Näin käytät sähköistä asiointia
Aloita asiointi
Mene asiointipalveluun ja tunnistaudu Suomi.fi-tunnistamispalvelun kautta. Etsi Tukes-palveluista oikea toimiala ja hakemus.
Oikea hakemus?
Toiminta-alakohtaisen muutosilmoituksen voi tehdä, jos toiminta-alan toimintaoikeus on jo rekisteröity y-tunnukselle. Toimintaoikeudet voit tarkistaa Tukesin julkisesta rekisteristä.
Nimileimakysymykset
Nimileima-asioissa ohjeita löydät täältä.
Täytä hakemus huolellisesti
Tarkista, että liität hakemukselle vaaditut liitteet.
Maksa hakemus
Valitse haluamasi maksutapa ja paina siirry maksamaan -painiketta. Huom. Jos palvelu ei maksusuorituksen jälkeen palaa automaattisesti takaisin asiointipalveluun, klikkaa Palaa myyjän palveluun -painiketta, jotta maksu rekisteröityy oikein.
Lähetä käsittelyyn
Kun maksusuoritus on onnistunut, lähetä hakemus käsittelyyn.
Vahvistus käsittelystä
Saat sähköpostiin tiedon hakemuksen käsittelyn vaiheista. Hakemus on saapunut Tukesin käsittelyjärjestelmään, kun saat diaarinumeron sisältävän sähköpostin. Sähköposteissa on linkki, josta pääset tunnistautumisen jälkeen katsomaan lisätietopyyntöä ja vastaamaan siihen tai katsomaan saapunutta päätöstä.
Vastuuhenkilön hyväksyntä
Jos nimeät hakemuksessa vastuuhenkilön, käytön johtajan tai sähkötyön johtajan, hänen tulee hyväksyä nimityksensä. Vastuuhenkilö saa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen linkin, josta pääsee hyväksymään nimityksen tunnistautumisen jälkeen. Hyväksymisen voi myös tehdä tunnistautumalla suoraan asiointipalveluun. Pyyntö hyväksyä nimitys vastuulliseen tehtävään löytyy asiointipalvelun työpöydältä. Huom. Nimitys tulee hyväksyä, vaikka ilmoittaja olisi sama kuin vastuuhenkilö.