Yleisimmin maa- ja biokaasuun liittyvissä vaaratilanteissa on kyse maakaasuputkiston vaurioittamisesta maankaivun yhteydessä. Putkivaurioiden rinnalla tavallisimpia vaaratilanteita ovat maa- ja biokaasuajoneuvojen tankkaustilanteet, sekä kaasun varastointiin ja kuljetukseen liittyvien siirtokonttien huolimaton käsittely. Kaasua toimitetaan siirtokonteilla kaasutankkausasemille ja teollisuuteen.
Vakavaan loukkaantumiseen johtavia maa- ja biokaasuonnettomuuksia tapahtuu harvoin.
Tilanne |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Onnettomuus |
1 |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
Vaaratilanne |
8 |
3 |
5 |
5 |
5 |
12 |
5 |
7 |
23 |
11 |
8 |
Yhteensä |
9 |
3 |
5 |
5 |
6 |
12 |
5 |
8 |
23 |
11 |
8 |
Taulukko 1. Ilmoitetut vaaratilanteet ja onnettomuudet kuluneen 10 vuoden aikana.
Maa ja biokaasun vaaratilanteena pidetään tapausta, jossa
- vahingoittuu kaasuputkisto, kaasun varastointiin liittyvä laite tai kaasun käyttölaite,
- turvajärjestelmä on toiminut virheellisesti tai ei ole aktivoitunut, ja siitä on aiheutunut vaaratilanne
- olisi voinut tapahtua loukkaantuminen / vältytään henkilövahingoilta
- olisi voinut tapahtua syttymä / räjähdys
Maa- ja biokaasuonnettomuutena pidetään kaasun sellaista onnettomuutta, jossa
- syttymästä on aiheutunut humahdus tai räjähdys,
- joku loukkaantuu tai menehtyy,
- kaasua on vapautunut 200 kg tai enemmän (arvioidaan tapauskohtaisesti) tai
- omaisuusvahingot ovat ≥ 50 000 €.
Tyypillisimmät vaaratilanteet
Jakelu- ja käyttöputkistoihin liittyvien onnettomuus- ja vaaratilanteiden taustalla voi olla useita syitä, näistä yleisimpiä ovat kaivutyön tekijän huolimattomuus, tiedonkulun katkokset, maakaasuputkistokartan puuttuminen tai se, että verkostovalvojalta ei ole pyydetty putkistonäyttöä. Useimmiten putkistovauriotapauksessa maankaivutöitä tehnyt taho ei ollut ilmoittanut tehtävistä kaivutöistä kaasuputkiston haltijalle ennen töiden aloittamista. Maakaasuputkistoiden lähellä tehtävissä kaivutöissä ja ennen töiden aloittamista pyydettävissä putkistonäytöissä tulee huomioida myös putkiston mahdolliset sivuhaarat, jotka lähtevät jakelun runkolinjan yläpuolelta. Tämä koskee sekä käytössä olevia, että käytöstä poistettuja (tulpattuja) sivuhaaroja.
Lue lisää: Maakaasuputkistoissa on syttymis- ja räjähdysvaara – ole varovainen kaivutöissä!
Maa- ja biokaasun käyttö ei ole enää putkiverkostosta riippuvaista, vaan paineistettua kaasua CNG/CBG) voidaan toimittaa kohteisiin siirtokonteilla. Lisäksi suurempiin kohteisiin kuljetetaan nesteytettyä maa- tai biokaasua (LNG/LBG) ja sen käyttö raskaan liikenteen polttoaineena on kasvanut. Erityisesti raskasta liikennettä palveleva tankkausasemaverkosto on laajentunut viimeisten vuosien aikana merkittävästi.
Yleisin tankkausasemiin liittyvä vaaratilanne on, että tankkaaja unohtaa irrottaa tankkausletkun autostaan ennen lähtöään. Tankkausasemilla on varauduttu kiireisiin tankkaajiin, tankkausletkut ovat varustettu liittimellä, josta letku irtoaa turvallisesti ja estää kaasuvuodon asemalta. Tankkausletkun irtoamisesta seuraa kuitenkin haittaa aseman käytölle ja se aiheuttaa korjauskustannuksia.
Siirtokontteihin liittyviä tapauksia ovat olleet mm. kontin sisällön vapautuminen ilmaan, mikä johtui venttiilien puutteellisesta merkinnästä ja huonosta perehdytyksestä, sekä huolimattomuudesta johtuneet konttien tippumiset tai luiskahdukset kuljetusajoneuvon lavalta nosto/laskutilanteissa.
Vaaratilanteista ja onnettomuuksista ilmoittaminen
Ilmoituksessa kuvataan tilanne ja sen eteneminen, sekä tilanteen aikana vallinneet olosuhteet, selvitetään onnettomuudesta/vaaratilanteesta aiheutuneet vaikutukset ihmisille, ympäristölle ja omaisuudelle, kuvataan toimenpiteet (hälytys, vuotokohdan eristäminen, kaasun tulon sulku, pelastustoimet, vahinkojen torjunta ym.) joihin ryhdyttiin ja selostetaan millä toimenpiteillä toiminnanharjoittaja voi vaikuttaa ennalta estävästi vastaavien tilanteiden syntymiseen (opit). Lisäksi ilmoituksessa tulee selvittää mahdolliset syntyneet vauriot, joilla voi olla vaikutusta käyttöturvallisuuteen, rakenteelliset viat tai materiaalivioista johtuneet vauriot.
Ilmoitukset vaara- ja onnettomuustapauksista tehdään toistaiseksi täyttämällä ilmoittamislomake onnettomuudesta tai vaaratilanteesta ja lähettämällä se sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Selvitys voi olla vapaamuotoinen, mutta sen perusteella pitää voida saada selkeä kokonaiskuva tapahtumista.