Brandlarmanläggningar

Syftet med brandlarmanläggningen är att

  • upptäcka en farlig situation som föranleds av en brand i ett så tidigt skede som möjligt
  • genomföra en brandanmälan i den fastighet som övervakas genom antingen akustisk eller optisk signalering
  • sända ett meddelande till nödcentralen för att tillkalla räddningsverket.

Fastigheten alarmeras också ofta med hjälp av ett ljudsystem för utrymningslarm. På brandlarmanläggningen har ofta uppgifter om t.ex. släcknings- och rökevakueringsanläggningar anslutits. 

Anläggningarnas överensstämmelse med kraven

Överensstämmelsen hos de anordningar som används som en del av brandlarmet kan påvisas med en harmoniserad produktstandard och CE-märkning. De mest aktuella förteckningarna över harmoniserade EN-standarder för anordningar som används i brandlarmanläggningar finns på webbplatsen hEN Helpdesk -med en utvidgad sökning genom att välja CEN/TC 72 som TC-grupp.

Val och planering av anläggning

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att den byggnad som projekteras uppfyller de väsentliga konstruktionsskarven, såsom brandsäkerhetskraven.

Den som påbörjar ett byggprojekt ska utse en huvudprojekterare och branschspecifika projekterare som är kompetenta för arbetet och som arbetets omfattning förutsätter. Projekteraren ställer på basis av byggherrens uppdragsuppgifter krav på utrustningen. Projekteraren ska vid planeringen och dimensioneringen beakta byggnadens användningsändamål, egenskaperna hos den utrustning som väljs och de krav som de myndigheter som övervakar byggandet ställer.

Projekteraren ska anteckna kraven på byggandet av brandlarmanläggningen och valet av anordning i den utredning som utarbetas om brandlarmet om anläggningens grunddefinitioner och sända den för kännedom till den lokala räddningsmyndigheten.

Installationsverksamhet

Installationsföretaget för brandlarmanläggningar som valts av byggherren ansvarar för installationen av brandlarmanläggningar på platsen.

Även ett annat företag som arbetar under installationsföretagets tillsyn och ansvar kan delta i installationen. Installationsföretagets ansvariga person ska se till att de krav som ställs på byggandet av brandlarmanläggningen uppfylls på det sätt som antecknats i redogörelsen för genomförandet av anläggningens grunddefinitioner, tillståndsvillkoren och upphandlingsdokumenten.

Installationsföretaget ska upprätta ett installationsintyg över det utförda arbetet före ibruktagningsbesiktningen. Installationsföretagets ansvarsperson undertecknar installationsintyget.

Installationsföretag, ansvarspersoner och examina

Installations- och underhållsarbeten på brandlarmanläggningar får endast utföras av installationsföretag som har visat sig vara behöriga och som uppfyller kraven. En lista över företagen hittar du här.  

Behörighetskrav som gäller examen och arbetserfarenhet har ställts på ansvarspersonerna, se närmare anvisningar om behörighetskrav och ansökan om behörighetsintyg.

Innan verksamheten inleds ska företagen göra en anmälan till Tukes för tillsynen samt utse en ansvarsperson som uppfyller kompetenskraven för att ta hand om uppgifterna i anslutning till brandlarmanläggningen.

Examina i anslutning till brandlarmanläggning ordnas av Kiwa Impact Oy . Det finns inga behörighetskrav för dem som deltar i examen. Tukes kan på ansökan bevilja behörighetsintyg i anslutning till branschen till dem som avlagt examen och uppfyller andra behörighetskrav.

En underleverantör är en aktör som inte själv har rätt att utföra installations- eller underhållsarbeten i anslutning till brandlarmanläggningar eller släckanläggningar. Underleverantören utför arbetet under övervakning och ansvar av ett behörigt installationsföretag som är infört i Tukes företagsregister och som utsetts för arbetet i fråga.

Ibruktagande och besiktning av utrustning

Innan brandlarmanläggningen tas i bruk ska ett av Tukes godkänt besiktningsorgan som konstaterats vara kompetent utföra en certifieringsbesiktning av det. Installationsföretaget skall beställa certifieringsbesiktning. Om installationsföretaget försummar sin skyldighet eller är förhindrat att fullgöra den, skall anläggningens innehavare beställa besiktning.

En automatisk brandlarmanläggningar ska genomgå periodisk besiktning med tre års mellanrum. Den första periodiska besiktningen av en ny anläggning ska dock göras inom 12–18 månader från certifieringsbesiktningen. Innehavaren av anläggningen svarar för beställningen av den periodiska besiktningen.

Anslutning till nödcentralen

Användning och underhåll

Innehavaren av utrustningen ska hålla brandlarmanläggningen i användbart skick och ordna service- och besiktningsverksamheten för de komponenter som används i utrustningen så att underhållsåtgärderna uppfyller de krav på ändamålsenlighet som ställs i lagen.

Lämpligheten förverkligas genom att man utser en person som ansvarar för brandlarmanläggningens skötsel och utarbetar ett underhållsprogram för utrustningen som grundar sig på anläggningsleverantörens serviceanvisningar och som också ska följas. Besiktningsintervallet för de periodiska besiktningarna är tre år efter den första besiktningen. 

Användningen av fastigheten ska anpassas till brandlarmanläggningens egenskaper så att det är möjligt att använda brandlarmanläggningen på ett tillförlitligt och störningsfritt sätt.