Ge kunder anvisningar om säkert beteende på isen

Meddela aktuell och mätt information om isens hållbarhet till dem som använder tjänsten. Följ även upp de lokala myndigheternas meddelanden om issäkerhet och informera vid behov kunder om dessa. 

Märk tillräckligt tydligt ut vilket isområde som används i tjänsten. Handled kunder att röra sig till och från isen längs säkra rutter. Säkerställ med hjälp av en karta, skyltar, käppar, stängsel eller andra sätt att kunderna hålls på det område vars säkerhet har bekräftats. När man rör sig på isen med hård fart, till exempel med skridskor för långfärdsskridskoåkning eller sparkstötting, kan förhållanden plötsligt förändras vad gäller isens tjocklek. Säkerställ att kunder av misstag inte hamnar utanför det isområde vars säkerhet har säkerställts. 

Den handledning som ges till kunder ska planeras och genomföras enligt tjänstens art och risknivå. Följ upp användningen av tjänsten och farliga tillvägagångssätt och ingrip i avvikelser i tid. Öka kommunikationen eller handledningen till exempel när isens bärförmåga försvagas betydligt eller om kunder kommer till området eller rutterna genom farliga isområden. Tjänstens kunder eller evenemangets deltagare bör handledas i att de även själv bör bereda sig med tanke på issäkerhet. Till exempel är isdubbar standardutrustning för alla som rör sig på is.

Långfärdsskridskoåkning: Skridskoåkningssäsongen kan vara från oktober långt in på våren, och isförhållanden kan variera mycket under säsongen. Informera om isläget på flera kanaler och följ upp hur tjänsten används: Varifrån kommer kunderna till banan och vilka sätt och platser är bäst för information om issäkerhet. Bedöm den kompetensnivå som krävs av kunderna och ge anvisningar enligt den: för längre färder och utmanande förhållande behövs god grundläggande fysisk kondition och förmåga att skrinna. På naturis är säkerhetsfrågor och utrustningen för dem som skrinnar viktiga. Isdubbar och en ryggsäck med reservkläder i en lufttät påse, ispik och räddningslina hör till friluftsutrustning. 
Pimpelfisketävling: Det bör ges anvisningar till deltagare att de ska ta med egna isdubbar och röra sig på isen med en kompis. I publikevenemang är det däremot en bra idé att betona vikten av säkerhetsavstånd för deltagare och åskådare.

Det är bra att placera skyltar längs rutter till rutterna på isen där det finns grundläggande information om isrutterna och den som underhåller dem samt anvisningar för att kalla på hjälp – i synnerhet adress eller koordinater för att leda räddningsfordon till platsen.

Exempel på informationsskylt för användare på is. Informationsskylten ska vara tydlig och finnas på en plats som är synlig för användare.

 

Det är bra att informera tjänstens användare om isens skick via flera kanaler, till exempel en webbplats och kanaler i sociala medier, radio eller en lokaltidning.

Kommunicera aktivt om isens skick och säkerhet när man rör sig på isen.

Tjänsteleverantören kan inte befrias från omsorgsplikten genom att meddela att kunden deltar i tjänsten på eget ansvar. Till exempel är en skylt vid en bana för långfärdsskridskoåkning där det står ”Alla som använder banan för långfärdsskridskoåkning använder banan på eget ansvar!” inte tillräcklig för att säkerställa tjänstens säkerhet. Tjänsteleverantören har i uppgift att säkerställa att tjänsten är säker för kunder under hela dess användningstid. 

Kunden har i uppgift att iaktta de anvisningar hen får av tjänsteleverantören och guider och i sin tur meddela om de farliga platser hen upptäckt och till exempel om förändringar i isläget till tjänsteleverantören. Berätta tydligt för kunder hur de kan meddela sina observationer

Aktiviteter som ordnas på is lockar till sig nyfikna personer även om tjänsten inte är färdig eller öppen för allmänheten. Detta bör beaktas i kommunikationen. Meddela tydligt när tjänsten eller evenemanget är öppet. Beakta i kommunikationen även de tidpunkter då tillträde till isområdet är förbjudet för kunder, till exempel när rutten underhålls eller evenemanget byggs upp.