Hoppa till innehåll

Energiamerkintä uudistuu maaliskuussa 2021

11.1.2021 10.49
Uutinen

Energiamerkintä uudistuu maaliskuusta 2021 alkaen. Vaikka energiamerkintä tulee kuluttajien näkyville vasta maaliskuussa, tulisi valmistajien ja EU-maahantuojien toimittaa uudet energiamerkit tuotteille 1.11.2020 lähtien. Vallitsevasta maailmantilanteesta johtuen markkinavalvonnassa ollaan kuitenkin tuon päivänmäärän suhteen joustavia.

Ensimmäiseksi uuden merkin saavat:

  • jääkaapit, pakastimet, jääkaappipakastimet ja viinikaapit
  • astianpesukoneet
  • pyykinpesukoneet ja kuivaavat pyykinpesukoneet
  • televisiot ja näytöt
  • kaupan kylmäsäilytyslaitteet myyntitoiminnolla.

Seuraavana vuorossa ovat lamput, joiden merkki vaihtuu uuteen 1.9.2021.

Energiamerkinnän uudistumiseen monia syitä

Energiamerkinnän uudistumiseen on monia syitä, kuten nykyisen energiamerkinnän epäselvyys sekä tuotteiden kasvanut energiatehokkuus. Uudistumisessa siirrytään takaisin A-G-asteikolle eli A+, A++ ja A+++ luokat poistuvat. Uusissa merkeissä on myös jätetty tilaa parannukselle, jolloin aluksi parhaaseen A-luokkaan ei tule yhtään tuotetta. Nykyisin A+++-energialuokassa olevat tuotteet ovat uudessa merkissä tuoteryhmästä riippuen joko B- tai C-luokassa. Merkkiin lisätään myös QR-koodi, joka johtaa Euroopan komission tuotetietokanta EPRELiin. Tietokannan kautta kuluttajat saavat lisätietoa tuotteesta. Uudet energiamerkinnät voi myös tulostaa EPREL-tietokannasta.

Mistä uudet energiamerkinnät saa?

Vanhat energiamerkinnät sai luotua EU:n energiamerkintä-generaattorilla. Uudet merkinnät linkittyvät kuitenkin QR-koodin kautta Energiamerkintöjen tuotetietokantaan (EPREL), joten uudet merkinnät luodaan tuolla tietokannassa. Tietojen syöttäminen tietokantaan on tavarantoimittajien, eli valmistajien ja maahantuojien vastuulla. Tukes on laatinut lyhyen ohjeen  tuotetietokannan käyttöön.

Energiamerkinnän uudistumisen viestinnästä vastaa Suomessa Energiavirasto, markkinavalvonnasta Tukes

Tukes valvoo uusien merkintöjen esilläoloa ja sitä, että merkintä vastaa tuotteen todellisia ominaisuuksia.  Energiamerkinnän uudistumisen viestinnästä puolestaan vastaa Suomessa Energiavirasto, joka on lanseerannut viestintään nettisivut sekä kouluttanut jälleenmyyjiä ja valmistajia. Kodinkoneiden ja sähkötuotteiden myyjät ovat avainasemassa uudistuksessa, sillä he tavoittavat kuluttajat ostotilanteessa. Energiavirasto on myös tuottanut monia erilaisia materiaaleja myyjille hyödynnettäväksi. Materiaaleista löytyy mm. juliste, tarrapohja, kuvake nettikauppaan sekä infolehtinen. Myös jälleenmyyjille toteutettu koulutus sekä koulutusmateriaali löytyy nettisivuilta

Lisätietoja:

Energiavirasto, Yli-insinööri Johanna Kirkinen, [email protected]

Tukes, Ylitarkastaja Marika Keskinen, [email protected]