Akut ja paristot

EU:n akkuasetuksen tarkoitus on vähentää paristojen ja akkujen ympäristövaikutuksia sekä parantaa turvallisuutta. Akkuja ja paristoja koskevassa sääntelyssä otetaan huomioon tuotteiden koko elinkaari.

Yleistä paristoja ja akkuja koskevasta lainsäädännöstä

EU-asetus akuista ja paristoista ja jäteakuista ja -paristoista tuli voimaan 17.8.2023. Asetuksen soveltaminen alkoi 18.2.2024. Akkuja ja paristoja koskevat vaatimukset liittyvät mm.:

  • turvallisuuteen
  • suorituskykyyn ja kestoon
  • raskasmetallien rajoittamiseen
  • hiilijalanjälkitarkasteluihin
  • kierrätetyn materiaalin sisältöön
  • merkintöihin
  • akkupassiin
  • tuottajavastuuseen.

Eri asetuksille on omat siirtymäajat. 

Akku- ja paristodirektiivi kumotaan 18.8.2025, lukuun ottamatta muutamaa artiklaa, joilla on pidempi siirtymäaika. Näissä artikloissa säädetään esimerkiksi kapasiteettimerkinnöistä sekä akkujen ja paristojen irrotettavuudesta. Direktiivin artikloja sovelletaan siihen asti, kunnes EU:n akkuasetuksen artiklat tulevat voimaan.

EU:n akkuasetus on suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä, mutta sen täytäntöönpano vaatii myös kansallista sääntelyä. Viranomaisen toimivallasta ja valvontavastuista säädetään kansallisesti.

Tukes on akkuasetuksen tuleva markkinavalvontaviranomainen. Jätelain muutos, jolla Tukes nimetään markkinavalvontaviranomaiseksi, tulee alustavan arvion mukaan voimaan loppuvuodesta 2024. Tukesin akkuverkkosivut ovat päivitettävänä ja niitä täydennetään. 

Akkuasetuksen soveltamisala

Akut ja paristot jaetaan seuraaviin luokkiin:

  • kannettavat akut ja paristot
  • käynnistys-, valaistus- ja sytytysakut (ajoneuvot)
  • kevyiden liikkumisvälineiden akut
  • sähköajoneuvojen ajovoima-akut ja
  • teollisuusakut. 

Soveltamisalaan kuuluvat kaikki akku- ja paristoluokat riippumatta akkujen tai paristojen muodosta, tilavuudesta, painosta, rakenteesta, materiaalikoostumuksesta, kemiallisesta koostumuksesta, käytöstä tai tarkoituksesta.

Myös akut ja paristot, jotka on yhdistetty tai lisätty tuotteisiin tai on erityisesti suunniteltu tuotteisiin yhdistettäviksi tai lisättäviksi kuuluvat soveltamisalaan.

Lisäksi soveltamisalaan kuuluvat myös akku- tai paristokennot tai akku- ja paristomoduulit, jotka asetetaan saataville markkinoilla loppukäyttöä varten. 

Soveltamisalan ulkopuolelle jäävät akut ja paristot, jotka on yhdistetty tai erityisesti suunniteltu yhdistettäviksi:

  • jäsenvaltioiden olennaisten turvallisuusetujen turvaamiseen liittyviin laitteisiin, aseisiin, ammuksiin ja sotatarvikkeisiin
  • avaruuteen lähetettäviin laitteisiin.

Akkuasetuksen lukua III merkintä- ja tietovaatimuksista sekä lukua VIII jäteakkujen ja -paristojen jätehuollosta ei sovelleta laitteisiin, jotka on erityisesti suunniteltu ydinlaitosten turvallisuutta varten.

Akkujen luokittelu

Akut ja paristot luokitellaan viiteen eri luokkaan. Markkinoille saatettava paristo tai akku voi kuulua useampaan kuin yhteen luokkaan. Tällöin niiden katsotaan kuuluvan siihen luokkaan, johon sovelletaan tiukimpia vaatimuksia. 

Kannettava akku tai paristo

  • on suljettu.
  • painaa enintään 5 kg.
  • ei ole erityisesti suunniteltu teollisuuskäyttöön.
  • ei ole sähköajoneuvon ajovoima-akku, kevyen liikkumisvälineen akku tai ajoneuvoakku.

Kevyen liikkumisvälineen akku

  • on suljettu.
  • painaa enintään 25 kg.
  • on suunniteltu tuottamaan sähköenergiaa ajovoimaa varten pyörillä varustetuissa kulkuneuvoissa, joissa voimanlähteenä voi olla sähkömoottori tai moottorin ja ihmisen voiman yhdistelmä, mukaan luettuna L-luokan tyyppihyväksytyt ajoneuvot.
  • ei ole sähköajoneuvon ajovoima-akku.

Käynnistys-, valaistus ja sytytysakku tai ajoneuvoakku

  • on erityisesti suunniteltu antamaan sähköenergiaa käynnistykseen, valaistukseen tai sytytykseen.
  • voidaan käyttää lisä- tai varaenergianlähteenä ajoneuvoissa, muissa liikkumisvälineissä tai koneissa. 

Teollisuusakku tai -paristo

  • on erityisesti suunniteltu teollisuuskäyttöön.
  • on tarkoitettu teollisuuskäyttöön sen jälkeen, kun se on valmisteltu käyttötarkoituksen muuttamiseen tai kun sen käyttötarkoitus on muutettu, tai
  • mikä tahansa muu yli 5 kg painava akku tai paristo, joka ei ole sähköajoneuvon ajovoima-akku, kevyen liikkumisvälineen akku tai ajoneuvoakku.

Sähköajoneuvon ajovoima-akku

  • on erityisesti suunniteltu tuottamaan sähköenergiaa ajovoimaa varten L-luokan hybridi- tai sähköajoneuvoissa ja painaa yli 25 kg, tai
  • akkua, joka on erityisesti suunniteltu tuottamaan sähköenergiaa ajovoimaa varten M-, N- tai O-luokan hybridi- tai sähköajoneuvoissa asetuksen (EU) 2018/858 mukaisesti.

Rajoitetut aineet

Akuissa ja paristoissa rajoitetaan elohopean, kadmiumin ja lyijyn käyttöä.  

Akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,0005 painoprosenttia elohopeaa (elohopeametallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin, kevyisiin liikkumisvälineisiin tai muihin ajoneuvoihin.

Kannettavat akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,002 painoprosenttia kadmiumia (kadmiummetallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin, kevyisiin liikkumisvälineisiin tai muihin ajoneuvoihin.

Kannettavat akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,01 painoprosenttia lyijyä (lyijymetallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin.

Lyijyrajoitus koskee 18.8.2024 alkaen markkinoille saatettavia kannettavia akkuja ja paristoja, lukuun ottamatta sinkki-ilmanappikennoja. Rajoitusta ei sovelleta sinkki-ilmanappikennoihin 18.8.2028 saakka. 

Kadmiumin ja elohopean käyttöä on jo aiemminkin rajoitettu akku- ja paristodirektiivissä, mutta direktiivissä oli annettu kadmiumin osalta poikkeus hätä- ja hälytysjärjestelmien paristoille ja akuille sekä lääkinnällisten laitteiden akuille. Akkuasetus ei tunne poikkeusta, joten kadmiumrajoitus koskee 18.2.2024 jälkeen markkinoille saatettavia kannettavia akkuja ja paristoja. 

Akkujen ja paristojen suorituskyky, kesto, irrotettavuus ja turvallisuus

Akkuasetuksessa asetetaan vaatimukset akkujen ja paristojen suorituskyvylle, eli kuinka niiden varauksen tulee vähintään säilyä ja millainen suorituskyky niillä tulee olla. Tämä vaatimus tulee sovellettavaksi aikaisintaan 18.8.2028, eikä vaatimuksia ole vielä määritelty. Nämä vaatimukset tulevat koskemaan yleiskäyttöisiä akkuja ja paristoja, lukuun ottamatta nappiparistoja.

Lisäksi 18.8.2024 lähtien niiden ladattavien teollisuusakkujen, joiden kapasiteetti on yli 2 kWh, kevyiden liikkumisvälineiden akkujen ja sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen mukana on oltava asiakirja, joka sisältää tiedot akun sähkökemiallisesta suorituskyvystä ja kestosta. Näille arvoille tulee myöhemmin asteittain myös vähimmäisvaatimuksia vuodesta 2026 lähtien. 

Vaatimuksena on jatkossa myös, että niin kevyiden liikkumisvälineiden kuin kannettavien akkujen ja paristojen on oltava loppukäyttäjän helposti vaihdettavissa, ellei ole olemassa erikseen määriteltyjä erityisiä syitä, ettei akkua voi vaihtaa – esimerkiksi vedenpitävyysvaatimus on yksi poikkeus. Mutta muutoin ei ohjelmallisesti tai fyysisin keinoin saa vaihtamista vaikeuttaa. 

Kiinteiden akkupohjaisten energiavarastojen käyttöturvallisuus pitää varmistaa. 18.8.2024 lähtien tähän liittyvät tiedot on esitettävä tuotteiden teknisissä asiakirjoissa.

Akkujen ja paristojen merkinnät

Akuille ja paristoille on tulossa useita uusia merkintävaatimuksia. Vaatimukset erilliskeräys- raskasmetalli- ja kapasiteettimerkinnöistä säilyvät. Merkintävaatimukset koskevat myös uudelleenkäytettäviä tai uudelleenvalmistettuja akkuja. Merkintävaatimukset tulevat voimaan siirtymäaikojen jälkeen. Komissio antaa merkintävaatimuksista täytäntöönpanosäädöksiä, joiden voimaantulopäivät vaikuttavat siirtymäaikojen pituuteen. 

Vaatimuksen voimaantulon jälkeen markkinoille saatettavien akkujen ja paristojen täytyy täyttää uudet merkintävaatimukset. 

Tietoja merkintöjen tarkemmista vaatimuksista löytyy kansallisen akku- ja paristoasetuksen liitteistä, kapasiteettimerkintöjä koskevan komission asetuksen liitteistä  sekä EU:n akkuasetuksesta.

CE-merkintä

18.8.2024 alkaen markkinoille saatettavat kaikki akut ja paristot on CE-merkittävä ja lisäksi niille on laadittava EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus.

Jatkossa sormi- ja nappiparistotkin pitää CE-merkitä, ja niille pitää laatia EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus.

Erilliskeräys- ja raskasmetallimerkinnät

Kaikissa paristoissa ja akuissa pitää olla:

  • erilliskeräystä osoittava merkintä
  • kemiallinen merkintä kadmium Cd, lyijy Pb, jos paristo tai akku sisältää kyseistä metallia.  

Merkinnät pitää kiinnittää paristoon tai akkuun. Merkinnät voivat olla pakkauksessa, jos pariston tai akun koko on pieni.

Kapasiteettimerkinnät

Kapasiteettimerkintä pitää olla:

  • kannettavissa akuissa ja
  • ajoneuvoakuissa. 

Kannettavien akkujen ja ajoneuvoakkujen kapasiteettimerkintä vaatimukset ovat olleet voimassa pitkään. Akkuasetuksen osalta vaatimukset laajenevat koskemaan myös kevyiden liikkumisvälineiden akkuja. 

 

Kootusti 18.8.2024 alkaen markkinoille saatettavissa akuissa ja paristoissa pitää olla seuraavat merkinnät
  • CE-merkintä
  • mallitunniste ja erä- tai sarjanumero tai tuotenumero tai jokin muu merkintä, jonka ansiosta ne voidaan tunnistaa
  • valmistajan nimi, rekisteröity tuotenimi tai rekisteröity tavaramerkki, yhden yhteyspisteensä postiosoite sekä internet- ja sähköpostiosoitteensa, jos saatavilla
  • maahantuojan nimi, rekisteröity tuotenimi tai rekisteröity tavaramerkki, yhden yhteyspisteensä postiosoite, internetosoitteensa ja sähköpostiosoitteensa, jos saatavilla
  • erilliskeräysmerkintä
  • tarvittaessa raskasmetallin kemiallinen merkintä
  • tarvittaessa kapasiteettimerkintä

Muut myöhemmin voimaan tulevat merkintävaatimukset

Yleiset tiedot

Kaikkien akkuluokkien akkuihin ja paristoihin on jatkossa liitettävä merkintä, joka sisältää alle listatut akkuja ja paristoja koskevat yleiset tiedot. Vaatimus tulee voimaan 18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua komission täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä. Komissio hyväksyy täytäntöönpanosäädöksen viimeistään 18.8.2025.

Akun tai pariston merkinnässä olevien tietojen on sisällettävä seuraavat akkua tai paristoa koskevat tiedot:

  1. valmistajan nimi, rekisteröity tuotenimi tai rekisteröity tavaramerkki, yhden yhteyspisteen postiosoite sekä internet- ja sähköpostiosoite;
  2. akku- tai paristoluokka ja akkua tai paristoa koskevat tunnistamistiedot (mallitunniste ja erä- tai sarjanumero tai tuotenumero, tai jonkin muu merkintä, jonka ansiosta ne voidaan tunnistaa);
  3. valmistuspaikka (akun tai pariston valmistaneen laitoksen maantieteellinen sijainti);
  4. valmistuspäivä (kuukausi ja vuosi);
  5. paino;
  6. kapasiteetti;
  7. kemiallinen koostumus;
  8. akun tai pariston sisältämät vaaralliset aineet, muut kuin elohopea, kadmium ja lyijy;
  9. käytettävä sammutusaine;
  10. akun tai pariston sisältämät kriittiset raaka-aineet, joiden pitoisuus on yli 0,1 painoprosenttia. 

Kapasiteettimerkinnät

Ladattavat kannettavat akut, kevyiden liikkumisvälineiden akut ja ajoneuvoakut on merkittävä kapasiteettimerkinnällä.  Merkintävaatimus tulee voimaan 18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua komission täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä. Komissio hyväksyy täytäntöönpanosäädöksen viimeistään 18.8.2025.

Paristojen ”ei-ladattava” merkintä

Paristoille tulee uusi merkintävaatimus. Paristot on merkittävä:

  • tiedolla pariston keskimääräisestä vähimmäiskestosta yksittäisissä sovelluksissa
  • merkinnällä ”ei-ladattava”.

Nämä kaikentyyppisiä paristoja koskevat merkintävaatimukset tulevat voimaan 18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua komission täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä. Komissio hyväksyy täytäntöönpanosäädöksen viimeistään 18.8.2025.

QR-koodi

Kaikkiin akkuihin ja paristoihin on merkittävä QR-koodi. Vaatimus tulee voimaan 18.2.2027. QR-koodin takaa löytyvät tiedot vaihtelevat akkuluokittain. QR-koodista pitää löytyä seuraavat tiedot:

  • kevyiden liikkumisvälineiden akkujen, kapasiteetiltaan yli 2 kWh:n teollisuusakkujen ja sähköajoneuvojen akkujen osalta asetuksen artiklan 77 mukainen akkupassi
  • muiden akkujen ja paristojen osalta soveltuminen osin:
    • yleiset tiedot (vaatimus koskee akkuja ja paristoja), 
    • kapasiteettitiedot (vaatimus koskee akkuja),
    • vähimmäiskesto ja ”ei-ladattava” -tieto (vaatimus koskee paristoja), 
    • akkujen ja paristojen erilliskeräystunnus (vaatimus koskee akkuja ja paristoja)
    • raskasmetallitunnus, jos akussa tai paristossa on kadmiumia yli 0,002 prosenttia tai lyijyä yli 0,004 prosenttia. (vaatimus koskee akkuja ja paristoja),
  • ajoneuvoakkujen osalta jätteestä talteen otetun koboltin, litiumin, ja nikkelin määrä akun aktiivimateriaaleissa asetuksen artiklan 8 mukaisesti

Merkinnät uudelleenkäytettävissä akuissa

Akkuihin,  

  • jotka on valmisteltu uudelleenkäyttöön tai käyttötarkoituksen muuttamiseen tai
  • joiden käyttötarkoitus on muutettu tai
  • jotka on uudelleenvalmistettu

on liitettävä uudet merkinnät tai ne on merkittävä akkuasetuksen 13. artiklan mukaisesti. Lisäksi akun QR-koodista pitää käydä ilmi tieto akun luokittelusta (”alkuperäinen”, ”käyttötarkoitus muutettu”, ”uudelleenkäytetty” tai ”jäte”). 

Ilmoitettu laitos

Tiettyjen vaatimusten todentamisessa on käytettävä ilmoitettua laitosta vaatimustenmukaisuuden osoittamisessa. Ilmoitettua laitosta pitää käyttää:

  • sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen, ladattavien teollisuusakkujen ja kevyiden liikkumisvälineiden akkujen hiilijalanjälkivaatimuksen todentamiseen ja
  • teollisuusakkujen, sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen, kevyiden liikkumisvälineiden akkujen ja ajoneuvoakkujen kierrätetyn sisällön todentamiseen.

Jos valmistaja haluaa, niin ilmoitettua laitosta voi käyttää myös muiden artiklojen vaatimustenmukaisuuden arvioinnissa. 

Ilmoitetut laitokset löytyvät komission NANDO-tietokannasta.  Kesäkuussa 2024 ei ollut vielä yhtään ilmoitettua laitosta NANDO-tietokannassa akkuasetukselle. 

Hakemisesta akkujen ja paristojen ilmoitetuksi laitokseksi löytyy lisätietoja ympäristöministeriön verkkosivuilta

Valmistajan, maahantuojan ja jakelijan velvollisuudet

Vastuu akun tai pariston vaatimustenmukaisuudesta on valmistajalla. Eri talouden toimijoita koskevat velvollisuudet tulevat voimaan 18.8.2024. 

Tukesin verkkosivuille on koottu yleistä tietoa eri talouden toimijoiden velvollisuuksista. Näitä sivustoja ei ole vielä päivitetty akkuasetuksen osalta, mutta ne ovat jo soveltuvin osin hyödynnettävissä.  

Tuottajavastuu

Akkuja ja paristoja koskevat tuottajavastuun velvollisuudet. Akkujen ja paristojen valmistajat, maahantuojat ja etämyyjät vastaavat tuotteidensa jätehuollosta. Tuottajavastuuseen liittyvät asiat on Suomessa keskitetty Pirkanmaan ELY-keskukselle.

Usein kysyttyä