Hyppää sisältöön

Hyvä käytäntö: turvallisuusneuvoja uudelle talliyrittäjälle

Julkaisuajankohta 31.5.2022 8.59
Uutinen

Ratsastus on liikuntalaji, jonka turvallisuutta voidaan lisätä huolellisella suunnittelulla ja ennakoitavissa olevat riskit minimoimalla. Ratsastuspalveluiden tarjoaja vastaa toiminnan turvallisuudesta ja siitä, että asiakas saa riittävästi tietoa palvelusta. Jos olet uusi talliyrittäjä, tutustu Tukesin turvallisuusneuvoihin ja alan hyviin käytäntöihin.

Hevonen on isokokoinen eläin, jonka kanssa voi tapahtua yllättäviä tilanteita. Miten teillä analysoidaan poikkeustilanteita tai putoamisia?

– Käymme aina henkilökunnan kesken läpi, mistä onnettomuus johtui, olisiko sitä voitu estää sekä mitä tekisimme seuraavalla kerralla eri tavalla. Tavoitteenamme on pitää toiminta niin turvallisena kuin mahdollista, kertoo Stina Jukkara ratsastuskoulu E.S.Ridin Clubista.

Ratsastuksessa tyypillisiä tapaturmia ovat hevosen selästä putoaminen, tallautuminen ja hevosten potkut. Kuluttajaturvallisuuslain mukaan palvelu ei saa aiheuttaa vaaraa. Palveluntarjoajilla on useita lakisääteisiä velvollisuuksia, joiden tarkoituksena on varmistaa asiakkaan turvallisuus palveluissa. Tukes valvoo kuluttajapalveluiden turvallisuutta.

– Usein meillä on kaksi opettajaa ja ryhmää paikalla samaan aikaan, jolloin hätätilanteessa toinen opettaja voi ottaa molemmat ryhmät hallintaan. Vuosien varrella on kertynyt kokemusta, jolloin pystyy arvioimaan tilanteen vakavuutta paremmin. Jos tilanne ei ole vakava, niin ohjeistamme osallistujan takaisin selkään ja toiminta jatkuu normaalisti. Alaikäisten kohdalla ilmoitamme aina vanhemmille, vaikka kyse olisi ollut vain pienestä muksahduksesta.

Jukkara suosittelee tutustumaan ratsastuksessa tarvittaviin välineisiin huolella.

– Meillä on ollut hyviä kokemuksia ihan perinteisistäkin turvajalustimista. On ratsastuksenopettajan näkökulmasta mukava tietää, että jos käy putoaminen, ratsastaja irtoaa jalustimesta.

Tukes julkaisee hyviä käytäntöjä kuluttajapalveluiden asiakasturvallisuudesta verkkouutisissaan. Tavoitteena on jakaa turvallisuusvinkkejä eri palvelusektoreiden välillä, lisätä positiivista turvallisuusuutisointia ja nostaa esiin sitä hyvää työtä, jota eri palveluissa on jo pitkään tehty asiakkaiden turvallisuuden parantamiseksi. 

Lisätietoja:
ylitarkastaja Kielo Kestinmäki, puh: +358 295 052 095, [email protected]

Kuluttajille tarjottavat palvelut, ratsastus:
https://tukes.fi/tuotteet-ja-palvelut/kuluttajille-tarjottavat-palvelut/elainpalvelut/ratsastus