Kestävän kasvinsuojelun kansallinen toimintaohjelma III 2023–2027
Kestävän kasvinsuojelun kansallisen toimintaohjelman tavoitteena on vähentää kasvinsuojeluaineiden käytöstä aiheutuvia riskejä ihmisten terveyteen ja ympäristöön. Lisäksi tavoite on ohjata käyttämään integroidun kasvinsuojelun eli integroidun torjunnan (IPM) menetelmiä kasvinsuojelussa.
Suomen kolmas kasvinsuojeluaineiden kestävän käytön toimintaohjelma (National Action Plan, NAP III) koskee vuosia 2023–2027.
Lue koko ohjelma (pdf, 530 kb)
Tällä sivulla esitellään ohjelman tavoitteita ja toimenpiteitä. Toimet on jaoteltu torjunta-aineiden kestävän käytön puitedirektiivin artiklojen mukaisesti.
Kansallisen toimintaohjelman yleistoimenpiteet (Art. 4)
Tavoitteet
- Vähennetään kasvinsuojeluaineiden käytöstä ihmisten terveydelle ja ympäristölle aiheutuvia riskejä ja vaikutuksia toteuttamalla tässä ohjelmassa suunniteltuja toimenpiteitä.
- Edistetään vähäriskisten kasvinsuojeluaineiden markkinoille pääsyä, jotta uudet vähemmän haitalliset kasvinsuojeluaineet korvaisivat haitallisempia.
Mitä tehdään
- Alan julkisten ja yksityisten toimijoiden valmistelema aloite ja perusteltu ehdotus poliittisille toimijoille.
- Viestitään mikrobiologisten kasvinsuojeluaineiden tietovaatimuksista ja hyväksymisen periaatteista alan toimijoille.
- Tukes ja/tai Luke osaksi EU:n RATION-projektin sidosryhmäyhteistyötä.
- Uusien mikrobiologisten kasvinsuojeluaineiden tehokkuuden systemaattinen testaaminen Suomen oloissa.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: kemikaaleja korvaavien uusien biologisten tuotteiden markkinoille pääsyn tehostuminen.
Pidemmällä aikavälillä: uudet vähemmän haitalliset kasvinsuojeluaineet korvaisivat haitallisempia, terveysriskien ja ympäristöongelmien väheneminen, mahdollisesti kokonaan uusien kasvinterveysongelmien ratkaiseminen.
Vastuutahot, aikataulu ja resurssit
Tukes, Luke, alan yritykset, Kasvinsuojelun neuvottelukunta
2023–2027
3 htkk
Tehokkuustestaukset hakijoiden rahoittamina
Mitä tehdään
Esimerkiksi:
- Taloudelliset kannustimet vaihtoehtoisten kasvinsuojelumenetelmien käyttöön, esim. valmistellaan uusia kannustimia vaihtoehtoisten kasvinsuojelumenetelmien käytön lisäämiseksi Suomen CAP-suunnitelmaan seuraavalle (post 2027) kaudelle.
- Otetaan huomioon myös kasvinsuojeluaineiden käytöstä johtuvat taloudelliset hyödyt toiminnanharjoittajille ja kansantaloudelle, mm. huoltovarmuudelle.
- Kasvinsuojeluaineiden haittavaikutuksiin sidottu vero (Tanskan malli).
- Erityisen haitallisille kasvinsuojeluaineille määrättävä haittamaksu.
- Taloudellisen ohjauksen toteuttamismallien (haittavero/-maksu, taloudelliset kannustimet) ohjausvaikutusten arviointi verrattuna lainsäädännöllisiin ohjauskeinoihin. Selvitetään mm. taloudellisten ohjauskeinojen hallinnolliset kustannukset verrattuna saavutettavaan hyötyyn.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Käsitys taloudellisten ohjauskeinojen valikoimasta ja niiden käyttökelpoisuudesta Suomessa verrattuna lainsäädännölliseen ohjaukseen. Toteuttamisen aikataulu tarkentuu selvityksen perusteella.
Pidemmällä aikavälillä: Suomeen soveltuvat taloudelliset ohjauskeinot otetaan käyttöön, mikäli niiden vaikuttavuus katsotaan riittäväksi ja poliittista tukea löytyy.
Vastuutahot, aikataulu ja resurssit
MMM, YM, VVM, Tukes, Ruokavirasto
2025–2027
Selvitys 4–6 htkk + toimeenpano virastojen virkatyönä
Jatkuvat toimenpiteet
- Kansallinen toimintaohjelma toimeenpannaan ja toiminta raportoidaan. (Tukes)
- Toimintaohjelman toteutusta seuraa ohjausryhmä, joka kokoontuu säännöllisesti. (Tukes)
- Tehdään kasvinsuojeluaineiden riskinarviointia ja päätöksiä, seurataan alan kehitystä ja osallistutaan EU-tasolla kasvinsuojeluaineiden riskinarvioinnin kehitystyöhön. (Tukes)
- Erityisesti tarkkailtaviksi tunnistettujen tehoaineiden käyttö ohjataan ainoastaan välttämättömiin käyttökohteisiin, niiden käyttöä valvotaan ja analyysimahdollisuuksia kaupallisissa laboratorioissa selvitetään. (Tukes, Syke)
Kasvinsuojelukoulutus (Art. 5)
Tavoitteet:
- Kaikki kasvinsuojeluaineita ammattitoiminnassaan käyttävät henkilöt, mukaan lukien jakelijat ja neuvojat, ovat perehtyneet kasvinsuojeluaineiden turvalliseen käyttöön ja niistä aiheutuvien riskien vähentämiseen suorittamalla kasvinsuojelututkinnon.
- Kaikki kasvinsuojelukouluttajat ja tutkinnonjärjestäjät ovat osallistuneet jatkokoulutukseen vähintään kerran viidessä vuodessa.
Mitä tehdään
Tarjotaan webinaareja ja moodle-koulutusta kasvinsuojelukoulutuksen järjestäjille, kuten oppilaitosten opettajille, ajankohtaisista aiheista.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Käytettävissä on listaus tilaisuuksista, joita tarjolla eri toimijoilla ja tiedotetaan jatkokoulutusmahdollisuuksista.
Pidemmällä aikavälillä: Kouluttajilla on jatkuva oppiminen ja ajankohtainen tietotaito.
Vastuutaho, aikataulut ja resurssit
Kasvinsuojelualan toimijat, NAP-ohjausryhmä, kouluttajat, Tukes,
2023–2027
1 htkk/v
Mitä tehdään
Valvonnan suunnittelu ja toteutus tehdään riskiperusteisesti. Valvonta voi olla sekä asiakirjavalvontaa että valvontakäyntejä puuttumalla epäselviin tapauksiin ja mahdollisiin rikkeisiin tarpeen mukaan.
Tuotokset:
- Valvontasuunnitelma vuosille 2024–2027
- Valvonta kohdentuu noin 250 toimijaan vuosittain.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Toimijoiden työ tulee läpinäkyvämmäksi, epäkohtiin puututtu ajallaan. Väärinkäytösten trendi laskeva.
Pidemmällä aikavälillä: Luottamus alaan ja osaamiseen on vahvaa, tutkinnot ja tarkastukset yhdenmukaistuvat, väärinkäytökset karsiutuvat alalta. Ympäristö- ja terveysriskit vähenevät, kun toimijat osaavia.
Vastuutaho, aikataulut ja resurssit
Tukes, ryhmien välisenä yhteistyönä
2023–2027
Asiakirjavalvontaan käytettävä aika minimi 1 h/toimija = 34 työpäivää = 1,5 htkk/v Epäselvyyksien tai lisäselvityksien selvittämiseen: 0,5 htkk/v => Yhteensä minimi 2 htkk /v
Mitä tehdään
- Kasvintuotantoa maataloustieteiden kandiohjelmassa Helsingin yliopistossa opiskelevien opiskelijoiden koulutus tutkimukseen perustuen kasvinsuojeluaineiden kestävän käytön asiantuntijoiksi. Opetukseen integroidaan tutkimustietoa kasvinsuojeluaineiden kestävästä käytöstä, sen ympäristönäkökohdista ja NAPin keskeiset teemat ja tavoitteet. Oppimisen motivointi ja tarkastus arvosteltavan tehtävän avulla.
- Vastaavanlaisia integroidun torjunnan oppisisältöjä otetaan käyttöön myös muissa maatalous- ja puutarha-alan oppilaitoksissa. Oppilaitosten opettajat, jotka on hyväksytty kasvinsuojelukoulutuksen ja tutkinnon tarjoajiksi, osallistuvat säännölliseen jatkokoulutukseen (ks. edellä toimenpide 3).
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Kasvintuotantoalan eri sektoreille palkattavat maataloustieteiden maisterit tuovat alalle uusinta tutkimukseen perustuvaa tietoa kasvinsuojeluaineiden kestävästä käytöstä.
Pidemmällä aikavälillä: Kasvintuotantoalan eri sektoreilla toimivat maataloustieteiden maisterit tuntevat kasvinsuojeluaineiden kestävän käytön tieteellisen pohjan, lainsäädännön ja tietävät, mistä ja miten seurata käytäntöjä ja osallistuvat asiantuntijoina, kun tehdään muutoksia käyttöön ja ohjeistukseen.
Päätöksenteon ohjautuminen tiedepohjalta, mikä vahvistaa luottamusta alaan ja osaamiseen. Ympäristö- ja terveysriskit vähenevät, kun toimijat osaavia.
Vastuutaho, aikataulut ja resurssit
Helsingin yliopisto
2023–2027
Vuotuinen kanditason kasvinsuojelun perusteet -kurssi, noin 25 opiskelijaa vuodessa.
Toteutuksesta vastaavat kurssin opettajat.
Muut maatalousalan oppilaitokset
2024–2027
Oppilaitosten opettajat
Mitä tehdään
Järjestetään säännöllisesti IPM-neuvottelupäiviä alan toimijoille. Jaetaan aktiivisesti tietoa kasvinsuojelualan koulutustilaisuuksista. Joka toisella kerralla kasvinsuojelututkintoa suorittavalta vaaditaan osallistuminen koulutukseen tai esimerkiksi IPM-neuvottelupäiville.
Selvitetään CAP-rahoituksen mahdollisuuksia viljelijäkoulutuksiin.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: IPM-periaatteiden osaaminen tuo viljelijöille resilienssiä, kun heillä on käytettävissä uuteen tutkimustietoon pohjautuvaa päätöksenteon tukea kestävästä kasvinsuojelusta. Alan toimijoiden tiivis yhteistyö. IPM-koulutuksen tarjonta lisääntyy kaikissa alan oppilaitoksissa.
Pidemmällä aikavälillä: IPM-toimenpiteiden käyttöönoton pitkäaikaisseuranta mahdollistuu IPM-rekisterin kautta.
Vastuutaho, aikataulut ja resurssit
Kasvinsuojeluseura, oppilaitokset, koulutuksen ja tutkintojen järjestäjät, neuvonta, tutkimus, viranomaiset, käyttäjät osallistujina
2023–2027
virkatyönä
Jatkuvat toimenpiteet
- Perus- ja jatkokoulutuksia on tarjolla säännöllisesti kasvinsuojeluaineiden ammattimaisille käyttäjille, jakelijoille ja neuvojille. (Tukes, koulutuksen ja tutkintojen järjestäjät)
- Kaikki ammattikäyttäjät suorittavat tutkinnon viiden vuoden välein. (käyttäjät)
- Tutkintovaatimus koskee kasvinsuojeluaineiden ammattimaisia käyttäjiä ja jakelijoita.
- Muissa EU-maissa suoritettu kasvinsuojelututkinto hyväksytään Suomessa. (Tukes)
- Koulutuksen ja tutkinnonjärjestäjien tiedonvaihtotilaisuuksia ja neuvottelupäiviä järjestetään säännöllisesti alan toimijoiden yhteistyönä niin etäyhteyksillä kuin läsnäolotapahtumina. (Tukes, koulutuksen ja tutkintojen järjestäjät)
- Koulutusmateriaaleja suomeksi ja ruotsiksi päivitetään säännöllisesti. (Tukes)
Kasvinsuojeluaineiden myyntiä koskevat vaatimukset (Art. 6)
Tavoitteet:
- Kaikilla ammattikäyttöön hyväksyttyjen valmisteiden myyjillä on riittävästi tutkinnon suorittanutta henkilökuntaa.
- Ammattikäyttöön hyväksyttyjen valmisteiden myyjä tarkastaa aina, että ostajalla on voimassa oleva kasvinsuojelututkinto.
Mitä tehdään
Valmistellaan lakimuutoksen pohjalta julkinen tietopalvelu, joka mahdollistaa kasvinsuojelututkinnon suorittaneiden henkilöiden nimen ja tarvittavien tunnistetietojen tarkistamisen kasvinsuojeluaineiden oston yhteydessä.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Kasvinsuojeluaineiden myyjä voi tarkistaa myynnin yhteydessä tietopalvelusta, onko ostaja suorittanut kasvinsuojelututkinnon.
Pidemmällä aikavälillä: Kasvinsuojeluaineita myydään vain ostajille, jotka tuntevat riskit ja niiden hallintakeinot.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Tukes, MMM
2023–2024
6 htkk, 50 000 € tietopalvelun kehittämisen kuluja
Jatkuvat toimenpiteet
- Ammattikäyttöön hyväksyttyjä valmisteita myyvissä myymälöissä on oltava vähintään yksi tutkinnon suorittanut henkilö. (myyjät ja jakelijat)
- Kasvinsuojeluaineiden myyjät ja jakelijat antavat ostajille säännönmukaisesti tietoa kuluttajakäyttöön hyväksytyistä valmisteista. Tukes ja Kaste tuottavat ohjeita tällaisten tietojen sisällöstä. (Tukes, Kaste)
Tiedottaminen ja tietoisuuden lisääminen (Art. 7)
Tavoitteet:
- Ymmärrys hyvistä kasvinsuojelukäytännöistä sekä kasvinsuojeluaineiden käytön hyödyistä, riskeistä, vaikutuksista ihmisten terveyteen ja ympäristöön lisääntyy. Tietoa on tarjolla niin ammattikäyttäjien kuin kuluttajien tarpeita palvelevista aiheista.
- Kuluttajien tietoisuus suomalaisten elintarvikkeiden ja rehujen alhaisista jäämätasoista lisääntyy.
- Kasvinsuojeluaineiden myyntipäällystekstit ovat sisällöltään selkeitä ja käyttäjäystävällisiä.
- Akuutteja ja kroonisia kasvinsuojeluaineiden myrkytystapauksia ei esiinny.
Mitä tehdään
Kohdennettua viestintää parin vuoden välein velvoitteesta tutkinnon suorittamiseen.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Epäselvyydet vaatimuksesta kasvinsuojelututkinnon suorittamiseksi vähentyvät pienempien metsäalan toimijoiden keskuudessa.
Pidemmällä aikavälillä: kaikki metsäalan toimijat ovat osaavia kasvinsuojelussa.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Tukes
2024, 2026
0,5 htkk
Mitä tehdään
Ohjeet julkaistaan kootusti Tukesin nettisivuilla pdf-tiedostoina Ruotsin Jordbruksverketin tapaan.
Ohjeiden valmistumisesta viestitään.
Vaikutukset
Ohjeita saatavilla eri aiheista, kuten
- Ruiskujen säännöllinen tarkastus ja kalibrointi, sisältäen reppuruiskun huolto-ohjeet
- Tiedottaminen sivullisille kasvinsuojeluaineiden levittämisestä
- Suositus käytön vähentämisestä herkkien väestöryhmien käyttämillä alueilla
- Ohje luomuviljelysten suojaamisesta kasvinsuojeluainepäästöiltä
- Ohje työhygieenisen varoajan noudattamisesta
- Kemikaalien turvallisen käytön perusteet, kuten varoitusmerkit, myyntipäällysmerkintöjen ja käyttöturvallisuustiedotteiden tulkinta, opastus henkilönsuojainten käyttöön
- Ohje biopetien rakentamisesta ja käytöstä
- Ohje kasvinsuojelu-ruiskun täytöstä kasvihuoneessa
- Ohje pölyttäjähyönteisten suojelemiseksi.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Tukes.
2023–2027
1–2 htkk / ohjeasiakirja
Mitä tehdään
Syken MAAMET-hankkeen nettisivujen pohjavesidatan POWERBI-hakusivu päivitetään. Pintavedelle luodaan vastaava uusi pitoisuustiedon hakualusta, joka sisältää myös aineiden taustatietoja. Uudistukset tehdään Syken nettisivu-uudistuksen yhteydessä.
Nettisivu linkitetään Tukesin nettisivuille päivityksen yhteydessä. Seurantatuloksista viestitään aktiivisesti.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: seurantatietojen julkaiseminen on kattavaa.
Pidemmällä aikavälillä: Ajantasainen olemassa oleva tieto seurannoissa havaituista pinta- ja pohjavesien torjunta-ainepitoisuuksista löytyy helposti.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Syke, Tukes
2023–2025
Resurssit: 1–2 htkk/v.
Jatkuvat toimenpiteet
- Ohjausryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan eri viestintäteemoja. Viestinnässä käytetään monipuolisesti eri viestintäkanavia. (NAP-ohjausryhmä)
- Kasvinsuojeluaineiden turvallisesta käytöstä, terveys- ja ympäristöriskeistä sekä vaihtoehtoisista kasvinsuojelumenetelmistä viestitään aktiivisesti suurelle yleisölle sekä harraste- ja ammattikäyttäjille. (kaikki NAP-toimijat)
- Viestitään luomutuotannon kasvusta ja rinnakkainelosta tavanomaisen tuotannon kanssa. Luomuliitto, Luomuinstituutti)
- Akuuteista ja kroonisista myrkytystapauksista kerätään tietoa. (TTL)
- Kasvinsuojeluaineiden jäämävalvontaohjelmaa ja viestintää jäämistä elintarvikkeissa ja rehuissa jatketaan. (Ruokavirasto, Puutarhaliitto (GLOBALG.A.P-ohjelma))
- Kasvinsuojeluaineväärennöksien riskeistä annetaan tietoa ammattikäyttäjille ja väärennöksiä valvotaan. (Kaste, Tukes, tulli)
- Kasvinsuojeluaineiden myyntipäällystekstejä ja käytön rajoituksia kehitetään edelleen EU:n ja pohjoisen vyöhykkeen yhteistyönä. (Tukes)
Ruiskuntestaus (Art. 8)
Tavoitteet:
- Ammattikäyttäjät huolehtivat levitysvälineiden kunnosta säännöllisesti siten, että levitykset ovat ihmisten terveyden ja ympäristön kannalta turvallisia.
- Kaikki ammattikäytössä olevat ruiskut on testattu.
- Kaikkien ruiskuntestaajien toimintaa on tarkastettu vähintään kertaalleen 2027 mennessä.
Mitä tehdään
Suunnitellaan ja toteutetaan levitysvälineiden testaustoiminnan valvontaa riskiperusteisesti.
Valvonta voi olla asiakirjavalvontaa, käynti testaustilanteessa tai testaajan luona.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä:
Ruiskuntestaajat ovat osaavia ja asiantuntevia toteuttaen direktiivin 2009/128 liitteen II vaatimuksia.
Pidemmällä aikavälillä: luottamus ruiskuntestauksen laatuun on korkea ja kasvinsuojeluruiskujen kunto on hyvä. Ympäristö- ja terveysriskit vähenevät.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssi
Tukesin valvonta- ja lupa-asiantuntijat yhteistyössä, tarvittaessa Luke
2024–2027
Esimerkiksi 5 testaajaa/v.
0,5 htkk/v.
Mitä tehdään
Rekisteri on yhteydessä ammattikäyttäjien sähköiseen kirjanpitojärjestelmään. Siihen rakennetaan automaattinen muistutustoiminto ruiskuntestauksen uusimisen määräajasta.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Mikäli EU:n kasvinsuojeluaineiden kestävän käytön asetusehdotuksessa (SUR) päädytään levityslaitteiden rekisteröimiseen, ennakoidaan rekisterin mahdollista yhteensovittamista ammattikäyttäjien kirjanpitojärjestelmän rakentamisen kanssa.
Pidemmällä aikavälillä: sähköiset järjestelmät on yhteensovitettu. Ruiskujen testaus tapahtuu määräajassa, jolloin kaluston kunto pysyy hyvänä ja ympäristökuormitus vähenee.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Tukes, MMM, Ruokavirasto, Luke, IT-konsultit
2025–2027
Jatkuvat toimenpiteet
- Ammattimaisessa käytössä olevat ruiskut testataan säännöllisesti. (Tukes, ruiskuntestaajat)
- Tukesin hyväksymiä testaajia toimii eri puolilla Suomea eri kalustotyypeille. (Tukes)
- Ruiskuntestaajille on saatavilla koulutusta. Ruiskuntestaajien toimintaa valvotaan. Ruiskuntestaajien virtuaalikoulutus on toiminnassa ja sitä päivitetään tarvittaessa mm. uusien levitysteknologioiden osalta. (Tukes)
- Muissa EU-maissa tehty ruiskuntestaus hyväksytään Suomessa. (Tukes)
- Eräille ruiskutyypeille on annettu poikkeavia testausaikatauluja tai vapautus testauksesta (Liite 2). (Tukes)
Lentolevitys (Art. 9)
Tavoite:
- Kasvinsuojeluaineiden lentolevitystä tehdään vain erityisissä perustelluissa tapauksissa, joihin on myönnetty poikkeuslupa maa- ja metsätalousministeriön asetuksen 8/2012 mukaisesti.
Jatkuvat toimenpiteet
- Kasvinsuojeluaineiden lentolevitys on kielletty. (MMM)
- Koetoimintaluvat dronelevitykseen tulevat mahdollisiksi, kun muutokset lakiin kasvinsuojeluaineista on tehty. Kerätään tietoa ja kokemuksia dronelevityksen koetoiminnasta ympäristöriskien arvioinnin kehitystä varten. (MMM, Tukes)
- Tarvittaessa myönnetään poikkeusluvat lentolevitykseen, jos muita torjuntakeinoja ei ole olemassa. Lentolevitykseen on annettu ohjeet tiedottamisesta ja puitedirektiivin mukaisista vaatimuksista. (Tukes, Ruokavirasto)
Tiedottaminen kasvinsuojeluainekäsittelyistä sivullisille (Art. 10)
Tavoitteet:
- Kasvinsuojeluaineiden levittämisessä noudatetaan hyvää kasvinsuojelukäytäntöä ja siitä tiedotetaan naapureille ja sivullisille jatkuvana toimintana.
- Ohjeita sivullisille tiedottamiseksi on käytettävissä ja niistä viestitään jatkuvana toimintana.
Jatkuvat toimenpiteet
- Ammattikäyttäjille tarjotaan tietoa ja neuvoja siitä, miten sivullisten altistumista kasvinsuojeluaineille voidaan estää käsittelyjen yhteydessä. (Tukes, TTL)
- Hyvä kasvinsuojelukäytäntö estää kulkeutumisen naapureiden / sivullisten / luomutuotannossa olevien peltolohkojen / mehiläistarhojen jne. puolelle. (Tukes, käyttäjät)
- Viheralueilla kasvinsuojeluaineilla käsitellyt alueet suositellaan merkittäväksi. (viheraluetyöntekijät)
- Kasvinsuojeluaineiden myyntipäällysteksteissä annetaan tarkentavat ohjeet suojaetäisyyksistä pihojen, naapurustojen ja muiden viljelysten suojelemiseksi. (Tukes)
Erityistoimenpiteet vesiympäristön ja juomaveden suojelemiseksi (Art. 11)
Tavoitteet:
- Pinta- ja pohjavesien kemiallinen ja ekologinen tila on hyvä kasvinsuojeluaineiden osalta ja sitä ylläpidetään ja tilan huononeminen ehkäistään.
- Kasvinsuojeluaineiden jäämien enimmäismäärät ja ympäristönlaatunormit eivät ylity pinta- eikä pohjavesissä.
Mitä tehdään
Juomaveden ottoon käytettävän pinta- ja pohjaveden suojelemiseksi asetetaan suojavyöhykkeitä, joilla ei saa käyttää eikä varastoida kasvinsuojeluaineita. Arvioidaan nykyisten toimenpiteiden riittävyys ja uusien rajoitusten tarpeellisuus juomavedenottamoiden suojavyöhykkeillä. Selvitetään, millaisia vaikutuksia mahdollisilla uusilla käytön ja varastoinnin rajoituksilla olisi. Arvioidaan viljelijöille aiheutuvien tulonmenetysten kompensointikeinot. Vaikutusarvioinnissa otetaan huomioon SUR-ehdotuksessa esitetyt toimet sekä ammattimaisten kasvinsuojeluaineiden käyttäjien toimintaedellytykset ja kilpailukyky.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Selvitys ja vaikutusarvio toimenpiteiden riittävyydestä ja uusien rajoitusten tarpeellisuudesta.
Tehdään tarvittaessa selvityksen perusteella muutokset lainsäädäntöön sekä valmisteiden hyväksymispäätöksiin, käyttöohjeisiin ja rajoituksiin.
Pidemmällä aikavälillä: Juomaveden laatu pysyy hyvänä eikä kasvinsuojeluaineiden käyttö aiheuta riskiä yhdyskuntien vesihuollolle. Viljelijöiden mahdollisiin tulonmenetyksiin on tarjolla kompensointikeinoja.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Tukes, YM, MMM, Luke, Ruokavirasto
2024–2027
Selvitys ja arvio 3–4 htkk.
Mahdollinen rajoituksen käyttöönotto virkatyönä.
Mitä tehdään
Kehitetään vaihtoehtoisia torjuntamenetelmiä ja ohjataan kasvinsuojeluaineiden käyttöä kohti vaihtoehtoisia menetelmiä liikenneväylillä, rataverkossa, erittäin läpäisevillä alueilla ja muilla alueilla, joilta kasvinsuojeluaineet voivat valua pinta- tai pohjaveteen tai viemäristöön.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Näillä alueilla siirrytään mahdollisuuksien mukaan tutkitun tiedon pohjalta vaihtoehtoisiin torjuntamenetelmiin ja vähennetään siten käytöstä aiheutuvia riskejä. Otetaan huomioon vaihtoehtoisten menetelmien kehittämiseen tarvittava aika. Toimenpidettä edistetään yhteistyöllä ja viestinnällä sekä ammattikäyttäjien koulutuksella.
Pidemmällä aikavälillä: Riskit kulkeutumiselle vähenevät.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Tukes, Kasvinsuojeluseura, Väylävirasto, Puutarhaliitto, VYL ry
2023–2027
Resurssitarve: Virkatyönä viestintä- ja koulutustilaisuuksien yhteydessä.
Mitä tehdään
Valmistellaan ehdotus harmonisoiduksi menettelyksi haitattomien pitoisuustasojen (predicted no effect concentration, PNEC) määrittämisestä pintavesiin ja muihin relevantteihin ympäristömatriiseihin kaikkien niiden (teho)aineiden ennakkohyväksymisprosesseissa, joissa arvioon kuuluu ympäristöarviointi (mm. kasvinsuojeluaineet ja biosidit sekä niiden hajoamistuotteet). Ensi vaiheessa keskitytään suoriin vaikutuksiin. Sekundaarivaikutuksien mukaan ottamista voidaan harkita myöhemmin, kun käytännöt ovat vakiintuneet.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä:
Vältytään päällekkäisen työn tekemiseltä eri virastojen ja jäsenmaiden välillä. PNEC-arvojen määritys syntyisi riskinarviointien yhteydessä melko pienellä lisätyömäärällä One substance one assessment -periaatteen mukaisesti. Harmonisoidut PNEC-arvot kaikille kasvinsuojeluaineille auttaisivat vesienhoidon kansallisesti valittujen aineiden ympäristönlaatunormien asettamisessa.
Pidemmällä aikavälillä: PNEC-arvot olisivat käytettävissä esim. Euroopan kemikaaliviraston ECHAn ylläpitämässä avoimessa rekisterissä mm. vesidirektiivien muutosehdotuksissa pintavesien ympäristönlaatunormeja kehitettäessä. PNEC-tiedot voitaisiin linkittää Suomessa esim. KemiDigiin. Näin saatua tietoa voitaisiin hyödyntää vesien kuormitusta kuvaavan seurantatiedon tulkinnassa.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Syke, Tukes, YM, MMM, Ruokavirasto, THL
2024–2027
Aloitteen valmistelu 2 htkk,
tallennustyö virkatyönä riskinarviointien yhteydessä
Mitä tehdään
Esiselvitys puupuhdistamojen ja ojastojen luonnonmukaistamisen vaikutuksista ja mahdollisuuksista toimia kasvinsuojeluaineiden vesistöhaittojen vähentäjänä.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: selvitys käytettävissä.
Selvityksen tuloksista viestiminen alan toimijoille ja tarvittaessa käyttöohjeiden tarkentamista.
Pidemmällä aikavälillä: Uudenlaisia keinoja käyttöön vesistökuormituksen vähentämiseksi.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Syke
2024–2027
35 000 €
Jatkuvat toimenpiteet
- Pohjavesialueiden ja pintavesien suojelu sisältyy valmisteiden riskinarviointiin. Seurataan ja osallistutaan EU:n ja pohjoisen vyöhykkeen riskinarviointi- ja riskienhallintamenetelmien kehittämiseen ja soveltamiseen vesiympäristön riskien vähentämiseksi, esimerkiksi seuraavin tavoin: Vesistöjä suojellaan käyttämällä riskiperusteisia suojaetäisyyksiä ja tuulikulkeumaa alentavaa teknologiaa. (Tukes)
- Käytössä on suojaetäisyydet kaivoihin, lähteisiin sekä vesistöihin pintavalunnan ehkäisemiseksi.
- Pintavaluntaa vesistöihin ehkäistään käsittelemättömien kasvipeitteisten suojakaistojen (10 m) avulla.
- Varmistetaan riittävän kasvinsuojeluaineiden ympäristöseurannan järjestäminen. (Syke, ELY-keskukset, Luke, Ruokavirasto, Tukes)
Kasvinsuojeluaineiden käytön tai riskien vähentäminen viheralueilla (Art. 12)
Tavoite:
- Ammattimainen käyttö viheralueilla täyttää lainsäädännön vaatimukset terveys- ja ympäristöriskien vähentämiseksi.
Jatkuvat toimenpiteet
- Riskinarvioinnissa otetaan huomioon mahdollinen sivullisten altistuminen virkistysalueilla ja muutetaan tarvittaessa kasvinsuojeluaineiden hyväksymispäätöksiä, käyttöohjeita ja rajoituksia. (Tukes)
- Riskinarvioinnissa työntekijöille määritellään käsittelyn jälkeinen työhygieeninen varoaika ja viestitään sen merkityksestä työntekijöiden suojelemiseksi. (Tukes, Viherympäristöliitto)
- Viheralueilla suositaan vaihtoehtoisia menetelmiä, perusaineita ja vähäisen riskin valmisteita. (Viherympäristöliitto)
- Viestitään viheraluetyöntekijöille vaihtoehtoisista kasvinsuojelumenetelmistä ja kasvinsuojeluaineiden käytön vähentämissuosituksista herkkien väestöryhmien käyttämillä alueilla. (Viherympäristöliitto)
Kasvinsuojeluaineiden käsittely ja varastointi sekä pakkausten ja jäännösten käsittely (Art. 13)
Tavoitteet:
- Kasvinsuojeluaineiden käyttöohjeiden henkilösuojainohjeet ovat ymmärrettäviä ja suojelevat käyttäjää riittävästi.
- Kasvinsuojeluaineiden varastot ovat turvallisia ihmisille ja ympäristölle.
- Vanhentuneet ja käytöstä poistuneet kasvinsuojeluaineet viedään annetuissa aikarajoissa vaarallisen jätteen keräykseen ja tyhjille pakkauksille on olemassa kierrätysjärjestelmä.
Mitä tehdään
Laaditaan selvitys kasvinsuojeluainepakkausten keräyksen ja kierrätyksen mahdollisuuksista ja kannattavuudesta.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Selvitys.
Pidemmällä aikavälillä: Pakkausten keräysjärjestelmän käynnistäminen. Enemmän muovipakkauksia hyötykäyttöön, vähemmän jätteeksi.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Maatalousmuovien Kierrätys Oy, Kaupan liitto, Kaste, toiminnanharjoittajat, ministeriöt, jätehuoltoviranomaiset
2024–2027
3–4 htkk
Jatkuvat toimenpiteet
- Kasvinsuojelukoulutuksissa ja tutkinnossa ohjeistetaan kasvinsuojeluaineiden turvallista käsittelyä, varastointia sekä jäämien ja pakkausten käsittelyä. (Tukes, koulutuksen ja tutkinnonjärjestäjät)
- Ohjeistukseen kuuluu varastoinnin ohjeet ympäristöpäästöjen ehkäisemiseksi. (Tukes)
- Valmisteet on luokiteltu ammattikäyttöön ja kuluttajakäyttöön. (Tukes)
- Kuluttajakäyttöön on hyväksytty ainoastaan valmisteita, joiden riski kuluttajalle on vähäinen. (Tukes)
- Ammattikäyttöön hyväksyttyjen valmisteiden ostajan pitää suorittaa kasvinsuojelututkinto. (ammattikäyttäjät)
- Henkilönsuojainten ohjeet päivitetään kasvinsuojeluaineiden myyntipäällysteksteihin siten, että suojainten käytöllä voidaan varmistaa käyttäjän turvallisuus. (Tukes, TTL)
Integroidun torjunnan ja luonnonmukaisen kasvinsuojelun (Art. 14) edistäminen
Tavoitteet:
- Kaikille kasvinsuojeluaineiden ammattikäyttäjäryhmille on käytettävissä sähköinen kirjanpitojärjestelmä, joka on yhteydessä viljelysuunnitteluohjelmistoihin sekä tuleviin IPM-portaaliin ja levitysvälineiden rekisteriin.
- IPM-tiedon jakamiseen alan toimijoiden välillä on käytettävissä IPM-portaali ja foorumi.
- Riippuvuus kasvinsuojeluaineiden käytöstä vähenee otettaessa tehokkaasti käyttöön integroidun kasvinsuojelun toimintatapoja, ml. vaihtoehtoisia menetelmiä ja tekniikoita.
- Kasvilaji- ja/tai kasviryhmäkohtaiset IPM-ohjeet ovat aktiivisessa käytössä kaikilla ammattiviljelijöillä.
- Ammattikäyttäjät siirtyvät käyttämään kasvinsuojelumenetelmiä ja valmisteita, joiden avulla vähennetään riskiä terveydelle ja ympäristölle.
- Integroidussa kasvinsuojelussa nostetaan tavoitetasoa lainsäädännön vähimmäisvaatimusten täyttämisestä korkeammalle viljelyjärjestelmätasolle.
- Monipuolinen viljelykierto on kestävän kasvinsuojelun perusta.
Integroidun torjunnan perustoimenpiteet
Integroitu torjunta eli integroitu kasvinsuojelu (IPM) sisältää kaikki tarvittavat toimenpiteet vähän kasvinsuojeluaineita käyttävän kasvintuhoojien torjunnan edistämiseksi. Aina kun mahdollista, IPM antaa etusijan muille kuin kemiallisille menetelmille ja kasvinsuojeluaineille, joista aiheutuu vähäisin riski ihmisten terveydelle ja ympäristölle.
Mitä tehdään
Tuotokset:
Esiselvitys sähköisen järjestelmän tietotarpeista (2024)
Prototyyppi (2025)
Järjestelmä käyttöön (2026–2027)
Tämä toimenpide on viranomaistehtävä ilman NAPiakin, mutta linkittyy SUR-ehdotukseen, joten on järkevää rakentaa NAP III-toimenpiteenä.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Kaikille käyttäjäryhmille olemassa sähköinen järjestelmä viimeistään vuonna 2027. Kasvinsuojeluaineiden käyttötiedon keruu automatisoituu ja yhdenmukaistuu EU-maissa. Raportointi ja tilastointi helpottuu. Käyttötietojen alueellinen ja kasvikohtainen jakautuminen helpommin selvitettävissä. Käytön ohjaus ja valvonta helpottuu.
Järjestelmää rakennettaessa on varauduttava IPM-toimien ja levitysvälineiden rekistereiden sekä kaupallisten viljelysuunnitteluohjelmien integroimiseen järjestelmään siten, että käyttäjälle aiheutuu päällekkäistä työtä mahdollisimman vähän (2027–2028?)
Pidemmällä aikavälillä: Järjestelmien integrointi toteutunut, sähköinen kirjanpitojärjestelmä toiminnassa ja ammattikäyttäjät osaavat kirjata käytöt oikein. Rekisterin avulla raportointi hoituu vaivattomasti ja aggregoidut tiedot ovat myös tutkijoiden käytettävissä.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Tukes, MMM, Ruokavirasto, Luke, konsultit, IT-koodaajat
2023–2027
3–4 M € (sis. esiselvityksen 50 000 €).
Vuosittain tiedottamiseen, viestintään ja järjestelmän käytön koulutukseen 2 htkk/v virkatyötä.
Mitä tehdään
Kasvilajikohtaiset IPM-ohjeet valmistellaan. Selvitetään MMM:n IPM-asetuksen muutostarpeet. Menetelmien jalkauttaminen viljelijäyhteistyön, demotilojen ja IPM-foorumin kautta. Vaihtoehdot, joita viljelijöille saatavilla, löytyvät IPM-portaalista: mm. kemikaalittomien ja vähäriskisten menetelmien, kasvilajikohtaisten IPM-ohjeiden, täsmäviljelyn ja viljelykiertoa edistävien toimien esittelyjä. IPM-portaali kehitetään sähköisen kirjanpitojärjestelmän osana (vaihe 2), ks. edellinen toimenpide.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Kasvilajikohtaiset IPM-ohjeet valmisteltu ja jalkautetaan viljelijöiden käyttöön. Tiedepohjaista tukea viljelijöille helposti löydettävissä, epävarmuus menetelmien toimivuudesta hälvenee.
Integraatio kaupallisten viljelysuunnitteluohjelmistojen sekä ammattimaisten käyttäjien sähköisen kirjanpitojärjestelmän sekä levitysvälineiden rekisterin välillä siten, että käyttäjälle aiheutuu päällekkäistä työtä mahdollisimman vähän.
Pidemmällä aikavälillä: Tiedon saanti vaihtoehtoisista keinoista ja IPM-toimien kirjaaminen on helppoa. Tiedonvaihto helppoa IPM-foorumin kautta. Osaamisen taso kasvaa.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Luke, Tukes, neuvonta, yritykset, viljelijät, MMM
2025–2027
4-6 htkk/v foorumin koordinointi + 200 000 € portaalin kehittämiseen
Mitä tehdään
Arviossa huomioidaan taloudelliset ja käytännön kasvinsuojeluun liittyvät seikat, kuten resistenssiriskin hallinta.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Selvitys käytettävissä. Seurataan EU-työtä vertailevan arvioinnin menetelmien kehittämisessä.
Pidemmällä aikavälillä: Priorisoidaan korvattavia tehoaineita sisältävien valmisteiden tutkimusta, arviointimenettelyjä ja aikatauluja. Korvattavuuksista tiedotetaan käyttäjiä.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Tukes, Luke
2024–25
Selvitys 2–3 htkk, valmistekohtainen päätöksenteko Tukesin virkatyötä.
Tutkimukset luvanhakijoiden/ -haltijoiden rahoittamia.
Mitä tehdään
Tuotetaan keskeisimpien tarkkailumenetelmien ohjeet ja kynnysarvot mobiilisti luettavaan muotoon (esim. LukeKaskas-sovelluksen kautta). Päivitetään tutkimustietoa eri kasvintuhoojien satovaikutuksista ja kustannuksista.
Jatketaan päätöksentekoa tukevien kasvintuhoojien ennustemallien ja mobiilisovellusten kehittämistä ja validointia tutkimuksen ja neuvonnan yhteistyönä uusien kasvintuhoojaryhmien sisällyttämiseksi mobiilisovelluksiin. Viestitään sovellusten käytöstä viljelijöille, testataan niiden toimivuutta yhteistyössä viljelijöiden kanssa ja hankitaan niille lisää käyttäjäkuntaa.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: ennustemalleja ja mobiilisovelluksia on käytettävissä entistä useammille kasvintuhoojille. Sovellusten käyttäjäkunta kasvaa.
Pidemmällä aikavälillä: Ennustemallien käyttö on keskeinen osa IPM-toimia useimmissa kasviryhmissä ja sovellusten käyttäjien osaaminen niiden käytössä on hyvällä tasolla.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Luke, neuvonta, Ruokavirasto, viljelijät
2023–2027
Resurssit: 200 000 €/v
Mitä tehdään
Jatketaan vaihtoehtoisten (ml. ei-kemiallisten) torjuntamenetelmien kehittämistä glyfosaatin käyttökohteille ja muille kasvinsuojeluongelmille. Varmistetaan vaihtoehtoisten menetelmien teho ottaen huomioon EU:n maatalouspolitiikan edellyttämä maanmuokkauksen vähentäminen sekä vaikutukset ihmisten ja eläinten terveyteen ja ympäristöön. Väylävirasto seuraa rataverkon rikkakasvien torjuntamenetelmien kehitystä kansainvälisen yhteistyöverkoston avulla. Edistetään vaihtoehtoisten menetelmien käyttöönottoa neuvonnan ja koulutuksen avulla.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Luken JUOTVAI-hanke valmistuu ja sen tulokset jalkautetaan käyttäjille. Uusia hankkeita käynnistetään saatavilla olevan hankerahoituksen puitteissa.
Väyläviraston tilaama esiselvitys vaihtoehtoisten kasvillisuuden torjuntamenetelmien alustavista mahdollisuuksista valmistuu vuoden 2023 loppuun mennessä.
Esiselvityksessä käydään läpi eurooppalaisista kokeiluista saatuja kokemuksia ja
haastatellaan keskeisiä radan kunnossapitoon liittyviä toimijoita.
Tulokset jalkautetaan käyttäjille.
Pidemmällä aikavälillä: vaihtoehtoisista rikkakasvien torjuntamenetelmistä on tutkimustuloksia eri käyttökohteissa, kuten kuumavesikäsittelyn soveltuvuudesta rautatieasemien ja vastaavien liikennepaikkojen kasvillisuuden hallintaan. Menetelmät on jalkautettu käyttäjille neuvonnan ja koulutuksen keinoin.
Glyfosaatin ja muiden herbisidien käyttö vähenee niissä käyttökohteissa, joissa on korvaavia menetelmiä käytettävissä.
Vastuutaho, aikataulu, resurssit
Luke, yliopistot, ammattikorkea-koulut, VTT, Ruokavirasto, Väylävirasto,
neuvonta, koulutus
2023–2027
100 000 €/v hankkeeseen, viestintä, neuvonta ja koulutus virkatyönä jatkuvaa toimintaa.
Mitä tehdään
Jatketaan integroidussa kasvinsuojelussa ja luomussa viljelyjärjestelmätason tutkimusta (esimerkiksi viljelykiertotutkimus, funktionaalinen biodiversiteetti). Kenttäkoetutkimusten lisäksi tehdään laajaan aineistoon perustuvaa tutkimusta viljelijöiden kasvinsuojelutoimien kirjaamisesta pitkällä aikavälillä. Edistetään siirtymistä täsmäviljelyyn, esimerkiksi satelliittiaineistojen käyttöä ja kasvinsuojeluaineiden käyttömäärän säätämistä kasvillisuuden mukaan, kameraohjattujen ruiskujen käyttöönottoa huomioiden tilan olemassa oleva konekanta. Tietoa menetelmistä jaetaan mm. IPM-foorumin avulla.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Viljelyjärjestelmätason tutkimusta edistetään. Viljelykiertomalleja eri tilanteisiin on käytettävissä eri tuotantokasveille. Saadaan tutkittua tietoa eri tilanteisiin soveltuvista viljelykiertomalleista eri tuotantokasveille.
Pidemmällä aikavälillä: viljelyjärjestelmätason kasvinsuojelu muodostaa kestävän kasvinsuojelun infrastruktuurin ja on kestävän tuotannon kulmakivi. Monipuolinen viljelykierto on käytössä CAP:n ohjaamana tilojen erityispiirteet huomioon ottaen. Täsmäviljelyn keinoja on viljelijöiden käytettävissä.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Luke, Luomuinstituutti, Luomuliitto ry, Syke, yliopistot, neuvonta, viljelijät, alan yritykset
2023–2027
hankerahoitus 300 000 €/v,
tiedon jakaminen IPM-foorumin koordinoimana virkatyönä
Mitä tehdään
Jalostetaan taudinkestäviä metsäpuita. Torjuntakäsittelyt kohdistetaan vain tautipesäkkeisiin. Resistenssijalostuksen menetelmä sopii vain tietyille taudinaiheuttajille (kuten juurikäävät), koska puut ovat pitkäikäisiä kasveja ja resistenssi syntyy helposti.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Torjuntakäsittelyt voidaan kohdistaa ainoastaan tautipesäkkeisiin.
Metsätuhojen vähentyminen, juurikäävän osalta torjunta-aineiden käytön vähentyminen.
Pidemmällä aikavälillä: Metsien terveys paranee. Taudinkestävyyden lisääntyminen pääpuulajien jalostuspopulaatioissa.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Tutkimuslaitokset, yliopistot, metsäkeskukset
Resurssitarve: pitkäaikainen resurssointi, hankerahoitus 300 000 €/v
Mitä tehdään
Luomutuotannon perus- ja soveltavassa tutkimuksessa etsitään haastavillekin kasvinsuojeluongelmille riittävän varmoja kokonaisvaltaisia IPM-periaatteiden mukaisia hallintamenetelmiä ja ennaltaehkäiseviä viljelykäytäntöjä, ml. luomuun hyväksyttyjen kasvinsuojeluaineiden biologisen tehokkuuden tutkimus Suomen oloissa.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Luomuun hyväksyttyjen kasvinsuojelumenetelmien tehosta on käytettävissä tutkimustietoa. Pidemmällä aikavälillä: luomuun sopivien valmisteiden tehokkuustutkimukselle on rahoitusta. Luomuun hyväksyttyjen kasvinsuojelumenetelmien valikoima kasvaa Suomessa.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Luomuinstituutti, Luke, HY
2023–2027
hankerahoitus 300 000 €/v
Mitä tehdään
Järjestetään säännöllisesti tiedonvaihtopäiviä, joissa yhteistyössä viljelijöiden, neuvonnan, tutkimuksen ja viranomaisten kanssa tarkastellaan parhaita käytäntöjä tiloilla, toteutettujen tutkimusten tuloksia ja vaikutuksia ja luodaan tutkimuksen suuntaviivoja ohjelmakauden tuleville vuosille.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: IPM-tiedonvaihtoon on foorumi ja tilaisuuksia alan toimijoille.
Pidemmällä aikavälillä: Parhaat kasvinsuojelukäytännöt leviävät laajasti eri tuotantomuotojen välillä ja jalkautuvat tiloille. Vuorovaikutus on tehokasta ja tutkimustarpeet priorisoitu.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
ProAgria, Kasvinsuojeluseura, Luke, Luomuinstituutti, Luomuliitto ry, yliopistot, muut oppilaitokset, viljelijät, Tukes
2024–2027
Resurssit: Osana IPM-foorumin koordinointia.
Mitä tehdään
Tutkimushankkeissa järjestetään pellonpiennarpäiviä ja muita neuvonta- ja koulutustilaisuuksia innovaatioiden jalkauttamiseksi ja yhteisinnovoinnin tueksi. Välitetään uutta tutkimustietoa, vaihdetaan viljelijöiden kokemustietoa ja omaksutaan hyviä käytäntöjä. Esimerkiksi IPMWORKS- ja Itua ja vastetta -hankkeiden demofarmien toiminta jatkuu hankekauden jälkeen ja vakiintuu osaksi maataloustukijärjestelmää.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Viljelijäryhmillä yhteisen oppimisen foorumi käytössä, hyvät käytännöt skaalautuvat laajemmaksi, jatkuva oppiminen ja tietojen vaihto. Hyödynnetään mahdollisimman paljon olemassa olevia hankkeita, rakenteita ja resursseja.
Pidemmällä aikavälillä: Tietoisuus vaihtoehtoisista kasvinsuojelumenetelmistä IPM:n keinona leviää viljelijöiden keskuudessa, uskallus kokeilla demofarmien esimerkkien pohjalta kasvaa. Pilottitiloilla tuotetun tiedon jakaminen ja pitkäaikaisseuranta, ottaen huomioon taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden menetelmiä arvioitaessa
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
IPM-foorumi koordinoi. Luke, ProAgria ja muut neuvonta-järjestöt, osallistuvat pilottitilat, Tukes, Ruokavirasto, MMM, viljelijät
2023–2027
100 000 €
Jatkuvat toimenpiteet
- Kasvinsuojelukoulutuksissa viljelijöille annetaan tietoa integroidusta kasvinsuojelusta. (koulutuksen järjestäjät)
- Neuvopalveluissa annetaan neuvontaa integroidusta kasvinsuojelusta ja luomusta. (neuvonta)
- Integroituun kasvinsuojeluun ja luomuun liittyvää tutkimusta tehdään tutkimuslaitoksissa. (Luke, yliopistot)
- Kaikille Suomessa yleisesti viljeltäville kasvilajeille ja kasviryhmille on tehty integroidun kasvinsuojelun ohjeet. (Luke, KSS)
- Vaihtoehtoisia torjuntakeinoja haitallisille vieraslajeille ja viheralueiden rikkakasveille tutkitaan ja viedään käytäntöön neuvonnan avulla. (Luke, neuvonta)
- Edistetään vähäriskisten ja vaihtoehtoisten torjuntakeinojen käyttöä koulutuksen ja neuvonnan avulla. (koulutuksen järjestäjät, neuvonta)
- Tehdään vertailevat arvioinnit haitallisimpien kasvinsuojeluaineiden hyväksymispäätösten yhteydessä ja korvataan ne vähemmän haitallisilla valmisteilla niissä käyttökohteissa, joissa se on mahdollista, resistenssinhallinta huomioiden. (Tukes)
- Taimiaineistoa tarkastetaan ja valvotaan lisäysaineiston laatua kasvintuhoojien varalta. (Ruokavirasto)
- Edistetään kestävien kasvilajikkeiden jalostusta ja sertifioidun siemenen käyttöä. (Luke, Ruokavirasto, kasvinjalostajat, siemenkauppiaat)
- Pölyttäjien suojelua edistetään kasvinsuojeluaineiden käyttöohjein ja käytön rajoituksin, viljelijöitä ohjeistamalla sekä neuvonnan ja koulutuksen avulla. (Tukes, neuvonta, koulutuksen järjestäjät)
Indikaattorien kehitys (Art. 15)
Tavoitteet:
- Kasvinsuojeluaineiden käytön riskejä kuvaavien indikaattoreiden suunta laskee.
- Tunnistettujen tiettyjen tehoaineiden käytön suuntaukset laskevat.
- Indikaattoritiedot ovat helposti saatavilla tutkimusta varten.
- Luodaan kasvinsuojeluaineiden ympäristöjäämien seurantaohjelma.
- Käytössä olevat indikaattorit pohjautuvat tutkittuun tietoon, antavat nykyisiä realistisemman kuvan ja helpottavat viestintää kasvinsuojeluaineiden ympäristö- ja terveysriskien kehityksestä.
Mitä tehdään
Tarvitaan pakollisen EU-indikaattorin lisäksi kansallinen indikaattori, joka huomioisi myyntimäärän lisäksi vähintään aineiden haitalliset ominaisuudet. EU-direktiiviin (EU) 2019/782 pohjautuva HRI-indikaattori ei huomioi haitallisia ominaisuuksia riittävällä tavalla ja antaa harhaanjohtavia tuloksia. Riski-indikaattorin pohjana tarkempi tieto kasvinsuojeluaineiden myynti- ja käyttötilastoista ja -tutkimuksista sekä tehoaineiden riskiprofiileista.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Mahdollistetaan pellolta pöytään- ja biodiversiteettistrategioissa vahvistettujen riskinvähennystavoitteiden edistymisen seuranta.
Saadaan tarkempaa tietoa, miten kasvinsuojeluaineiden käyttö kehittyy suhteessa niiden ympäristö- ja terveysriskeihin.
Pidemmällä aikavälillä: Käytettävissä on tutkimukseen perustuvaa tietoa suomalaisen tuotannon ympäristökestävyydestä tuotannon vahvuuksien osoittamiseksi.
Edistetään esimerkillä EU:n siirtymää poliittisesta riski-indikaattorista tutkimuksiin perustuvaan riski-indikaattoriin.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Tukes
2024–2025
selvitys 6 htkk + indikaattorin päivitys 1 htkk/v + lisenssit ym. hankinnat 2000 €/ v
Mitä tehdään
Valuma-aluepohjaisen kasvinsuojeluainekuormituksen riski-indikaattorin kehitystä jatketaan edelleen. Hyödynnetään kasvinsuojeluaineiden käytön tilastoja sekä käyttötiedon sähköistä järjestelmää sitten kun se on käytettävissä. Indikaattorin sijainnista ja ylläpidosta sovitaan yhteisesti. Indikaattorin käyttöönotosta ja tuloksista tiedotetaan ja kirjoitetaan tieteellisiä julkaisuja.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Saadaan tarkempaa tietoa kasvinsuojeluaineiden kuormituksesta eri alueilla.
Pidemmällä aikavälillä: Indikaattorin avulla voidaan riskinhallintakeinoja tarkentaa aluekohtaisesti tarpeen mukaan.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Syke, Luke, Tukes, Ruokavirasto
2024 (rahoituslähteiden kartoittaminen)
2025–2026 (toteutus)
Resurssitarve: 12 htkk
Mitä tehdään
Kerätään kasvinsuojeluaineiden käyttötilastot ja julkaistaan yhteenveto tuloksista. Valmistaudutaan SAIOn vaatimusten mukaiseen tilastointiin.
Edistetään tilojen kasvinsuojeluaineiden käyttöä koskevan lohkokohtaisen tiedon aggregointia tutkimuksen käyttöön yksittäisten viljelijöiden tietosuoja huomioiden. Linkitetään tiedon keruuseen liittyvät tekeillä olevat hankkeet päällekkäisen työn välttämiseksi.
Raportoidaan tulokset komission vaatimusten mukaisesti.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Vielä 2024 toteutetaan tilastointi Luken satotilastojen ja puutarhatilastojen viljelijätiedonkeruiden yhteydessä. Kasvinsuojeluaineiden käyttötilasto on käytettävissä vapaasti Luken nettisivuilla.
Pidemmällä aikavälillä: Vuodesta 2026 lähtien tiedonkeruu hoidetaan SAIOn vaatimusten mukaan. Kun ammattikäyttäjien sähköinen kirjanpitojärjestelmä on toiminnassa, saadaan tiedot ajantasaisesti suoraan järjestelmästä. Alue- ja kasvilajikohtainen tilastotieto on helpommin tutkijoiden ja muiden tiedon tarvitsijoiden saatavissa.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Luke
2024
2026–2027
12 htkk/v
Ympäristön tilan seurantastrategia
Mitä tehdään
Suunnitellaan kansallinen kasvinsuojeluaineiden ympäristöjäämien monitorointiohjelma.
NAP III toimintakausi on pilottivaihe, jonka aikana kartoitetaan parhaat käytännöt sekä selvitetään, mistä saadaan rahoitus jatkuvaan laajempaan monitorointiin.
- Pinta- ja pohjavesiseurannan riittävä rahoitus on varmistettava.
- Tietojen vaihto alueellisten ELY-keskusten ja kuntien kanssa, jotta saadaan kaikki seurantatieto kootuksi.
- Maaperän, siitepölyn, pölyttäjien torjunta-ainejäämien seuranta tulisi aloittaa/vakiinnuttaa.
- Seurantatulosten tallennuspaikka tulisi miettiä etukäteen.
- Näytteiden keruussa pyritään hyödyntämään muita seurantoja, kuten esimerkiksi maaperän viljavuusnäytteitä, joita viljelijät ottavat muutenkin tai tutkimuslaitosten ja SML:n pölyttäjäseurantahankkeissa otettavia näytteitä.
- Lisäksi tulisi arvioida tarvetta korkean trofiatason eliöiden (esim. linnut) torjunta-ainekartoitusta. Tällöin olisi mielekästä määrittää samoista eliöistä myös muita haitta-aineita (esim. PFAS, elohopea jne).
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä saamme luotua Suomeen kasvinsuojeluaineiden ympäristöjäämien seurantaohjelman, jonka avulla pystymme tuottamaan pitoisuustietoa päätöksenteon tueksi. Eliöstön ja maaperän pitoisuustietoja voi tallentaa esim. Syken ylläpitämään KERTY-tietojärjestelmään.
Pitkällä aikavälillä voimme seurata, mitkä kasvinsuojeluaineet kuormittavat maa- ja vesiympäristöämme ja eliöstöämme eniten.
Datan avulla voimme tehdä tietoon perustuvia päätöksiä esimerkiksi täydentävistä riskinhallintatoimenpiteistä tiettyjen aineiden käyttöön tai perustella tiettyjen aineiden turvallista käyttöä Suomen maatalouden erityispiirteiden vuoksi. Yhdistämällä seurantatietoa muuhun taustatietoon, kuten arvioihin käyttömääristä ja huuhtoutumisesta, voidaan kertynyttä kokonaiskäsitystä hyödyntää myös alueellisissa ohjeistuksissa ja neuvonnassa.
Seurantatietoja käytetään vaikuttavuusindikaattorin pohjaksi.
Seurantojen myötä kasvinsuojeluaineiden käytön vaikutuksista tulisi läpinäkyvämpää
ja toimenpiteitä voitaisiin kohdentaa juuri Suomen ympäristön kannalta tärkeimpiin aineisiin.
Seurantatietojen hyödyntäminen päätöksenteossa lisäisi luottamusta kasvinsuojeluaineiden käyttäjiin ja päätöksiä tekeviin viranomaisiin.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Syke, Luke, Ruokavirasto, Tukes, MMM, YM, ELY-keskukset
2024–2027
6 htkk/v koordinointiin + 200 000–300 000 €/v näytteiden analyyseihin
Mitä tehdään
Kootaan NAP-toimenpiteiden toteutumista kuvaavat indikaattorit yhdeksi kokonaisuudeksi, joka julkaistaan Tukesin verkkosivuilla säännöllisesti.
Vaikutukset
Lyhyellä aikavälillä: Viestintä ja tietoisuus NAP-toimien toteutumisesta helpottuu.
Pidemmällä aikavälillä: Toimet voidaan kohdentaa tarkemmin niihin, joiden vaikuttavuus osoittautuu indikaattorien valossa suurimmaksi.
Vastuutaho, aikataulu ja resurssit
Tukes, muut NAP-toimijat
2023–2027
1–2 htkk/v
Jatkuvat toimenpiteet
- Seurataan harmonisoitujen riski-indikaattoreiden kehitystä.
- Raportoidaan komissiolle ja muille jäsenmaille riski-indikaattorien kehityksestä, erityisesti tarkkailtavien tehoaineiden käytön suuntauksista sekä muista erityistä huomiota vaativista tehoaineista, kasveista, alueista ja käyttötavoista.
- Tarvittaessa tunnistetaan uusia erityisesti tarkkailtavia tehoaineita entisten poistuessa markkinoilta.
- Viestitään indikaattorien trendeistä myös Suomessa kansalaisille ja alan asiantuntijoille.
- Hyväksyttyjen vähäriskisten kasvinsuojeluaineiden ja perusaineiden osuus kaikista kasvinsuojeluaineista. Tukes
- Vertailevien arviointien ja korvattujen valmisteiden lukumäärät ja käyttökohteet sekä mahdollisuuksien mukaan myynti- ja käyttömäärät. Tukes
- Naapuruston ja sivullisten suojelemiseksi suojaetäisyyksiä vaativien valmisteiden määrät kasvinsuojeluainerekisterissä. Tukes
- Erityisesti tarkkailtavia tehoaineita sisältävien valmisteiden hyväksymispäätöksissä ja myyntipäällysmerkinnöissä tapahtuneet muutokset. Tukes
- Pölyttäville hyönteisille haitallisten kasvinsuojeluaineiden myynnin trendit. Tukes
- Tehoainevalikoiman muutosten vaikutukset sadon määrään ja laatuun sekä eri viljelykasvien viljelypinta-aloihin. Luke (riippuen hankerahoituksesta)
- Ammattikäyttäjän tutkinnon suorittaneiden henkilöiden määrä. Tukes
- Koulutuksen ja tutkinnontarjoajien lupien, valitusten ja valvontatapausten määrät ja havaittujen rikkeiden osuus kokonaismäärästä, trendi. Tukes
- Tukesin järjestämään jatkokoulutukseen osallistuneiden koulutuksen ja tutkinnon järjestäjien määrä. Tukes
- Julkinen tietopalvelu toiminnassa ja siihen tulleet kyselyt tutkinnon suorittaneista henkilöistä. Tukes
- Valtuutettujen ruiskuntestaajien lupien määrä ja maantieteellinen jakauma, ruiskuntestaajien toiminnan valvonnan tulokset, trendi. Tukes
- Virtuaalikoulutukseen osallistuneiden ruiskuntestaajien lukumäärä vuosittain. Tukes
- Myönnettyjen ruiskuntestaustodistusten määrä vuosittain. Tukes
- Helsingin yliopiston maa- ja metsätaloustieteiden opiskelijoiden määrä, jotka osallistuneet IPM-opintoihin. HY
- Kävijämäärät IPM-portaalissa. IPM-foorumin yhteydenotot ja tapaamiset. Kasvinsuojelun yhteiskehittelyhankkeiden lukumäärä, joissa viljelijä/tilayhteistyötä. Yhteenvedot yhteiskehittelyyn osallistuvilta viljelijöiltä saadusta palautteesta. Luke
- Kasvilaji- ja/tai kasviryhmäkohtaisten integroidun kasvinsuojelun ohjeistojen lukumäärä. Luke
- Kehitettyjen ja käyttöönotettujen kasvintuhoojien ennustemallien lukumäärä ja käyttäjät. Luke
- Integroidun kasvinsuojelun ja luomun tutkimushankkeiden lukumäärä ja kokonaisrahoitus. Luke, Luomuinstituutti, ProAgria
- Kasvinsuojeluaineiden myyntipäällysmerkintöjen noudattamisessa, varastoinnissa, levitysvälineissä ja kasvinsuojelututkinnon suorittamisessa havaittujen laiminlyöntien osuus kaikista kasvinsuojeluaineiden käytön ja maataloustukien valvonnan kohteena olevista tiloista. Ruokavirasto
- Ympäristökorvausjärjestelmän vapaaehtoisiin kasvinsuojelutoimiin tukea saaneiden tilojen osuus maataloustukien saajista. Ruokavirasto
- Luonnonmukaisen tuotannon valvontaan liittyneen maatalousmaan pinta-ala koko viljelyalasta ja luomukorvaukseen osallistuneiden määrä. Ruokavirasto
- Kasvinsuojeluaineiden käyttö maataloudessa peltohehtaaria kohden hehtaariannoksina (tieto käytettävissä vasta kun ammattikäyttäjien sähköinen kirjanpitojärjestelmä on toiminnassa) Tukes, Ruokavirasto
- Torjunta-aineiden jäämäpitoisuudet kotimaisissa kasvituotteissa ja juomavedessä Ruokavirasto, Syke, Vesilaitosyhdistys
- Jäämien enimmäismäärät alittavien ja ylittävien näytteiden osuudet niin tavanomaisesti kuin luonnonmukaisesti tuotetuissa kotimaisissa elintarvikkeissa ja rehuissa, mukaan lukien mehiläistalouden tuotteet. Ruokavirasto
- Juomavesidirektiivin mukaisten jäämien enimmäismäärät alittavien ja ylittävien näytteiden osuudet pinta- ja pohjavesien laadun seurannassa. Syke
- Ympäristöseurannoissa ilmenevät mahdolliset ympäristönlaatunormien ylitykset tai niiden tuntumassa olevat pitoisuudet mahdollisuuksien mukaan alueellisesti ja käyttökohteiden mukaisesti tarkasteltuna. Syke
- Erityisesti tarkkailtavien tehoaineiden näytemäärät ja havaitut pitoisuudet ympäristössä ja ihmisissä. Syke, Tukes, THL
- Pitkäaikaisseurannan tulokset. Syke, Luke, Tukes
- Ympäristön ja terveyden riski-indeksi Tukes
- EU-raportointeihin kuluva aika ja resurssit Tukes
- Kasvinsuojeluainepakkausten markkinoille päätyvä kokonaismäärä keruujärjestelmän pohjatietona Kaste