Tjänsteleverantörens allmänna skyldigheter
På den här sidan beskrivs allmänt skyldigheterna i lagen om konsumtionstjänsters säkerhet 185/2025 för dem som tillhandahåller fritidstjänster. Närmare anvisningar finns i Tukes anvisningKonsumtionstjänsternas säkerhet.
Omsorgsplikt
Den som tillhandahåller konsumtionstjänster omfattas av den allmänna omsorghetsplikten: Tjänsteleverantörens uppgift är att se till att konsumtionstjänsten är säker för användarna och andra personer som direkt berörs av tjänsten.
Omsorgsplikten innebär att tjänsteleverantören måste känna till säkerhetsaspekterna av sin egen tjänst och vidta praktiska åtgärder för att säkerställa tjänstens säkerhet. Åtgärderna ska vara tillräckliga och skäliga, men deras innehåll och omfattning varierar mellan olika tjänsteleverantörer.
Vid bedömningen av omsorgsplikten beaktas bl.a. konsumtionstjänstens typ, karaktär, omfattning och förhållandena för genomförandet, särdragen hos de grupper av personer som använder konsumtionstjänsten och andra personer som direkt berörs av den samt resultaten av den riskbedömning som gjorts för just tjänsten i fråga.
Med tjänsteanvändare avses de personer som deltar i tjänsten. Tjänsteanvändare är t.ex. den publik som kommer till en konsert, en kund inom skönhetsvården, en elev på en ridlektion eller en turist som deltar i en hundspannssafari.
Personer som direkt berörs av tjänsten deltar inte själva i tjänsten, men de kan ändå vara utsatta för de faror som tjänsten medför. En person som berörs av tjänsten kan till exempel vara en person som följer med tjänsteanvändaren, följer med utförandet av tjänsten utifrån eller rör sig eller bor i närheten av den plats där tjänsten utförs.
Övriga lagstadgade skyldigheter för tjänsteleverantörer kompletterar och preciserar innehållet i omsorgsplikten.
Vad innebär det att tjänsten är säker?
Konsumtionstjänstens säkerhet innebär att
- konsumtionstjänsten inte medför sådan risk för hälsoskada som inte är godtagbar för dem som använder tjänsten eller för andra personer som befinner sig i tjänstens omedelbara närhet och
- tjänsteleverantören har planerat och genomfört tjänsten i enlighet med bestämmelserna i lagen.
Konsumtionstjänstens säkerhet innebär alltså att tjänsteleverantören genom att iaktta skyldigheterna i lagen har säkerställt att riskerna i den tjänst som tjänsteleverantören tillhandahåller är på en godtagbar nivå och under kontroll.
Med en hälsoskada avses en fysisk eller psykisk sjukdom, skada eller annan olägenhet som en tjänst orsakar en tjänsteanvändare eller en person som berörs av tjänsten. Det kan till exempel vara fråga om en fraktur, en allergisk reaktion eller ett psykiskt trauma.
Uppgifter om konsumtionstjänsten
Tjänsteleverantören ska ha tillräckliga och korrekta uppgifter om de konsumtionstjänster som tjänsteleverantören tillhandahåller. Uppgifterna kan gälla till exempel tjänstens funktionella innehåll, tekniska krav, kundernas särskilda säkerhetsbehov eller den kompetens som krävs av tjänsteleverantören.
Kravet begränsas till sådan information och kompetens som tjänsteleverantören skäligen har tillgång till. Detta innebär dock inte att informationen bör vara tillgänglig gratis eller endast från offentliga källor. För att sätta sig in i information som är väsentlig med tanke på tjänstens säkerhet kan det krävas till exempel avgiftsbelagd utbildning eller anskaffning av avgiftsbelagda standarder av tjänsteleverantören.
Dokumenteringsplikt
Tjänsteleverantören måste ha skriftlig dokumentation om hur hen har säkerställt tjänstens säkerhet. Innehållet i dokumentationen är olika i olika tjänster. Dokumentationen måste innehålla resultaten från identifieringen av faror och riskbedömningen samt skriftliga beskrivningar av hur tjänsten har planerats och genomförts.
Tjänstens säkerhetsdokumentation består av handlingar som gäller till exempel
- resultat från identifieringen av faror och riskbedömningen och de säkerhetsåtgärder som vidtagits utifrån dem
- säkerhetsavvikelser som observerats i tjänsten
- anskaffning, byggande, inspektion och underhåll av redskap, konstruktioner och lokaler
- personalens utbildning, kompetens och introduktion
- handledning av kunderna och tjänstens regler
- agerande i nödsituationer och olyckssituationer
- olyckor som skett i tjänsten
Dokumentationen ska vara skriftlig och uppdaterad, men annars får den formuleras fritt. Allt material som gäller tjänstens kundsäkerhet behöver inte samlas i en fil. Uppgifterna kan finnas till exempel i olika filer eller databaser och de kan innehålla text, bilder, numeriska data, videon eller andra filformat. Uppgifterna kan också ingå i handlingar som förutsätts i annan lagstiftning (t.ex. en räddningsplan enligt räddningslagen (379/2011)).
Av dokumentationen om tjänstens säkerhet lönar det sig att sammanställa en innehållsförteckning där det snabbt framgår vilka handlingar dokumentationen består av och var uppgifterna finns. Dokumentationen sammanställs inte i första hand för myndigheterna, utan den är avsedd att gynna tjänsteleverantören i planeringen av tjänstens säkerhet och i det praktiska säkerhetsarbetet.
Dokumentationen behöver inte skickas till Tukes om det inte begärs. I samband med behandlingen av ett tillsynsärende kan Tukes be tjänsteleverantören om handlingar som är väsentliga för behandlingen av ärendet.