Planering och genomförande av tjänsten
På den här sidan beskrivs allmänt skyldigheterna i lagen om konsumtionstjänsters säkerhet 185/2025 för dem som tillhandahåller fritidstjänster. Närmare anvisningar finns i Tukes anvisningKonsumtionstjänsternas säkerhet.
Tjänsteleverantören ska planera och genomföra tjänsten så att den är säker. Tjänsteleverantören ska inneha väsentliga dokument som hänför sig till planeringen och genomförandet.
Vid planeringen och genomförandet av tjänsten ska åtminstone följande beaktas på ett sätt som lämpar sig för tjänsten:
1. Personalens antal, kompetens och ansvarsfördelning
Tjänsteleverantören måste i förhållande till tjänstens innehåll och genomförande ha ett sådant antal anställda att tjänsten kan genomföras på ett säkert sätt. Till personalen räknas förutom tjänsteleverantörens egna anställda även andra personer som deltar i genomförandet av tjänsten, såsom underleverantörer och volontärer.
Tjänsteleverantören måste fastställa personalens kompetenskrav. Personalen måste ha tillräcklig kompetens med tanke på tjänstens innehåll och tjänstens säkra genomförandesätt.
Personalens kompetens måste upprätthållas och utvecklas. Till exempel första hjälpen-färdigheter kräver kontinuerlig repetition.
Dokument som gäller personalens antal och kompetens är till exempel en förteckning över personalen, arbetsscheman, ett utbildningsregister och en utbildningsplan samt en allmän beskrivning av antalet anställda som behövs i tjänsten och av kompetenskraven.
2. Metoder, produkter och tjänstemiljö som används i tjänsten
Vid genomförandet av tjänsten bör man använda säkra ämnen, utrustning, redskap och maskiner samt andra produkter som lämpar sig för tjänsten och en miljö som motsvarar servicebehovet. Säkerheten hos de produkter och den servicemiljö som används i tjänsten ska följas upp kontinuerligt, t.ex. med hjälp av regelbundna inspektioner och observerade säkerhetsbrister bör åtgärdas.
Dokument som gäller produkter och servicemiljön är till exempel fastighetens räddningsplan, en förteckning över redskap eller möbler, bokföring om underhåll och en underhållsplan.
3. Beredskap för exceptionella situationer, olyckor och nödsituationer
Tjänsteleverantören ska på förhand förbereda sig på eventuella exceptionella situationer, olyckor och nödsituationer som uppstår i tjänsten. Detta innebär till exempel att man planerar och övar på vem som larmar hjälp, hur man får hjälp till platsen, vem som ger första hjälpen, vem som återupplivar och vem som sörjer för säkerheten för andra personer som är på plats. Ju längre man befinner sig från utomstående hjälp, desto viktigare är tjänsteleverantörens egen beredskap för första hjälpen och nödsituationer.
Första hjälpen- och räddningsutrustningen måste vara tillräcklig med beaktande av tjänstens innehåll och genomförandesätt och personalen ska kunna använda den. Tjänsteleverantören måste ha tillräcklig evakuerings- och efterspaningsberedskap med beaktande av tjänstens innehåll och genomförandesätt.
Dokument som hör till exceptionella situationer, olyckor och nödsituationer är till exempel en räddningsplan för en fastighet eller ett evenemang, en förteckning över personer med utbildning i första hjälpen samt en plan för upprätthållande av kompetensen i första hjälpen.
4. Skyldighet att ge information
Tjänsteleverantören måste ge användarna och de personer som direkt berörs av tjänsten sådan information på basis av vilken de kan agera på ett ändamålsenligt och säkert sätt.
Informationen ska ges på ett tydligt sätt som användarna förstår. Det finns inga särskilda språkkrav. Det väsentliga är att tjänstens användare och personer som direkt berörs av tjänsten förstår den information som de har fått.
Sättet man ger informationen på kan väljas fritt. Information kan ges t.ex. med skyltar och varningsskyltar, muntligen, skriftligen, som video, som animation eller på andra sätt som lämpar sig för tjänsten. Valet av rätt sätt och plats för att ge information påverkas till exempel av behoven hos de kundgrupper som deltar i tjänsten, förmågan att tillägna sig anvisningar samt förtrogenheten med tjänsten i fråga.
Tjänsteleverantören måste säkerställa att den som använder tjänsten förstår informationen och kan agera enligt den. Om man upptäcker farlig verksamhet som strider mot anvisningarna bör man avbryta tjänsten och vid behov ge mer vägledning.
Dokument som gäller informering är till exempel uppgifter om vad, hur och i vilket skede av tjänsten säkerhetsinformation ges till tjänsteanvändaren och de som direkt berörs av tjänsten
5. Tillsyn av kundernas säkerhet
Tjänsteleverantören ska säkerställa tillräcklig övervakning av kundernas och tjänsteobjektets säkerhet. Beroende på tjänstens innehåll och genomförandesätt kan övervakningen genomföras som fysisk övervakning, kameraövervakning eller med andra tekniska övervakningssystem som utförs av personalen.
Om övervakningen endast genomförs med hjälp av tekniska övervakningssystem, ska tjänsteanvändarna tydligt underrättas om detta. De ska också informeras om hur de vid behov får kontakt med personalen, hur de får hjälp i nödsituationer och vart de kan anmäla säkerhetsbrister som de har observerat i tjänsten.
Dokument som gäller övervakningen av kundernas säkerhet är till exempel instruktioner för personal om övervakning, beskrivning av kamerabevakningens arrangemang och behovet av övervakningsresurser i förhållande till antalet kunder.
6. Att avsluta tjänsten på ett säkert sätt
När en tjänst eller en del av den tas ur bruk ska tjänsteleverantören avlägsna de faror som det medför. Ett säkert avslutande av tjänsten kan till exempel innebära att man förhindrar användningen av tjänsten, informerar om att tillhandahållandet av tjänsten upphör och att man avlägsnar utrustningen från omgivningen.
Dokument som gäller avslutande av en tjänst är t.ex. en avvecklingsplan där man beskriver förfarandena för att undanröja farorna i den del av tjänsten som tas ur bruk.