-
Marknadstillsynen i Tukes bygger på riskbaserad tillsyn. Marknaden för produkter som omfattas av SUP-lagstiftningen har kartlagts och produktövervakningen har börjat med oxo-nedbrytbara produkter.
Produkter som har släppts ut på marknaden innan skyldigheten träder i kraft (23.8.2021) får säljas även om produkten är föremål för förbud eller märkningsplikt.
Skyldigheten att hålla förslutningar på dryckesförpackningar trädde i kraft den 3 juli 2024. Dryckesförpackningar som inte uppfyller kravet kan komma att påträffas på marknaden senare, eftersom produkter som släppts ut på den finska marknaden före den 3 juli 2024 kan vara slutsålda.
-
Tidpunkten för släppande ut på marknaden är viktig på grund av ikraftträdandet av SUP-lagstiftningen. Dessa är datum för produktförbud och märkningskrav från 23.8.2021 och produktkrav för de fästa korkarna i SUP-dryckesförpackningar från 3.7.2024.
Enligt SUP-lagstiftningen gäller utsläppandet av en produkt på marknaden varje medlemsstat individuellt. Utsläppande på marknaden innebär att en produkt för första gången tillhandahålls på marknaden i Finland. Med tillhandahållande på marknaden avses i sin tur att en produkt levereras för distribution, förbrukning eller användning på den finländska marknaden i samband med kommersiell verksamhet, mot betalning eller gratis. Leveranser omfattar alla erbjudanden om distribution, förbrukning eller användning på den finska marknaden som kan leda till en faktisk leverans av produkter som redan har tillverkats (till exempel köperbjudanden, reklamkampanjer).
Begreppet tillhandahållande avser varje individuell produkt, inte en typ av produkter, och det spelar ingen roll om produkten tillverkades som en individuell enhet eller i serie. Tillhandahållandet av en produkt förutsätter att det finns ett erbjudande eller ett avtal (skriftligt eller muntligt) mellan två eller flera juridiska eller fysiska personer om en överföring av ägandet, innehavet eller någon annan rättighet avseende produkten i fråga efter det att produkten har tillverkats. Överföringen medför inte nödvändigtvis ett fysiskt överlämnande av produkten.
Som hjälpmedel vid tolkning av begreppet utsläppande på marknaden finns Blåboken om genomförande av EU:s produktbestämmelser (Blue Guide). Den som tar hjälp av Blåboken ska komma ihåg att samma termer (till exempel utsläppande på marknaden) har olika definitioner i olika EU-bestämmelser.
Ytterligare överväganden till släppande på marknaden
Eftersom utsläppande på marknaden enligt SUP-lagstiftningen är medlemsstatsspecifik, måste det noteras att produkter som exporteras till en annan medlemsstat släpps ut på marknaden för första gången i den medlemsstaten. I olika medlemsstater kan genomförandeplanen för SUP-direktivet variera, och SUP-förpliktelserna (förbud, märkningar) kan ha trätt i kraft vid olika tidpunkter. SUP-förpliktelserna måste verifieras från varje medlemsstats lagstiftning individuellt.
När en produkt som har importerats från ett land utanför EU till Finland har övergått till fri omsättning (tullförfarande) har produkten släppts ut på marknaden.
Företaget som låter tillverka en produkt och marknadsför den under dess namn eller varumärke (varumärkesägare) anses vara den som släpper ut produkten på marknaden och är därför ansvarig för att SUP-direktivet följs.
Det är viktigt att beakta att en produkt inte kan släppas ut på marknaden förrän den har tillverkats. Detta innebär till exempel att en beställd produkt inte heller har släppts ut på marknaden förrän den har tillverkats.
-
Ja, om de har släppts ut på marknaden före ikraftträdandet av skyldigheterna. I Finland gäller produktförbuden och märkningskraven produkter som släppts ut på marknaden från 23.8.2021. Produktkravet på fästa korkar i dryckesförpackningar gäller från och med den 3 juli 2024. Se också frågan "När har produkten släppts ut på marknaden?”.
-
Produkter som omfattas av produktförbud kan fortfarande finnas till salu. Butiker får sälja produkter som de har i sina hyllor och egna lager om produkterna har släppts ut på marknaden före 23.8.2021.
-
Tillverkaren av en produkt har enligt 9 § i avfallsslagen (646/2011) det primära ansvaret för att fästa märkningar. Det sekundära ansvaret ligger på den som släpper ut produkten på marknaden (till exempel importören till Finland) och distributören.
-
Vid mötet av kommissionens Technical Adaption Committee (TAC/SUP) angående implementeringen av SUP-direktivet gav kommissionen den 7 september 2022 en muntlig tolkning att en vattenbaserad polymerdispersion är plast. Produkter behandlade med polymerdispersion faller inom ramen för SUP-direktivet. Kommissionen har lovat att ge skriftlig motivering för sin tolkning senare.
-
Frågan avser en dryckesbehållare som avses i artikel 6 (1) i SUP-direktivet, vars produktkrav gäller om fästa förslutningar från 3.7.2024.
En SUP-dryckesförpackning avser en förpackning som innehåller plast med en kapacitet på upp till tre liter, d.v.s. behållare som används för att innehålla vätska och konsumeras i vätskeform och genom att den dricks. Till exempel dryckesflaskor inklusive korkar och lock samt kompositdryckesförpackningar inklusive korkar och lock. Dryckesförpackningar för spritdrycker (över 22 vol-%) omfattas inte av direktivets tillämpningsområde.
Med en dryckesförpackning som släpps ut på marknaden avses en förpackning som har fyllts med en dryck antingen inom industrin eller på försäljningsstället och som är försedd med motsvarande förpackningsmärkning. Hela förpackningen beaktas vid utsläppande på marknaden. Förutom dryckesbehållaren inkluderar det förslutningslösningen och förpackningsmärkning/etikett.
Kraven i SUP-direktivet nämner korkar eller lock som fästs på dryckesbehållare. I kommissionens SUP-riktlinjer anses dock även andra förslutningar som hindrar vätskan i förpackningen från att läcka och möjliggör transport av förpackningen ligga inom SUP-ramen. Förseglingen av dryckesbehållaren ocksår ingå i förslutningslösningen (Kommissionens syn på tolkningen av SUP-direktivet 06/2024). Ett exempel på en sådan typ av SUP-dryckesbehållare är en bag-in-box-förpackning som innehåller plast och har en säkerhetsförslutning. Alla delar, kranen, säkerhetsförslutningen och förseglingen anses utgöra en förslutning som omfattas av SUP-direktivet. Därför måste alla delar förbli fästa på dryckesbehållaren.
-
Kosttillskott i dryckesbehållare som innehåller plast (flaskor) omfattas inte av kravet att korkar eller lock måste sitta kvar på flaskan, om kosttillskottet inte är avsett att konsumeras direkt från flaskan eller om det måste spädas ytterligare innan det används (Kommissionens syn på tolkningen av SUP-direktivet 06/2024). I annat fall anses en flaska som innehåller plast som en dryckesbehållare och kravet på att korkar eller lock av plast måste sitta kvar på flaskan gälls. Samma gälls även för förpackningar för special typ av läskedrycker, som marknadsförs som kosttillskott.
Ytterligare information om kosttillskott kan erhållas från Livsmedelsverkets webbplats.