Energiamerkintä
Energiamerkintä antaa vertailukelpoista tietoa tuotteen energiankulutuksesta ja pyrkii ohjaamaan kuluttajia hankkimaan energiatehokkaampia tuotteita. Energiamerkintä sisältää myös muita tärkeitä tietoja, jotka vaihtelevat tuotetyypistä riippuen, esimerkiksi pyykinpesukoneilla linkoustehokkuudesta ja matkapuhelimilla kestävyydestä.
Energiamerkintä ei ole vapaaehtoinen, vaan pakollinen niille tuoteryhmille, joille energiamerkintäasetus on annettu.
Valmistaja on vastuussa siitä, että tuote on toimeenpanosäädöksen vaatimusten mukainen ja että energiamerkintä tulee tuotteen mukana.
Lainsäädännön kannalta tärkeintä on, että kuluttaja näkee energiamerkinnän ennen ostopäätöksen tekemistä, tapahtui ostopäätös sitten myymälässä, verkkokaupassa tai mainoksen perusteella. Energiamerkinnän, tai vähintään tiedon energialuokasta, pitäisi näkyä yhtä selvästi kuin tuotteen hinnankin.
Tuoteryhmäkohtaiset säädökset ja lisätietoa energiamerkintäasetuksesta löydät Energiaviraston sivustoilta Ekosuunnittelu.info ja Energiamerkinta.fi.
Tuote täyttää energiamerkintäasetuksen vaatimukset, kun
- tuote on varustettu asetuksen mukaisella energiamerkillä ja tuoteselosteella
- energiamerkinnän ja tuoteselosteen tiedot ovat oikein
- energiamerkintä on kiinnitetty myyntipaikassa näkyville
- energialuokka ja energialuokkien asteikko on kerrottu mainonnassa, jossa kerrotaan myös tuotteen hinta
- etämyynnissä ja verkkokaupoissa myytävien tuotteiden yhteydessä annetaan vaadittavat tiedot
- tuotteen tiedot on kirjattu energiamerkintöjen tuotetietokantaan EPRELiin.
Tuoteseloste
Sen lisäksi, että tuotteilla pitää olla energiamerkintä, valtaosa energiamerkintäasetuksista velvoittaa laatimaan myös tuoteselosteen.
Tuoteselosteen sisältövaatimukset vaihtelevat asetuksittain, mutta siinä pitää olla tuotetietojen lisäksi yleensä myös mm. tuotteen mitat, energiatehokkuusindeksi, energiatehokkuusluokka, valmiustilan tehonkulutus ja äänitasoluokka. Tuoteselosteen tiedot pitää syöttää energiamerkintöjen tuotetietokantaan EPRELiin.
EPREL-tuotetietokanta
Energiamerkintöjen tuotetietokanta EPREL on pakollinen kaikille tuotteille, joita energiamerkintävelvollisuus koskee. Eli jos tuotteella on energiamerkintävaatimus, pitää tuotteen tiedot syöttää myös EPRELiin. Velvollisuus koskee tavarantoimittajaa, eli valmistajaa tai maahantuojaa. Kun tuotteen tiedot on syöttänyt EPREL-tuotetietokantaan, saa sieltä tulostettua tuotteen energiamerkinnän.
Järjestelmässä on kolme puolta: yritys-, kuluttaja- ja viranomaispuoli. Kuluttajapuolella näkyy vain pieni osa yrityksen syöttämistä tiedoista, viranomaispuolella enemmän.
Järjestelmä on EU:n luoma ja ylläpitämä, ja sen käyttöön vaaditaan henkilökohtaiset EU-tunnukset. Luo tunnukset
EPREL-wikistä löytyy ohjeita järjestelmän käyttöön, esimerkiksi yrityksen rekisteröimiseen ja miten tuotteet syötetään järjestelmään. Tutustu EPREL-wikiin
Linkki EPREL-järjestelmään
Jos olet tutustunut ohjeisiin ja tarvitset vielä apua järjestelmän käyttöön, parhaan avun saat helpdeskiltä ([email protected]).
Energiamerkintä myymälässä
Valonlähteillä energiamerkintä tulee olla myyntipisteessä itse tuotteen pakkauksessa. Muilla tuoteryhmillä vaatimuksena on, että merkintä on myymälässä esittelykappaleen ulkopinnassa, esim. jääkaapilla ovessa. Ei riitä, että energiamerkintä on esittelykappaleen sisäpuolella pussissa.
Näkyvillä olevan energiamerkinnän lisäksi myymälässä tulee huolehtia siitä, että he voivat antaa asiakkaalle pyydettäessä paperisen tuoteselosteen.
Katso esimerkkikuvia virheellisesti esillä olevista merkeistä
Energiamerkintä verkkokaupassa
Energiamerkinnän pitää olla kuluttajan nähtävillä ennen ostopäätöksen tekemistä ostoskanavasta riippumatta. Siksi myös verkkokaupassa energiamerkintä ja tuoteseloste pitää olla selkeästi näkyvillä hinnan läheisyydessä. Aina kun tuotteen voi verkkokaupassa siirtää ostoskoriin, on energiamerkinnän olla näkyvissä hinnan yhteydessä. Tämä on hyvä huomioida, jos verkkokaupassasi tuotteen voi laittaa ostoskoriin jo ns. tuotelistaussivulla.
Energiamerkinnän voi laittaa näkyville joko kokonaan, tai sitten kerrosteisella näyttötavalla. Lisätietoja siitä, mitä tämä tarkoittaa käytännössä löytyy Ekosuunnittelu.info-sivustolta.
Energiamerkintä mainoksissa
Visuaalisessa mainonnassa, teknisessä myynninedistämismateriaalissa sekä etämyynnissä tuotteista pitää kertoa energiatehokkuusluokka sekä merkissä käytössä oleva energiatehokkuusluokkien asteikko.
Telemarkkinointiin perustuvassa etämyynnissä on erityisesti ilmoitettava asiakkaalle tuotteen energiatehokkuusluokka ja merkissä käytössä oleva energiatehokkuusluokkien asteikko ja kuluttajan on voitava saada merkin tiedot ja tuoteseloste tuotetietokantasivuston kautta tai painettu kopio, jos hän pyytää.