Kotitalouden akut ja paristot
Noudata akku- ja paristokäyttöisten laitteiden käyttöohjeita. Vie käytöstä poistetut akut, paristot ja laitteet keräyspisteisiin.
Ohjeita akkujen turvalliseen käyttöön
- Noudata käyttöohjeita ja tarkista mahdolliset erityisohjeet akun lataamiselle.
- Lataa akkuja oikeilla latauslaitteilla.
- Älä jätä akkua latautumaan valvomatta.
- Tarkkaile tuotetta – jos akku kuumenee voimakkaasti tai pullistuu, poista akku heti tuotteesta.
- Estä akun oikosulkeutuminen – pidä esimerkiksi avaimet, kolikot, korut ja vesi pois akun lähettyviltä mahdollisen oikosulun välttämiseksi.
- Älä vaurioita akkua mekaanisesti.
- Pidä akullinen tuote poissa kuumien kohteiden läheisyydestä – esimerkiksi liesi, takka, auton kojelauta.
- Tarkista, että asennat paristot ja akut oikein päin laitteisiin. Ota huomioon akkujen napaisuus, kun vaihdat akkua.
- Kierrätä käytöstä poistetut paristot ja akut niille tarkoitettuihin keräyspisteisiin.
Käytöstä poistetut paristot ja akut kannattaa viedä kierrätyspisteisiin heti. Älä säilö niitä kotona. Kotona ne voivat muodostaa turvallisuusriskin ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa jopa tulipalon. Kierrättämällä käytöstä poistetut paristot ja akut edistät raaka-aineiden uusiokäyttöä.
Vinkit akkujen ja paristojen kierrättämiseen
- Teippaa paristojen ja akkujen navat.
- Pakkaa vuotavat paristot ja akut muovipussiin.
- Kauppojen keräyslaatikoihin voit palauttaa paristot ja pienet, esimerkiksi elektroniikassa, sähkötyökaluissa ja leluissa käytetyt akut, sekä pienet litiumakut. Iso, esimerkiksi tasapainolaudan litiumakku, on kaupan keräyslaatikossa turvallisuusriski!
- Kysy maahantuojalta tai ostoliikkeestä kierrätysohjeet, kun olet hävittämässä isoja litiumakkuja, esimerkiksi sähköpolkupyörien ja tasapainolautojen akkuja. Älä hävitä akkua sekajätteen mukana.
- Vie ajoneuvojen lyijyakut niille tarkoitettuihin keräyspisteisiin.
Lue lisää:
Pirkanmaan ELY-keskus Tuottajavastuu
Löydä lähimmät kierrätyspisteet
Usein kysyttyä
-
Kyseessä voi olla yksittäinen vika paristossa, tai se voi olla jo valmiiksi "kuiva" eli vanha, jolloin se ei toimi oikein. Toinen syy voi olla, että sen kontakti oli huono paristokotelon sisällä. Yleensä paristot lämpenevät hieman niiden tehon loppuessa. Sen kuulee ja huomaa moottorin kierrosten hidastumisesta. Siinä vaiheessa on syytä vaihtaa paristo. Jos haluaa olla varma siitä, ettei paristo kuumene itsestään, voi sen poistaa laitteesta silloin kun laitetta ei käytä.
-
Alkaliparistot voivat alkaa vuotaa ajan myötä. Vuotava neste on kaliumhydroksidia, joka on vahvasti emäksistä ja siten syövyttävää ainetta. Kaliumhydroksidin reagoidessa paristokotelossa mahdollisesti olevien metalliosien kanssa voi muodostua vaarattomia määriä syttyvää vetykaasua, mutta normaalioloissa syövyttäviä kaasuja ei synny.
Jos vuotoa ei huomaa, pariston sisältämä laite lakkaa todennäköisesti toimimasta. Vuotavat paristot kannattaa poistaa laitteesta ja hävittää asianmukaisesti.
Lisätietoja Tukesin verkkosivuilta