Hoppa till innehåll

Hyvä käytäntö: Skeittiparkki parkkihalliin!

Julkaisuajankohta 1.2.2021 11.17
Uutinen

Kauppakeskus REDI avasi viime syyskuussa Suomen ensimmäisen parkkihalliin rakennetun skeittiparkin, kun parkkihallin hiljainen nurkka haluttiin hyötykäyttöön. Mitä asioita tulee huomioida kun jokin tila muutetaan eri käyttöön kuin se on alun perin suunniteltu? Huom! Tällä hetkellä skeittiparkki on suljettuna koronapandemian takia.

-Halusimme tarjota turvallisen ja matalan kynnyksen harrastuspaikan skeittaajille ja scoottaajille myös talviaikaan, kertoo kiinteistöpäällikkö Jukka Parkatti kauppakeskus REDIstä.

Kauppakeskus otti vetovastuun projektista ja toteutus tehtiin tiiviissä yhteistyössä kiinteistöhuoltoyhtiö AREn, Helsingin kaupungin, Suomen Rullalautaliiton sekä HELride Collectiven kanssa. Skeittiparkki tulee olemaan käytössä kunnes parkkitilaa tarvitaan taas varsinaiseen pysäköintiin.

Kuva: Skeittiparkin rakenteet ovat matalia ja niiden ympärillä on reilusti tilaa

Parkkihallin alimmasta kerroksesta rajattiin rauhallinen alue skeittiparkille ja lattia hiottiin tasaisemmaksi pienten skeitti- ja scoottirenkaiden rullausta varten. Skeittiparkin rakenteet päätettiin pitää yksinkertaisina ja matalina, jolloin paikka voidaan tarvittaessa purkaa ja siirtää.Temppupaikkojen suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat alan ammattilaiset.

-Toteutus onnistui sujuvassa yhteistyössä, ainoa haaste oli löytää riittävän matala trukki siirtämään painavat graniittiset liukupinnat paikoilleen, naurahtaa Parkatti.

Itse tilan osalta oli jo suunnitteluvaiheessa pyydetty paloalan konsultilta lausunto. Kaupungin rakennusvalvonnasta haettiin lupa tilan väliaikaiselle käyttötarkoituksen muutokselle ja pelastuslaitoksen kanssa keskusteltiin paloturvallisuudesta sekä ensihoidon saavutettavuudesta. -

-Jo suunnitteluvaiheessa olisi ollut hyvä olla yhteydessä myös Tukesiin ja käydä läpi kuluttajaturvallisuuden näkökulmaa, Parkatti toteaa jälkiviisaana.

Tukes kävi valvontakäynnillä pian skeittiparkin avaamisen jälkeen ja asiakasturvallisuuteen liittyvät ohjeistukset saivat päivityksen havaintojen sekä keskustelun pohjalta. Valvontakäynnin jälkeen kauppakeskus päätyi laatimaan skeittiparkista oman turvallisuusasiakirjan selkiyttämään mm. asiakasohjeistusta ja ylläpidon vastuita. 

Kuva: Päivitetty asiakasohjeistus tuotiin tilaan niin isona ettei sen ohi voi vahingossa kulkea.

Käytön turvallisuuden kannalta olennaista tietoa ovat mm. aukioloajat sekä käyttövuorojen jakautuminen skeittaajien ja scoottajien kesken. Lisäksi ohjeistuksessa kehoitetaan suojien käyttöön sekä kielletään omien viristysten rakentelu.

-Hätätilanteissa tulee soittaa 112, mutta kauppakeskuksen infoon on myös tärkeä ilmoittaa - silloin henkilökunta voi opastaa viranomaiset suorinta tietä paikalle, Parkatti ohjeistaa.

Vinkkejä käyttötarkoituksen muutokseen

  1. Ota selvää ja ole ajoissa yhteydessä eri viranomaisiin mm lupia ja ohjeistuksia varten
  2. Hyödynnä harrastajien ja lajiliittojen osaamista. Rakentamiseen, ylläpitoon ja viestintään sitoutuneet harrastajat ovat hyödyllinen resurssi.
  3. Selvitä turvallisuusvastuut erityisesti jos hankkeessa on useita toimijoita. Vastuuta ei voi jättää käyttäjille itselleen. Sovi etukäteen selkeästi rakenteiden tarkastus- ja huoltokäytännöt.
  4. Tunnista uuden toiminnan vaarat etukäteen ja mieti toimentpiteitä vaarojen poistamiseksi. Huomioi erityisesti rajapinnat muihin samoissa tiloissa tapahtuviin toimintoihin.
  5. Ohjeista palvelun asiakkaat sekä muut saman tilan käyttäjät huomioimaan toisensa ja toimimaan turvallisesti.

Tukes julkaisee hyviä käytäntöjä kuluttajapalveluiden asiakasturvallisuudesta verkkouutisissaan. Tavoitteena on jakaa turvallisuusvinkkejä eri palvelusektoreiden välillä, lisätä positiivista turvallisuusuutisointia ja nostaa esiin sitä hyvää työtä, jota eri palveluissa on jo pitkään tehty asiakkaiden turvallisuuden parantamiseksi. 

 

Lisätietoja:

ylitarkastaja Aleksi Latvala, puh: 029 5052 091, [email protected]

 

Tillbaka till toppen