Släckningsanläggningar

En släckningsanläggning är en anordning som underlättar räddningsverksamheten och vars syfte är att släcka och/eller begränsa en brand som upptäcks. Utlösningen av anläggningen påvisas i fastigheterna med akustiska eller optiska signaler. I allmänhet förmedlas larmuppgifterna också till nödcentralen.

I bestämmelserna grupperas anläggningar i sprinkleranläggningar, vattenspraysläckanläggningar, gassläckningsanläggningar, aerosolanläggningar, skumsläckningsanläggningar och andra identifierbara släckningsanläggningar. 

Anläggningarnas överensstämmelse med kraven

Anläggningarnas överensstämmelse med kraven används som en del av automatiska släckanläggningar kan påvisas genom en harmoniserad produktstandard och CE-märkning. De mest aktuella förteckningarna över harmoniserade EN-standarder för anordningar som används i släckningsanläggningar finns på webbplatsen hEN Helpdesk -med en utvidgad sökning genom att välja CEN/TC 191 som TC-grupp.

Val och planering av anläggning

Ett företag, en privatperson eller någon annan byggherre som påbörjar ett byggprojekt ska se till att den byggnad som planeras uppfyller de väsentliga konstruktionsskarven inklusive bl.a. brandsäkerhetskraven.

Den som påbörjar ett byggprojekt ska utse en huvudprojekterare och branschspecifika projekterare som är kompetenta för arbetet och som arbetets omfattning förutsätter. En särskild projekterare ska utses för planeringen av släckningsutrustningen. Den särskilda projekteraren ställer på basis av byggherrens uppdragsuppgifter krav på utrustningen. Projekteraren ska vid planeringen och dimensioneringen beakta byggnadens användningsändamål och de krav som de myndigheter som övervakar byggandet ställer.

Projekteraren antecknar de krav som ställs på byggandet av släckningsanordningen och eventuella val av anordning i den utredning som utarbetas om den grundläggande karakteriseringen av släckningsanordningen och sänder den för kännedom till den lokala räddningsmyndigheten. Utredningen är en del av behandlingen av bygglov.

Installationsföretag, ansvarspersoner och examina

Installations- och underhållsarbeten på släckanläggningar får endast utföras av installationsföretag som uppfyller kraven och som finns listade i registret över verksamhetsutövare

Se anvisningar och blanketter för uppgörande av affärsanmälan.

I lagen fastställs vilka behörighetskrav som ansvarspersoner ska uppfylla avseende examen och arbetserfarenhet. Se närmare uppgifter om behörighetskraven och anvisningar för ansökan om behörighetsintyg.

Examina i anslutning till släckningsutrustning ordnas av Kiwa Impact Oy. Examina är indelade enligt verksamhetsområde: sprinkleranläggningar, vattenspraysläckanläggningar, gassläckningsanläggningar, aerosolanläggningar, skumsläckningsanläggningar och annan anläggningsspecifik examen. 

Den som har fått godkänt i examen och uppfyller de övriga behörighetskraven kan ansöka om behörighetsintyg av Tukes.

Installationsverksamhet

Innan verksamheten inleds ska företag som installerar släckanläggningar ska bland annat göra en anmälan till Tukes för tillsynen och utse en ansvarsperson som uppfyller kompetenskraven för att sköta uppgifterna i anslutning till släckanläggningarna. Anvisningar för anmälan finns här
 
Installationsföretaget för släckanläggningen som valts av byggherren ansvarar för installationen av släckanläggningen på platsen. Även ett annat företag som arbetar under installationsföretagets tillsyn och ansvar kan delta i installationen. Installationsföretagets ansvarsperson ser till att de krav som ställs på byggandet av släckningsanordningen uppfylls på det sätt som antecknats i utredningen om planeringsgrunderna och i tillståndsvillkoren.

Installationsföretaget skall före ibruktagningsinspektionen upprätta ett installationsintyg över det utförda arbetet. Ansvarspersonen undertecknar installationsintyget.

En underleverantör är en aktör som inte själv har rätt att utföra installations- eller underhållsarbeten i anslutning till brandlarmanläggningar eller släckanläggningar. Underleverantören utför arbetet under övervakning och ansvar av ett behörigt installationsföretag som är infört i Tukes företagsregister och som utsetts för arbetet i fråga.

Ibruktagande och besiktning av utrustning

Innan släckningsanordningen tas i bruk ska ett av Tukes godkänt besiktningsorgan som konstaterats vara kompetent utföra en certifieringsbesiktning av det. Installationsföretaget skall beställa certifieringsbesiktning. Om installationsföretaget försummar sin skyldighet eller är förhindrat att fullgöra den, skall anläggningens innehavare beställa besiktning. En automatisk släckanläggning ska genomgå periodisk besiktning med tre års mellanrum. Den första periodiska besiktningen av en ny anläggning ska dock göras inom 12–18 månader från certifieringsbesiktningen. Innehavaren av anläggningen svarar för beställningen av den periodiska besiktningen.

Användning och underhåll

Innehavaren av utrustningen ska hålla släckningsutrustningen i användbart skick och ordna service- och besiktningsverksamheten för de komponenter som används i utrustningen så att underhållsåtgärderna uppfyller de krav på ändamålsenlighet som ställs i lagen. Med anläggningens innehavare avses byggnadens ägare, innehavare och verksamhetsutövare som enligt 12 § 2 mom. i räddningslagen ansvarar för att anläggningen hålls i funktionsdugligt skick.

Lämpligheten förverkligas genom att man utser en person som ansvarar för släckningsutrustningens skötsel och utarbetar ett underhållsprogram för utrustningen som grundar sig på anläggningsleverantörens serviceanvisningar och som också ska följas. Besiktningsintervallet för de periodiska besiktningarna är tre år efter den första besiktningen. 

Användningen av fastigheten ska anpassas till släckanläggningens egenskaper så att det är möjligt att använda släckanläggningen på ett tillförlitligt och störningsfritt sätt.