Akut ja paristot
EU:n akkuasetuksen tarkoituksena ja tavoitteena on vähentää paristojen ja akkujen ympäristövaikutuksia, parantaa turvallisuutta sekä helpottaa akkujen uusiokäyttöä, kierrätystä ja käyttötarkoituksen muuttamista. Akkuja ja paristoja koskevassa sääntelyssä otetaan huomioon tuotteiden koko elinkaari.
Tukes on akkuasetuksen markkinavalvontaviranomainen.
EU-asetus akuista ja paristoista ja jäteakuista ja -paristoista tuli voimaan 17.8.2023 ja asetuksen soveltaminen alkoi 18.2.2024. Akku- ja paristodirektiivi kumottiin sen myötä 18.8.2025, lukuun ottamatta muutamaa artiklaa, joilla on pidempi siirtymäaika. Näissä artikloissa säädetään esimerkiksi kapasiteettimerkinnöistä sekä akkujen ja paristojen irrotettavuudesta. Direktiivin artikloja sovelletaan siihen asti, kunnes EU:n akkuasetuksen artiklat tulevat voimaan.
EU:n akkuasetus on suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä, mutta sen täytäntöönpano vaatii myös kansallista sääntelyä. Viranomaisen toimivallasta ja valvontavastuista säädetään kansallisesti.
Akkuasetuksessa on useita eri artikloja, joille on tulossa komissiolta delegoituja säädöksiä tai täytäntöönpanosäädöksiä. Säädösten julkaisuajankohta voi vaikuttaa vaatimusten voimaantulopäivämääriin.
Tältä sivulta löydät tietoa
- kaikkia akkuja koskevista vaatimuksista
- vaatimuksista akkuluokittain
- vaatimuksenmukaisuudesta
- valmistajan, maahantuojan ja jakelijan velvollisuuksista
Soveltamisala
Soveltamisalaan kuuluvat kaikki akku- ja paristoluokat riippumatta akkujen tai paristojen muodosta, tilavuudesta, painosta, rakenteesta, materiaalikoostumuksesta, kemiallisesta koostumuksesta, käytöstä tai tarkoituksesta.
Myös akut ja paristot, jotka on yhdistetty tai lisätty tuotteisiin tai on erityisesti suunniteltu tuotteisiin yhdistettäviksi tai lisättäviksi kuuluvat soveltamisalaan.
Lisäksi soveltamisalaan kuuluvat akku- tai paristokennot sekä -moduulit, jotka asetetaan saataville markkinoille loppukäyttöä varten.
Soveltamisalan ulkopuolelle jäävät akut ja paristot, jotka on yhdistetty tai erityisesti suunniteltu yhdistettäviksi:
- jäsenvaltioiden olennaisten turvallisuusetujen turvaamiseen liittyviin laitteisiin, aseisiin, ammuksiin ja sotatarvikkeisiin
- avaruuteen lähetettäviin laitteisiin.
Akkuasetuksen lukua III merkintä- ja tietovaatimuksista sekä lukua VIII jäteakkujen ja – paristojen jätehuollosta ei sovelleta laitteisiin, jotka on erityisesti suunniteltu ydinlaitosten turvallisuutta varten.
Akut luokitellaan viiteen eri luokkaan:
Kannettavat akut ja paristot
- on suljettu
- painaa enintään 5 kg
- ei ole erityisesti suunniteltu teollisuuskäyttöön
- ei ole sähköajoneuvon ajovoima-akku, kevyen liikkumisvälineen akku tai ajoneuvoakku.
Kevyen liikkumisvälineen akku
- on suljettu
- painaa enintään 25 kg
- on suunniteltu tuottamaan sähköenergiaa ajovoimaa varten pyörillä varustetuissa kulkuneuvoissa, joissa voimanlähteenä voi olla sähkömoottori tai moottorin ja ihmisen voiman yhdistelmä, mukaan luettuna L-luokan tyyppihyväksytyt ajoneuvot
- ei ole sähköajoneuvon ajovoima-akku.
Käynnistys-, valaistus- ja sytytysakku tai ajoneuvoakku
- on erityisesti suunniteltu antamaan sähköenergiaa käynnistykseen, valaistukseen tai sytytykseen
- voidaan käyttää lisä- tai varaenergialähteenä ajoneuvoissa, muissa liikkumisvälineissä tai koneissa.
Teollisuusakku tai -paristo
- on erityisesti suunniteltu teollisuuskäyttöön
- on tarkoitettu teollisuuskäyttöön sen jälkeen, kun se on valmisteltu käyttötarkoituksen muuttamiseen tai kun sen käyttötarkoitus on muutettu, tai
- mikä tahansa muu yli 5 kg painava akku tai paristo, joka ei ole sähköajoneuvon ajovoima-akku, kevyen liikkumisvälineen akku tai ajoneuvoakku.
Sähköajoneuvon ajovoima-akku
- on erityisesti suunniteltu tuottamaan sähköenergiaa ajovoimaa varten L-luokan hybridi- tai sähköajoneuvoissa ja painaa yli 25 kg, tai
- on erityisesti suunniteltu tuottamaan sähköenergiaa ajovoimaa varten M-, N- tai O-luokan hybridi- tai sähköajoneuvoissa asetuksen (EU) 2018/858 mukaisesti.
Vaatimukset
Akut ja paristot luokitellaan viiteen eri luokkaan. Markkinoille saatettava paristo tai akku voi kuulua useampaan kuin yhteen luokkaan. Tällöin niiden katsotaan kuuluvan siihen luokkaan, johon sovelletaan tiukimpia vaatimuksia.
Akkuja ja paristoja saa saattaa markkinoille ja ottaa käyttöön vain, jos ne täyttävät kaikki niille määritetyt vaatimukset.
Rajoitetut aineet
Akuissa ja paristoissa rajoitetaan elohopean, kadmiumin ja lyijyn käyttöä.
Akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,0005 painoprosenttia elohopeaa (elohopeametallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin, kevyisiin liikkumisvälineisiin tai muihin ajoneuvoihin.
Kannettavat akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,002 painoprosenttia kadmiumia (kadmiummetallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin, kevyisiin liikkumisvälineisiin tai muihin ajoneuvoihin.
Kannettavat akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,01 painoprosenttia lyijyä (lyijymetallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin.
Lyijyrajoitusta ei sovelleta sinkki-ilmanappikennoihin 18.8.2028 asti. Lisäksi kaikista akuista ja paristoista pitää löytyä merkintä Cd (kadmium) tai Pb (lyijy), jos kyseinen akku tai paristo sisältää yli 0,002 prosenttia kadmiumia tai yli 0,004 prosenttia lyijyä. Merkintä on painettava erilliskeräystunnuksen alapuolelle.
Turvallisuus
Kiinteiden akkupohjaisten energiavarastojen käyttöturvallisuus pitää varmistaa ja tähän liittyvät tiedot on esitettävä tuotteiden teknisissä asiakirjoissa.
Teknisissä asiakirjoissa on osoitettava, että kiinteiden akkupohjaisten energiavarastojen käyttöturvallisuus on varmistettu ja asiakirjoihin pitää sisällyttää näyttö, että energiavarastot on testattu onnistuneesti asetuksen liitteen V turvallisuusmuuttujien osalta. Lisäksi asiakirjoissa pitää olla arvio mahdollisista muista kuin liitteen V mukaisista turvallisuusvaaroista.
Teknisistä asiakirjoista pitää löytyä toimintaohjeet mahdollisen tulipalon tai räjähdyksen toteutumisen varalta.
Suorituskyky ja kesto
Ladattavien teollisuusakkujen, joiden kapasiteetti on yli 2 kWh, kevyiden liikkumisvälineiden akkujen ja sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen mukana on oltava asiakirja, joka sisältää tiedot akun sähkökemiallisesta suorituskyvystä ja kestosta. Näille arvoille tulee myöhemmin asteittain myös vähimmäisvaatimuksia vuodesta 2026 lähtien.
Akkuasetuksessa asetetaan vaatimukset akkujen ja paristojen suorituskyvylle, eli kuinka niiden varauksen tulee vähintään säilyä ja millainen suorituskyky niillä tulee olla. Tämä vaatimus tulee sovellettavaksi aikaisintaan 18.8.2028, eikä vaatimuksia ole vielä määritelty. Nämä vaatimukset tulevat koskemaan yleiskäyttöisiä kannettavia akkuja ja paristoja, lukuun ottamatta nappiparistoja.
Merkinnät
Markkinoille saatetuista akuista ja paristoista pitää löytyä CE-merkintä ja erilliskeräysmerkintä.
Jos akku tai paristo sisältää lyijyä tai kadmiumia, niin erilliskeräysmerkinnän yhteyteen kiinnitetään myös merkintä Pb tai Cd, joka osoittaa akun tai pariston sisältävän kyseistä raskasmetallia.
Lisäksi akuissa ja paristoissa pitää olla
- mallitunniste ja erä-. sarja- tai tuotenumero tai jokin muu merkintä, jonka ansiosta ne voidaan tunnistaa;
- valmistajan nimi, rekisteröity tuotenimi tai rekisteröity tavaramerkki, yhden yhteyspisteensä postiosoite sekä internet- ja sähköpostiosoitteensa, jos saatavilla, sekä
- maahantuojan nimi, rekisteröity tuotenimi tai rekisteröity tavaramerkki, yhden yhteyspisteensä postiosoite, internetosoitteensa ja sähköpostiosoitteensa, jos saatavilla.
Kapasiteettimerkintävaatimus kannettaville akuille ja ajoneuvoakuille on ollut voimassa jo pitkään. EU:n akkuasetus laajentaa vaatimukset koskemaan myös kevyiden liikkumisvälineiden akkuja. Vaatimus tulee voimaan 18.8.2026 jälkeen tai 18 kuukauden kuluttua komission täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä.
Merkintävaatimukset koskevat myös uudelleen käytettäviä tai uudelleen valmistettuja akkuja ja ne tulevat voimaan siirtymäaikojen jälkeen. Komissio antaa täytäntöönpanosäädöksiä, joiden voimaantulopäivät vaikuttavat siirtymäaikojen pituuteen.
Merkinnät pitää kiinnittää ensisijaisesti paristoon tai akkuun. Merkinnät voivat olla pakkauksessa, jos kiinnittäminen akkuun tai paristoon ei ole mahdollista tai perusteltua akun tai pariston luonteen vuoksi.
Tietoja merkintöjen tarkemmista vaatimuksista (mm. koko) löytyy kansallisen akku- ja paristoasetuksen liitteistä, kapasiteettimerkintöjä koskevan komission asetuksen liitteistä sekä EU:n akkuasetuksesta.
Yleiset tiedot
Merkintöjä koskevat vaatimukset täydentyvät ja täydennykset tulee voimaan aikaisintaan 18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua komission täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä.
Täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivän jälkeen akun tai pariston merkinnässä olevien tietojen on lisäksi sisällettävä seuraavat akkua tai paristoa koskevat tiedot:
- akku- tai paristoluokka (mallitunniste ja erä- tai sarjanumero tai tuotenumero tai muu merkintä, jonka ansiosta ne voidaan tunnistaa)
- valmistuspaikka (akun tai pariston valmistaneen laitoksen maantieteellinen sijainti)
- valmistuspäivä (kuukausi ja vuosi)
- paino
- kapasiteettimerkintä
- ”ei ladattava”-merkintä
- kemiallinen koostumus
- akun tai pariston sisältämät vaaralliset aineet, muut kuin elohopea, kadmium ja lyijy
- käytettävä sammutusaine
- akun tai pariston sisältämät kriittiset raaka-aineet, joiden pitoisuus on yli 0,1 painoprosenttia.
QR-koodi
18.2.2027 alkaen kaikkiin akkuihin ja paristoihin on merkittävä QR-koodi, joka on kaikilla yleisimmillä QR-koodeja lukevilla laitteilla luettavissa. QR-koodin takaa löytyvät tiedot vaihtelevat akkuluokittain. QR-koodista pitää löytyä seuraavat tiedot:
- kevyiden liikkumisvälineiden akkujen, kapasiteetiltaan yli 2 kWh:n teollisuusakkujen ja sähköajoneuvojen akkujen akkupassi
- muiden akkujen ja paristojen osalta soveltuvin osin:
- yleiset tiedot
- akkujen kapasiteettitiedot
- paristojen vähimmäiskesto ja ”ei ladattava”-tieto
- akkujen ja paristojen erilliskeräystunnus
- raskasmetallitunnus, jos akussa tai paristossa on kadmiumia yli 0,002 prosenttia tai lyijyä yli 0,004 prosenttia
- vaatimustenmukaisuusvakuutus
- akkuja ja paristoja koskevia asianmukaisen huolellisuuden toimintapolitiikkoja koskeva raportti
- akku- ja paristojätteen syntymisen ehkäisyä ja jätehuoltoa koskevat tiedot
- ajoneuvoakkujen osalta jätteestä talteen otetun koboltin, litiumin ja nikkelin määrä akun aktiivimateriaaleissa akkuasetuksen artiklan 8 mukaisesti.
Lisätietoja akkuja ja paristoja koskevia asianmukaisen huolellisuuden toimintapolitiikkoja koskevasta raportista löytyy EU akkuasetuksen artiklasta 52 sekä akku- ja paristojätteen syntymisen ehkäisyä ja jätehuoltoa koskevista tiedoista artiklasta 74.
Akkupassi
Digitaalinen akkupassi on oltava käytössä 18.2.2027 alkaen markkinoille saatetulla tai käyttöön otetulla kevyen liikkumisvälineen akulla, teollisuusakulla, jonka kapasiteetti on yli 2 kWh, ja sähköajoneuvojen ajovoima-akulla. Akkupassista pitää löytyä mm.
- akkumallia sekä yksittäistä akkua koskevat tiedot, jotka ovat julkisesti saatavilla,
- akun koostumus (myös kemiallinen koostumus),
- akun sisältämät vaaralliset aineet (muut kuin elohopea, kadmium ja lyijy),
- kriittiset raaka-aineet ja
- tiedot hiilijalanjäljestä sekä kierrätetystä sisällöstä.
Tarkemmat vaatimukset akkupassin sisällöstä voi tarkistaa EU:n akkuasetuksen liitteestä XIII.
Akkupassin on oltava saatavilla QR-koodina, joka on luettavissa kaikilla yleisimmillä QR-koodeja lukevilla laitteilla. QR-koodin tulee olla helposti luettavissa sekä pysyvästi ja näkyvästi painettuna tai kaiverrettuna akussa tai paristossa. Jos tämä ei esimerkiksi akun tai pariston koon vuoksi ole mahdollista, QR-koodi on kiinnitettävä pakkaukseen tai akun tai pariston mukana tulleisiin asiakirjoihin.
Akun kierrätyksen jälkeen akkupassi lakkaa olemasta.
Merkinnät uudelleenkäytettävissä akuissa
Akkuihin,
- jotka on valmisteltu uudelleenkäyttöön tai käyttötarkoituksen muuttamiseen tai
- joiden käyttötarkoitus on muutettu tai
- jotka on uudelleenvalmistettu
on liitettävä uudet merkinnät tai ne on merkittävä akkuasetuksen 13 artiklan mukaisesti. Lisäksi akun QR-koodista pitää käydä ilmi tieto akun luokittelusta (”alkuperäinen”, ”käyttötarkoitus muutettu”, ”uudelleenkäytetty” tai ”jäte”).
Näin varmistat akkujen vaatimustenmukaisuuden
Tarkista EU:n akkuasetuksessa määritellyt vaatimukset liittyen akkujen ja paristojen kestävyyteen, rajoitettuihin aineisiin, turvallisuuteen, hiilijalanjälki-ilmoitukseen sekä merkintä- ja tietovaatimuksiin. Mukana oltava selkeät, ymmärrettävät ja helppolukuiset ohjeet sekä turvallisuustiedot jäsenmaan määrittelemillä kielillä. Suomessa merkintöjen, ohjeiden ja turvallisuustietojen pitää olla suomeksi ja ruotsiksi.
Tarkista myös, mihin akkuluokkaan tuote kuuluu, sillä eri akkuluokilla on eri vaatimuksia.
Valmistajan on tarkistettava ja testattava, että akut ja paristot täyttävät EU:n akkuasetuksen mukaiset vaatimukset asetuksen liitteessä VIII olevan vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelyn mukaisesti. Komission julkaistua akkuasetukseen liittyen harmonisoituja tuotestandardeja, voi näitä standardeja käyttämällä saavuttaa tuotteelle vaatimustenmukaisuusolettaman.
Tiettyjen vaatimusten todentamisessa on käytettävä ilmoitettua laitosta vaatimustenmukaisuuden osoittamisessa. Ilmoitettua laitosta pitää käyttää:
- sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen, ladattavien teollisuusakkujen ja kevyiden liikkumisvälineiden akkujen hiilijalanjälkivaatimuksen todentamiseen ja
- teollisuusakkujen, sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen, kevyiden liikkumisvälineiden akkujen ja ajoneuvoakkujen kierrätetyn sisällön todentamiseen.
Valmistaja voi halutessaan käyttää ilmoitettua laitosta myös muiden artiklojen vaatimusten vaatimustenmukaisuuden arvioinnissa.
Ilmoitetut laitokset löytyvät komission NANDO-tietokannasta.
Lokakuussa 2025 ei ollut yhtään ilmoitettua laitosta NANDO-tietokannassa akkuasetukselle.
Hakemisesta akkujen ja paristojen ilmoitetuksi laitokseksi löytyy lisätietoja ympäristöministeriön verkkosivuilta.
Valmistajan on laadittava akuille ja paristoille tekniset asiakirjat ja siihen on sisällyttävä asianmukainen analyysi ja riskiarviointi. Teknisten asiakirjojen lisäksi on laadittava EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus, jota on täydennettävä säännöllisesti, uusien tulevien vaatimusten soveltamisen alkaessa.
Teknisen dokumentaation tulee sisältää ainakin tiedot akun tai pariston suunnitellusta käyttötarkoituksesta ja yleinen kuvaus akusta tai paristosta. Lisäksi siitä pitää käydä ilmi rakenne- ja valmistuspiirustukset sekä komponenttien, osakomponenttien ja piirien kaaviot ja näiden kuvaukset sekä selitykset.
Markkinoille saatetuista akuista ja paristoista pitää löytyä CE-merkintä sekä muut vaaditut merkinnät.
Hiilijalanjälki-ilmoitus
Sähköajoneuvojen ajovoima-akuista, ladattavista teollisuusakuista, joiden kapasiteetti on yli 2 kWh, ja kevyiden liikkumisvälineiden akuista on laadittava jokaisen akkumallin osalta valmistuslaitoksittain hiilijalanjälki-ilmoitus. Ilmoituksessa pitää olla mm. tiedot akun mallista ja akun hiilijalanjälki laskettuna hiilidioksidiekvivalenttikilogrammoina yhtä kilowattituntia kohti akun käyttöiän aikana tuottamasta kokonaisenergiasta sekä hiilijalanjälki eriteltynä elinkaarivaiheittain.
Hiilijalanjälki-ilmoituksen on oltava akun mukana, kunnes se on saatavilla QR-koodina.
Ilmoitusta sovelletaan aikaisintaan
- sähköajoneuvojen ajovoima-akkuihin 18.2.2025 tai 12kk kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä sen mukaan, kumpi ajankohta on myöhäisempi
- ladattaviin teollisuusakkuihin, lukuun ottamatta yksinomaan ulkoisesti varastoivia teollisuusakkuja, 18.2.2026 tai 18kk kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä sen mukaan, kumpi ajankohta on myöhäisempi
- kevyiden liikkumisvälineiden akkuihin 18.8.2028 tai 18kk kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä sen mukaan, kumpi ajankohta on myöhäisempi.
- ulkoisesti varastoiviin ladattaviin teollisuusakkuihin 18.8.2030 tai 18 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä sen mukaan, kumpi ajankohta on myöhäisempi.
Hiilijalanjälki-ilmoitusta ei kuitenkaan sovelleta akkuihin, jotka on valmisteltu uudelleenkäyttöön tai käyttötarkoituksen muuttamiseen tai joiden käyttötarkoitus on muutettu tai jotka on uudelleenvalmistettu, jos ne oli saatettu markkinoille tai otettu käyttöön ennen soveltamispäivän alkamista.
Lisätietoja hiilijalanjälki-ilmoituksesta löytyy EU:n akkuasetuksen luvusta II, 7 artikla sekä liitteestä VIII.
Hiilijalanjälkiluokkavaatimukset tulevat voimaan asteittain, kun säädös ja ohjeet hiilijalanjälkiluokkien laskemiseksi on saatu valmiiksi. Valmisteilla oleva delegoitu säädös, jolla määritetään akkujen elinkaarenaikainen enimmäishiilijalanjälki, tulee vaiheittain voimaan vuosien 2028–2033 välillä akkuluokittain. Näillä voi olla vaikutusta hiilijalanjälkiluokkien uudelleen luokitteluun.
Kierrätetyn materiaalin sisältö
18.8.2028 alkaen akun mukana on oltava asiakirjat, joissa ilmoitetaan akkujen valmistusjätteestä tai kulutusjätteestä talteen otetun koboltin, nikkelin tai litiumin prosenttiosuudet aktiivimateriaaleissa ja jätteestä talteen otetun lyijyn prosenttiosuus akussa. Vaatimus koskee seuraavia akkuja: kapasiteetiltaan yli 2 kWh:n teollisuusakut, lukuun ottamatta yksinomaan ulkoisesti varastoivia akkuja, sähköajoneuvojen ajovoima-akut ja ajoneuvoakut, joiden aktiivimateriaaleissa on kobolttia, lyijyä, litiumia tai nikkeliä.
Asetuksen vaatimukset koskevat jokaista akkumallia erikseen, kutakin valmistusvuotta ja valmistuslaitosta kohden.
Komission delegoitu asetus (EU) 2025/606 täydentää akkuasetusta menetelmällä jäteakkujen ja -paristojen kierrätystehokkuusasteen laskemiseksi suhteessa kierrätysprosessiin sekä kierrätyksestä saatavien materiaalien talteenottoasteen laskentamenetelmällä. Asetuksesta löytyy myös akkujen kierrätystehokkuutta ja niistä peräisin olevien materiaalien talteenottoa koskevien asiakirjojen muoto eri akkutyypeittäin. Lisätietoja jäteakkujen ja -paristojen kierrätystehokkuuden laskemisesta ja materiaalien talteenotoista saa tuottajavastuuviranomaiselta (Lupa- ja Valvontavirasto vuoden 2026 alusta alkaen).
Kierrätetyn materiaalin sisältövaatimuksia tarkastellaan tulevien vuosien aikana ja tarvittaessa tehdään muutoksia kierrätetyn materiaalin sisältövaatimuksiin.
Kierrätetyn materiaalin sisältövaatimuksia ei sovelleta akkuihin, jotka on valmisteltu uudelleen käyttöön tai käyttötarkoituksen muuttamiseen tai joiden käyttötarkoitus on muutettu tai jotka on uudelleenvalmistettu, jos ne on otettu käyttöön tai saatettu markkinoille ennen tällaisten uudelleenkäyttöön tai -valmistukseen liittyvien toimenpiteiden suorittamista.
Irrotettavuus ja vaihdettavuus
19.2.2027 alkaen markkinoille saatettavien kevyiden liikkumisvälineiden sekä kannettavien akkujen tai paristojen on oltava loppukäyttäjän helposti irrotettavissa ja vaihdettavissa, ellei ole olemassa erikseen määriteltyjä erityisiä syitä, ettei akkua tai paristoa voi riippumattoman ammattilaisen toimesta vaihtaa.
Esimerkiksi vedenpitävyysvaatimus on yksi poikkeus, jos se on tarpeen käyttäjän ja laitteen turvallisuuden varmistamiseksi. Muutoin akkujen vaihtamista ei saa fyysisin tai ohjelmallisin keinoin vaikeuttaa. Velvoitetta ei sovelleta yksittäisiin kennoihin tai muihin akku- tai paristoyksikköjen osiin, vaan kokonaisiin akku- ja paristoyksiköihin.
Talouden toimijoiden on varmistettava, että tuotteiden mukana on ohjeet ja turvallisuustiedot akkujen tai paristojen käyttöön, poistamiseen ja vaihtamiseen liittyen. Ohjeiden tulee olla saatavilla pysyvästi ja julkisesti verkkosivustolla.
Jos akun tai pariston irrottamiseen vaaditaan erikoistyökaluja, ne tulee antaa maksutta tuotteen mukana.
Akut ja paristot voivat olla riippumattomien ammattilaisten vaihdettavissa ja irrotettavissa seuraavissa tapauksissa:
- jos laitteet on erityisesti suunniteltu toimimaan olosuhteissa, jossa esiintyy roiskevettä, vesivirtoja, veteen upottamista tai laite on tarkoitettu pestäväksi tai huuhdeltavaksi
- jos kyseessä on ammattimaiset lääketieteellisessä kuvantamisessa ja sädehoidossa käytettävät laitteet sekä lääkinnälliset laitteet, joita käytetään joko yksin tai yhdessä muiden kanssa ihmiskehon ulkopuolisissa tutkimuksissa (in vitro-diagnostiikka).
Velvoitetta ei myöskään sovelleta tilanteissa, joissa tarvitaan jatkuvaa virransyöttöä ja laitteen ja akun tai pariston välinen pysyvä liitäntä on tarpeen käyttäjän ja laitteen turvallisuuden varmistamiseksi tai jos tuotteiden pääasiallisena tehtävänä on kerätä ja lähettää tietoa.
Kevyiden liikkumisvälineiden akuilla varustettujen tuotteiden markkinoille saattajien tulee varmistua siitä, että kyseiset akut ja akkuyksikköön kuuluvat yksittäiset akkukennot ovat helposti riippumattomien ammattilaisten irrotettavissa ja vaihdettavissa koko tuotteen käyttöiän ajan.
Kevyen liikkumisvälineen akun tai kannettavan akun tai pariston katsotaan olevan helposti vaihdettavissa, jos se voidaan irrottamisen jälkeen korvata toisella yhteensopivalla akulla tai paristolla vaikuttamatta laitteen tai kevyen liikkumisvälineen toimintaan, suorituskykyyn tai turvallisuuteen.
Edellä mainittuja tuotteita markkinoille saattavien on varmistettava, että kyseisille tuotteille on saatavilla niiden virranlähteenä käytettäviä akkuja tai pattereita varaosiksi vähintään 5 vuoden ajan sen jälkeen, kun viimeinen kappale on saatettu markkinoille. Akkujen ja paristojen on oltava riippumattomien ammattilaisten ja loppukäyttäjien saatavilla kohtuulliseen ja syrjimättömään hintaan.
Lue lisää
Komission tiedonanto: Komission ohjeet kannettavien akkujen ja paristojen ja kevyiden liikkumisvälineiden akkujen irrotettavuutta ja vaihdettavuutta koskevien asetuksen (EU) 2023/1542 säännösten yhdenmukaisen soveltamisen helpottamiseksi
Vaatimukset akkuluokittain
Vaatimukset listattuna akkuluokittain voimaantulojärjestyksessä. Mahdollisissa ristiriitatilanteissa akkuasetuksen teksti on etusijalla. Alla oleva lista pyrkii selkeyttämään vaatimuksia akkuluokittain, mutta yksinkertaistuksien vuoksi tarkat tiedot tulee tarkistaa suoraan asetuksesta.
18.8.2024
- Kadmiumin, elohopean ja lyijyn käyttöä rajoitetaan
- Kannettavat akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,01 painoprosenttia lyijyä (lyijymetallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin.
- Lyijyrajoitus koskee 18.8.2024 jälkeen markkinoille saatettavia kannettavia akkuja ja paristoja, lukuun ottamatta sinkki-ilmanappikennoja. Rajoitusta ei sovelleta sinkki-ilmanappikennoihin 18.8.2028 saakka.
- Akkuasetuksen vaatimat merkintävaatimukset
- CE-merkintä
- erilliskeräysmerkintä
- tarvittaessa merkintä raskasmetallista (Pb tai Cd)
- merkintä, josta akku tai paristo voidaan tunnistaa
- valmistajan ja maahantuojan yhteystiedot
- EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat
18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua komission täytäntöönpanosäädöksen voimaantulosta
- Merkintä yleisistä tiedoista
- Ei-ladattavat kannettavat akut ja paristot on merkittävä tiedolla niiden keskimääräisestä vähimmäiskestosta yksittäisissä sovelluksissa ja merkinnällä ”ei ladattava”.
- Ladattaviin akkuihin ja paristoihin merkintä, joka sisältää tiedot niiden kapasiteetista
18.2.2027
- Akkuihin ja paristoihin lisättävä QR-koodi, josta löydyttävä seuraavat tiedot:
- yleiset tiedot
- kapasiteettitiedot
- vähimmäiskesto ja ”ei ladattava”-tieto
- erilliskeräystunnus
- tarvittaessa merkintä raskasmetallista (Pb tai Cd)
- jäteakkujen ja -paristojen syntymisen ehkäisemistä ja jätehuoltoa koskevat tiedot
- EU vaatimustenmukaisuusvakuutus
- asianmukaisen huolellisuuden toimintapolitiikkoja koskeva raportti
- Kannettavien akkujen ja paristojen tulee lisäksi olla helposti käyttäjän irrotettavissa ja vaihdettavissa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
18.8.2028 tai 24 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen voimaantulopäivästä,
- Täytettävä EU:n akkuasetuksen liitteessä III esitettyjen sähkökemiallisten suorituskykyjen ja keston muuttujien vähimmäisarvot (ei koske nappiparistoja)
- Sinkki-ilmanappikennoja koskevan lyijyrajoituksen voimaantulo 18.8.2028
18.8.2024
- Kadmiumin, elohopean ja lyijyn käyttöä rajoitetaan
- Akkuasetuksen vaatimat merkintävaatimukset
- CE-merkintä
- erilliskeräysmerkintä
- tarvittaessa merkintä raskasmetallista (Pb tai Cd)
- merkintä, josta akku tai paristo voidaan tunnistaa
- valmistajan ja maahantuojan yhteystiedot
- EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat
- Mukana oltava asiakirja, josta selviää sähkökemiallinen suorituskyky ja keston muuttujien arvot
- Akunhallintajärjestelmän sisällettävä ajantasaiset tiedot muuttujista akkujen toimintakunnon ja odotetun käyttöiän määrittämiseksi asetuksen liitteen VII mukaisesti.
18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua täytäntöönpanosäädöksen voimaantulosta
- liitettävä merkintä, joka kertoo tuotteen kapasiteetista
- merkintä yleisistä tiedoista
18.2.2027
- Akkupassi käyttöön
- QR-koodi, josta päästävä tarkastelemaan akkupassia
18.8.2028 tai 18 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen voimaantulosta kevyiden liikkumisvälineiden akkujen on täytettävä suorituskyvyn ja keston muuttujien vähimmäisarvot
- nimelliskapasiteetista ja kapasiteettihäviöstä
- tehosta ja tehohäviöstä
- sisäisestä resistanssista ja sisäisen resistanssin kasvusta
- tarvittaessa energian kokonaishyötysuhteesta ja sen häviöstä
- akun tai pariston odotetusta käyttöiästä vertailuolosuhteissa, joihin akut ja paristot on suunniteltu, sykleinä, lukuun ottamatta syklittömiä sovelluksia ja kalenterivuosina.
18.8.2028 tai 18 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä
- Hiilijalanjälki-ilmoitus
18.2.2030 tai 18 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä
- Hiilijalanjälkiluokkavaatimusten soveltaminen alkaa
18.8.2033
- kevyiden liikennevälineiden akkujen, joiden aktiivimateriaaleissa on kobolttia, litiumia tai nikkeliä, mukana on oltava asiakirjat, joista selviää
- akkujen valmistusjätteestä tai kulutusjätteestä talteen otetun koboltin, litiumin, tai nikkelin prosenttiosuudet aktiivimateriaaleissa
- jätteestä talteen otetun lyijyn prosenttiosuus akussa kunkin akkumallin osalta kutakin vuotta ja valmistuslaitosta kohden
18.8.2036
- Kevyiden liikkumisvälineiden akkujen, joiden aktiivimateriaaleissa on kobolttia, litiumia tai nikkeliä, mukana on oltava asiakirjat, joissa osoitetaan, että
- akkujen aktiivimateriaaleissa on seuraava vähimmäisprosenttiosuus akkujen valmistusjätteestä tai kulutusjätteestä talteen otettua kobolttia, litiumia tai nikkeliä sekä
- vähimmäisprosenttiosuus akuissa olevaa ja jätteestä talteen otettua lyijyä kunkin akkumallin osalta kutakin vuotta ja valmistuslaitosta kohden; koboltista 26 %, lyijystä 85 %, litiumista 12 % ja nikkelistä 15 %
18.8.2024
- Kadmiumin, elohopean ja lyijyn käyttöä rajoitetaan
- Akkuasetuksen vaatimat merkintävaatimukset
- CE-merkintä
- erilliskeräysmerkintä
- tarvittaessa merkintä raskasmetallista (Pb tai Cd)
- merkintä, josta akku tai paristo voidaan tunnistaa
- valmistajan ja maahantuojan yhteystiedot
- EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat
18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua täytäntöönpanosäädöksen voimaantulosta
- merkintä, joka sisältää tiedot niiden kapasiteetista (koskee ajoneuvoakkuja)
- merkintä yleisistä tiedoista
18.2.2027
- QR-koodi, josta selviää
- yleiset tiedot
- erilliskeräysmerkintä
- EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus
- jäteakkujen ja -paristojen syntymisen ehkäisemistä ja jätehuoltoa koskevat tiedot
- asianmukaisen huolellisuuden toimintapolitiikkoja koskeva raportti
Käynnistys-, valaistus- ja sytytysakuille sekä ajoneuvoakuille on tulossa jatkossa keräysvaatimuksia. Keräysvaatimuksista saa lisätietoa tuottajavastuuviranomaiselta Pirkanmaan ELY-keskus (Lupa- ja valvontavirasto vuodesta 2026 alkaen).
18.8.2024
- Kadmiumin, elohopean ja lyijyn käyttöä rajoitetaan
- Akkuasetuksen vaatimat merkintävaatimukset
- CE-merkintä
- erilliskeräysmerkintä
- tarvittaessa merkintä raskasmetallista (Pb tai Cd)
- merkintä, josta akku tai paristo voidaan tunnistaa
- valmistajan ja maahantuojan yhteystiedot
- EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat
- Mukana oltava asiakirja, josta selviää sähkökemiallinen suorituskyky sekä keston muuttujien arvot (koskee kapasiteetiltaan yli 2 kWh:n ladattavia teollisuusakkuja)
18.2.2026 tai 18 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä
- Hiilijalanjälki-ilmoitus (ei koske yksinomaan ulkoisesti varastoivia akkuja). Ilmoituksen tulee olla akun mukana, kunnes se on saatavilla QR-koodina.
18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä
- Merkintä yleisistä tiedoista
18.2.2027
- Akkupassi käyttöön (teollisuusakut, joiden kapasiteetti on yli 2 kWh)
- QR-koodi, josta päästävä tarkastelemaan akkupassia
18.8.2027 tai 18 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen voimaantulosta
- kapasiteetiltaan yli 2 kWh:n teollisuusakkujen, lukuun ottamatta yksinomaan ulkoisesti varastoivat akut, täytettävä suorituskyvyn ja keston muuttujien vähimmäisarvot
- nimelliskapasiteetista ja kapasiteettihäviöstä
- tehosta ja tehohäviöstä
- sisäisestä resistanssista ja sisäisen resistanssin kasvusta
- tarvittaessa energian kokonaishyötysuhteesta ja sen häviöstä
- akun tai pariston odotetusta käyttöiästä vertailuolosuhteissa, joihin akut ja paristot on suunniteltu, sykleinä, lukuun ottamatta syklittömiä sovelluksia ja kalenterivuosina.
- Ladattavien teollisuusakkujen hiilijalanjälkiluokkavaatimuksien soveltaminen alkaa
18.8.2028 tai 24 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen voimaantulosta
- akuissa, joiden aktiivimateriaaleissa on kobolttia, litiumia ja nikkeliä, mukana oltava asiakirjat, joissa ilmoitetaan
- akkujen valmistusjätteestä tai kulutusjätteestä talteen otetun koboltin, litiumin, tai nikkelin prosenttiosuudet aktiivimateriaaleissa
- jätteestä talteen otetun lyijyn prosenttiosuus akussa kunkin akkumallin osalta kutakin vuotta ja valmistuslaitosta kohden. (ei koske yksinomaan ulkoisesti varastoivia akkuja)
18.2.2029 tai 18 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulosta
- Elinkaarenaikaisten enimmäishiilijalanjälkiarvojen soveltaminen alkaa ladattavien teollisuusakkujen osalta.
18.8.2030 tai 18 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulosta
- Hiilijalanjälki-ilmoitus, koskee ulkoisesti varastoivia ladattavia teollisuusakkuja.
18.8.2031
- Kapasiteetiltaan yli 2 kWh:n teollisuusakkujen, lukuun ottamatta yksinomaan ulkoisesti varastoivia akkuja, joiden aktiivimateriaaleissa on kobolttia, litiumia tai nikkeliä, mukana on oltava tekniset asiakirjat, joissa osoitetaan, että
- akkujen aktiivimateriaaleissa on seuraava vähimmäisprosenttiosuus akkujen valmistusjätteestä tai kulutusjätteestä talteen otettua kobolttia, litiumia tai nikkeliä sekä
- vähimmäisprosenttiosuus akuissa olevaa ja jätteestä talteen otettua lyijyä kunkin akkumallin osalta kutakin vuotta ja valmistuslaitosta kohden; kobolttia 16 %, lyijyä 85 %, litiumia 6 % ja nikkeliä 6 %
18.8.2032 tai 18 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen voimaantulosta
- Ulkoisesti varastoivien ladattavien teollisuusakkujen hiilijalanjälkiluokkavaatimuksien soveltaminen alkaa
18.8.2033 tai 18 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen voimaantulosta
- Elinkaarenaikaisia enimmäishiilijalanjälkiarvojen soveltaminen alkaa ulkoisesti varastoivien ladattavien teollisuusakkujen osalta
18.8.2036
- Kapasiteetiltaan yli 2 kWh:n teollisuusakkujen, lukuun ottamatta yksinomaan ulkoisesti varastoivia akkuja, joiden aktiivimateriaaleissa on kobolttia, litiumia tai nikkeliä, mukana on oltava tekniset asiakirjat, joissa osoitetaan, että
- akkujen aktiivimateriaaleissa on seuraava vähimmäisprosenttiosuus akkujen valmistusjätteestä tai kulutusjätteestä talteen otettua kobolttia, litiumia tai nikkeliä sekä
- vähimmäisprosenttiosuus akuissa olevaa tai jätteestä talteen otettua lyijyä kunkin akkumallin osalta kutakin vuotta ja valmistuslaitosta kohden; kobolttia 26 %, lyijyä 85 %, litiumia 12 %, nikkeliä 15 %
18.8.2024
- Kadmiumin, elohopean ja lyijyn käyttöä rajoitetaan
- Akkuasetuksen vaatimat merkintävaatimukset
- CE-merkintä
- erilliskeräysmerkintä
- tarvittaessa merkintä raskasmetallista (Pb tai Cd)
- merkintä, josta akku tai paristo voidaan tunnistaa
- valmistajan ja maahantuojan yhteystiedot
- EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat
- Mukana oltava asiakirja, josta selviää sähkökemiallinen suorituskyky sekä keston muuttujien arvot.
18.2.2025 tai 12 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä
- Hiilijalanjälki-ilmoitus
18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä
- merkintä yleisistä tiedoista
- hiilijalanjälkiluokkavaatimusten soveltaminen alkaa
18.2.2027
- Akkupassi käyttöön
- QR-koodi, josta päästävä tarkastelemaan akkupassia
18.2.2028 tai 18 kuukauden kuluttua säädöksen voimaantulosta
- Elinkaarenaikaisten enimmäishiilijalanjälkiarvojen soveltaminen alkaa
18.8.2028 tai 24 kuukauden kuluttua säädöksen voimaantulosta, mukana oltava asiakirjat, joissa ilmoitetaan
- akkujen valmistusjätteestä tai kulutusjätteestä talteen otetun koboltin, nikkelin tai litiumin prosenttiosuudet aktiivimateriaaleissa
- jätteestä talteen otetun lyijyn prosenttiosuus akussa kunkin akkumallin osalta kutakin vuotta ja valmistuslaitosta kohden.
18.8.2031
- Sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen, joiden aktiivimateriaaleissa on kobolttia, litiumia tai nikkeliä, mukana on oltava tekniset asiakirjat, joissa osoitetaan, että
- akkujen aktiivimateriaaleissa on seuraava vähimmäisprosenttiosuus akkujen valmistusjätteestä tai kulutusjätteestä talteen otettua kobolttia, litiumia tai nikkeliä sekä
- vähimmäisprosenttiosuus akuissa olevaa ja jätteestä talteen otettua lyijyä kunkin akkumallin osalta kutakin vuotta ja valmistuslaitosta kohden; kobolttia 16 %, lyijyä 85 %, litiumia 6 % ja nikkeliä 6 %
18.8.2036
- sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen, joiden aktiivimateriaaleissa on kobolttia, litiumia tai nikkeliä, mukana on oltava tekniset asiakirjat, joissa osoitetaan, että
- akkujen aktiivimateriaaleissa on seuraava vähimmäisprosenttiosuus akkujen valmistusjätteestä tai kulutusjätteestä talteen otettua kobolttia, litiumia tai nikkeliä sekä
- vähimmäisprosenttiosuus akuissa olevaa tai jätteestä talteen otettua lyijyä kunkin akkumallin osalta kutakin vuotta ja valmistuslaitosta kohden; kobolttia 26 %, lyijyä 85 %, litiumia 12 %, nikkeliä 15 %
Valmistajan, maahantuojan ja jakelijan velvollisuudet
Vastuu akun tai pariston vaatimustenmukaisuudesta on valmistajalla. Eri velvollisuudet koskevat eri talouden toimijoita.
Valmistajan velvollisuutena on varmistaa, että
- akku tai paristo on suunniteltu ja valmistettu 6-10 artiklan sekä 12 ja 14 artiklan mukaisesti.
- akun tai pariston mukana on selkeät, ymmärrettävät ja helppolukuiset ohjeet ja turvallisuustiedot yhdellä tai useammalla kielellä sen jäsenvaltion, jossa akku tai paristo saatetaan markkinoille, määrityksen mukaisesti. Suomessa ohjeiden ja turvallisuustietojen pitää olla suomeksi ja ruotsiksi.
- akuissa ja paristoissa on mallitunniste ja erä- tai sarjanumero tai tuotenumero tai muu merkintä, jonka ansiosta ne voidaan tunnistaa.
Valmistajan on laadittava tekniset asiakirjat sekä huolehdittava vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelystä. Kun vaatimustenmukaisuus on varmistettu, valmistajan on laadittava EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus sekä kiinnitettävä CE-merkintä ja muut vaaditut merkinnät. Valmistajan on pidettävä tekniset asiakirjat sekä EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus saatavilla 10 vuoden ajan sen jälkeen, kun viimeinen kyseistä mallia oleva akku tai paristo on saatettu markkinoille. Tarkemmat valmistajaa koskevat velvollisuudet voi tarkistaa EU:n akkuasetuksen luvusta VI.
Maahantuojat saavat saattaa markkinoille ainoastaan sellaisia akkuja ja paristoja, jotka täyttävät artiklojen 6-10, 12, 13, ja 14 vaatimukset. Maahantuojan on tarkistettava, että
- EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat on laadittu, sekä asiaankuuluva vaatimustenmukaisuuden arviointimenettely on suoritettu asiaankuuluvasti
- akussa tai paristossa on CE-merkintä sekä muut vaadittavat merkinnät.
Jakelijan on tarkistettava ennen akun tai pariston asettamista saataville markkinoilla, että
- tuottaja on rekisteröity tuottajien rekisteriin,
- akussa tai paristossa on CE-merkintä sekä muut vaadittavat merkinnät,
- akun tai pariston mukana on vaaditut asiakirjat, ohjeet ja turvallisuustiedot ja että ne on laadittu yhdellä tai useammalla kielellä, jota loppukäyttäjät ymmärtävät vaivatta.
Tukesin verkkosivuille on lisäksi koottu yleistä tietoa eri talouden toimijoiden velvollisuuksista. Näitä sivuja ei ole vielä päivitetty akkuasetuksen mukaisiksi, mutta ne ovat jo soveltuvin osin hyödynnettävissä.
Tuottajavastuu
Akkuja ja paristoja koskevat tuottajavastuun velvollisuudet. Akkujen ja paristojen valmistajat, maahantuojat ja etämyyjät vastaavat tuotteidensa jätehuollosta sekä jäteakkujen ja -paristojen varastointi-, keräys- ja käsittelyvaatimuksista. Tuottajavastuuseen liittyvät asiat on Suomessa keskitetty Pirkanmaan ELY-keskukselle.
Katso myös
Akkuopas.fi - kaupan ammattilaisille tarkoitettu opas litiumioniakkujen turvalliseen käsittelyyn
Teollisuuden akkuturvallisuusopas
Opas teollisuuden litiumioniakkujen turvalliseen käyttöön
Litiumioniakkujen turvallinen käyttäminen kuluttajille
Selvitys litiumioniakkujen turvallisuustekijöistä
Pirkanmaan ELY-keskus akkujen ja paristojen tuottajavastuu
Räjähteiden lähtöaineita koskevat vaatimukset
Aloittelevan sähkölaiteyrittäjän koulutus Tukes Kampuksessa