Nationella handlingsprogrammet för hållbart växtskydd III 2023–2027
Syftet med det nationella handlingsprogrammet för hållbart växtskydd är att minska de risker som användningen av växtskyddsmedel medför för människors hälsa och miljön och att styra till användning av metoder med integrerat växtskydd, det vill säga integrerad bekämpning (IPM), inom växtskyddet.
Finlands tredje program för hållbar användning av växtskyddsmedel (National Action Plan, NAP III) gäller åren 2023–2027.
Läs hela programmet (pdf, 523 kt)
Den här sidan presenterar programmets mål och åtgärder. Åtgärderna är uppdelade i enlighet med artiklarna i ramdirektivet om hållbar användning av bekämpningsmedel.
Allmänna åtgärder för det nationella handlingsprogrammet (Art. 4)
Mål
- Att genom att vidta de åtgärder som planeras inom ramen för detta program minska de risker och konsekvenser som användningen av växtskyddsmedel innebär för människors hälsa och miljön.
- Att främja marknadstillträdet för växtskyddsmedel med låg risk så att nya mindre skadliga växtskyddsmedel kan ersätta dem som är skadligare.
- Initiativ från offentliga och privata aktörer inom branschen och ett motiverat förslag till politiska aktörer
- Aktörer inom branschen informeras om informationskrav och principer för godkännande av mikrobiologiska växtskyddsmedel.
- Tukes och/eller Luke blir en del av samarbetet mellan intressentgrupperna i EU:s RATION-projekt .
- Systematisk testning av nya mikrobiologiska växtskyddsmedels effektivitet i finländska förhållanden.
Genomslag
På kort sikt: förbättrat tillträde till marknaden för nya biologiska produkter som ersätter kemikalier.
På längre sikt: nya mindre skadliga växtskyddsmedel skulle ersätta mer skadliga ämnen, minskade hälsorisker och miljöproblem, möjliga lösningar på helt nya växthälsoproblem
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Tukes, Luke, företag inom branschen, Växtskyddsdelegationen
2023–2027
3 månadsverken
Testning av effektivitet finansieras av de sökande.
Till exempel:
- Ekonomiska incitament för att använda alternativa växtskyddsmetoder, t.ex. nya incitament för att öka användningen av alternativa växtskyddsmetoder bereds i Finlands CAP-plan för nästa (post 2027) period.
- Hänsyn ska också tas till de ekonomiska fördelar som användningen av växtskyddsmedel medför för verksamhetsutövarna och den nationella ekonomin, bl.a. försörjningsberedskapen.
- Skatt som är bunden till skadliga effekter av växtskyddsmedel (den danska modellen).
- Skadeavgift för växtskyddsmedel som är särskilt skadliga.
- Bedömning av styrningseffekterna av modeller för ekonomisk styrning (miljöskatt/miljöavgifter, ekonomiska incitament) jämfört med den lagstiftningsmässiga styrningen. Utredning av bl.a. de administrativa kostnaderna för ekonomiska styrmedel jämfört med de fördelar som uppnås.
Genomslag
På kort sikt: Uppfattning om utbudet av ekonomiska styrmedel och deras användbarhet i Finland jämfört med den lagstiftningsmässiga styrningen. Tidtabellen för genomförandet preciseras utifrån utredningen.
På längre sikt: De ekonomiska styrmedel som lämpar sig för Finland tas i bruk, om deras genomslag anses vara tillräckligt och om det finns politiskt stöd.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
JSM, MM, FM, Tukes, Livsmedels-verket
2025–2027
Utredning 4–6 månadsverken + verkställande som tjänstearbete i ämbetsverken
Pågående åtgärder
- Det nationella handlingsprogrammet genomförs och verksamheten rapporteras. (Tukes)
- Genomförandet av handlingsprogrammet övervakas av en styrgrupp som sammanträder regelbundet.(Tukes)
- Man utför riskbedömning av och fattar beslut om växtskyddsmedel, övervakar utvecklingen inom branschen och deltar i utvecklingen av riskbedömningen av växtskyddsmedel på EU-nivå. (Tukes)
- Användningen av verksamma ämnen som ska särskilt uppmärksammas nationellt styrs endast till nödvändiga användningsområden, deras användning kontrolleras och analysmöjligheterna i kommersiella laboratorier utreds. (Tukes, Syke)
Växtskyddsutbildning (Art. 5)
Mål:
- Alla personer som använder växtskyddsmedel i sin yrkesverksamhet, inklusive distributörer och rådgivare, är genom en avlagd växtskyddsexamen förtrogna med säker användning av växtskyddsmedel och med att minska riskerna med dem.
- Alla växtskyddsutbildare och examensanordnare ska ha deltagit i fortbildning minst en gång vart femte år.
Webbinarier och moodle-utbildning om aktuella ämnen till anordnare av växtskyddsutbildning, såsom lärare vid läroanstalter.
Genomslag
På kort sikt: Det finns en lista över evenemang som erbjuds av olika aktörer, och man informerar om möjligheter till vidareutbildning.
På längre sikt: Utbildarna har möjlighet till livslångt lärande och de har aktuellt kunnande.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Aktörer inom växtskyddsbranschen, NAP-styrgrupp, utbildare, Tukes,
2023–2027
1 månadsverk/år
Planeringen och genomförandet av övervakningen sker riskbaserat. Övervakningen kan bestå både av dokumentkontroll och kontrollbesök. Man ska vid behov ingripa i oklara fall och eventuella förseelser.
Produkter:
- Övervakningsplan för åren 2024–2027
- Övervakningen kommer att inriktas på cirka 250 aktörer per år.
Genomslag
På kort sikt: Aktörernas arbete kommer att bli mer transparent, missförhållandena kommer att åtgärdas i tid. Trenden med oegentligheter vänder nedåt.
På längre sikt: Förtroendet för branschen och kompetensen kommer att vara starkt, examina och kontroller kommer att bli enhetligare, oegentligheter inom branschen kommer att försvinna. Miljö- och hälsoriskerna minskar när aktörerna är kompetenta.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Tukes i samarbete mellan grupperna
2023–2027
Minimitid för dokumentkontroll 1 timme/aktör = 34 arbetsdagar = 1,5 månadsverk/år. För utredning av oklarheter eller kompletterande utredningar: 0,5 månadsverk/år => Sammanlagt minst 2 månadsverken/år.
- Utbildning av studerande som studerar växtproduktion i kandidatprogrammet i lantbruksvetenskaper vid Helsingfors universitet till experter på hållbar användning av växtskyddsmedel. Utbildningen ska fokusera på forskning. Forskningsinformation om hållbar användning av växtskyddsmedel, miljöaspekterna av användningen och de viktigaste temana och målen i NAP ska integreras i undervisningen. Att motivera och utvärdera inlärning med hjälp av en uppgift som betygsätts.
- Motsvarande studieinnehåll för integrerad bekämpning införs också vid andra läroanstalter inom lantbruks- och trädgårdsbranschen. Lärare vid läroanstalter som har godkänts som tillhandahållare av växtskyddsutbildning och examen deltar i regelbunden fortbildning (se åtgärd 3 ovan).
Genomslag
På kort sikt: Magistrar i lantbruksvetenskaper som anställs inom olika sektorer inom växtproduktionsbranschen tar med sig den senaste forskningsbaserade informationen om hållbar användning av växtskyddsmedel till branschen.
På längre sikt: Magistrar i lantbruksvetenskaper inom olika sektorer inom växtproduktionsbranschen känner till den vetenskapliga grunden för en hållbar användning av växtskyddsmedel och lagstiftningen. De vet var och hur man följer praxis och deltar som experter när man gör ändringar i användningen och anvisningarna.
Beslutsfattandet styrs av vetenskapliga grunder, vilket stärker förtroendet för branschen och kompetensen. Miljö- och hälsoriskerna minskar när aktörerna är kompetenta.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Helsingfors universitet
2023–2027
Årlig kurs Grunderna i växtskydd på kandidatnivå, cirka 25 studerande per år.
För genomförandet ansvarar kursens lärare.
Övriga läroanstalter inom lantbruksbranschen
2024–2027
Lärare vid läroanstalter
IPM-förhandlingsdagar organiseras regelbundet för aktörer inom branschen. Information om utbildning inom växtskyddsbranschen delas ut aktivt. Varannan gång krävs det att den som avlägger en växtskyddsexamen deltar i en utbildning eller till exempel i IPM-förhandlingsdagarna.
Möjligheterna till CAP-finansiering för utbildning av odlare utreds.
Genomslag
På kort sikt: Kunskapen om IPM-principerna ger jordbrukarna resiliens. Då har de nämligen tillgång till beslutsstöd som baserar sig på ny forskningsinformation om hållbart växtskydd. Ett nära samarbete mellan aktörerna inom branschen. Utbudet av IPM-utbildning ökar vid alla läroanstalter i branschen.
På längre sikt: Långsiktig övervakning av implementeringen av IPM-åtgärderna blir möjlig med hjälp av IPM-registret.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Växtskyddsföreningen, läroanstalter, utbildnings- och examensanordnare, rådgivning, forskning, myndigheter, användare som deltagare
2023–2027
som tjänstearbete
Pågående åtgärder
- Grundläggande utbildning och fortsatt utbildning erbjuds regelbundet för yrkesmässiga användare och distributörer av växtskyddsmedel och för rådgivare. (Tukes, anordnare av utbildning och examina)
- Alla yrkesmässiga användare avlägger examen vart femte år. (användare)
- Examenskravet gäller yrkesmässiga användare och distributörer av växtskyddsmedel.
- Växtskyddsexamen som avlagts i andra EU-länder godkänns i Finland. (Tukes)
- Evenemang för informationsutbyte och förhandlingsdagar för anordnare av utbildning och examina ordnas regelbundet i samarbete med aktörer inom branschen, både via distansförbindelser och på plats. (Tukes, anordnare av utbildning och examina)
- Utbildningsmaterialen på finska och svenska uppdateras regelbundet. (Tukes)
Krav på försäljning av växtskyddsmedel (Art. 6)
Mål:
- Alla försäljare av produkter som godkänts för yrkesmässigt bruk har tillräckligt med personal som har avlagt examen.
- Försäljaren av produkter som godkänts för yrkesmässigt bruk kontrollerar alltid att köparen har en giltig växtskyddsexamen.
På basis av en lagändring bereds en offentlig informationstjänst som gör det möjligt att kontrollera namn och nödvändiga identifieringsuppgifter för dem som avlagt växtskyddsexamen i samband med köp av växtskyddsmedel.
Genomslag
På kort sikt: I samband med försäljningen kan försäljaren av växtskyddsmedel i informationstjänsten kontrollera om köparen har avlagt växtskyddsexamen.
På längre sikt: Växtskyddsmedel ska säljas endast till köpare som känner till riskerna och deras hanteringsmetoder.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Tukes, JSM
2023–2024
6 månadsverken, 50 000 € kostnader för utveckling av informationstjänsten
Pågående åtgärder
- I butiker som säljer produkter som godkänts för yrkesmässigt bruk ska finnas minst en person som har avlagt examen. (Försäljare och distributörer)
- Försäljarna och distributörerna av växtskyddsmedel informerar vanligen köparna om produkter som godkänts för konsumentbruk. Tukes och Kaste rf ger anvisningar om innehållet i sådana uppgifter. (Tukes, Kaste)
Information och medvetandehöjande åtgärder (Art. 7)
Mål:
- Medvetandet om god växtskyddspraxis höjs. Också medvetandet om fördelarna och riskerna med användning av växtskyddsmedel och användningens effekter på människors hälsa och miljön höjs. Att informera om ämnen som tillgodoser både de yrkesmässiga användarnas och konsumenternas behov.
- Att utöka konsumenternas medvetenhet om de låga resthalterna i finska livsmedel och foder.
- Texterna på försäljningsförpackningar för växtskyddsmedel ska vara tydliga och användarvänliga till innehållet
- Akuta och kroniska fall av förgiftningar av växtskyddsmedel ska inte förekomma.
Riktad kommunikation med ett par års mellanrum om skyldigheten att avlägga examen.
Genomslag
På kort sikt: Oklarheter om kravet att avlägga växtskyddsexamen minskar bland mindre skogsaktörer.
På längre sikt: alla skogsaktörer kommer att vara kompetenta inom växtskyddet.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Tukes
2024, 2026
0,5 månadsverk
De sammanställda anvisningarna publiceras som pdf-filer på Tukes webbplats på samma sätt som hos Jordbruksverket i Sverige.
Information om när anvisningarna blir klara.
Genomslag
Anvisningar finns tillgängliga om olika ämnen, t.ex.
- Regelbunden kontroll och kalibrering av sprutor, inklusive serviceanvisning för ryggburna sprutor
- Information till utomstående om spridning av växtskyddsmedel
- Rekommendation om minskad användning i områden som används av känsliga befolkningsgrupper
- En anvisning om skydd av ekologiska odlingar mot utsläpp av växtskyddsmedel
- En anvisning om iakttagande av en arbetshygienisk karenstid
- Grunderna för säker användning av kemikalier, t.ex. varningssymboler, tolkning av märkningarna på försäljningsförpackningar och säkerhetsdatablad, handledning i användningen av personlig skyddsutrustning
- En anvisning om byggande och användning av en biobädd
- En anvisning om påfyllning av växtskyddssprutan i växthuset
- En anvisning om skydd för pollinerande insekter.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Tukes.
2023–2027
POWERBI-söksidan för grundvattendata på Sykes webbplats för Maamet-projektet uppdateras. För ytvatten skapas en motsvarande ny sökplattform för koncentrationsdata, som även innehåller bakgrundsinformation om ämnena. Webbplatsen byggs om i samband med Sykes webbplatsreform.
I samband med uppdateringen länkas webbsidan till Tukes webbplats. Om övervakningsresultaten informeras aktivt
Genomslag
På kort sikt: Övervakningsuppgifterna publiceras heltäckande.
På längre sikt: Aktuella uppgifter om de halter av bekämpningsmedel i yt- och grundvatten som upptäckts i övervakningen finns lätt tillgängliga.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Syke, Tukes
2023–2025
Resurser: 1–2 månadsverken/år
Pågående åtgärder
- I styrgruppen planeras och genomförs olika teman för information. I informationen används olika informationskanaler på ett mångsidigt sätt. (NAP-styrgrupp)
- Allmänheten samt hobby- och yrkesanvändarna informeras aktivt om säker användning av växtskyddsmedel, om hälso- och miljöriskerna och om alternativa växtskyddsmetoder. (Alla NAP-aktörer)
- Information om att den ekologiska produktionen växer och samexisterar med den konventionella produktionen. (Luomuliitto, Finska ekologiska forskningsinstitutet)
- Insamling av information om akuta och kroniska fall av förgiftning. (TTL)
- Programmet för övervakning av rester av växtskyddsmedel och informeringen om resthalter i livsmedel och foder kommer att fortsätta. (Livsmedelsverket,
Trädgårdsförbundet (programmet GLOBALG.A.P)) - Information till yrkesmässiga användare om riskerna med varumärkesförfalskade växtskyddsmedel och övervakning av förfalskningar. (Kaste rf, Tukes, tullen)
- Texterna på försäljningsförpackningar och begränsningar av användningen av växtskyddsmedel utvecklas ytterligare i samarbete mellan EU och den norra zonen. (Tukes)
Kontroll av spridningsutrustning (Art. 8)
Mål:
- Yrkesmässiga användare ska regelbundet se till att spridningsutrustningen är i gott skick så att spridningarna är säkra för människors hälsa och miljön.
- All spridningsutrustning i yrkesmässig användning har kontrollerats.
- Verksamheten av alla testare har granskats minst en gång före 2027.
Övervakning av testningsverksamhet av spridningsutrustningen planeras och genomförs riskbaserat.
Övervakningen kan bestå av dokumentkontroll, besök i testsituationer eller besök hos testaren.
Genomslag
På kort sikt:
Spruttestarna är kunniga och kompetenta och uppfyller kraven i bilaga II till direktiv 2009/128/EG.
På längre sikt: förtroendet för kvaliteten på spruttestningen är högt och växtskyddssprutorna är i gott skick. Miljö- och hälsoriskerna minskar.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Tukes övervaknings- och tillstånds-sakkunniga i samarbete,
Vid behov Luke
2024–2027
Till exempel 5 testare/år.
0,5 månadsverk/år.
Registret är kopplat till det elektroniska redovisningssystemet för yrkesmässiga användare. I registret byggs en automatisk påminnelsefunktion om tidsfristen för förnyande av spruttestning.
Genomslag
På kort sikt: Om EU:s förslag till förordning om hållbar användning av växtskyddsmedel (SUR) leder till registrering av spridningsutrustningen, förutses en eventuell samordning av registret med uppbyggnaden av redovisningssystemet för yrkesmässiga användare.
På längre sikt: De elektroniska systemen ska vara samordnade. Sprutorna ska testas inom utsatt tid. Då förblir utrustningen i gott skick och miljöbelastningen minskar.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Tukes, JSM, Livsmedelsverket, Luke, IT-konsulter
2025–2027
Pågående åtgärder
- Sprutor i yrkesmässig användning kontrolleras med jämna mellanrum. (Tukes, spruttestare)
- Testare som Tukes godkänt finns på olika ställen i Finland för olika typer av utrustning.(Tukes)
- Det finns utbildning för spruttestare. Spruttestarnas verksamhet ska kontrolleras. Virtuell utbildning för spruttestare är i bruk och uppdateras vid behov, bl.a. när det gäller ny spridningsteknologi. (Tukes)
- Spruttestning som utförts i andra EU-länder godkänns i Finland. (Tukes)
- Vissa spruttyper har fått avvikande testscheman eller undantag från testning (Bilaga 2). (Tukes)
Flygbesprutning (Art. 9)
Mål:
- Flygbesprutning med växtskyddsmedel genomförs endast i särskilda, motiverade fall för vilka undantag har beviljats i enlighet med jord- och skogsbruksministeriets förordning 8/2012.
Pågående åtgärder
- Flygbesprutning med växtskyddsmedel är förbjuden.. (JSM)
- Försöksverksamhetstillstånd för besprutning med drönare blir möjliga när ändringar i lagen om växtskyddsmedel har gjorts. Man samlar in information och erfarenheter om försöksverksamheten för besprutning med drönare för att utveckla miljöriskbedömningen. (JSM, Tukes)
- Vid behov beviljas dispens för flygbesprutning om det inte finns några andra bekämpningsmetoder. Anvisningar om information och krav enligt ramdirektivet har getts för flygbesprutningen. (Tukes, Livsmedelsverket)
Information till allmänheten om behandling med bekämpningsmedel (Art. 10)
Mål:
- Vid spridning av växtskyddsmedel ska god växtskyddspraxis iakttas och grannarna och utomstående informeras om spridningen som kontinuerlig verksamhet.
- Anvisningar om att informera utomstående finns tillgängliga och kommuniceras som en kontinuerlig verksamhet.
Pågående åtgärder
- Yrkesmässiga användare tillhandahålls information och råd om hur exponering av utomstående för växtskyddsmedel kan förhindras i samband med hantering. (Tukes, TTL)
- God växtskyddspraxis förhindrar att växtskyddsmedel sprids till grannarna/utomstående/ekologiska åkerskiften/biodlingar osv. (Tukes, användare)
- Det rekommenderas att områden som behandlats med växtskyddsmedel i grönområden ska märkas. (Skötare av grönområden)
- Närmare anvisningar om skyddsavstånd för att skydda gårdar, grannskap och andra odlingar finns i texterna på försäljningsförpackningar för växtskyddsmedel. (Tukes)
Särskilda åtgärder för att skydda vattenmiljön och dricksvattnet (Art. 11)
Mål:
- Yt- och grundvattnets kemiska och ekologiska tillstånd är gott i fråga om växtskyddsmedel. Vattnets goda tillstånd upprätthålls och försämringen av tillståndet förhindras.
- Gränsvärdena för bekämpningsmedelsrester och miljökvalitetsnormerna överskrids inte i yt- eller grundvattnet.
För att skydda ytvatten och grundvatten som används för uttag av dricksvatten fastställs säkerhetszoner där växtskyddsmedel inte får användas eller lagras. Tillräckligheten av de nuvarande åtgärderna och behovet av nya begränsningar i säkerhetszonerna till de områden som används för uttag av dricksvatten bedöms. Effekterna av eventuella nya begränsningar för användningen och lagringen av växtskyddsmedel utreds. Det bedöms hur odlarnas inkomstbortfall kan kompenseras. Vid konsekvensbedömningen ska de åtgärder som anges i SUR-förslaget samt de verksamhetsbetingelser som gäller för yrkesmässiga användare av växtskyddsmedel och deras konkurrenskraft beaktas.
Genomslag
På kort sikt: Utredning och konsekvensbedömning om åtgärdernas tillräcklighet och behovet av nya begränsningar.
På basis av utredningen görs vid behov ändringar i lagstiftningen samt i godkännandebeslut, bruksanvisningar och begränsningar för preparat.
På längre sikt: Kvaliteten av dricksvattnet förblir god och användningen av växtskyddsmedel medför ingen risk för vattenförsörjning till samhällen. Odlarnas eventuella inkomstbortfall ska kunna kompenseras.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Tukes, MM, JSM, Luke, Livsmedelsverket
2024–2027
Utredning och utvärdering 3–4 månadsverken.
Möjligt införande av begränsningen som tjänstearbete.
Alternativa bekämpningsmetoder utvecklas och användningen av växtskyddsmedel styrs mot alternativa metoder på trafikleder, bannätet, mycket genomsläppliga ytor och övriga områden med risk för ytavrinning till yt- eller grundvatten eller avloppssystem.
Genomslag
På kort sikt: På basis av den undersökta informationen övergår man i dessa områden till alternativa bekämpningsmetoder i den mån det är möjligt för att minska de risker som användningen orsakar. Den tid som krävs för att utveckla alternativa metoder beaktas. Åtgärden främjas genom samarbete och kommunikation samt utbildning av yrkesmässiga användare.
På längre sikt: Riskerna för spridning minskar.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Tukes, Växtskydds-föreningen, Trafikledsverket, Trädgårdsförbundet, VYL rf
2023–2027
Resursbehov: Som tjänstearbete i samband med kommunikations- och utbildnings-tillfällen.
Ett förslag till ett harmoniserat förfarande för att fastställa icke-skadliga koncentrationsnivåer (predicted no effect concentration, PNEC) i ytvatten och andra relevanta miljömatriser bereds. Detta gäller förfaranden för förhandsgodkännande av alla (verksamma) ämnen vars bedömning omfattar en miljöbedömning (bl.a. växtskyddsmedel, biocider och deras nedbrytningsprodukter). I första hand ska det fokuseras på direkta effekter. Att inkludera sekundära effekter kan övervägas senare när praxis har etablerats.
Genomslag
På kort sikt:
Överlappande arbete mellan olika myndigheter och medlemsstater undviks. Fastställandet av PNEC-värden skulle komma till stånd med en ganska liten extra arbetsmängd i samband med riskbedömningarna i enlighet med principen One substance, one assessment. Harmoniserade PNEC-värden för alla växtskyddsmedel skulle bidra till att fastställa miljökvalitetsnormer för ämnen som har valts ut nationellt inom vattenförvaltningen.
På längre sikt: PNEC-värdena skulle finnas tillgängliga t.ex. i ett öppet register av Europeiska kemikaliemyndigheten (ECHA) bl.a. i förslag till ändringar av vattendirektiven när man utvecklar miljökvalitetsnormer för ytvatten. I Finland skulle PNEC-uppgifterna kunna länkas till t.ex. KemiDigi. På detta sätt skulle informationen kunna användas vid tolkning av övervakningsuppgifter som beskriver vattenbelastningen.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Syke, Tukes, MM, JSM, Livsmedelsverket, THL
2024–2027
Beredning av initiativet 2 månadsverken,
Lagring som tjänstearbete i samband med riskbedömningar
Förundersökning av effekterna av träbaserade bioreningsverk och restaurering av dikessystem samt deras möjligheter att verka som ett sätt att minska skador som växtskyddsmedel orsakar i vattendrag.
Genomslag
På kort sikt: Förundersökningen är tillgänglig.
Information till aktörerna inom branschen om förundersökningens resultat och vid behov precisering av bruksanvisningarna.
På längre sikt: Nya metoder för att minska belastningen på vattendrag
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Syke
2024–2027
35 000 €
Pågående åtgärder
- Skyddet av grundvattenområden och ytvatten ingår i riskbedömningen av produkter. Man övervakar och deltar i utvecklingen och tillämpningen av riskbedömnings- och riskhanteringsmetoder i EU och norra zonen för att minska riskerna i vattenmiljön, t.ex. genom att: Vattendragen skyddas genom användning av riskbaserade skyddsavstånd och teknologi som minskar vindavdriften. (Tukes)
- Skyddsavstånd används för att förhindra ytavrinning till brunnar, källor och vattendrag.
- Ytrinning till vattendrag förhindras med hjälp av obehandlade växttäckta buffertzoner (10 m).
- Anordnandet av tillräcklig miljöövervakning av växtskyddsmedel säkerställs. (Syke, NTM-centralerna, Luke, Livsmedelsverket, Tukes)
Minskad användning av eller minskade risker från bekämpningsmedel i grönområden (Art. 12)
Mål:
- Yrkesmässig användning i grönområden uppfyller kraven i lagstiftningen för att minska hälso- och miljörisker.
Pågående åtgärder
- Vid riskbedömningen beaktas eventuell exponering av utomstående i rekreationsområden. Vid behov kan beslut om godkännande av växtskyddsmedel, bruksanvisningar och begränsningar ändras. (Tukes)
- Vid riskbedömningen fastställs en arbetshygienisk karenstid för arbetstagarna efter behandlingen och information ges om dess betydelse för skyddet av arbetstagarna.(Tukes, Grönmiljöförbundet)
- I grönområden föredras alternativa metoder, allmänkemikalier och produkter med låg risk (Grönmiljöförbundet)
- Skötare av grönområden informeras om alternativa växtskyddsmetoder och rekommendationen om minskad användning av växtskyddsmedel i områden som används av sårbara befolkningsgrupper. (Grönmiljöförbundet)
Hantering och lagring av bekämpningsmedel samt behandling av deras förpackningar och rester (Art. 13)
Mål:
- Anvisningarna för personlig skyddsutrustning i bruksanvisningen för växtskyddsmedel är begripliga och ger användaren tillräckligt skydd.
- Lagringsplatserna för växtskyddsmedel är säkra för människor och för miljön.
- Föråldrade växtskyddsmedel och växtskyddsmedel som tagits ur bruk förs inom de angivna tidsgränserna till insamling av farligt avfall och det finns ett återvinningssystem för tomma förpackningar.
Man upprättar en utredning om möjligheterna till insamling och återvinning av förpackningar med växtskyddsmedel och om verksamhetens lönsamhet.
Genomslag
På kort sikt: Utredning.
På längre sikt: Ett system för insamling av förpackningar inleds. Fler plastförpackningar för nyttoanvändning, mindre till avfall.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Maatalousmuovien Kierrätys Oy, Finsk Handel, Kaste, verksamhetsutövare, ministerier, avfallshanteringsmyndigheter
2024–2027
3–4 månadsverken
Pågående åtgärder
- I växtskyddsutbildningarna och examen ges anvisningar om säker hantering och lagring av växtskyddsmedel samt om hantering av rester och förpackningar. (Tukes, anordnare av utbildning och examen)
- I anvisningarna ingår lagringsanvisningar för att förebygga miljöutsläpp. (Tukes)
- Produkterna är klassificerade för yrkesmässigt bruk och konsumentbruk. (Tukes)
- Endast produkter med låg risk för konsumenten har godkänts för konsumentbruk. (Tukes)
- En köpare av en produkt som godkänts för yrkesmässigt bruk ska avlägga växtskyddsexamen. (yrkesanvändare)
- Bruksanvisningen för personlig skyddsutrustning uppdateras i texterna på försäljningsförpackningar för växtskyddsmedel så att användarens säkerhet kan garanteras genom användning av skyddsutrustning. (Tukes, TTL)
Främjande av integrerat växtskydd och ekologiskt växtskydd (Art. 14)
Mål:
- För alla grupper av yrkesmässiga användare av växtskyddsmedel finns ett elektroniskt redovisningssystem tillgängligt som är kopplat till programvara för odlingsplanering samt till den framtida IPM-portalen och registret över spridningsutrustning.
- Det finns en IPM-portal och ett forum för utbyte av IPM-information mellan aktörer inom sektorn.
- Beroendet av användningen av växtskyddsmedel minskar vid ett effektivt införande av integrerade växtskyddsmetoder, bl.a. alternativa metoder och tekniker.
- IPM-anvisningarna för varje växtart och/eller växtgrupp används aktivt av alla yrkesodlare.
- Yrkesmässiga användare byter till metoder eller produkter som är minst skadliga för människors hälsa och miljön.
- Målnivån för integrerat växtskydd höjs. Målet är att inte bara uppfylla minimikraven i lagstiftningen utan att övergå till en högre nivå av odlingssystem.
- En mångsidig växtföljd är grunden för ett hållbart växtskydd.
Grundläggande åtgärder för integrerat växtskydd
Integrerad bekämpning, det vill säga integrerat växtskydd (IPM) omfattar alla nödvändiga åtgärder för att främja bekämpning av skadegörare med låga halter av växtskyddsmedel. När så är möjligt, kommer IPM att prioritera icke-kemiska metoder och växtskyddsmedel som utgör den minsta risken för människors hälsa och för miljön.
Produkter:
Förundersökning av informationsbehoven i det elektroniska systemet (2024),
Prototyp (2025),
Systemet tas i bruk
(2026-2027)
Denna åtgärd är en myndighetsuppgift även utan NAP, men är kopplad till SUR-förslaget. Därför är det klokt att bygga den som en NAP III-åtgärd.
Genomslag
På kort sikt: Det finns ett elektroniskt system för alla användargrupper senast 2027. Insamlingen av uppgifter om användningen av växtskyddsmedel kommer att automatiseras och harmoniseras i EU-länderna. Rapporteringen och statistikföringen blir lättare. Den regionala och växtspecifika fördelningen av uppgifter om användningen kan lättare utredas. Styrning och övervakning av användningen blir lättare.
När systemet byggs upp ska man förbereda sig på att integrera registren över IPM-verksamhet och spridningsutrustning samt de kommersiella odlingsplaneringsprogrammen i systemet. Användaren ska få så lite dubbelarbete som möjligt (2027–2028?)
På längre sikt: Integrationen av systemen har genomförts, det elektroniska bokföringssystemet fungerar och yrkesmässiga användare kan korrekt registrera användningen. Med hjälp av registret kan rapporteringen skötas smidigt och de aggregerade uppgifterna är tillgängliga också för forskare.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Tukes, JSM, Livsmedelsverket, Luke, konsulter, IT-kodare
2023–2027
3–4 M € (inkl. förhandsredogörelse 50 000 €).
Årligen 2 månadsverken som tjänstearbete för information, kommunikation och utbildning i användningen av systemet.
IPM-anvisningarna för olika växtarter bereds. Behov av att ändra JSM:s IPM-förordning utreds. Implementering av metoderna genom samarbete med odlare, demonstrationsgårdar och IPM-forumet. De alternativ som finns tillgängliga för odlarna finns på IPM-portalen: bl.a. Presentationer av icke-kemiska och lågriskmetoder, IPM-anvisningar för olika växtarter, precisionsodling och åtgärder som främjar växtföljd. IPM-portalen kommer att utvecklas som en del av det elektroniska bokföringssystemet (fas 2), se föregående åtgärd.
Genomslag
På kort sikt: IPM-anvisningarna för olika växtarter har förberetts och förmedlas till odlarna. Vetenskapligt stöd till odlare är lätt att hitta, osäkerhet om metodernas effekt minskar.
Integration mellan programvara för kommersiell odlingsplanering och det elektroniska bokföringssystemet för yrkesmässiga användare och registret över spridningsutrustning, så att användaren får så lite dubbelarbete som möjligt.
På längre sikt: Tillgång till information om alternativa metoder och registrering av IPM-åtgärder är lätt. Det är enkelt att utbyta information via IPM-forumet. Kompetensnivån stiger.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Luke, Tukes, rådgivning, företag, odlare, JSM
2025–2027
4–6 månadsverken/år samordning av forumet
+ 200 000 € för utveckling av portalen
I bedömningen beaktas ekonomiska och praktiska aspekter av växtskyddet, t.ex. hantering av resistensrisken.
Genomslag
På kort sikt: Bedömningen är tillgänglig. Övervaka EU:s arbete med att utveckla metoder för jämförande bedömning.
På längre sikt: Man prioriterar undersökningar, utvärderingsförfaranden och tidtabeller för preparat som innehåller verksamma ämnen som kan ersättas. Användarna kommer att informeras om ersättningen.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Tukes, Luke
2024–25
Utredning 2–3 månadsverken, beslutsfattande preparatspecifikt som Tukes tjänstearbete.
Undersökningar finansieras av sökande/innehavare av tillstånd.
Man utvecklar anvisningar och tröskelvärden för de viktigaste övervakningsmetoderna till format som kan läsas på mobila enheter (t.ex. via appen LukeKaskas). Forskningsinformation om olika växtskadegörares skördeeffekter och kostnader som de orsakar uppdateras.
Man fortsätter att utveckla och validera prognosmodellerna och mobilapparna för växtskadegörare som ett samarbete mellan forskning och rådgivning. Målet är att ta med nya grupper av skadegörare i mobilapparna. Odlarna informeras om användningen av apparna. Apparnas funktion testas i samarbete med odlarna och fler användare skaffas.
Genomslag
På kort sikt: prognosmodeller och mobilappar finns tillgängliga för fler skadegörare. Apparna får allt fler användare.
På längre sikt: Användningen av prognosmodellerna är en viktig del av IPM-verksamheten i de flesta växtgrupperna, och appanvändarnas kunskaper i appen är på en bra nivå.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Luke, rådgivning, Livsmedelsverket, odlare
2023–2027
Resurser: 200 000 €/år
Man fortsätter att utveckla alternativa bekämpningsmetoder (inkl. icke-kemiska) för användningsområden för glyfosat och för andra växtskyddsproblem. De alternativa metodernas effektivitet säkerställs. Samtidigt beaktas den minskning av jordbearbetningen som krävs enligt EU:s jordbrukspolitik samt effekterna på människors och djurs hälsa och på miljön. Trafikledsverket följer utvecklingen av metoder för ogräsbekämpning på järnvägsnätet med hjälp av det internationella samarbetsnätverket. Implementeringen av alternativa metoder främjas genom rådgivning och utbildning.
Genomslag
På kort sikt: Lukes projekt JUOTVAI kommer att slutföras och dess resultat kommer att förmedlas till användarna. Nya projekt kommer att inledas inom ramen för tillgänglig projektfinansiering.
Den förundersökning av de preliminära möjligheterna för alternativa metoder för bekämpning som Trafikledsverket beställt kommer att vara klara i slutet av 2023.
I förundersökningen granskar man erfarenheterna från de europeiska pilotförsöken och intervjuar viktiga aktörer med anknytning till underhåll av spåret.
Resultaten förmedlas till användarna.
På längre sikt: forskningsresultat om alternativa metoder för bekämpning av ogräs finns tillgängliga för olika användningsområden, t.ex. lämpligheten av varmvattenbehandling för kontroll av växtligheten på järnvägsstationer och motsvarande trafikplatser.
Metoderna har förmedlats till användarna med hjälp av rådgivning och utbildning.
Användningen av glyfosat och andra herbicider minskar i de användningsområden där alternativa metoder finns tillgängliga.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Luke, universitet, yrkeshögskolor, VTT, Livsmedels-verket, Trafikledsverket, rådgivning, utbildning
2023–2027
100 000 €/år för projektet, kommunikation, rådgivning och utbildning som tjänstearbete, kontinuerlig verksamhet.
Inom integrerat växtskydd och ekologisk odling fortsätter forskningen på odlingssystemnivån (t.ex. växtföljdsforskning, funktionell biologisk mångfald). Utöver fältstudier utförs forskning som bygger på omfattande material om registrering av jordbrukarnas växtskyddsåtgärder på lång sikt. Man främjar övergången till precisionsodling, t.ex. användning av satellitmaterial, reglering av mängden växtskyddsmedel beroende på växtligheten och ibruktagande av kamerastyrda sprutor. Allt detta görs med beaktande av den befintliga maskinparken på gården. Information om metoderna kommer att spridas bl.a. via IPM-forumet.
Genomslag
På kort sikt: Forskning om odlingssystemnivån ska främjas. Växtföljdsmodeller för olika situationer finns tillgängliga för olika produktionsväxter. Det kommer att finnas forskningsinformation om växtföljdsmodeller för olika produktionsväxter som lämpar sig för olika situationer.
På längre sikt: växtskyddet på odlingssystemnivån utgör infrastrukturen för hållbart växtskydd och är hörnstenen i en hållbar produktion. Den mångsidiga växtföljden används under CAP:s ledning med beaktande av gårdarnas särdrag. Odlarna har tillgång till metoder för precisionsodling.
Ansvariga parter, tidtabell och resuser
Luke, Finska ekologiska forsknings-institutet, Förbundet för ekologisk odling rf, Syke, universitet, rådgivning, odlare, företag inom branschen
2023–2027
projektfinansiering 300 000 €/år,
förmedling av information som tjänstearbete som samordnas av IPM-forumet
Sjukdomsresistenta skogsträd förädlas. Bekämpningsbehandlingarna riktas endast mot sjukdomshärdar. Metoden för resistensförädling lämpar sig endast för vissa patogener (såsom rotticka), eftersom träd är långlivade växter och resistens uppstår lätt.
Genomslag
På kort sikt: Det går att rikta bekämpningsbehandlingarna endast mot sjukdomshärdar.
Minskade skogsskador, i fråga om rotticka minskad användning av bekämpningsmedel.
På längre sikt: Skogens hälsa förbättras. Ökad sjukdomsresistens hos förädlingspopulationer av huvudträdarter
Ansvariga parter, tidtabell och resuser
Forskningsinstitut, universitet, skogscentraler
Resursbehov: långsiktig resurs-förvaltning, projekt-finansiering
300 000 €/år
Grundforskningen och den tillämpade forskningen om ekologisk produktion söker tillräckligt säkra och heltäckande metoder enligt IPM-principerna för hantering av växtskyddsproblem. De söker också förebyggande odlingsmetoder även för utmanande växtskyddsproblem, inklusive forskning om den biologiska effektiviteten hos växtskyddsmedel som godkänts för ekologisk produktion under finska förhållanden.
Genomslag
På kort sikt: Det finns forskningsinformation om effektiviteten hos de växtskyddsmetoder som godkänts för ekologisk produktion. På längre sikt: det finns finansiering för forskning om effektiviteten av preparat som lämpar sig för ekologisk produktion. I Finland växer urvalet av växtskyddsmetoder som godkänts för ekologisk produktion.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
Finska ekologiska forsknings-institutet, Luke, Helsingfors universitet
2023–2027
projektfinansiering 300 000 €/år
Dagar för utbyte av information anordnas regelbundet. Under dagarna granskar odlarna, rådgivningen, forskningen och myndigheterna tillsammans bästa praxis på gårdarna, resultaten och effekterna av de genomförda undersökningarna samt utarbetar riktlinjer för forskning under de kommande åren av programperioden.
Genomslag
På kort sikt: Det finns ett forum för utbyte av IPM-information och det anordnas evenemang för aktörerna inom branschen.
På längre sikt: Bästa växtskyddspraxis sprider sig i många olika produktionsformer och implementeras på gårdarna. Interaktionen är effektiv och forskningsbehoven prioriteras.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
ProAgria, Växtskydds-föreningen, Luke, Finska ekologiska forskningsinstitutet, Förbundet för ekologisk odling rf, universitet, andra läroanstalter, odlare, Tukes
2024–2027
Resurser: Som en del av samordningen av IPM-forumet.
Mitä tehdään
Inom forskningsprojekt ordnas åkerrendagar och andra rådgivnings- och utbildningsevenemang för att implementera innovationer och stödja gemensam innovation. Man förmedlar ny forskningsinformation, utbyter erfarenheter med odlare och tillägnar sig god praxis. Verksamheten på till exempel demofarmerna i projekten IPMWORKS och Itua ja vastetta (Frö och respons) fortsätter efter projektperioden och blir en del av systemet för jordbruksstöd.
Genomslag
På kort sikt: Odlargrupperna använder ett forum för gemensamt lärande, god praxis sprider sig, livslångt lärande och utbyte av information. Befintliga projekt, strukturer och resurser utnyttjas så mycket som möjligt.
På längre sikt: Medvetenheten om alternativa växtskyddsmetoder inom IPM kommer att sprida sig bland odlarna, modet att experimentera utifrån demofarmernas exempel ökar. Förmedling och långsiktig övervakning av den information som producerats på pilotgårdarna. Vid bedömningen av metoderna ska hänsyn tas till ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.
Ansvariga parter, tidtabell och resurser
IPM-forumet samordnar. Luke, ProAgria och andra rådgivningsorganisationer, deltagande pilotgårdar, Tukes, Livsmedelsverket, JSM, odlare
2023–2027
100 000 €
Pågående åtgärder
- I växtskyddsutbildningarna ges odlarna information om integrerat växtskydd. (Anordnare av utbildning)
- Rådgivningstjänsterna ger råd om integrerat växtskydd och ekologisk produktion. (Rådgivning)
- Forskning om integrerat växtskydd och ekologisk produktion bedrivs vid forskningsinstitut. (Luke, universitet)
- Alla växtarter och växtgrupper som allmänt odlas i Finland har fått anvisningar för integrerat växtskydd. (Luke, Växtskyddsföreningen)
- Alternativa metoder för bekämpning av invasiva främmande arter och ogräs i grönområden undersöks och implementeras genom rådgivning. (Luke, rådgivning)
- Användningen av alternativa metoder och bekämpningsmetoder med låg risk främjas genom utbildning och rådgivning. (Anordnare av utbildning, rådgivning)
- I samband med beslut om godkännande av de skadligaste växtskyddsmedlen görs jämförande bedömningar. De skadligaste växtskyddsmedlen ersätts med mindre skadliga produkter för de användningsområden där det är möjligt, med beaktande av resistenshantering. (Tukes)
- Plantmaterial kontrolleras och förökningsmaterialets kvalitet övervakas med avseende på skadegörare. (Livsmedelsverket)
- Förädling av hållbara växtsorter och användning av certifierat utsäde främjas. (Luke, Livsmedelsverket, växtförädlare, fröhandlare)
- Skyddet av pollinerare främjas genom bruksanvisningar och begränsningar för användningen av växtskyddsmedel, genom anvisningar till odlare samt genom rådgivning och utbildning. (Tukes, rådgivning, anordnare av utbildning)
Utväckling av infikatorer (Art. 15)
Mål:
- Trenden för de indikatorer som beskriver riskerna med användning av växtskyddsmedel sjunker.
- Trenderna för användningen av vissa verksamma ämnen som identifierats sjunker.
- Indikatordata är lättillgängliga för forskning.
- Man skapar ett program för övervakning av rester av växtskyddsmedel i miljön.
- De indikatorer som används bygger på forskningsresultat, ger en mer realistisk bild och underlättar kommunikationen om utvecklingen av miljö- och hälsoriskerna med växtskyddsmedel.
Utöver den obligatoriska EU-indikatorn behövs en nationell indikator som inte bara beaktar försäljningsvolymen utan även åtminstone de skadliga egenskaperna hos ämnena. HRI-indikatorn baserad på EU-direktivet (EU) 2019/782 tar inte tillräcklig hänsyn till skadliga egenskaper och ger vilseledande resultat. Mer detaljerade uppgifter om försäljnings- och användningsstatistik och undersökningar av växtskyddsmedel samt om de verksamma ämnenas riskprofiler ligger till grund för riskindikatorn.
Genomslag
På kort sikt: Man möjliggör övervakningen av framstegen när det gäller de riskreduceringsmål som fastställts i strategin Från jord till bord och strategin för biologisk mångfald.
Man får mer information om hur användningen av växtskyddsmedel utvecklas i förhållande till deras miljö- och hälsorisker.
På längre sikt: Forskningsbaserad information om den finländska produktionens miljöhållbarhet finns tillgänglig för att visa produktionens styrkor.
EU:s övergång från en politisk riskindikator till en forskningsbaserad riskindikator främjas genom att man själv föregår med gott exempel.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Tukes
2024–2025
utredning 6 månadsverken + uppdatering av indikatorn 1 månadsverk /år + licenser o.d. anskaffningar 2000 €/år
Riskindikatorn för belastning av växtskyddsmedel som baserar sig på avrinningsområden kommer att fortsätta att utvecklas. Statistiken över användningen av växtskyddsmedel och det elektroniska systemet för användningsdata kommer att utnyttjas när det är i bruk. Man kommer gemensamt överens om indikatorns placering och underhåll. Om införandet av indikatorn och resultaten kommer att ges information och skrivas vetenskapliga publikationer.
Genomslag
På kort sikt: Man får närmare information om belastningen av växtskyddsmedel i olika områden.
På längre sikt: Indikatorn gör det möjligt att vid behov specificera riskhanteringsåtgärder för varje område.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Syke, Luke, Tukes, Livsmedels-verket
2024 (kartläggning av finansierings-källor)
2025–2026 (genom-förande)
Resursbehov: 12 månadsverken
Statistik över användningen av växtskyddsmedel samlas och en sammanfattning av resultaten publiceras. Man förbereder sig för statistikföring enligt SAIO:s krav.
Man främjar aggregering av skiftesspecifik information om användningen av växtskyddsmedel på gårdar för forskningsändamål. Detta görs med beaktande av enskilda odlares dataskydd. Man länkar till pågående projekt för insamling av information för att undvika dubbelarbete.
Rapportering av resultaten i enlighet med kommissionens krav.
Genomslag
På kort sikt: Ännu 2024 görs statistikföringen i samband med Lukes skördestatistik och insamlandet av uppgifter om odlare i Lukes trädgårdsstatistik. Statistiken över användningen av växtskyddsmedel är fritt tillgänglig på Lukes webbplats.
På längre sikt: Från och med 2026 ska insamlingen av uppgifterna skötas enligt SAIO:s krav. När det elektroniska redovisningssystemet för yrkesmässiga användare är i bruk kommer uppdaterade uppgifter att fås direkt från systemet. Statistikuppgifter för varje område och växtart är lättare tillgängliga för forskare och andra som behöver uppgifterna.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Luke
2024
2026–2027
12 månadsverken/år
Strategin för övervakning av miljöns tillstånd
Man planerar ett nationellt program för övervakning av rester av växtskyddsmedel.
NAP III-verksamhetsperioden är en pilotfas där bästa praxis kartläggs och där det utreds var man kan få finansiering för en kontinuerlig bredare övervakning.
- Tillräcklig finansiering för övervakning av yt- och grundvatten måste säkerställas.
- Utbyte av information med regionala NTM-centraler och kommuner för att samla in all övervakningsinformation.
- Övervakningen av rester från växtskyddsmedel i jordmån, pollen, pollinerare bör inledas/fastställas.
- Platsen för lagring av övervakningsresultaten bör planeras i förväg.
- Vid insamlingen av proverna försöker man utnyttja andra övervakningar, såsom markkarteringsprover som odlarna också annars tar, eller prover som tas i övervakningsprojekt för pollinerare som leds av forskningsinstitut och SML.
- Dessutom bör behovet av en kartläggning av bekämpningsmedel hos organismer på hög trofinivå (t.ex. fåglar) utvärderas. Då är det ändamålsenligt att från samma organismer även fastställa andra skadliga ämnen (t.ex. PFAS, kvicksilver osv.).
Genomslag
På kort sikt kan vi skapa ett program för övervakning av rester av växtskyddsmedel i miljön i Finland. Programmet ska göra det möjligt för oss att producera uppgifter om koncentrationen av olika ämnen till stöd för beslutsfattandet. Uppgifter om koncentrationen i biota och jordmån kan lagras t.ex. i informationssystemet KERTY som upprätthålls av Syke.
På lång sikt kan vi se vilka växtskyddsmedel som belastar vår mark- och vattenmiljö och vår biota mest.
Med hjälp av data kan vi fatta välgrundade beslut till exempel om kompletterande riskhanteringsåtgärder för användning av vissa ämnen, eller motivera säker användning av vissa ämnen på grund av det finländska jordbrukets särdrag. Genom att kombinera övervakningsinformation med annan bakgrundsinformation, såsom uppskattningar av användningsmängder och urlakning, kan den samlade uppfattningen utnyttjas också i regionala riktlinjer och rådgivning.
Övervakningsuppgifterna används som grund för effektindikatorn.
I och med övervakningen blir användningen av växtskyddsmedel mer transparent. Åtgärderna kan också riktas till de ämnen som är viktigast med tanke på Finlands miljö.
Användningen av övervakningsuppgifter i beslutsfattandet skulle öka förtroendet för dem som använder växtskyddsmedel och för de myndigheter som fattar beslut.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Syke, Luke, Livsmedels-verket, Tukes, JSM, MM, NTM-centralerna
2024–2027
6 månadsverken/år för samordning + 200 000–300 000 €/år för analys av proverna
Indikatorerna som beskriver genomförandet av NAP-åtgärderna sammanställs till en helhet som regelbundet publiceras på Tukes webbplats.
Genomslag
På kort sikt: Kommunikationen om genomförandet av NAP-åtgärderna underlättas och medvetenheten om dem ökar.
På längre sikt: Man kan fokusera mer på de åtgärder som utifrån indikatorerna visar sig vara mest effektiva.
Ansvarig part, tidtabell och resurser
Tukes, övriga NAP-aktörer
2023–2027
1–2 månadsverken/år
Pågående åtgärder
- Utvecklingen av harmoniserade riskindikatorer övervakas.
- Till kommissionen och övriga medlemsstater rapporteras om utvecklingen av riskindikatorer, trender i användningen av särskilt farliga verksamma ämnen och andra verksamma ämnen, växter, områden och användningsområden som kräver särskild uppmärksamhet.
- Vid behov ska nya särskilt farliga verksamma ämnen identifieras när tidigare verksamma ämnen faller bort från marknaden.
- Medborgare och sakkunniga inom branschen informeras om trender med indikatorerna också i Finland.
- Andelen godkända växtskyddsmedel med låg risk och allmänkemikalier av alla växtskyddsmedel. Tukes
- Antal och användningsområden för jämförande bedömningar och ersatta produkter samt i mån av möjlighet försäljnings- och användningsmängder. Tukes
- För att skydda grannar och utomstående ska mängderna av produkter som kräver skyddsavstånd finnas i växtskyddsmedelsregistret. Tukes
- I synnerhet ändringar i beslut om godkännande och märkningar på försäljningsförpackningar av produkter som innehåller särskilt farliga verksamma ämnen. Tukes
- Trenderna med försäljning av växtskyddsmedel som är skadliga för pollinerande insekter. Tukes
- Effekterna av förändringar i sortimentet av verksamma ämnen på skördens mängd och kvalitet samt på odlingsarealerna för olika grödor. Luke (beroende på projektfinansieringen)
- Antalet personer som avlagt examen för yrkesmässiga användare. Tukes
- Antalet tillstånd, klagomål och kontrollärenden hos anordnare av utbildning och examen och andelen upptäckta överträdelser av det totala antalet, trenden. Tukes
- Antalet anordnare av utbildning och examen som deltagit i den fortbildning som Tukes anordnar. Tukes
- Den offentliga informationstjänsten är i funktion, förfrågningar om personer som avlagt examen som kommit till den. Tukes
- Antalet auktoriserade spruttestare och deras geografiska fördelning, resultaten av övervakningen av spruttestarnas verksamhet, trenden. Tukes
- Antalet spruttestare som deltagit i virtuell utbildning årligen. Tukes
- Antalet beviljade intyg över spruttest årligen. Tukes
- Antalet studerande i agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet som deltagit i IPM-studier. HY
- Antalet besökare på IPM-portalen. Kontakter och möten med IPM-forumet. Antalet projekt för gemensam utveckling inom växtskyddet med samarbete med odlare/gårdar. Sammanfattning av responsen från odlare som deltar i gemensam utveckling. Luke
- Antalet anvisningar för integrerat växtskydd per växtart och/eller växtgrupp. Luke
- Antalet utvecklade och ibruktagna prognosmodeller för skadegörare och deras användare. Luke
- Antalet forskningsprojekt inom integrerat växtskydd och ekologisk produktion och deras totala finansiering. Luke, Finska ekologiska forskningsinstitutet, ProAgria
- Andelen av de försummelser som konstaterats vid iakttagande av märkningar, lagring, spridningsutrustning och avläggande av växtskyddsexamen av alla gårdar som är föremål för övervakning av användningen av växtskyddsmedel och jordbruksstöd. Livsmedelsverket
- Andelen gårdar som har fått stöd för frivilliga växtskyddsåtgärder inom systemet med miljöersättning av mottagarna av jordbruksstöd. Livsmedelsverket
- Arealen av jordbruksmark som anslutits till kontrollsystemet för ekologisk produktion av hela odlingsarealen och antalet personer som deltagit i ersättningen för ekologisk produktion. Livsmedelsverket
- Användning av växtskyddsmedel i jordbruket per åkerhektar som hektarportioner (uppgiften blir tillgänglig först när det elektroniska redovisningssystemet för yrkesmässiga användare är i bruk) Tukes, Livsmedelsverket
- Resthalter av bekämpningsmedel i inhemska växtprodukter och dricksvatten Livsmedelsverket, Syke, Vattenverksföreningen
- Andelen prover som understiger eller överskrider gränsvärdena för resthalter i inhemska livsmedel och foder, såväl i sådana som produceras normalt som sådana som produceras ekologiskt, inklusive produkter från biodling. Livsmedelsverket
- Andelen prover som understiger eller överskrider gränsvärdena enligt dricksvattendirektivet vid övervakningen av yt- och grundvattnets kvalitet. Syke
- Eventuella överskridanden av miljökvalitetsnormer eller koncentrationer nära dessa som kommer fram i miljöövervakningen, om möjligt på regional nivå och enligt användningsområde. Syke
- Provmängderna av särskilt farliga verksamma ämnen och de observerade koncentrationerna i miljön och i människor. Syke, Tukes, THL
- Resultaten från den långsiktiga övervakningen. Syke, Luke, Tukes
- Riskindex för miljö och hälsa Tukes
- Tid och resurser för EU-rapportering Tukes
- Den totala mängden växtskyddsmedelförpackningar som släpps ut på marknaden som basdata för insamlingssystemet Kaste rf