Ackumulatorer och batterier

Syftet och målet med EU:s batteriförordning är att minska batteriernas och ackumulatorernas miljökonsekvenser, förbättra säkerheten samt underlätta återanvändningen och återvinningen av ackumulatorer och ändra användningsändamålet. I regleringen av ackumulatorer och batterier beaktas produkternas hela livscykel. 

Tukes är marknadskontrollmyndighet för batteriförordningen.

EU-förordningen om batterier och förbrukade batterier trädde i kraft den 17 augusti 2023 och förordningen började tillämpas den 18 februari 2024. Batteri- och ackumulatordirektivet upphävdes den 18 augusti 2025, med undantag av några artiklar som har en längre övergångsperiod. I dessa artiklar föreskrivs det till exempel om kapacitetsmärkningar samt möjligheten att avlägsna batterier och ackumulatorer. Artiklarna i direktivet tillämpas tills artiklarna i EU:s batteriförordning träder i kraft.

EU:s batteriförordning är direkt tillämplig lagstiftning, men genomförandet av förordningen kräver också nationella bestämmelser. Myndighetens behörighet och tillsynsansvar föreskrivs på nationell nivå. 

Batteriförordningen innehåller flera olika artiklar som kommer att få delegerade akter eller genomförandeakter från kommissionen. Tidpunkten då akterna publiceras kan påverka datumen då kraven träder i kraft. 

På dessa webbplatser hittar du information om

Tillämpningsområde

Tillämpningsområdet omfattar alla batterikategorier oberoende av batteriernas form, volym, vikt, konstruktion, materialsammansättning, kemiska sammansättning, användning eller syfte. 

Även batterier som är kombinerade med eller tillsatta till produkter eller som särskilt är avsedda att kopplas eller läggas till produkter omfattas av tillämpningsområdet.

Till tillämpningsområdet hör också battericeller eller batterimoduler som släpps ut på marknaden för slutanvändning.

Förordningen tillämpas inte på batterier som ingår i eller som särskilt utformats för att ingå i

  • utrustning som används i samband med skydd av viktiga intressen som rör medlemsstaternas säkerhet, vapen, ammunition och krigsmateriel
  • utrustning som sänds ut i rymden.

Kapitel III i batteriförordningen om etiketterings-, märknings- och informationskrav samt kapitel VIII om hantering av förbrukade batterier tillämpas inte på utrustning särskilt avsedd för säkerheten vid kärntekniska anläggningar.

Batterierna klassificeras i fem olika kategorier:

Bärbara batterier

  • är förslutna
  • väger högst 5 kg
  • är inte särskilt utformade för industriellt bruk
  • är varken elfordonsbatterier, batterier för lätta transportmedel eller startbatterier.

Batterier för lätta transportmedel

  • är förslutna
  • väger högst 25 kg
  • är särskilt utformade för att tillhandahålla elkraft för att driva hjulförsedda fordon som kan drivas enbart med en elmotor eller med en kombination av motor och mänsklig kraft, inbegripet typgodkända fordon i kategori L
  • är inte elfordonsbatterier.

Batterier för start, belysning och tändning eller startbatteri

  • är särskilt utformade för att leverera elkraft för startmotorer, belysning eller tändning
  • kan användas som hjälp- eller reservenergikällor i fordon, andra transportmedel eller maskiner.

Industribatterier

  • är särskilt utformade för industriellt bruk
  • är avsedda för industriellt bruk efter att ha varit föremål för förberedelse för ändamålsändring eller ändamålsändring, eller 
  • ett annat batteri med en vikt över 5 kg och som varken är ett elfordonsbatteri, ett batteri för lätta transportmedel eller ett startbatteri.

Elfordonsbatterier

  • är utformade för att tillhandahålla elkraft för att driva hybrid- eller elfordon i kategori L, med en vikt över 25 kg, eller
  • batterier som är särskilt utformade för att tillhandahålla elkraft för att driva hybrid- eller elfordon i kategori M, N eller O i enlighet med förordning (EU) 2018/858.

Lagstiftning

Krav

Batterier klassificeras i fem olika kategorier. Ett batteri som släpps ut på marknaden kan höra till fler än en kategori. Då anses batteriet höra till den kategori på vilken de strängaste kraven tillämpas.

Ackumulatorer och batterier får släppas ut på marknaden och tas i bruk endast om de uppfyller alla fastställda krav.

Begränsade ämnen

I batterier begränsas användningen av kvicksilver, kadmium och bly. 

Batterier får inte innehålla mer än 0,0005 viktprocent kvicksilver (uttryckt som kvicksilvermetall) oavsett om de är integrerade i apparater, lätta transportmedel eller andra fordon eller inte.

Bärbara batterier får inte innehålla mer än 0,002 viktprocent kadmium (uttryckt som kadmiummetall), oavsett om de är integrerade i apparater, lätta transportmedel eller andra fordon eller inte.

Bärbara batterier får inte innehålla mer än 0,01 viktprocent bly (uttryckt som blymetall) oavsett om de ingår i apparater eller inte. 

Blybegränsningen tillämpas inte på zink-luft-knappcellsbatterier fram till den 18 augusti 2028. Dessutom ska alla ackumulatorer och batterier vara märkta med Cd (kadmium) eller Pb (bly), om ackumulatorn eller batteriet i fråga innehåller mer än 0,002 procent kadmium eller mer än 0,004 procent bly. Märkningen ska tryckas under symbolen för separat insamling.

Säkerhet

Säkerheten vid användning av stationära batterienergilagringssystem måste säkerställas och uppgifter i anslutning detta ska anges i produkternas tekniska dokument.

I de tekniska dokumenten bör det påvisas att säkerheten vid användningen av stationära batterienergilagringssystem har säkerställts och dokumenten ska innehålla bevis på att energilagringssystemen har testats framgångsrikt i fråga om säkerhetsparametrarna i bilaga V till förordningen. Dessutom ska handlingarna innehålla en bedömning av eventuella andra säkerhetsrisker än de som anges i bilaga V.

Den tekniska dokumentationen bör innehålla anvisningar för hur man ska gå till väga vid en eventuell brand eller explosion.

Prestanda och hållbarhet

Laddningsbara industribatterier vars kapacitet överstiger 2 kWh, batterier för lätta transportmedel och elfordonsbatterier ska åtföljas av ett dokument som innehåller uppgifter om batteriets elektrokemiska prestanda och hållbarhet. För dessa värden införs senare stegvis även minimikrav från och med 2026.

I batteriförordningen ställs krav på batteriernas prestanda, det vill säga vilken kapacitet batteriet bör hålla och hurdan prestanda de ska ha. Detta krav tillämpas tidigast den 18 augusti 2028 och kraven har ännu inte fastställts. Dessa krav kommer att gälla bärbara batterier för allmänt bruk, med undantag av knappceller. 

Märkningar

Ackumulatorer och batterier som släppts ut på marknaden ska ha CE-märkning och en symbol för separat insamling. Om ackumulatorn eller batteriet innehåller bly eller kadmium, fästs också märkningen Pb eller Cd tillsammans med märkningen om separat insamling, vilket visar att ackumulatorn eller batteriet innehåller tungmetallen i fråga.

Dessutom ska ackumulatorerna och batterierna ha

  • en modellbeteckning och ett parti- eller serienummer, eller ett produktnummer eller någon annan märkning som möjliggör att de kan identifieras,
  • tillverkarens namn, registrerade firmanamn eller registrerade varumärke, postadress, med uppgift om en enda kontaktpunkt, och webbadress samt e-postadress, om tillgänglig samt
  • importörens namn, registrerade firmanamn eller registrerade varumärke samt post-, e-post- och webbadress, om tillgänglig.

Kapacitetsmärkningen för kraven på bärbara batterier och startbatterier har varit i kraft redan länge. EU:s batteriförordning utvidgar kraven till att även omfatta batterier för lätta transportmedel. Kravet träder i kraft efter 18 augusti 2026 eller 18 månader efter den dag då kommissionens genomförandeakt träder i kraft. 

Märkningskraven gäller även återanvända eller återtillverkade batterier och de träder i kraft efter övergångsperioderna. Kommissionen antar genomförandeakter och längden på övergångsperioderna påverkas av de dagar då akterna träder i kraft.

Märkningarna ska i första hand fästas på batteriet eller ackumulatorn. Märkningen kan finnas på förpackningen om det på grund av ackumulatorns eller batteriets karaktär inte är möjligt eller motiverat att fästa den på ackumulatorn eller batteriet. 

Information om närmare krav på märkningen (bl.a. storlek) finns i bilagorna till den nationella förordningen om batterier, i bilagorna till kommissionens förordning om kapacitetsmärkningar samt i EU:s batteriförordning.

Allmänna uppgifter 

Kraven på märkningarna kompletteras och kompletteringarna träder i kraft tidigast 18.8.2026 eller 18 månader efter den dag då kommissionens genomförandeakt träder i kraft. 

Efter att genomförandeakten har trätt i kraft ska uppgifterna på ackumulatorns eller batteriets märkning dessutom innehålla följande uppgifter om ackumulatorn eller batteriet: 

  • batterikategori (modellbeteckning och parti- eller serienummer, eller ett produktnummer eller någon annan märkning som möjliggör att de kan identifieras),
  • tillverkningsort (batteritillverkningsanläggningens geografiska position),
  • tillverkningsdag (månad och år),
  • vikt,
  • kapacitetsmärkning,
  • märkningen "icke laddningsbart",
  • kemisk sammansättning,
  • andra farliga ämnen i batteriet än kvicksilver, kadmium eller bly,
  • användbart släckningsmedel,
  • råmaterial av avgörande betydelse som ingår i batteriet i en koncentration över 0,1 viktprocent.

QR-kod

Från och med den 18 februari 2027 ska alla ackumulatorer och batterier märkas med en QR-kod som kan läsas med alla de vanligaste enheterna som läser QR-koderna. Uppgifterna som QR-koden ger tillgång till varierar enligt batterikategori. Följande uppgifter ska fås via QR-koden:

  • batteripasset för batterier för lätta transportmedel, industribatterier med en kapacitet på mer än 2 kWh och elfordonsbatterier
  • för andra ackumulatorer och batterier i tillämpliga delar:
    • allmänna uppgifter 
    • uppgifter om batteriernas kapacitet 
    • batteriernas minihållbarhet och märkningen " icke laddningsbart" 
    • symbol för separat insamling på batterier
    • symbol för tungmetall, om batteriet innehåller mer än 0,002 procent kadmium eller mer än 0,004 procent bly
    • försäkran om överensstämmelse 
    • rapport om tillbörlig aktsamhet i fråga om ackumulatorer och batterier
    • uppgifter om förebyggande av uppkomsten av batteriavfall och avfallshantering
  • i fråga om startbatterier mängden kobolt, litium och nickel som återvunnits ur avfallet och ingår i aktiva material i batteriet enlighet med artikel 8 i batteriförordningen.

Mer information om rapporten om tillbörlig aktsamhet i fråga om ackumulatorer och batterier finns i artikel 52 i EU:s batteriförordning samt i artikel 74 om förebyggande av uppkomsten av batteriavfall och avfallshantering.

Batteripass

Batterier för lätta transportmedel som släppts ut på marknaden eller tagits i bruk från och med 18.2.2027, industribatterier vars kapacitet överstiger 2 kWh och elfordonsbatterier ska ha ett digitalt batteripass.  Batteripasset ska innehålla 

  • offentligt tillgängliga uppgifter om bl.a. batterimodellen och det enskilda batteriet,
  • abatteriets sammansättning (även den kemiska sammansättningen),
  • de farliga ämnen som batteriet innehåller (andra än kvicksilver, kadmium och bly),
  • kritiska råvaror och
  • uppgifter om koldioxidavtrycket samt det återvunna innehållet.

Närmare krav på batteripassets innehåll finns i bilaga XIII till EU:s batteriförordning.

Batteripasset bör vara tillgängligt som en QR-kod som kan läsas med alla de vanligaste enheterna som läser QR-koder. QR-koden ska vara lätt att läsa samt vara permanent och synligt tryckt på eller graverad i ackumulatorn eller batteriet. Om detta inte är möjligt till exempel på grund av ackumulatorns eller batteriets storlek, ska QR-koden fästas på förpackningen eller på de handlingar som följer med ackumulatorn eller batteriet.

Efter att batteriet har återvunnits upphör batteripasset att existera.

Märkningar på återanvändbara batterier

Batterier, 

  • som har förberetts för återanvändning eller ändamålsändring, eller
  • vars användningsändamål har ändrats, eller
  • som har återtillverkats

ska märkas med nya etiketter eller märkas enligt artikel 13 i batteriförordningen. Dessutom ska det via batteriets QR-kod framgå uppgifter om batteriets status (”ursprungligt”, ”ändamålsändring”, ”återanvänt”, ”återtillverkat” eller ”avfall”).

Så här säkerställer du att batterierna överensstämmer med kraven

Deklaration om koldioxidavtryck

För varje batterimodell ska en deklaration om koldioxidavtryck per tillverkningsanläggning göras för elfordonsbatterier, laddningsbara industribatterier med en kapacitet som överstiger 2 kWh och batterier för lätta transportmedel. Deklarationen ska bl.a. innehålla uppgifter om batteriets modell och batteriets koldioxidavtryck beräknat som antal kg koldioxidekvivalenter per 1 kWh av den totala energi som batteriet levererar under sin förväntade livslängd samt koldioxidavtrycket differentierat enligt livscykelfas. 

Deklarationen om koldioxidavtryck ska följa med batteriet tills den är tillgänglig som QR-kod. 

Deklarationen tillämpas tidigast

  • efter 18.2.2025 för elfordonsbatterier eller 12 månader från den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft, beroende på vilken tidpunkt som infaller senare
  • 18.2.2026 i fråga om laddningsbara industribatterier, med undantag för industribatterier med enbart extern lagring eller 18 månader från den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft, beroende på vilken tidpunkt som infaller senare,
  • 18.8.2028 i fråga om batterier för lätta transportmedel eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft, beroende på vilken tidpunkt som infaller senare.
  • 18.8.2030 i fråga om laddningsbara industribatterier med extern lagring eller 18 månader efter den dag då den delegerade akten eller genomförandeakten träder i kraft, beroende på vilken tidpunkt som infaller senare.

Deklarationen om koldioxidavtryck tillämpas dock inte på ackumulatorer som har förberetts för återanvändning eller ändamålsändring, eller vars användningsändamål har ändrats eller som har återtillverkats, om de har släppts ut på marknaden eller tagits i bruk före tillämpningsdagen. 

Mer information om deklarationen om koldioxidavtryck finns i kapitel II, artikel 7 i EU:s batteriförordning samt i bilaga VIII.

Kraven på koldioxidavtrycksklassen träder i kraft stegvis när författningen och anvisningarna för beräkning av koldioxidavtrycksklasserna har färdigställts. Den delegerade akten som är under beredning och med vilken man fastställer batteriernas maximala koldioxidavtryck under livscykeln, träder stegvis i kraft mellan 2028–2033 enligt batterikategori. Dessa kan påverka omklassificeringen av koldioxidavtrycksklasserna.

Innehållet i återvunnet material

Från och med 18.8.2028 ska industribatterier med en kapacitet på över 2 kWh, med undantag av batterier med enbart extern lagring, elfordonsbatterier och startbatterier med aktivt material av kobolt, bly, litium eller nickel åtföljas av dokument som innehåller uppgifter om batteriernas produktionsavfall eller konsumtionsavfall där det ska finnas information om procentandelarna av kobolt, nickel eller litium som har tagits till vara från produktionsavfallet eller konsumentavfallet och som ingår i de aktiva materialen, samt procentandelen bly som tagits till vara från avfall och ingår i batteriet.

Kraven i förordningen gäller varje batterimodell separat, för varje tillverkningsår och tillverkningsanläggning.

Kommissionens delegerade förordning (EU) 2025/606 kompletterar batteriförordningen med en metod för att beräkna återvinningsgraden för förbrukade batterier i förhållande till återvinningsprocessen samt med en metod för beräkning av återvinningsgraden för material som fås från återvinning. I förordningen finns också formen på de dokument som gäller batteriernas materialåtervinningsgrad och resursåtervinningsnivån för olika material som härstammar från dessa enligt olika batterityper. Mer information om beräkningen av materialåtervinningsgraden för förbrukade batterier och resursåtervinningen av material fås av producentansvarsmyndigheten (Tillstånds- och tillsynsverket från och med början av 2026.

Innehållskraven för återvunnet material granskas under de kommande åren och vid behov görs ändringar i innehållskraven för återvunnet material.

Kraven på innehållet i återvunnet material tillämpas inte på batterier som har förberetts för återanvändning eller ändamålsändring eller vars användningsändamål har ändrats eller som har återtillverkats, om de har tagits i bruk eller släppts ut på marknaden innan sådana åtgärder i anslutning till återanvändning eller återtillverkning har vidtagits.

Avlägsnande och ersättande

Lätta transportmedel samt bärbara batterier som släpps ut på marknaden från och med den 18 februari 2027 ska lätt kunna avlägsnas och bytas av slutanvändaren, om det inte finns särskilt angivna särskilda skäl för att ackumulatorn eller batteriet inte kan bytas av en oberoende yrkesperson. 

Kravet på vattentäthet är till exempel ett undantag om det är nödvändigt för att säkerställa användarens och anordningens säkerhet. I annat fall får batteribytet inte försvåras med fysiska eller programmässiga medel. Skyldigheten tillämpas inte på enskilda celler eller andra delar av ackumulatorer eller batterier utan på hela enheter.

Ekonomiska aktörer ska säkerställa att produkterna åtföljs av anvisningar och säkerhetsinformation om användning, avlägsnande och byte av ackumulatorer eller batterier. Anvisningarna ska vara permanent och offentligt tillgängliga på webbplatsen.

Om det krävs specialverktyg för att avlägsna ackumulatorn eller batteriet ska de ges gratis med produkten.

Ackumulatorer och batterier kan bytas ut och avlägsnas av oberoende yrkespersoner:

  • om anordningarna är speciellt konstruerade för att fungera under förhållanden där det förekommer stänkvatten, vattenflöden, sänkning i vatten eller om anordningen är avsedd att tvättas eller sköljas,
  • om det är fråga om yrkesmässig utrustning för medicinsk avbildning och strålbehandling samt medicintekniska produkter som används ensamma eller tillsammans med andra i undersökningar som görs utanför människokroppen (in vitro-diagnostik).

Skyldigheten tillämpas inte heller i situationer där kontinuerlig elförsörjning behövs och en permanent anslutning mellan anordningen och ackumulatorn eller batteriet är nödvändig för att säkerställa användarens och anordningens säkerhet eller om produkternas huvudsakliga uppgift är att samla in och skicka data.

De som släpper ut produkter med batterier för lätta transportmedel på marknaden ska försäkra sig om att batterierna i fråga och de enskilda battericellerna som hör till batterienheten lätt kan avlägsnas och bytas ut av oberoende yrkespersoner under hela produktens livslängd.

Ett batteri för lätta transportmedel eller ett bärbart batteri anses vara lätt att byta ut, om det efter avlägsnandet kan ersättas med ett annat kompatibelt batteri utan att det påverkar anordningens eller det lätta transportmedlets funktion, prestanda eller säkerhet.

De som släpper ut ovan nämnda produkter på marknaden ska säkerställa att de ackumulatorer eller batterier som används som strömkälla finns tillgängliga som reservdelar för produkterna i fråga i minst fem år efter det att det sista stycket har släppts ut på marknaden. Ackumulatorer och batterier ska vara tillgängliga för oberoende yrkespersoner och slutanvändare till ett rimligt och icke-diskriminerande pris.

Läs mer
Kommissionens tillkännagivande: Kommissionens riktlinjer för att underlätta en harmoniserad tillämpning av bestämmelserna om möjligheten att avlägsna och ersätta bärbara batterier och batterier för lätta transportmedel i förordning (EU) 2023/1542

Krav enligt batterikategori

Kraven listade enligt batterikategori i den ordning de träder i kraft. I eventuella konfliktsituationer prioriteras texten som finns i batteriförordningen. Listan nedan strävar efter att förtydliga kraven enligt batterikategori, men på grund av förenklingarna ska exakta uppgifter kontrolleras direkt i förordningen.

Tillverkarens, importörens och distributörens skyldigheter

Tillverkaren ansvarar för att batteriet uppfyller kraven. Olika ekonomiska aktörer omfattas av olika skyldigheter.

Tillverkaren är skyldig att säkerställa att

  • ackumulatorn eller batteriet har konstruerats och tillverkats i enlighet med artiklarna 6–10 samt 12 och 14, 
  • ackumulatorn eller batteriet åtföljs av tydliga, begripliga och lättlästa anvisningar och säkerhetsinformation på ett eller flera språk enligt definitionen i den medlemsstat där ackumulatorn eller batteriet har släppts ut på marknaden. I Finland ska anvisningarna och säkerhetsinformationen vara på finska och svenska.
  • ackumulatorer och batterier har en modellbeteckning och ett parti- eller serienummer eller någon annan märkning som möjliggör att de kan identifieras.

Tillverkaren ska utarbeta den tekniska dokumentationen och sörja för förfarandet för bedömning av överensstämmelse med kraven. När överensstämmelsen har säkerställts ska tillverkaren upprätta en EU-försäkran om överensstämmelse samt fästa CE-märkningen och andra nödvändiga märkningar. Tillverkaren ska hålla den tekniska dokumentationen och EU-försäkran om överensstämmelse tillgängliga i 10 år efter det att den sista ackumulatorn eller batteriet av modellen i fråga har släppts ut på marknaden. Närmare skyldigheter som gäller tillverkaren kan kontrolleras i kapitel VI i EU:s batteriförordning.

Importörer får endast släppa ut sådana ackumulatorer och batterier på marknaden som uppfyller kraven i artiklarna 6–10, 12, 13 och 14. Importören bör kontrollera att

  • EU-försäkran om överensstämmelse och teknisk dokumentation har upprättats och det relevanta förfarandet för bedömning av överensstämmelse med kraven har genomförts på behörigt sätt
  • ackumulatorn eller batteriet är CE-märkt och har andra nödvändiga märkningar.

Distributören bör innan ackumulatorn eller batteriet släpps ut på marknaden kontrollera att

  • producenten är registrerad i producentregistret, 
  • ackumulatorn eller batteriet är CE-märkt och har andra nödvändiga märkningar,
  • ackumulatorn eller batteriet åtföljs av de dokument, anvisningar och den säkerhetsinformation som krävs och att de har utarbetats på ett eller flera språk som slutanvändarna lätt förstår.

På Tukes webbplats finns därtill allmän information om olika ekonomiska aktörers skyldigheter. Dessa webbplatser har ännu inte uppdaterats i fråga om batteriförordningen, men de kan redan utnyttjas i tillämpliga delar.

Producentansvar

Ackumulatorer och batterier omfattas av skyldigheter som ingår i producentansvaret. Tillverkare, importörer och distansförsäljare av ackumulatorer och batterier ansvarar för avfallshanteringen av sina produkter samt för kraven på lagring, insamling och hantering av ackumulatorer och -batterier. Ärenden som gäller producentansvaret har i Finland koncentrerats till NTM-centralen i Birkaland.