Energimärkning
Energimärkningen ger jämförbar information om produktens energiförbrukning och strävar till att leda konsumenter till att skaffa mer energieffektiva produkter. Energimärkningen innehåller även annan viktig information som varierar beroende på produkttyp, till exempel om centrifugeringsprestanda för tvättmaskiner och hållbarhet för mobiltelefoner.
Energimärkning är inte frivillig, utan obligatorisk för de produktgrupper som omfattas av energimärkningsförordningen.
Tillverkaren ansvarar för att produkten uppfyller kraven i energimärkningsförordningen och att energimärkningen kommer med produkten.
Ur ett lagstiftningsperspektiv är det viktigaste att konsumenten ser energimärkningen innan köpbeslutet fattas, oavsett om beslutet tas i butik, i en webbutik eller baserat på en annons. Energimärkningen, eller åtminstone informationen om energiklassen, bör vara lika tydlig som produktens pris.
Produktgruppsspecifika förordningar och mer information om energimärkningsförordningen finns på Energiverkets webbplatser Ekosuunnittelu.info och Energiamerkinta.fi.
Produkten uppfyller kraven i energimärkningsförordningen när
- produkten är försedd med ett energimärke och varudeklaration enligt förordningen
- energimärkningen och varudeklarationens uppgifter stämmer och
- energimärkningen är är synligt placerad vid försäljningsstället
- om i reklam för produkten nämns ett pris eller energirelaterade uppgifter, ska också energieffektivitetsklassen skalan för klasserna nämnas
- för de produkter som säljs på distans eller via nätbutiker uppges den information som krävs
- produktinformationen har registrerats i databasen för energimärkningar, EPREL.
Varudeklaration
Förutom att produkterna ska förses med en energimärkning, kräver de flesta energimärkningsförordningarna att man även utarbetar en varudeklaration. Innehållskraven för varudeklarationen varierar beroende på förordning, men utöver produktinformation ska den i allmänhet även innehålla bl.a. produktens mått, energieffektivitetsindex, energieffektivitetsklass, effektförbrukning vid standby-läge och ljudnivåklass. Uppgifterna i varudeklarationen ska föras in i produktdatabasen för energimärkningar EPREL.
EPREL-produktdatabasen
Produktdatabasen för energimärkningar EPREL är obligatorisk för alla produkter som omfattas av energimärkningsskyldigheten. Så om en produkt omfattas av ett energimärkningskrav, måste produktinformationen också matas in i EPREL. Systemet har tre sidor: företags-, konsument- och myndighetssidan. På konsumentsidan syns endast en liten del av de uppgifter som företaget matat in, på myndighetssidan mer.
Systemet har skapats och underhålls av EU och användningen kräver personliga EU-koder. Skapa koderna
I EPREL-wiki finns anvisningar om hur man använder systemet, till exempel hur man registrerar ett företag och hur produkterna matas in i systemet. EPREL-wiki
Och om det inte fungerar som det ska efter alla anvisningar, då får man den bästa hjälpen från helpdesk [email protected]
Energimärkning i butik
För ljuskällor skall energimärkningen finnas vid försäljningsstället på själva produktförpackningen, men för övriga produktgrupper krävs att märkningen finns i butiken på visningsexemplarets yta, t.ex. på dörren på ett kylskåp. Det räcker inte att energimärkningen finns i en påse inuti visningsexemplaret. Utöver den synliga energimärkningen ska butiken se till att den kan ge kunden varudeklarationen på papper, om kunden så önskar.
Se exempel på märkningar som är placerade på fel sätt.
Energimärkning vid näthandel
Oberoende vilken köpkanal det är fråga om, ska energimärkningen finnas tillgänglig för konsumenten innan beslutet om köp fattas. Därför måste energimärkningen och varudeklarationen vara klart synliga i närheten av priset även vid näthandel. Varje gång en produkt i en nätbutik kan flyttas till en varukorg ska energimärkningen vara synlig i samband med priset. Detta är bra att notera om produkten i din nätbutik kan läggas i kundvagnen redan på produktsidan.
Energimärkningen kan visas antingen helt eller genom en kapslad skärmbild. Mer information om vad detta innebär i praktiken
Energimärkning i reklam
När det gäller visuell reklam, tekniskt reklammaterial och distansförsäljning ska produkternas energieffektivitetsklass anges, samt skalan för energieffektivitetsklasserna som används på märket.
Vid distansförsäljning som baserar sig på telemarknadsföring ska kunden särskilt informeras om produktens energieffektivitetsklass och skalan för de energieffektivitetsklasser som används på märket, och konsumenten ska kunna få information om märket och varudeklarationen via produktdatabaswebbplatsen eller på begäran en tryckt kopia.