värden (gäller industribatterier med en kapacitet på över 2 kWh)
18.2.2026 eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft
- Deklaration om koldioxidavtryck (gäller inte batterier med enbart extern lagring). Deklarationen ska följa med batteriet tills den är tillgänglig som QR-kod.
18.8.2026 eller 18 månader efter det att genomförandeakten träder i kraft
- Märkning om allmänna uppgifter
18.2.2027
- Batteripasset tas i bruk (industribatterier med en kapacitet över 2 kWh)
- QR-kod med vilken man kan granska batteripasset
18.8.2027 eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten träder i kraft
- minimivärden för prestanda och hållbarhetsvariabler för industribatterier med en kapacitet på över 2 kWh, med undantag av batterier med enbart extern lagring
- nominell kapacitet och kapacitetsförlust
- effekt och effektförlust
- inre resistans och ökad inre resistans
- vid behov den totala energieffektiviteten och energiförlusten
- ackumulatorns eller batteriets förväntade livslängd under jämförelseförhållandena för vilka ackumulatorerna och batterierna är konstruerade, i cykler, med undantag av tillämpningar utan cykler och kalenderår.
- Beträffande laddningsbara industribatterier börjar kraven på koldioxidavtrycksklass tillämpas
18.8.2028 eller 24 månader efter att den delegerade akten trätt i kraft
- batterier med aktivt material av kobolt, litium eller nickel ska åtföljas av dokument av vilka framgår
- procentandelar i aktiva material för kobolt, litium eller nickel som tillvaratagits från batteriernas produktionsavfall eller konsumtionsavfall
- procentandel återvunnet bly i batteriet för varje batterimodell för varje år och tillverkningsanläggning. (gäller inte batterier med enbart extern lagring)
18.2.2029 eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft
- Maximivärdena för koldioxidavtryck under hela livscykeln börjar tillämpas för laddningsbara industribatterier.
18.8.2030 eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft
- Deklaration om koldioxidavtryck, gäller industribatterier med extern lagring.
18.8.2031
- Industribatterier med en kapacitet på över 2 kWh, med undantag av batterier med enbart extern lagring med aktivt material av kobolt, litium eller nickel, skall åtföljas av teknisk dokumentation som visar att
- batteriernas aktiva material innehåller följande minimiprocentandel av kobolt, litium eller nickel som tagits till vara av batteriernas produktionsavfall eller konsumtionsavfall samt
- minimiprocentandelen för bly i batterier och återvunnet avfall för varje batterimodell för varje år och tillverkningsanläggning; av kobolt 16 %, av bly 85 %, av litium 6 % och av nickel 6 %
18.8.2032 eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten träder i kraft
- Kraven på koldioxidavtrycksklass för laddningsbara industribatterier med extern lagring börjar tillämpas
18.8.2033 eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten träder i kraft
- Maximivärdena för koldioxidavtryck under hela livscykeln börjar tillämpas för laddningsbara industribatterier med extern lagring
18.8.2036
- Industribatterier med en kapacitet på över 2 kWh, med undantag av batterier med enbart extern lagring med aktivt material av kobolt, litium eller nickel, skall åtföljas av teknisk dokumentation som visar att
- batteriernas aktiva material innehåller följande minimiprocentandel av kobolt, litium eller nickel som tagits till vara av batteriernas produktionsavfall eller konsumtionsavfall samt
- Minimiprocentandelen för bly i batterier eller återvunnet avfall för varje batterimodell för varje år och tillverkningsanläggning; av kobolt 26 %, av bly 85 %, av litium 12 % och av nickel 15 %
18.8.2024
- Användningen av kadmium, kvicksilver och bly begränsas
- Krav på märkning enligt batteriförordningen
- CE-märkning
- märkning om separat insamling
- vid behov märkning om tungmetall (Pb eller Cd)
- märkning som gör det möjligt att identifiera ackumulatorn eller batteriet
- tillverkarens och importörens kontaktuppgifter
- EU-försäkran om överensstämmelse och teknisk dokumentation
- Ett dokument med elektrokemisk prestanda och hållbarhetsvariablernas värden bör medfölja.
18.2.2025 eller 12 månader efter den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft
- Deklaration om koldioxidavtryck
18.8.2026 eller 18 månader efter det att genomförandeakten träder i kraft
- märkning om allmänna uppgifter
- tillämpningen av kraven på koldioxidavtrycksklass börjar
18.2.2027
- Batteripasset tas i bruk
- QR-kod med vilken man kan granska batteripasset
18.2.2028 eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten träder i kraft
- Maximivärdena för koldioxidavtryck under livscykeln börjar tillämpas
18.8.2028 eller 24 månader efter att förordningen trätt i kraft bör handlingar som innehåller uppgifter om
- procentandelar i aktiva material för kobolt, litium eller nickel som tillvaratagits från batteriernas produktionsavfall eller konsumtionsavfall ingå
- procentandel återvunnet bly i batteriet för varje batterimodell för varje år och tillverkningsanläggning.
18.8.2031
- Elfordonsbatterier med aktivt material av kobolt, litium eller nickel ska åtföljas av dokument av vilka kan påvisas att
- batteriernas aktiva material innehåller följande minimiprocentandel av kobolt, litium eller nickel som tagits till vara av batteriernas produktionsavfall eller konsumtionsavfall samt
- minimiprocentandelen för bly i batterier och återvunnet avfall för varje batterimodell för varje år och tillverkningsanläggning; av kobolt 16 %, av bly 85 %, av litium 6 % och av nickel 6 %
18.8.2036
- elfordonsbatterier med aktivt material av kobolt, litium eller nickel ska åtföljas av dokument av vilka kan påvisas att
- batteriernas aktiva material innehåller följande minimiprocentandel av kobolt, litium eller nickel som tagits till vara av batteriernas produktionsavfall eller konsumtionsavfall samt
- minimiprocentandelen för bly i batterier eller återvunnet avfall för varje batterimodell för varje år och tillverkningsanläggning; av kobolt 26 %, av bly 85 %, av litium 12 % och av nickel 15 %
Tillverkarens, importörens och distributörens skyldigheter
Tillverkaren ansvarar för att batteriet uppfyller kraven. Olika ekonomiska aktörer omfattas av olika skyldigheter.
Tillverkaren är skyldig att säkerställa att
- ackumulatorn eller batteriet har konstruerats och tillverkats i enlighet med artiklarna 6–10 samt 12 och 14,
- ackumulatorn eller batteriet åtföljs av tydliga, begripliga och lättlästa anvisningar och säkerhetsinformation på ett eller flera språk enligt definitionen i den medlemsstat där ackumulatorn eller batteriet har släppts ut på marknaden. I Finland ska anvisningarna och säkerhetsinformationen vara på finska och svenska.
- ackumulatorer och batterier har en modellbeteckning och ett parti- eller serienummer eller någon annan märkning som möjliggör att de kan identifieras.
Tillverkaren ska utarbeta den tekniska dokumentationen och sörja för förfarandet för bedömning av överensstämmelse med kraven. När överensstämmelsen har säkerställts ska tillverkaren upprätta en EU-försäkran om överensstämmelse samt fästa CE-märkningen och andra nödvändiga märkningar. Tillverkaren ska hålla den tekniska dokumentationen och EU-försäkran om överensstämmelse tillgängliga i 10 år efter det att den sista ackumulatorn eller batteriet av modellen i fråga har släppts ut på marknaden. Närmare skyldigheter som gäller tillverkaren kan kontrolleras i kapitel VI i EU:s batteriförordning.
Importörer får endast släppa ut sådana ackumulatorer och batterier på marknaden som uppfyller kraven i artiklarna 6–10, 12, 13 och 14. Importören bör kontrollera att
- EU-försäkran om överensstämmelse och teknisk dokumentation har upprättats och det relevanta förfarandet för bedömning av överensstämmelse med kraven har genomförts på behörigt sätt
- ackumulatorn eller batteriet är CE-märkt och har andra nödvändiga märkningar.
Distributören bör innan ackumulatorn eller batteriet släpps ut på marknaden kontrollera att
- producenten är registrerad i producentregistret,
- ackumulatorn eller batteriet är CE-märkt och har andra nödvändiga märkningar,
- ackumulatorn eller batteriet åtföljs av de dokument, anvisningar och den säkerhetsinformation som krävs och att de har utarbetats på ett eller flera språk som slutanvändarna lätt förstår.
På Tukes webbplats finns därtill allmän information om olika ekonomiska aktörers skyldigheter. Dessa webbplatser har ännu inte uppdaterats i fråga om batteriförordningen, men de kan redan utnyttjas i tillämpliga delar.
Producentansvar
Ackumulatorer och batterier omfattas av skyldigheter som ingår i producentansvaret. Tillverkare, importörer och distansförsäljare av ackumulatorer och batterier ansvarar för avfallshanteringen av sina produkter samt för kraven på lagring, insamling och hantering av ackumulatorer och -batterier. Ärenden som gäller producentansvaret har i Finland koncentrerats till NTM-centralen i Birkaland.
Se även
Batteries - European Commission
Litiumjonbatteriguide riktad till detaljhandelsprofesionella
Handbok om batterisäkerhet inom industrin (på finska)
Handbok för säker användning av litiumjonbatterier inom industrin (på finska)
Säker användning av litiumjonbatterier för konsumenter
Utredning om säkerhetsfaktorerna för litiumjonbatterier
Birkalands NTM-central, producentansvar för batterier och ackumulatorer
Krav som gäller sprängämnesprekursorer
Kurs för nya företagare som säljer elektriska produkter i Tukes Kampus