Den nya lagen om kundsäkerheten i fritidstjänster

Utgivningsdatum 5.5.2025 10.42
Typ:Nyhet

Lagen som gäller kundsäkerheten i fritidstjänster har förnyats. Lagen om konsumtionstjänsters säkerhet (185/2025) trädde i kraft 5.5.2025 och den ersätter den tidigare konsumentsäkerhetslagen (920/2011). Lagen gäller säkerheten för tjänster avsedda för enskild konsumtion till den del det inte finns någon särskild reglering. Sådana tjänster är till exempel motions-, idrotts- och välfärdstjänster, natur-, upplevelse- och programtjänster, evenemang och andra motsvarande fritidstjänster.

Vad innebär lagreformen ur tjänsteleverantörens synvinkel?

Tjänsteleverantörens skyldigheter i fråga om säkerhetsarbetet har antecknats tydligare än tidigare i den nya lagen. I skyldigheterna betonas förutseende identifiering av faror, kontinuerlig uppföljning och förbättring av säkerheten samt dokumentation av tjänsteleverantörens säkerhetsarbete på det sätt som är mest ändamålsenligt för hen.

I och med den nya lagen gäller dokumenteringsskyldigheten alla aktörer som tillhandahåller fritidstjänster. En övergångsperiod på 6 månader från lagens ikraftträdande för upprättande av säkerhetsdokument är för de tjänsteleverantörer av vilka den tidigare konsumentsäkerhetslagen inte förutsatte säkerhetsdokument.

Man kan bekanta sig med lagen i Finlex-tjänsten: Lag om konsumtionstjänsters säkerhet (185/2025)

Lagens krav finns samlade på Tukes webbplats: Fritidstjänsternas säkerhet.

Lagens krav har beskrivits i den nya allmänna Tukes-anvisningen om Konsumtionstjänsternas säkerhet.

Inlärningsmiljön Tukes Kampus, som publiceras som stöd för tjänsteleverantörernas säkerhetsarbete 6.5.2025, erbjuder en utbildning där man mer detaljerat sätter sig in i planeringen och genomförandet av säkerhetsarbetet.

Mer information om den nya lagen kan begäras i Tukes e-tjänst Fråga eller ge respons (Produkter och tjänster – Tjänster som tillhandahålls konsumenter) eller per telefon. Telefonrådgivningen för den nya lagen om konsumtionstjänsters säkerhet är anträffbar måndagar kl. 13–15, onsdagar kl. 9–11 och fredagar kl. 9–11 på numret 029 5052 266.

Hur påverkar lagändringen kundernas säkerhet?

Med tanke på användarnas säkerhet medför lagreformen inga betydande förändringar. Det är tjänsteleverantörens uppgift att säkerställa tjänsternas säkerhet. Tukes övervakar att tjänsteleverantörerna följer lagen, men godkänner inte på förhand tjänsterna och har inte granskat alla tjänsteleverantörers verksamhet.

Om du tvivlar på tjänstens säkerhet lönar det sig att kontakta tjänsteleverantören och vid behov göra en anmälan (Farlig tjänst) till Tukes.


Mer information:
sektionschef Janne Niemelä, tfn 029 5052 153
överinspektör Laura Immonen, tfn 029 5052 229