Sähköinen asiointi

Tukesin sähköisen asioinnin palvelut löytyvät Aluehallinnon asiointipalvelusta. Asiointipalveluun tunnistaudutaan vahvasti joko pankkitunnisteilla tai mobiilivarmenteen avulla. Asiointipalveluun jää talteen lähetetty hakemus ja saat sinne myös mahdollisen täydennyspyynnön ja asiaan liittyvän päätöksen. Yhteyshenkilö saa käsittelyn vaiheista tiedon myös sähköpostiin osoitteesta noreply(at)sahkoinenasiointi.ahtp.fi.

Ilmoitukset ja hakemukset maksetaan verkkomaksuna 23.11.2020 alkaen ennen käsittelyyn lähettämistä.

Voit maksaa seuraavilla maksutavoilla: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, LähiTapiola, Aktia, Nooa, Paikallisosuuspankit, Säästöpankit, Handelsbanken, S-Pankki, Ålandsbanken sekä Visa ja MasterCard - maksukorteilla.

Laskun tilaaminen ei ole mahdollista. Sähköisen asioinnin hinnaston löydät täältä

Yhteyshenkilöt sähköiseen asiointiin ja verkkomaksamiseen liittyvissä asioissa

Sähköurakointi ja -laitteistot
Johanna Reponen, [email protected],
puh. 029 5052 005
Eija Suonurmi, [email protected],
puh. 029 5052 687

Kylmäala ja hyväksytyt liikkeet
Tiina Heikkinen, [email protected],
puh. 029 5052 156
Merja Rajamäki, [email protected],
puh. 029 5052 518

Pelastustoimen laiteliikkeet
Krista Kokkonen, [email protected],
puh. 029 5052 072

Nimileima-asiat
Verkkomaksaminen:
Merja Ojala, [email protected]i,
puh. 029 5052 702
Muut asiat: [email protected]

Näin käytät sähköistä asiointia

Aloita asiointi
Mene asiointipalveluun ja tunnistaudu Suomi.fi-tunnistamispalvelun kautta. Etsi Tukes-palveluista oikea toimiala ja hakemus.

Oikea hakemus?
Toiminta-alakohtaisen muutosilmoituksen voi tehdä, jos toiminta-alan toimintaoikeus on jo rekisteröity y-tunnukselle. Toimintaoikeudet voit tarkistaa Tukesin julkisesta rekisteristä.

Nimileimakysymykset
Nimileima-asioissa ohjeita löydät täältä.

Täytä hakemus huolellisesti
Tarkista, että liität hakemukselle vaaditut liitteet.

Maksa hakemus
Valitse haluamasi maksutapa ja paina siirry maksamaan -painiketta. Huom. Jos palvelu ei maksusuorituksen jälkeen palaa automaattisesti takaisin asiointipalveluun, klikkaa Palaa myyjän palveluun -painiketta, jotta maksu rekisteröityy oikein.

Lähetä käsittelyyn
Kun maksusuoritus on onnistunut, lähetä hakemus käsittelyyn.

Vahvistus käsittelystä
Saat sähköpostiin tiedon hakemuksen käsittelyn vaiheista. Hakemus on saapunut Tukesin käsittelyjärjestelmään, kun saat diaarinumeron sisältävän sähköpostin. Sähköposteissa on linkki, josta pääset tunnistautumisen jälkeen katsomaan lisätietopyyntöä ja vastaamaan siihen tai katsomaan saapunutta päätöstä.

Vastuuhenkilön hyväksyntä
Jos nimeät hakemuksessa vastuuhenkilön, käytön johtajan tai sähkötyön johtajan, hänen tulee hyväksyä nimityksensä. Vastuuhenkilö saa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen linkin, josta pääsee hyväksymään nimityksen tunnistautumisen jälkeen. Hyväksymisen voi myös tehdä tunnistautumalla suoraan asiointipalveluun. Pyyntö hyväksyä nimitys vastuulliseen tehtävään löytyy asiointipalvelun työpöydältä. Huom. Nimitys tulee hyväksyä, vaikka ilmoittaja olisi sama kuin vastuuhenkilö.