Tänk på förhand vilket slags tjänst eller evenemang du kommer att ordna, för vem och var
Bland annat följande konsumenttjänster ordnas på naturis:
- iskarusell, iscafé, vakflytning, guidad snöskotersafari och andra programtjänster
- pimpelfisketävlingar, isracing, istravtävlingar och andra publikevenemang
- långfärdsskridskoåkning, friluftsleder på is samt pulkabackar och backar i skidcenter som fortsätter ut på isen samt övriga motions- och idrottstjänster.
Alla ovannämnda tjänster omfattas av konsumentsäkerhetslagen (920/2011). Med tanke på lagen är det inte av betydelse om tjänsten eller evenemanget är avgiftsbelagt eller inte.
De företag eller andra instanser som bedriver näringsverksamhet som ordnar ovannämnda tjänster och evenemang är tjänsteleverantörer. Lagen gäller inte privatpersoner, såvida det inte är fråga om näringsverksamhet, eller företag när det är fråga om verksamhet som endast ordnas för föreningens egna medlemmar. Konsumentsäkerhetslagen gäller inte heller privatpersoners rörlighet på is på egen hand på grundval av allemansrätten.
Vad ska man börja med?
Tjänsteleverantören har i uppgift att se till att konsumentsäkerhetslagen iakttas i tjänsten. Tjänsteleverantören ska säkerställa att tjänsten inte medför fara för tjänstens kunder eller utomstående.
Bland kunder i tjänster som ordnas på is kan det finnas personer som rört sig mycket i naturen och även själv kan tolka isen, men å andra sidan även personer som inte har någon tidigare erfarenhet av att röra sig på is. Tjänsteleverantören ska säkerställa att tjänsten är säker för alla olika kunder.
Tjänsteleverantören kan inte påverka naturförhållanden eller garantera att tjänsten som ordnas utomhus alltid kan användas. Trots detta ska tjänsteleverantören genom olika sätt som finns till hands se till att tjänsten alltid är säker när den är tillgänglig för kunder. Tjänsteleverantören ska till exempel genom information säkerställa att tjänsten inte används när förhållandena inte är säkra.
På Tukes webbplats finns mer information om de krav som konsumentsäkerhetslagen ställer på tjänsteleverantörer. Information om säkerhet vid offentliga tillställningar finns på Tukes sidor om säkerhet vid offentliga tillställningar. Läs dessutom mer på finska i Finlands simundervisnings- och livräddningsförbunds (FSL) guide Järki jäällä och Teknologiska forskningscentralen VTT:s rapport om arbets- och kundsäkerhet på is i naturen.
Val av isområde
Ordna tjänster eller evenemang endast på isområden som du känner och som du vet att är säkra.
Det är inte säkert att ordna tjänster innan kärnisens tjocklek på mätningsställena är minst 10 cm på hela det område där tjänsten ska ordnas. De flesta tjänster förutsätter en kärnis som till och med är tjockare än så. Tjockleken på den kärnis som behövs för respektive tjänst eller evenemang ska bedömas från fall till fall till exempel med beaktande av tjänstens eller evenemangets karaktär, deltagarnas antal eller isområdets särdrag (se närmare Mät och följ upp isens bärförmåga).
Kontrollera på förhand om tjänsten eller evenemanget som ordnas på is behöver tillstånd av den som äger mark- och vattenområdet. Samarbeta med ägaren av mark- och vattenområdet för att säkerställa issäkerheten. Markägaren kan till exempel ha tidigare information om isens kvalitet och förändringar eller till exempel information om de bästa rutterna till isen. Rapportera dina observationer eller avvikelser till områdets ägare.
Beakta även dem som bor vid stranden, fiskare och andra användare av vattenområdet när du väljer isområde och ordnar tjänsten. Säkerställ med öppen kommunikation och samarbete att tjänsten inte medför oskäliga olägenheter för dem.
Säkerställ isens bärförmåga på det område du valt genom tillräckligt omfattande mätningar och på flera olika mätpunkter (se närmare Mät och följ upp isens bärförmåga). Mer information om vanliga farliga ställen på isområden finns på finska till exempel i FSL:s guide Järki jäällä.
Publikevenemang på is: När en publik följer olika evenemang som ordnas på is från land eller någon annan förbestämd plats, ska tjänsteleverantören se till att publiken inte obemärkt eller avsiktligen rör sig till ett isområde vars säkerhet inte har kontrollerats. Ordna publikens ankomst till platsen så att den inte medför olägenheter för utomstående. Ordna tillräckligt med utrymme för parkering på området och säkerställ med till exempel trafikstyrning och skyltar att det är tryggt att ta sig från parkeringsområdet till platsen där evenemanget ordnas. Kontrollera vid behov även isens tjocklek på områden som publiken kan använda för att komma till området.
Isracing: Vid körning på isen med motorfordon försvagas isens bärförmåga av vågor som uppstår under isen. Den andra av två bilar som kör efter varandra på is har exempelvis på grund av vågbildning en större risk att gå genom isen, och två bilar som kör i motsatta riktningar åstadkommer vågor som rör sig i motsatta riktningar under isen. Beakta detta när du planerar tjänsten och bedömer isens bärförmåga.
Istravtävlingar eller andra hästevenemang på is: När hästar rör sig på isen utsätts isen för punktbelastning av hästskornas broddar. Särskild omsorg bör iakttas för att säkerställa isens skick om tjänsteleverantören tillhandahåller ridning på is. Ett tillräckligt långt säkerhetsavstånd ska hållas mellan hästarna. Dessutom ska broddarnas skick kontrolleras för att hästarna inte ska slinta på isen. Vid travevenemang finns det flera hästar på banan samtidigt och därför utsätts isen för stor belastning. Travstarten kan bilda vågor under isen.
Tjänsten ska vara säker under hela den tid då tjänsten tillhandahålls för kunder. Sörj i synnerhet i början av vintern och vid slutet av våren för att isens bärförmåga är tillräcklig för tjänsten i fråga. Informera kunderna effektivt om att tjänsten stängs och tjänstens användning är begränsad (se närmare Handled och informera).
Identifiering av faror och anteckning av faror i säkerhetsdokumentet
Identifiera farorna i tjänsten eller evenemanget noggrant. Skriv upp var det finns ställen som är farliga för kunder eller vilka slags farliga situationer kunder kan råka i vid olika skeden av tjänsten (till exempel tillbud som orsakas av arbetsmaskiner som används på is, krockar mellan personer som rör sig på is och så vidare).
Identifiera faror på hela det område där kunder rör sig på is (till exempel varifrån kunder kommer till tjänsten eller evenemanget, var de av misstag kan gå utanför det underhållna isområdet, var det vanligen finns svag is till exempel på grund av strömmar och så vidare).
Tänk på förhand på vilka sätt man helt kunde bekämpa identifierade farliga situationer eller åtminstone minska sannolikheten för olyckor. Vidta dina planerade åtgärder även i praktiken.
Anteckna i säkerhetsdokumentet vad du i praktiken gjort för att säkerställa kundernas säkerhet. I fråga om tjänster som ordnas på is ska det i säkerhetsdokumentet antecknas särskilt noggrant vilka mätningar och andra åtgärder som genomförts för att säkerställa isens bärförmåga (se närmare Mät och följ upp isens bärförmåga), kunnande och beredskap för att rädda en person som gått genom isen (se närmare Förbered dig inför räddning på isen) och åtgärder för att informera kunder om issäkerhet (se närmare Handled och informera).
Mer information och blanketter för identifiering av faror och utarbetande av säkerhetsdokument finns på Tukes webbplats.
Säkerhetsutbildning
Tjänsteleverantören måste ha tillräcklig utbildning, erfarenhet och kunnande för att kunna ordna tjänsten på ett säkert sätt. Bland dem som deltar i att ordna tjänsten eller evenemanget ska det finnas tillräckligt många som kan handleda, hjälpa och rädda kunder under isförhållanden. När det gäller personalens säkerhetskompetens är det viktigt att öva agerande vid olika nöd- och olyckssituationer i praktiken.