Akut ja paristot
EU:n akkuasetuksen tarkoitus on vähentää paristojen ja akkujen ympäristövaikutuksia sekä parantaa turvallisuutta. Akkuja ja paristoja koskevassa sääntelyssä otetaan huomioon tuotteiden koko elinkaari.
EU:n akkuasetuksen tarkoitus on vähentää paristojen ja akkujen ympäristövaikutuksia sekä parantaa turvallisuutta. Akkuja ja paristoja koskevassa sääntelyssä otetaan huomioon tuotteiden koko elinkaari.
EU-asetus akuista ja paristoista ja jäteakuista ja -paristoista tuli voimaan 17.8.2023. Asetuksen soveltaminen alkoi 18.2.2024. Akkuja ja paristoja koskevat vaatimukset liittyvät mm.:
Eri asetuksille on omat siirtymäajat.
Akku- ja paristodirektiivi kumotaan 18.8.2025, lukuun ottamatta muutamaa artiklaa, joilla on pidempi siirtymäaika. Näissä artikloissa säädetään esimerkiksi kapasiteettimerkinnöistä sekä akkujen ja paristojen irrotettavuudesta. Direktiivin artikloja sovelletaan siihen asti, kunnes EU:n akkuasetuksen artiklat tulevat voimaan.
EU:n akkuasetus on suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä, mutta sen täytäntöönpano vaatii myös kansallista sääntelyä. Viranomaisen toimivallasta ja valvontavastuista säädetään kansallisesti.
Tukes on akkuasetuksen tuleva markkinavalvontaviranomainen. Jätelain muutos, jolla Tukes nimetään markkinavalvontaviranomaiseksi, tulee alustavan arvion mukaan voimaan loppuvuodesta 2024. Tukesin akkuverkkosivut ovat päivitettävänä ja niitä täydennetään.
Akut ja paristot jaetaan seuraaviin luokkiin:
Soveltamisalaan kuuluvat kaikki akku- ja paristoluokat riippumatta akkujen tai paristojen muodosta, tilavuudesta, painosta, rakenteesta, materiaalikoostumuksesta, kemiallisesta koostumuksesta, käytöstä tai tarkoituksesta.
Myös akut ja paristot, jotka on yhdistetty tai lisätty tuotteisiin tai on erityisesti suunniteltu tuotteisiin yhdistettäviksi tai lisättäviksi kuuluvat soveltamisalaan.
Lisäksi soveltamisalaan kuuluvat myös akku- tai paristokennot tai akku- ja paristomoduulit, jotka asetetaan saataville markkinoilla loppukäyttöä varten.
Soveltamisalan ulkopuolelle jäävät akut ja paristot, jotka on yhdistetty tai erityisesti suunniteltu yhdistettäviksi:
Akkuasetuksen lukua III merkintä- ja tietovaatimuksista sekä lukua VIII jäteakkujen ja -paristojen jätehuollosta ei sovelleta laitteisiin, jotka on erityisesti suunniteltu ydinlaitosten turvallisuutta varten.
Akut ja paristot luokitellaan viiteen eri luokkaan. Markkinoille saatettava paristo tai akku voi kuulua useampaan kuin yhteen luokkaan. Tällöin niiden katsotaan kuuluvan siihen luokkaan, johon sovelletaan tiukimpia vaatimuksia.
Kannettava akku tai paristo
Kevyen liikkumisvälineen akku
Käynnistys-, valaistus ja sytytysakku tai ajoneuvoakku
Teollisuusakku tai -paristo
Sähköajoneuvon ajovoima-akku
Akuissa ja paristoissa rajoitetaan elohopean, kadmiumin ja lyijyn käyttöä.
Akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,0005 painoprosenttia elohopeaa (elohopeametallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin, kevyisiin liikkumisvälineisiin tai muihin ajoneuvoihin.
Kannettavat akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,002 painoprosenttia kadmiumia (kadmiummetallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin, kevyisiin liikkumisvälineisiin tai muihin ajoneuvoihin.
Kannettavat akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,01 painoprosenttia lyijyä (lyijymetallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin.
Lyijyrajoitus koskee 18.8.2024 alkaen markkinoille saatettavia kannettavia akkuja ja paristoja, lukuun ottamatta sinkki-ilmanappikennoja. Rajoitusta ei sovelleta sinkki-ilmanappikennoihin 18.8.2028 saakka.
Kadmiumin ja elohopean käyttöä on jo aiemminkin rajoitettu akku- ja paristodirektiivissä, mutta direktiivissä oli annettu kadmiumin osalta poikkeus hätä- ja hälytysjärjestelmien paristoille ja akuille sekä lääkinnällisten laitteiden akuille. Akkuasetus ei tunne poikkeusta, joten kadmiumrajoitus koskee 18.2.2024 jälkeen markkinoille saatettavia kannettavia akkuja ja paristoja.
Akkuasetuksessa asetetaan vaatimukset akkujen ja paristojen suorituskyvylle, eli kuinka niiden varauksen tulee vähintään säilyä ja millainen suorituskyky niillä tulee olla. Tämä vaatimus tulee sovellettavaksi aikaisintaan 18.8.2028, eikä vaatimuksia ole vielä määritelty. Nämä vaatimukset tulevat koskemaan yleiskäyttöisiä akkuja ja paristoja, lukuun ottamatta nappiparistoja.
Lisäksi 18.8.2024 lähtien niiden ladattavien teollisuusakkujen, joiden kapasiteetti on yli 2 kWh, kevyiden liikkumisvälineiden akkujen ja sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen mukana on oltava asiakirja, joka sisältää tiedot akun sähkökemiallisesta suorituskyvystä ja kestosta. Näille arvoille tulee myöhemmin asteittain myös vähimmäisvaatimuksia vuodesta 2026 lähtien.
Vaatimuksena on jatkossa myös, että niin kevyiden liikkumisvälineiden kuin kannettavien akkujen ja paristojen on oltava loppukäyttäjän helposti vaihdettavissa, ellei ole olemassa erikseen määriteltyjä erityisiä syitä, ettei akkua voi vaihtaa – esimerkiksi vedenpitävyysvaatimus on yksi poikkeus. Mutta muutoin ei ohjelmallisesti tai fyysisin keinoin saa vaihtamista vaikeuttaa.
Kiinteiden akkupohjaisten energiavarastojen käyttöturvallisuus pitää varmistaa. 18.8.2024 lähtien tähän liittyvät tiedot on esitettävä tuotteiden teknisissä asiakirjoissa.
Akuille ja paristoille on tulossa useita uusia merkintävaatimuksia. Vaatimukset erilliskeräys- raskasmetalli- ja kapasiteettimerkinnöistä säilyvät. Merkintävaatimukset koskevat myös uudelleenkäytettäviä tai uudelleenvalmistettuja akkuja. Merkintävaatimukset tulevat voimaan siirtymäaikojen jälkeen. Komissio antaa merkintävaatimuksista täytäntöönpanosäädöksiä, joiden voimaantulopäivät vaikuttavat siirtymäaikojen pituuteen.
Vaatimuksen voimaantulon jälkeen markkinoille saatettavien akkujen ja paristojen täytyy täyttää uudet merkintävaatimukset.
Tietoja merkintöjen tarkemmista vaatimuksista löytyy kansallisen akku- ja paristoasetuksen liitteistä, kapasiteettimerkintöjä koskevan komission asetuksen liitteistä sekä EU:n akkuasetuksesta.
18.8.2024 alkaen markkinoille saatettavat kaikki akut ja paristot on CE-merkittävä ja lisäksi niille on laadittava EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus.
Jatkossa sormi- ja nappiparistotkin pitää CE-merkitä, ja niille pitää laatia EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus.
Kaikissa paristoissa ja akuissa pitää olla:
Merkinnät pitää kiinnittää paristoon tai akkuun. Merkinnät voivat olla pakkauksessa, jos pariston tai akun koko on pieni.
Kapasiteettimerkintä pitää olla:
Kannettavien akkujen ja ajoneuvoakkujen kapasiteettimerkintä vaatimukset ovat olleet voimassa pitkään. Akkuasetuksen osalta vaatimukset laajenevat koskemaan myös kevyiden liikkumisvälineiden akkuja.
Kaikkien akkuluokkien akkuihin ja paristoihin on jatkossa liitettävä merkintä, joka sisältää alle listatut akkuja ja paristoja koskevat yleiset tiedot. Vaatimus tulee voimaan 18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua komission täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä. Komissio hyväksyy täytäntöönpanosäädöksen viimeistään 18.8.2025.
Akun tai pariston merkinnässä olevien tietojen on sisällettävä seuraavat akkua tai paristoa koskevat tiedot:
Ladattavat kannettavat akut, kevyiden liikkumisvälineiden akut ja ajoneuvoakut on merkittävä kapasiteettimerkinnällä. Merkintävaatimus tulee voimaan 18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua komission täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä. Komissio hyväksyy täytäntöönpanosäädöksen viimeistään 18.8.2025.
Paristoille tulee uusi merkintävaatimus. Paristot on merkittävä:
Nämä kaikentyyppisiä paristoja koskevat merkintävaatimukset tulevat voimaan 18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua komission täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä. Komissio hyväksyy täytäntöönpanosäädöksen viimeistään 18.8.2025.
Kaikkiin akkuihin ja paristoihin on merkittävä QR-koodi. Vaatimus tulee voimaan 18.2.2027. QR-koodin takaa löytyvät tiedot vaihtelevat akkuluokittain. QR-koodista pitää löytyä seuraavat tiedot:
Akkuihin,
on liitettävä uudet merkinnät tai ne on merkittävä akkuasetuksen 13. artiklan mukaisesti. Lisäksi akun QR-koodista pitää käydä ilmi tieto akun luokittelusta (”alkuperäinen”, ”käyttötarkoitus muutettu”, ”uudelleenkäytetty” tai ”jäte”).
Tiettyjen vaatimusten todentamisessa on käytettävä ilmoitettua laitosta vaatimustenmukaisuuden osoittamisessa. Ilmoitettua laitosta pitää käyttää:
Jos valmistaja haluaa, niin ilmoitettua laitosta voi käyttää myös muiden artiklojen vaatimustenmukaisuuden arvioinnissa.
Ilmoitetut laitokset löytyvät komission NANDO-tietokannasta. Kesäkuussa 2024 ei ollut vielä yhtään ilmoitettua laitosta NANDO-tietokannassa akkuasetukselle.
Hakemisesta akkujen ja paristojen ilmoitetuksi laitokseksi löytyy lisätietoja ympäristöministeriön verkkosivuilta.
Vastuu akun tai pariston vaatimustenmukaisuudesta on valmistajalla. Eri talouden toimijoita koskevat velvollisuudet tulevat voimaan 18.8.2024.
Tukesin verkkosivuille on koottu yleistä tietoa eri talouden toimijoiden velvollisuuksista. Näitä sivustoja ei ole vielä päivitetty akkuasetuksen osalta, mutta ne ovat jo soveltuvin osin hyödynnettävissä.
Akkuja ja paristoja koskevat tuottajavastuun velvollisuudet. Akkujen ja paristojen valmistajat, maahantuojat ja etämyyjät vastaavat tuotteidensa jätehuollosta. Tuottajavastuuseen liittyvät asiat on Suomessa keskitetty Pirkanmaan ELY-keskukselle.
Roskismerkintä ei yksin riitä. Erilliskeräysmerkintä eli pyörillä varastettu roska-astia, jonka päälle on vedetty rasti, osoittaa, että paristoja, akkuja tai sähkö- ja elektroniikkalaitteita ei saa hävittää sekajätteen mukana, vaan ne pitää kerätä erikseen muista jätteistä. Lainsäädännön mukaan roskismerkintä pitää olla sähkö- ja elektroniikkalaitteissa, akuissa ja paristoissa. Merkinnän pitää olla tuotteessa, mutta jos se ei ole mahdollista, niin tuotteen pakkauksessa, käyttöohjeissa tai takuutiedoissa. Merkintään liittyy myös tuottajavastuun velvoitteita.
Tuottajalla, joka on tuotteen valmistaja tai tuotteen Suomeen tuova yritys, on vastuu tuotteen jätehuollon kustannuksista, kun tuote poistetaan käytöstä. Tuottajavastuu koskee mm. sähkö- ja elektroniikkalaitteita, akkuja, paristoja ja pakkauksia.
Suomessa tuottajavastuuseen liittyvistä asioista vastaa Pirkanmaan ELY-keskus.
Akkuopas.fi - kaupan ammattilaisille tarkoitettu opas litiumioniakkujen turvalliseen käsittelyyn
Teollisuuden akkuturvallisuusopas
Opas teollisuuden litiumioniakkujen turvalliseen käyttöön
Litiumioniakkujen turvallinen käyttäminen kuluttajille
Selvitys litiumioniakkujen turvallisuustekijöistä
Kysymyksiä EU:n akkuasetuksesta
Komission verkkosivusto akuista ja paristoista, englanniksi
Kysymyksiä ja vastauksia akuista ja paristoista, englanniksi
Pirkanmaan ELY-keskus akkujen ja paristojen tuottajavastuu
Räjähteiden lähtöaineita koskevat vaatimukset