Suomen markkinavalvontastrategia 2026–2029
Jokaisen jäsenvaltion on laadittava kattava kansallinen markkinavalvontastrategia vähintään neljän vuoden välein. Kansallisella strategialla on edistettävä johdonmukaista, kokonaisvaltaista ja yhdennettyä tapaa lähestyä markkinavalvontaa jäsenvaltion alueella.
Suomen markkinavalvontastrategia 2026–2029 sisältää tavoitteet ja toimenpiteet vaikuttavan ja yhtenäisen kansallisen markkinavalvonnan sekä markkinavalvontaviranomaisten välisen yhteistyön aikaansaamiseksi kansallisesti ja EU-tasolla. Strategiassa esitetään Suomen markkinavalvontaviranomaisten yleiset toimintalinjat, keskeiset painopistealueet ja strategiset valinnat, joiden pohjalta voidaan määritellä markkinavalvonnan tavoitteet ja kohdentaa käytössä olevat valvontaresurssit mahdollisimman tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.
Suomen markkinavalvonnan visio on:
Tavoitteenamme on markkinaympäristö, jossa kaikki käyttäjäryhmät voivat luottaa tuotteiden vaatimustenmukaisuuteen ja jossa yritykset toimivat reiluissa ja tasapuolisissa kilpailuolosuhteissa.
Suomen markkinavalvonnan missio on:
Teemme markkinavalvontaa varmistaaksemme, että markkinoilla olevat tuotteet täyttävät lainsäädännön vaatimukset. Näin suojelemme ihmisiä ja ympäristöä vaatimustenvastaisten tuotteiden aiheuttamilta riskeiltä sekä luomme reilut ja tasapuoliset kilpailuolosuhteet yrityksille.
Suomen markkinavalvontaviranomaisten työtä ohjaavat arvot ovat:
Asiantuntevaa, luotettavaa ja yhteiskunnallista lisäarvoa tuottavaa markkinavalvontaa.
Suomen markkinavalvonnan painopistealueet ovat:
- Vaikuttava valvonta – oikein kohdennetut toimet oikeaan aikaan
- Kestävä kehitys ja teknologinen murros – valvontaa muuttuvassa tuotemaailmassa
- Tiedon hyödyntäminen ja tuottaminen – tiedolla vaikuttavampaa markkinavalvontaa
- Digitaalinen kaupankäynti – tehokasta valvontaa digitaalisilla markkinoilla
Suomen markkinavalvontastrategia 2026–2029 (pdf, 3,86 Mt)
Avaa kuva suurempana klikkaamalla.