När du har fått malmletningstillstånd

Bekanta dig noggrant med beslutet

I beslutet anges olika tillståndsvillkor som måste följas vid malmletningen.

Malmletningen kan inledas när beslutet du fått har vunnit laga kraft, dvs. besvärstiden har löpt ut och beslutet har inte överklagats eller eventuella besvär har behandlats i förvaltningsdomstolen och tillståndet har konstaterats ha vunnit laga kraft. Om Tukes har beviljat ett verkställighetsförordnande för tillståndet kan malmletningen inledas innan tillståndsbeslutet har vunnit laga kraft.

Innan malmletningen inleds ska tillståndshavaren:

  • Betala de ersättningar till markägare som fastställts i beslutet.
  • Ställa i beslutet angiven säkerhet.
  • Presentera en undersökningsplan för de myndigheter och markägare som nämns i beslutet.

Betala ersättningar till markägare

Ersättningar till markägare ska betalas inom 30 dagar från det att malmletningstillståndet vunnit laga kraft eller så snart som möjligt efter att du har fått malmletningstillståndet med ett verkställighetsförordnande.

Det årliga beloppet av malmletningsersättningen per fastighet är

  • 20 euro per hektar för de fyra första åren av malmletningstillståndets giltighetstid.
  • 30 euro per hektar för det femte, sjätte och sjunde året av malmletningstillståndets giltighetstid.
  • 40 euro per hektar för det åttonde, nionde och tionde året av malmletningstillståndets giltighetstid.
  • 50 euro per hektar för det elfte året och de därpå följande åren av malmletningstillståndets giltighetstid.

Dessutom ska innehavaren av malmletningstillståndet separat ersätta skador och olägenheter som orsakats av verksamheten på malmletningsområdet. Detta innebär främst eventuella enskilda skador på trädbeståndet.

Ställ säkerhet

Det bestäms att en tillståndsspecifik säkerhet ska ställas för malmletningstillstånden. Säkerheten ställs som bankdeposition hos Säkerhets- och kemikalieverket. Säkerheten ska ställas inom 30 dagar från det att malmletningstillståndet beviljades.

Rapportera årligen till Tukes om undersökningsarbetet och dess resultat

Innehavaren av malmletningstillståndet ska rapportera om sin verksamhet till Tukes årligen senast före utgången av juni. I årsrapporten beskrivs malmletningsåtgärder, använda metoder, undersökningsresultat och eventuella miljökonsekvenser från föregående år.

Årsrapporten skickas via Tukes system Geotietovirta.

Läs anvisningarna för användning av Geotietovirta och för årsrapportering (på finska).

Gå till Geotietovirta-systemet.

Ordna ett offentligt möte varje år

Tillståndshavaren ska årligen hålla ett möte som är öppet för allmänheten och där man berättar om de utförda undersökningsarbetena och resultaten av dem samt om kommande planer. Under mötet kan man presentera planerna för flera malmletningstillstånd på samma område. Mötet kan ordnas ansikte mot ansikte, som ett webbevenemang eller som en kombination av dem.

Ansök vid behov om förlängning av malmletningstillståndet

Om du vill ansöka om förlängning av tillståndets giltighetstid ska du skicka ansökan innan tillståndet upphör att gälla. Malmletningstillståndet kan vara i kraft sammanlagt högst 15 år.

Ansökan om fortsatt tillstånd är i praktiken likadan som den första tillståndsansökan. I ansökan om fortsatt tillstånd måste man motivera varför man ansöker om förlängning av tillståndet (t.ex. man har gjort effektiv malmletning i området och fått tecken på mineralisering som kräver ytterligare undersökningar). Ansökan om fortsatt tillstånd behandlas på samma sätt som den första tillståndsansökan.