Hyppää sisältöön

Moottoripyöräilijän suojavaatteet kestivät hyvin iskuhankaustesteissä – Standardien mukaisia merkintöjä ja asiakirjoja puuttui

Mediatiedote
Julkaisuajankohta 26.6.2024 8.43
Tiedote

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) testautti moottoripyöräilijän suojatakkeja ja suojahousuja. Vaatteille teetettiin iskuhankaustestejä ja myös merkinnät ja asiakirjat tarkastettiin. Suojavaatteet todettiin testeissä kestäviksi, mutta niissä oli merkintä- ja asiakirjapuutteita. Kolme suojavaatetta poistettiin näiden puutteiden vuoksi markkinoilta ja neljän myyntiä rajoitettiin kehottamalla yritystä korjaamaan merkintä- ja käyttöohjepuutteet seuraaviin myyntieriin. Kolmessa suojavaatteessa kahdestatoista testatusta ei ollut huomauttamista. Suojavaatteita koskevat henkilönsuojainstandardit ja -säädökset eivät ole selvästikään tuttuja valmistajille, maahantuojille ja myyjille.

Tukes valitsi testautettavaksi seitsemän moottoripyöräilijän suojatakkia ja viidet suojahousut. Tuotteita valikoitiin eri tuotemerkeistä ja eri myymälöistä. Suojavaatteet olivat normaaliin katuajoon tarkoitettuja edullisemman hintaluokan tuotteita. Suojavaatteille teetettiin uuden standardisarjan mukaiset iskuhankaustestit Saksassa TÜV Rheinland LGA Products GmbH testauslaitoksessa. Samalla tarkastettiin merkinnät, käyttöohjeiden kielet sekä vaatimustenmukaisuusasiakirjat. 

Kaikki suojavaatteet läpäisivät iskuhankaustestit, mutta merkintä- ja asiakirjapuutteiden vuoksi kolme suojavaatetta poistettiin markkinoilta ja neljän saatavuutta rajoitettiin, eli kehotettiin yritystä korjaamaan merkintä- ja käyttöohjepuutteet seuraaviin eriin. Yhden tuotteen osalta valmistaja kertoi lopettavansa tuotteen myynnin. Kahden tuotteen vaatimustenmukaisuusasiakirjat olivat puutteellisia, mutta ne hoidettiin kuntoon. Vain kolmessa tapauksessa suojavaatteissa ei ollut huomautettavaa. Tarkemmat tiedot löytyvät vaaralliset tuotteet -sivustolta

– Vaikka suojavaatteet todettaisiin testeissä hyvin suojaaviksi, se ei riitä, jos niiden merkinnöissä ja asiakirjoissa on puutteita tai merkinnät ja vaaditut dokumentit puuttuvat kokonaan, sanoo Tukesin ylitarkastaja Riikka Väänänen.

– Vaatimustenmukaisuusasiakirjat ovat valmistajan tapa näyttää, että tuote on suunniteltu ja valmistettu turvalliseksi ja käyttötarkoitukseensa sopivaksi. Niiden avulla varmistetaan turvallisuuden lisäksi myös tasapuoliset kilpailuolosuhteet ja tuotteiden vapaa liikkuvuus Euroopan talousalueella, Väänänen jatkaa.

– Moni valmistaja, maahantuoja ja myyjä ei selvästikään tunne henkilönsuojainsäädösten velvoitteita tai ole kuullut uusista standardeista, joiden mukaan suojavaatteet pitäisi merkitä. Tuotteiden turvallisuudesta ja vaatimustenmukaisuudesta vastaavat niiden valmistaja, maahantuoja ja jakelija. Viranomaisen valvonta on riskiperusteisesti jälkikäteen tapahtuvaa ja pistokokeenomaista, Väänänen kertoo. 

Moottoripyöräilijän suojavaatteet ovat henkilönsuojaimia ja niille on monia vaatimuksia

Moottoripyöräilijöiden suojaimet, kuten hankaukselta ja iskuilta suojaavat ajoasut, selkä- ja nivelsuojaimet, ajokäsineet ja -jalkineet sekä heijastinliivit, ovat henkilönsuojaimia. Suojavaatteissa, kuten takeissa ja housuissa, voi olla irrotettavat suojaimet esimerkiksi polvien ja kyynärpäiden kohdalla. Tällainen irrotettavia suojaimia sisältävä suojavaate on myös henkilönsuojain ja sitä tulee arvioida kokonaisuutena. 

Moottoripyöräilijän suojavaatteille on annettu vaatimuksia henkilönsuojainasetuksessa ja niitä koskevat standardit on julkaistu 2020. Ennen suojavaatteen markkinoille saattamista valmistajan pitää tyyppitarkastuttaa ne ilmoitetussa laitoksessa.

Suojavaatteissa pitää esimerkiksi olla CE-merkintä, moottoripyöräilijäpiktogrammi sekä standardin mukainen suojaluokka sekä suojaimen tunniste ja valmistajan nimi ja osoite. Suojavaatteen mukana on oltava EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus sekä käyttöohjeet. Näiden pitää olla Suomessa suomeksi ja ruotsiksi. Pelkkien irrotettavien suojaimien käyttöohje ei riitä, vaan käyttöohjeen tulee koskea koko vaatetta. EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus on toimitettava jokaisen suojaimen mukana, tai käyttöohjeessa on oltava  nettiosoite, josta vakuutus on luettavissa.

Moottoripyöräilijän vaatetuksella on väliä – suojavaatteita kannattaa käyttää! 

Vertailun vuoksi Tukes testautti samalla myös tavallisia käyttövaatteita, kuten farkkuja, reisitaskuhousuja ja college-paitoja. Testauksissa suojavaatteet todettiin hyvin kestäviksi verrattuna tavallisiin käyttövaatteisiin. Kuitenkin myös tavalliset farkut läpäisivät kevyimmän luokan iskuhankaustestin, sen sijaan puuvillaiset reisitaskuhousut ja college-paita kuluivat ihan puhki. 

– Moottoripyöräilijän vaatetuksella on siis väliä ja suojavaatteita kannattaa ajaessa käyttää. Vaikka joku näyttäisi ajavan vain tavalliset farkut jalassa, niin kyseessä voi olla silti kunnon suojaimet sisältävät kevlarvahvisteiset farkut. Ne pysyvät ehjänä, vaikka kaatuisi 120 km/h nopeudesta, kun taas toiset kestävät kaatumisen vain noin neljänkympin nopeudesta. Päällepäin ei välttämättä näe, miten suojaavasta tuotteesta on kyse. Vaatimustenmukaiset tuotteet ja merkintöjen tunteminen on siksi tärkeää, Väänänen kertoo.

Standardeissa suojavaatteet on jaoteltu erilaisiin suojausluokkiin sen mukaan, miten kovaan käyttöön ne on tarkoitettu. Suojavaatteissa kuuluu nykyisin olla merkinnät, joista suojausluokka ilmenee. Suurin osa testeihin valituista suojavaatteista kuului kevyimpään suojausluokkaan A, yhdet verrokit oli valittu myös vaativimmista luokista AA ja AAA.

– Moottoripyöräilijän suojavaatteiden on tarkoitus suojata ajajaa kaatumis- ja muissa onnettomuustilanteissa. Vaate antaa suojaa törmäyksissä ja hankauksessa tienpintaan ja osuessa muihin ajoneuvoihin tai esineisiin. Moottoripyöräily on riskialtista ja paraskaan suojavaate ei kaikelta pelasta. Oikeanlaisilla suojavaatteilla voidaan kuitenkin huomattavasti lisätä ajajan turvallisuutta. Osa suojavaatteista suojaa paremmin kuin muut, sillä ne on suunniteltu kovempaan käyttöön. Esimerkiksi kaatuessa 70 km/h vauhdissa luokan AA tai AAA suojavaate suojaa paremmin kuin luokan A, sanoo Väänänen.

Lisätietoja:
Ylitarkastaja Riikka Väänänen, p. 029 5052 144
sähköposti: [email protected]

Liite: Kuvia testatuista vaatteista ja iskuhankaustestipaloista.

Kuvassa on testattuja farkkuja, huppareita ja reisitaskuhousuja, joista otetut näytepalat kuluivat iskuhankaustesteissä puhki.

Tukes testautti myös tavallisia käyttövaatteita, joista useimmat kuluivat iskuhankaustesteissä aivan puhki. Tavalliset farkut tai suojavaatteet puolestaan eivät kuluneet puhki tai niistä kului vain pintakerros.

 
Sivun alkuun