Hyppää sisältöön

Tukes siirtyy sähköiseen asiointiin

Julkaisuajankohta 13.3.2019 13.06
Uutinen

Asennus-, huolto- ja korjaustoimintaa harjoittavat yritykset voivat nyt asioida Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) kanssa sähköisesti. Asiointipalvelussa voi tehdä sähkötöihin, kylmäalaan ja pelastustoimen laitteisiin liittyviä toiminta- ja muutosilmoituksia ja hakea henkilöpätevyyksiä sekä seurata käsittelyn kulkua. Aiemmin asiointi on hoidettu mm. lomakkeilla, jotka on allekirjoitettu ja lähetetty postitse Tukesiin.

Voit tehdä sähköisessä asioinnissa seuraavien alojen toimintailmoituksia tai muutosilmoituksia:

  • sähkötyöt
  • kylmälaiteliikkeet
  • pelastustoimen laiteliikkeet.

Asiointipalvelussa voi myös hakea kylmäalan ja pelastustoimen laiteliikkeiden henkilöpätevyyksiä.

Lisäksi kasvinsuojelututkintojen järjestäjät ilmoittavat tutkinnon suorittaneiden tiedot Tukesiin asiointipalvelun kautta.

Tukesin sähköiset palvelut sijaitsevat osoitteessa https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/fi/palvelut.

Sujuvampaa asiointia vahvasti tunnistautuen

Palvelujen sähköistämisen tavoite on asioinnin sujuvoittaminen: voit laittaa asioita vireille ja seurata niiden edistymistä helposti.

Lisäksi voit palvelun kautta vastata mahdollisiin lisätietopyyntöihin. Kun asia on käsitelty Tukesissa, saat päätöksestä ilmoituksen sähköpostiisi.

Jotta voit asioida palvelussa, käytössäsi pitää olla toimiva sähköpostiosoite. Asiointipalvelun käyttö edellyttää ns. vahvaa tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla.

Tukesin lupakäsittelijät neuvovat asioinnissa tarvittaessa.

Asiointipalvelussa olevat ilmoitukset

Voit tehdä asiointipalvelussa yrityksen tai yhteisön nimissä tai yksityishenkilönä seuraavat Tukesin ilmoitukset tai hakemukset:

  • toimintailmoitus sähkötöistä (y-tunnus)
  • yksityishenkilön ilmoitus sähköurakoinnista
  • ilmoitus kertaluonteisesta sähkötyöstä
  • sähkötyötoimintaa koskeva muutos
  • kylmäalan pätevyyshakemus F-kaasuja käsitteleville
  • kylmälaiteliikkeen toimintailmoitus
  • kylmälaiteliikkeen toimintaa koskeva muutos
  • pelastustoimen laitteiden asennus-, huolto- ja tarkastusliikkeiden vastuuhenkilön pätevyyshakemus
  • pelastustoimen laitteiden asennus-, huolto- ja tarkastusliikkeen toimintailmoitus
  • pelastustoimen laiteliikettä koskeva muutos
  • ilmoitus kasvinsuojelututkinnon suorittaneista.

Tukes jatkaa sähköisen asioinnin kehittämistä. Hyväksyttyjen liikkeiden ja hissiurakoinnin sekä sähkölaitteistojen ja käytön johtajien asiointi sähköistyy myöhemmin, samoin ruotsinkielinen asiointi.

Asiakasnumerot poistuvat

Aiemmin käytössä olleet toiminnanharjoittajien, eli yritysten tai yksityishenkilöiden, erilliset Tukesin asiakasnumerot jäävät asiointipalvelussa pois käytöstä. Tukes rekisteröi jatkossa asiakkaat y-tunnuksen mukaisesti.

Yritysten toimintaoikeudet ja kylmäalan ja pelastustoimen laiteliikkeiden vastuuhenkilöiden pätevyydet voi jatkossakin tarkistaa Tukesin verkkosivuilta osoitteesta rekisterit.tukes.fi. Kaikki vastuuhenkilöiden tiedot eivät ole julkisessa rekisterissä vielä ajan tasalla järjestelmän käyttöönottoruuhkan vuoksi.

Asiointipalvelun neuvonta

Ohjevideo sähköisen asioinnin käyttöön

Sähköala:
Johanna Reponen, [email protected], puh. 029 5052 005


Kylmäala:

Tiina Heikkinen, [email protected], puh. 029 5052 156


Pelastustoimen laiteliikkeet:
Krista Kokkonen, [email protected], puh. 029 5052 072

 
Sivun alkuun