Bra praxis: Servicekoncept för specialgrupper
Ett handikapp eller en sjukdom kan vara en bromskloss, men får inte vara ett hinder för att ta del av service. När en tjänst planeras och genomförs med beaktande av kundgruppernas specialbehov finns det inte längre några hinder för att röra sig i naturen eller till och med ge sig ut på äventyr. Även om utbudet av tillgängliga naturtjänster har vuxit mycket under de senaste åren finns det fortfarande ett behov av nya servicekoncept och innovationer.
Seikkailuapinat Oy inledde sommaren 2019 ett ettårigt projekt där företaget utbildade en grupp synskadade kunder för en lång vandring. Målet för vandringen var den 82 kilometer långa Björnrundan i Oulanka nationalpark. Under den ett år långa träningsperioden lärde gruppen sig grundläggande friluftsfärdigheter, till exempel att packa en ryggsäck, slå upp ett tält, torka friluftsmat, laga mat över öppen eld och på stormkök samt kunskaper inom första hjälpen och primärsläckning.
– Vi gör inte saker åt våra kunder, utan vi erbjuder dem verktyg så att de själva kan göra och uppleva saker på sin färdighetsnivå, säger Seikkailuapinat Oy:s verkställande direktör Heidi Savolainen.
– Guidens uppgift är att planera en fungerande helhet, där kunden får uppfylla sin dröm på ett säkert sätt, Heidi Savolainen säger.
Bild: Outi Keskinen och Heidi Savolainen vandrar Björnrundan
– Vi måste göra mycket bakgrundsarbete för att kunna ge oss ut på Björnrundan, berättar Savolainen.
Projektet inkluderade inte bara inlärning av friluftsfärdigheter och förbättring av konditionen, utan även mycket bakgrundsarbete. Företagets guider vandrade leden två gånger och förde samtidigt anteckningar. De försökte ta reda på var alla farliga platser och möjliga evakueringsplatser fanns på leden samt utarbetade en säkerhetsplan och en riskanalys utifrån detta.
Avsikten var att resan skulle företas med tre synskadade personer, tre assistenter, en ledarhund och två guider. Coronapandemin gjorde att planerna ändrades, och det slutade med att en synskadad person, Outi Keskinen, genomförde resan på tu man hand med Heidi Savolainen.
Vandringen gick långsamt i början, men när duon fick rutin gick de som mest tre kilometer i timmen. Under resan träffade paret många andra vandrare som var entusiastiska över blinda Outis enorma utmaning. De fick mycket uppmuntran både på leden och på sociala medier.
Vandringen tog totalt sju dagar och krävde smidigt samarbete av duon. – Vi vaknade tidigt på morgonen och nådde ofta nästa lägerplats först när det skymde, berättar Savolainen. – Vi hade ingen tidspress eller bråttom någonstans. Eftersom Outi inte kunde njuta av de vackra landskapen måste vi förnimma naturens skönhet på andra sätt. Vi tog oss tid att lukta, smaka, känna och lyssna på naturen.
Enligt Heidi Savolainens erfarenhet kan en kunds dröm bestå av vad som helst. – Ibland är den ett par timmars matlagning över en lägereld, ibland en lång skidvandring där man drar en pulka efter sig. Ibland går vi i skogen och plockar bär och ibland sitter vi bara och lyssnar på ljuden från naturen och tar det lugnt, berättar Savolainen. Företaget har inte två likadana produkter, utan alla produkter ser olika ut eftersom alla kunder har olika behov.
Till höjdpunkterna under Björnrundan hörde till exempel att äta frostbitna lingon på toppen av Kumpuvaara och att lyssna på den skummande forsen invid Kitkajoki.
Tips för utveckling av servicekoncept för specialgrupper
- Projektet Luonto kaikille (Natur för alla) har publicerat en planeringshandbok för tillgängliga tjänster och flera tjänstespecifika produktkort som stöd för planeringen av tjänster för specialgrupper (Yrkeshögskolan LAB, Finlands paralympiska kommitté och Forststyrelsen).
- Finlands paralympiska kommitté genomför för närvarande projektet Avoimet ovet (Öppna dörrar), där målet är att sporra framför allt idrottsföreningarna att i sin verksamhet inkludera handikappade utövare och utövare som behöver särskilt stöd. Tipsen om till exempel hjälpmedel och utbildning i Avoimet ovet-informationspaketet passar även bra för tjänsteleverantörer som vill utveckla sina servicekoncept för specialgrupper eller bygga nya samarbetsformer.
Vad är god praxis?
År 2020 publicerar Tukes i sina webbnyheter exempel på god praxis i anslutning till kundsäkerhet inom konsumenttjänster. Syftet är att dela säkerhetstips mellan olika tjänstesektorer, förmedla fler positiva nyheter om säkerhetsfrågor och lyfta fram det goda arbete som redan länge har gjorts för att förbättra kundernas säkerhet inom olika sektorer.
Mer information:
överinspektör Jaakko Leinonen, tfn: 029 5052 141, [email protected]