Hoppa till innehåll

Skyddskläderna för motorcyklister klarade sig bra i stötnötningstesterna – märkningar och handlingar enligt standarderna saknades

Mediatiedote
Utgivningsdatum 26.6.2024 8.43 | Publicerad på svenska 26.6.2024 kl. 9.26
Pressmeddelande

Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) testade skyddsjackor och skyddsbyxor för motorcyklister. Tukes lät utföra stötnötningstester på kläderna och även märkningarna och dokumenten kontrollerades. Skyddskläderna konstaterades var slitstarka i testerna, men det fanns brister i märkningen och dokumenten. På grund av dessa brister avlägsnades tre skyddsplagg från marknaden och försäljningen av fyra skyddsplagg begränsades med en uppmaning om att åtgärda märknings- och bruksanvisningsbristerna till följande försäljningspartier. I tre av de tolv testade skyddsplaggen fanns det inget att anmärka. I fråga om skyddskläder är standarderna för och bestämmelserna om personlig skyddsutrustning tydligt inte bekanta för tillverkarna, importörerna och försäljarna.

Tukes valde sju skyddsjackor och fem skyddsbyxor för motorcyklister för att testas. Produkterna valdes bland olika varumärken och från olika butiker. Skyddskläderna var produkter av den förmånligare prisklassen, vilka är avsedda för normal gatukörning. Skyddskläderna utsattes för stötnötningstester enligt den nya standardserien i Tyskland vid TÜV Rheinland LGA Products GmbH-testanläggningen. Samtidigt kontrollerades märkningen, språket i bruksanvisningarna och dokumentationen om överensstämmelsen med kraven. 

Alla skyddskläder klarade stötnötningstesterna, men på grund av bristande märkning och dokumentation drogs tre skyddsplagg tillbaka från marknaden och tillgängligheten begränsades för fyra, det vill säga att företaget uppmanades att åtgärda märknings- och bruksanvisningsbristerna i följande partier. För en produkt meddelade tillverkaren att man slutar sälja produkten. Två produkter hade bristfällig dokumentation om överensstämmelsen med kraven, men detta åtgärdades. I endast tre fall fanns det inget att anmärka om skyddskläderna. Mer information finns på Farliga produkter-webbplatsen

– Även om skyddskläderna i testerna visar sig vara mycket skyddande, räcker det inte om märkningen och dokumentationen är bristfällig eller om märkningen och den nödvändiga dokumentationen saknas helt och hållet, säger Riikka Väänänen, som är överinspektör hos Tukes.

– Dokumentationen om överensstämmelsen med kraven är tillverkarens sätt att visa att en produkt har planerats och tillverkats för att vara säker och lämplig för ändamålet. De säkerställer inte bara säkerheten, utan också lika konkurrensförhållanden och fri rörlighet för produkter inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, fortsätter Väänänen.

– Många tillverkare, importörer och återförsäljare är uppenbarligen inte medvetna om sina skyldigheter enligt lagstiftningen om personlig skyddsutrustning eller om de nya standarderna för märkning av skyddskläder. Tillverkaren, importören och distributören ansvarar för att produkterna är säkra och överensstämmer med kraven. Myndighetens kontroll görs utifrån riskerna i efterskott med stickprov, berättar Väänänen.

Skyddskläder för motorcyklister är personlig skyddsutrustning och omfattas av många krav

Skyddsutrustning för motorcyklister, såsom kördräkter som skyddar mot nötning och stötar, rygg- och ledskydd, körhandskar och -skor samt reflexvästar, är personlig skyddsutrustning. Skyddskläder, till exempel jackor och byxor, kan ha avtagbara skydd, till exempel vid knän och armbågar. Sådana skyddskläder med avtagbar skyddsutrustning är också personlig skyddsutrustning och måste bedömas som en helhet. 

Kraven på skyddskläder för motorcyklister fastställs i förordningen om personlig skyddsutrustning och de relaterade standarderna har publicerats år 2020. Innan skyddskläder släpps ut på marknaden måste tillverkaren låta ett anmält organ typkontrollera dem.

Skyddskläder måste till exempel vara försedda med CE-märkning, ett motorcyklistpiktogram och skyddsklassen enligt standarden, liksom skyddets identifikation samt tillverkarens namn och adress. Skyddskläderna måste åtföljas av en EU-försäkran om överensstämmelse med kraven och bruksanvisningar. Dessa ska vara på finska och svenska i Finland. Det räcker inte med en bruksanvisning för enbart avtagbar skyddsutrustning, utan bruksanvisningen måste omfatta hela plagget. EU-försäkran om överensstämmelse med kraven ska medfölja varje produkt, eller så ska bruksanvisningen innehålla en webbadress där försäkran kan hittas. 

Motorcyklisternas kläder gör skillnad – det lönar sig att använda skyddskläder!

För jämförelsens skull lät Tukes på samma gång testa också vanliga kläder, såsom jeans, cargobyxor och collegetröjor. I testerna visade det sig att skyddskläderna var mycket slitstarka jämfört med vanliga kläder. Men även vanliga jeans klarade dock stötnötningstestet i den lättaste kategorin, medan cargobyxorna i bomull och collgetröjan var helt utslitna. 

– Motorcyklistens kläder gör med andra ord skillnad och det lönar sig att bära skyddskläder när man kör. Även om det ser ut som om någon bara har vanliga jeans på sig, kan det ändå vara ett par ordentliga kevlarförsträrkta jeans. De förblir intakta även om du faller i en hastighet på 120 km/h, medan andra endast klarar ett fall i en hastighet på cirka 40 km/h. Utåt ser man nödvändigtvis inte hur skyddande produkten är. Det är därför viktigt att känna till produkter som överensstämmer med kraven och märkningen, berättar Väänänen.

I standarderna har skyddskläder delats in i olika skyddsklasser beroende på hur hårt de är avsedda att användas. Skyddskläder måste numera vara försedda med märkningar som anger skyddsklassen. De flesta av de skyddskläder som valdes för testerna tillhörde den lättaste skyddskategorin A, med några referensprodukter valdes också från de mer krävande kategorierna AA och AAA.

– Skyddskläder för motorcyklister är utformade för att skydda föraren i händelse av ett fall eller en annan olycka. Plagget ger skydd vid kollisioner och nötning på vägbanan och vid kollision med andra fordon eller föremål. Motorcykelkörning är riskfyllt och även de bästa skyddskläderna kan inte skydda dig från allt. Rätt skyddskläder kan dock öka förarens säkerhet avsevärt. Vissa skyddskläder ger bättre skydd än andra eftersom de är planerade för hårdare användning. Till exempel vid ett fall i 70 km/h ger ett skyddsplagg av kategori AA eller AAA bättre skydd än ett skyddsplagg av kategori A, berättar Väänänen.

Mer information:
Överinspektör Riikka Väänänen, tfn 029 5052 144
e-post: fö[email protected]

Bilaga: Bild på de testade kläderna och stötnötningstestbitarna

Bilaga: Bild på de testade kläderna och stötnötningstestbitarna

Bildtext: Tukes testades också vanliga kläder, varav de flesta slets ut helt i stötnötningstesterna. Vanliga jeans eller skyddskläder slets dock inte ut helt eller så slets endast ytskiktet på dessa.

 

Tillbaka till toppen