Asiakkaat kokevat yhteistyön Tukesin kanssa sujuvaksi ja asiantuntevaksi
Tänä keväänä toteutettu asiakastutkimus kertoo, että asiakkaat suhtautuvat Tukesin toimintaan myönteisesti. Yhteistyö Tukesin kanssa koetaan sujuvaksi, henkilöstö asiantuntevaksi ja toiminta turvallisuutta edistäväksi.
Asiakastutkimukseen vastanneista 83 % pitää Tukesin mainetta hyvänä. Se kertoo vakiintuneesta asemasta luotettavana viranomaisena. Tukesin toiminta myös tunnetaan hyvin: 55 % vastaajista kertoi tuntevansa Tukesin melko tai erittäin hyvin. Kokonaisarvosana Tukesin toiminnalle oli 4,0 (asteikolla 1–5). Arviot ovat linjassa aiempien vuosien tulosten kanssa.
Toiminnan vaikuttavuus saa niin ikään myönteisiä arvioita. Vastaajista 80 % kokee, että Tukesin toiminta edistää turvallisuutta ja luotettavuutta. Asiakkaat nostavat esiin erityisesti Tukesin asiantuntemuksen, johdonmukaisen ja tietopohjaisen toimintatavan sekä neuvovan ja asiakaslähtöisen otteen. Tukesia pidetään helposti lähestyttävänä viranomaisena, jonka kanssa asiointi on sujuvaa ja vuorovaikutus rakentavaa.
Asiakkaista 70 % arvioi tehneensä turvallisuutta edistäviä muutoksia asioituaan Tukesin kanssa. Muutoksiin ovat vaikuttaneet eniten tiedon lisääntyminen sekä lainsäädännön velvoitteiden parempi ymmärtäminen.
Kehittämiskohteena asiakkaat näkevät Tukesin resurssipulan ja sen vaikutuksen lupa- ja päätösprosessien viivästymiseen. Asiakkaat toivoivat myös valvonnan tasapuolisuuden ja kattavuuden kehittämistä, sähköisten asiointipalveluiden käytettävyyden parantamista ja tiedottamisen lisäämistä.
Kiitos asiakkaillemme arvokkaasta palautteesta!
Tuloskooste ja toteutus
Lue lisää tutkimuksen tuloskoosteesta: Tukesin asiakastutkimus
Tukes teetti asiakastutkimuksen keväällä 2025 yhteistyössä Innolinkin kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden näkemyksiä Tukesin toiminnasta, yhteistyöstä ja toiminnan kehittämiskohteista.
Kyselyyn vastasi yhteensä 393 Tukesin asiakasta eri toimialoilta. Aineisto kerättiin sähköpostikyselynä ja puhelinhaastatteluina.
Lisätiedot tutkimuksesta: asiakaskokemuspäällikkö Sanna Pasanen, p. 029 5052 048, [email protected]