Jos tuote aiheuttaa vaaraa
Tuotteiden pitää olla lainsäädännön vaatimusten mukaisia ja niin turvallisia kuin kyseiseltä tuoteryhmältä kohtuudella voidaan odottaa.
Esimerkiksi sähkölaite ei saa aiheuttaa sähköiskua, eikä alle 3-vuotiaille tarkoitetuista leluista saa irrota pieniä osia. Kuitenkin esim. veitsien on oltava teräviä, jotta niillä voitaisiin leikata, mutta toisaalta pehmoleluissa ei saa olla vastaavia vammoja aiheuttavia teriä.
Jos tuote aiheuttaa vaaraa eikä ole lain vaatimusten mukainen, Tukes voi ryhtyä toimenpiteisiin ja mm. vaatia, että tuotteen myynti lopetetaan.
Voit saada tietoa vaarallisiksi tai vaatimusten vastaisiksi todetuista tuotteista mm. näistä:
Mitä teen, jos tuote aiheuttaa vaaraa?
Jos huomaat, että tuote on vaarallinen, ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat. Ota yhteyttä yritykseen mahdollisimman pian sen jälkeen, kun olet havainnut virheen tuotteessa. Neuvottele yrityksen kanssa mahdollisesta korjauksesta, vaihdosta toiseen tuotteeseen, hyvityksestä tai kaupan purusta.
Tee tuotteesta ilmoitus Tukesiin
(Ilmoituslomake Markkinavalvontarekisterissä). Voit tehdä ilmoituksen myös nimettömänä.
Vaikka yritys olisikin antanut sinulle rahat takaisin, uuden tuotteen tai korjannut tuotteen, tee silti ilmoitus Tukesiin. Vaikka sinun tapauksessasi selvittiin toivottavasti säikähdyksellä, joku muu tuotetta käyttävä ei välttämättä ole yhtä onnekas. Ilmoituksen avulla Tukes voi ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Jokainen yritys vastaa osaltaan siitä, että tuotteet ovat turvallisia.
Tukes ei voi määrätä vahingonkorvauksia tai hyvityksiä kuluttajalle. Tukes ei valvo kuluttajansuojalakia.
Jos sopua yrityksen kanssa ei synny
Jos et pääse yrityksen kanssa sopuun siitä, miten menetellään sinulle myydyn tuotteen suhteen, sinua voivat auttaa kuluttajaoikeusneuvojat tai Euroopan kuluttajakeskus. Ota yhteyttä kuluttajaoikeusneuvojiin tai Euroopan kuluttajakeskukseen, jos esim. yritys ei pysty korjaamaan tuotetta eikä halua purkaa kauppaa tai antaa virheetöntä tuotetta tilalle.
Kuluttajaoikeusneuvojat auttavat selvittämään asiaa Suomeen sijoittuneiden yritysten kanssa. Euroopan kuluttajakeskus puolestaan voi auttaa, jos olet ostanut tuotteen muuhun EU-maahan, Norjaan tai Islantiin sijoittautuneesta yrityksestä esim. verkkokaupan välityksellä.
Tukesilla ei ole toimivaltaa Suomen ulkopuolella sijaitsevia yrityksiä kohtaan. Tukes voi kuitenkin pyytää toisen valtion viranomaisia tutkimaan asiaa, jos yritys sijaitsee toisessa EU- tai ETA-valtiossa.