Tukesin hyväksymät poikkeavat menettelyt

Vaarallisten aineiden kuljetuslainsäädännössä on huomioitu eri kuljetusmuotojen erityispiirteet, ja kansainvälisistä sopimuksista tulevat tekniset määräykset päivittyvät säädöllisesti noin 2 vuoden välein. Siitä huolimatta lainsäädäntö ei aina pysy tekniikan kehityksen vauhdissa mukana tai kansainvälisessä lainsäädännössä on annettu sopimusmaiden toimivaltaisille viranomaisille mahdollisuus määrätä omia teknisiä vaatimuksia. Tällaisten poikkeuksien varalle Tukesille on lainsäädännössä annettu toimivalta hyväksyä mm. poikkeuslupia, teknisiä koodeja ja kuljetusehtoja sekä Trafin VAK-määräyksen mukaisia lisävaatimuksia. Alla kerrotaan tarkemmin Tukesin toimivallasta ja sen nojalla annetuista päätöksistä.

VAK-säiliöiden tiiviys- ja painekokeissa käytettävät koeväliaineet

Vaarallisten aineiden kuljetussäiliöiden nestepaine- ja tiiviyskokeet on tehtävä säiliön tarkastusten yhteydessä ja niissä pitää käyttää koeväliaineena ensisijaisesti vettä. Syövyttäviä ja myrkyllisiä aineita ei saa käyttää.  Myös kaasun käyttö on turvallisuusriski.  Koeväliaineen on sovittava yhteen säiliön materiaalin ja säiliössä kuljetettavan aineen kanssa. Koeväliaine ei saa aiheuttaa vaaraa tarkastajalle tai läheisyydessä oleville henkilöille. Kustannussyyt eivät ole peruste väliaineen vaihtamiselle.

VAK-säiliöiden nestepaine- ja tiiviyskoe pitää tehdä säiliön väli- ja määräaikaistarkastuksen yhteydessä Trafin VAK-määräyksen mukaisesti. Säiliö on ponnistettava paineella, joka on vähintään yhtä suuri kuin suurin sallittu käyttöpaine. Asetuksen mukaan vaarallisten aineiden metalliset kuljetussäiliöt on testattava, tarkastettava ja merkittävä VAK:n viitestandardin EN 12972 mukaisesti.

Kuljetussäiliöiden nestepainekokeessa ja tiiviyskokeessa on käytettävä koeväliaineena pääasiallisesti vettä. Syövyttäviä tai myrkyllisiä aineita ei kokeessa saa käyttää. Muita väliaineita voidaan käyttää vain tarkastajan suostumuksella ja erityistilanteessa, jos se on perusteltua kuljetettavan aineen ominaisuuksista tai aineen käytön turvallisuudesta johtuen. Silloinkin väliaineen on sovittava yhteen säiliön materiaalin ja säiliössä kuljetettavan aineen kanssa, eikä se saa missään tilanteessa aiheuttaa vaaraa tarkastajille tai muille läheisyydessä oleville henkilöille. Erityisesti silloin, kun koeväliaineena käytetään kaasua, on kiinnitettävä huomiota standardin EN 12972 liitteen C mukaisiin varotoimenpiteisiin.

Painekokeen tekeminen kaasulla on aina turvallisuusriski ja sitä tulee välttää. Jos perustellusta syystä päädytään tekemän tiiviyskoe muulla kuin vedellä, tulee siitä informoida mahdollisimman nopeasti toista tarkastuslaitosta sekä Tukesia. Tällä menettelyllä taataan tasa-arvoiset tarkastusmenettelyt kaikille toimijoille.

Polttonesteen käyttö polttonesteen kuljetussäiliöiden määräaikais- ja tiiviystarkastuksen väliaineena ei ole sallittua, koska VAK-määräysten mukaan korvaavan koeväliaineen leimahduspisteen on oltava yli 61° C ja tämä vaatimus ei polttoöljyn ja dieselin kohdalla täyty.

Luettelo vakiintuneista poikkeavista väliaineista

Aine Koeväliaine
lentopetroli lentopetroli
nestekaasu typpi, varusteiden toiminta
  nestekaasu (kuljetettava aine), tiiveyskoe
bitumisäiliöt kuuma bitumi
butadieeni typpi

Näiden väliaineiden käyttämisestä ei tarvitse informoida erikseen.

Tukesin hyväksymät standardit

Trafin VAK-määräyksessä on säiliöiden rakennetta, varusteita, tyyppihyväksyntää, tarkastusta, testausta ja merkintää koskeva standardiluettelo. Luettelo sisältää ns. viitestandardit, joita pitää käyttää säiliöiden suunnittelussa, valmistuksessa ja testauksessa.

Tukes voi hyväksyä käyttöön standardin, joka on jo hyväksytty viitestandardiksi tuleviin kansainvälisiin ADR-määräyksiin.

Tukesin hyväksymät standardit

Standardi Asiakirjan otsikko Sovellettavat kohdat Soveltaminen  
-        

Tekniset koodit

Trafin VAK-määräyksen mukaan Tukesilla on oikeus tunnustaa teknisiä koodeja, joilla saavutetaan sama turvallisuustaso, ottaen huomioon tieteen ja tekniikan kehitys

  • kun viitestandardia ei ole määräyksen standardiluettelossa tai
  • kun kyse on tietyistä erityistapauksista, joita ei ole mainittu standardiluettelon viitestandardissa.

Säiliöiden on kuitenkin oltava vähintään Trafin määräyksen kohdan 6.8.2 vähimmäisvaatimusten mukaisia.

Tukesin hyväksymät tekniset koodit

Luvan numero Hakija Päivämäärä Voimassaolo Käyttötarkoitus Latauslinkki
-          

Poikkeusluvat

Tukes voi antaa luvan poiketa laissa annetuista säännöksistä ja määräyksistä. Lupaa voi hakea yksittäistapauksessa pakkausten ja säiliöiden kuljetukseen. Radioaktiivisten aineiden kuljetukseen tarkoitettujen pakkausten ja säiliöiden kuljetukseen poikkeuslupa tulee hakea Säteilyturvakeskukselta (STUK). Tukes myöntää poikkeusluvan turvallisuuden kannalta tarpeellisiksi katsomillaan ehdoilla. Tukes voi myöntää poikkeuksia vain, jos poikkeamiseen on erityinen pakottava tarve tai jos säännösten tai määräysten noudattaminen aiheuttaa huomattavaa haittaa. Poikkeuksen myöntäminen edellyttää lisäksi, että vaadittava turvallisuus voidaan saavuttaa muulla tavoin.

Tukesin hyväksymät poikkeusluvat

Luvan numero Hakija Päivämäärä Voimassaolo Käyttötarkoitus Latauslinkki

4967/08.01/2019

Rundbergs Bil & Service Ab

14.6.2019

31.12.2019

Poikkeuslupa VAK-alumiinisäiliön käytöstä bitumin (UN3257) kuljetuksessa: Säiliöiden valmistusnumerot: 202

-

4737/08.01/2019

Fortum Waste Solutions Oy

11.6.2019

31.7.2019

Poikkeuslupa suurikokoisen vaurioituineen litiumioniakun konttikuljetukseen

-

4572/08.01/2019

Termostankki Oy

6.6.2019

31.12.2019

Poikkeuslupa VAK-alumiinisäiliön käytöstä bitumin (UN3257) kuljetuksessa: Säiliöiden valmistusnumerot: KAR-373, YF-9552 ja KAR-265

-

3747/08.01/2019

Kuljetusliike M&M Tolvanen Oy

14.5.2019

31.12.2019

Poikkeuslupa VAK-alumiinisäiliön käytöstä bitumin (UN3257) kuljetuksessa: Säiliöiden valmistusnumerot: 361, 365 ja 214

-

3774/08.01/2019

Kuljetusliike VR Rantanen Oy

14.5.2019

31.12.2019

Poikkeuslupa VAK-alumiinisäiliön käytöstä bitumin (UN3257) kuljetuksessa: Säiliöiden valmistusnumerot: 371

-

3550/08.01/2019

Kari Isotalo Oy

13.5.2019

31.12.2019

Poikkeuslupa VAK-alumiinisäiliön käytöstä bitumin (UN3257) kuljetuksessa: Säiliöiden valmistusnumerot: 256 ja 1198

-

3709/08.01/2019

Aarni Isotalo Oy

13.5.2019

31.12.2019

Poikkeuslupa VAK-alumiinisäiliön käytöstä bitumin (UN3257) kuljetuksessa: Säiliöided valmistusnumerot:299, YF918S18S96049759, 303, YF918S18S96049758, 255, 221, 290, 237, MA-1184, 1348, ET 17764, 319, 323, 304, 344, 251, ET 45040, 2163, 310, 298, 1108 ja 325

-

3434/08.01/2019

Yara Suomi Oy:n Uudenkaupungin tehtaat

15.4.2019

1.7.2020

75 % typpihapon kuljettamisen poikkeuslupa (Poikkeusluvan 3068/37/2018 muutos) -

3064/37/2018

Yara Suomi Oy:n Uudenkaupungin tehtaat

20.6.2018

1.7.2020

75 %  typpihapon kuljettamisen poikkeuslupa -

3225/37/2017

Oy Forcit Ab

7.5.2018

31.5.2022

Poikkeuslupa Oy Forcit Ab:n panostusajoneuvoille (MEMU), korjaus alustoihin ja korinumeroihin

-

73/37/2018

Kemira Chemicals Oy

29.1.2018

31.3.2020

Väliaikainen kuljetuslupa prosessin välituotteelle UN 3099

-

7084/37/2017

VR

20.12.2017

1.3.2022

Poikkeuslupa nestekaasuvaunujen säiliöille

-

3225/37/2017

Oy Forcit Ab

5.7.2017

31.5.2022

Poikkeuslupa Oy Forcit Ab:n panostusajoneuvoille (MEMU)

-

Hyväksytyt kuljetusehdot

Tukes on lain vaarallisten aineiden kuljetuksesta (719/1994) 6 §:n ja 23 a §:n mukainen toimivaltainen viranomainen, jolla on oikeus hyväksyä Trafin VAK-määräyksessä määrättyjä kuljetusehtoja. Tukesilla on mm. toimivalta määrätä kuljetusehdot sellaisille kennoille ja akuille, jotka voivat tavanomaisissa kuljetusolosuhteissa purkautua nopeasti, reagoida vaarallisesti, leimahtaa tai tuottaa vaarallisissa määrin lämpöä tai myrkyllisiä, syövyttäviä tai palavia kaasuja tai höyryjä. Edellä mainittujen vahingoittuneiden tai puutteellisten akkujen kuljettaminen ilman Tukesin määräämiä kuljetusehtoja ei ole sallittua.

Tukesin hyväksymät kuljetusehdot

Luvan numero Hakija Päivämäärä Voimassaolo Käyttötarkoitus Latauslinkki

2310/08.01/2019

uRecycle Industrial Batteries Oy

28.2.2019

1.7.2019

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston hyväksymät kuljetusehdot -