Akut ja paristot

EU:n akkuasetuksen tarkoituksena ja tavoitteena on vähentää paristojen ja akkujen ympäristövaikutuksia, parantaa turvallisuutta sekä helpottaa akkujen uusiokäyttöä, kierrätystä ja käyttötarkoituksen muuttamista. Akkuja ja paristoja koskevassa sääntelyssä otetaan huomioon tuotteiden koko elinkaari. 

Tukes on akkuasetuksen markkinavalvontaviranomainen.

EU-asetus akuista ja paristoista ja jäteakuista ja -paristoista tuli voimaan 17.8.2023 ja asetuksen soveltaminen alkoi 18.2.2024. Akku- ja paristodirektiivi kumottiin sen myötä 18.8.2025, lukuun ottamatta muutamaa artiklaa, joilla on pidempi siirtymäaika. Näissä artikloissa säädetään esimerkiksi kapasiteettimerkinnöistä sekä akkujen ja paristojen irrotettavuudesta. Direktiivin artikloja sovelletaan siihen asti, kunnes EU:n akkuasetuksen artiklat tulevat voimaan.

EU:n akkuasetus on suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä, mutta sen täytäntöönpano vaatii myös kansallista sääntelyä. Viranomaisen toimivallasta ja valvontavastuista säädetään kansallisesti.

Akkuasetuksessa on useita eri artikloja, joille on tulossa komissiolta delegoituja säädöksiä tai täytäntöönpanosäädöksiä. Säädösten julkaisuajankohta voi vaikuttaa vaatimusten voimaantulopäivämääriin.

Tältä sivulta löydät tietoa

Soveltamisala

Soveltamisalaan kuuluvat kaikki akku- ja paristoluokat riippumatta akkujen tai paristojen muodosta, tilavuudesta, painosta, rakenteesta, materiaalikoostumuksesta, kemiallisesta koostumuksesta, käytöstä tai tarkoituksesta. 

Myös akut ja paristot, jotka on yhdistetty tai lisätty tuotteisiin tai on erityisesti suunniteltu tuotteisiin yhdistettäviksi tai lisättäviksi kuuluvat soveltamisalaan.

Lisäksi soveltamisalaan kuuluvat akku- tai paristokennot sekä -moduulit, jotka asetetaan saataville markkinoille loppukäyttöä varten.

Soveltamisalan ulkopuolelle jäävät akut ja paristot, jotka on yhdistetty tai erityisesti suunniteltu yhdistettäviksi:

  • jäsenvaltioiden olennaisten turvallisuusetujen turvaamiseen liittyviin laitteisiin, aseisiin, ammuksiin ja sotatarvikkeisiin
  • avaruuteen lähetettäviin laitteisiin.

Akkuasetuksen lukua III merkintä- ja tietovaatimuksista sekä lukua VIII jäteakkujen ja – paristojen jätehuollosta ei sovelleta laitteisiin, jotka on erityisesti suunniteltu ydinlaitosten turvallisuutta varten.

Akut luokitellaan viiteen eri luokkaan:

Kannettavat akut ja paristot

  • on suljettu
  • painaa enintään 5 kg
  • ei ole erityisesti suunniteltu teollisuuskäyttöön
  • ei ole sähköajoneuvon ajovoima-akku, kevyen liikkumisvälineen akku tai ajoneuvoakku.

Kevyen liikkumisvälineen akku

  • on suljettu
  • painaa enintään 25 kg
  • on suunniteltu tuottamaan sähköenergiaa ajovoimaa varten pyörillä varustetuissa kulkuneuvoissa, joissa voimanlähteenä voi olla sähkömoottori tai moottorin ja ihmisen voiman yhdistelmä, mukaan luettuna L-luokan tyyppihyväksytyt ajoneuvot
  • ei ole sähköajoneuvon ajovoima-akku.

Käynnistys-, valaistus- ja sytytysakku tai ajoneuvoakku

  • on erityisesti suunniteltu antamaan sähköenergiaa käynnistykseen, valaistukseen tai sytytykseen
  • voidaan käyttää lisä- tai varaenergialähteenä ajoneuvoissa, muissa liikkumisvälineissä tai koneissa.

Teollisuusakku tai -paristo

  • on erityisesti suunniteltu teollisuuskäyttöön
  • on tarkoitettu teollisuuskäyttöön sen jälkeen, kun se on valmisteltu käyttötarkoituksen muuttamiseen tai kun sen käyttötarkoitus on muutettu, tai 
  • mikä tahansa muu yli 5 kg painava akku tai paristo, joka ei ole sähköajoneuvon ajovoima-akku, kevyen liikkumisvälineen akku tai ajoneuvoakku.

Sähköajoneuvon ajovoima-akku

  • on erityisesti suunniteltu tuottamaan sähköenergiaa ajovoimaa varten L-luokan hybridi- tai sähköajoneuvoissa ja painaa yli 25 kg, tai
  • on erityisesti suunniteltu tuottamaan sähköenergiaa ajovoimaa varten M-, N- tai O-luokan hybridi- tai sähköajoneuvoissa asetuksen (EU) 2018/858 mukaisesti.

Lainsäädäntö

Vaatimukset

Akut ja paristot luokitellaan viiteen eri luokkaan. Markkinoille saatettava paristo tai akku voi kuulua useampaan kuin yhteen luokkaan. Tällöin niiden katsotaan kuuluvan siihen luokkaan, johon sovelletaan tiukimpia vaatimuksia.

Akkuja ja paristoja saa saattaa markkinoille ja ottaa käyttöön vain, jos ne täyttävät kaikki niille määritetyt vaatimukset.

Rajoitetut aineet

Akuissa ja paristoissa rajoitetaan elohopean, kadmiumin ja lyijyn käyttöä. 

Akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,0005 painoprosenttia elohopeaa (elohopeametallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin, kevyisiin liikkumisvälineisiin tai muihin ajoneuvoihin.

Kannettavat akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,002 painoprosenttia kadmiumia (kadmiummetallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin, kevyisiin liikkumisvälineisiin tai muihin ajoneuvoihin.

Kannettavat akut ja paristot eivät saa sisältää yli 0,01 painoprosenttia lyijyä (lyijymetallina ilmaistuna) riippumatta siitä, sisältyvätkö ne laitteisiin. 

Lyijyrajoitusta ei sovelleta sinkki-ilmanappikennoihin 18.8.2028 asti. Lisäksi kaikista akuista ja paristoista pitää löytyä merkintä Cd (kadmium) tai Pb (lyijy), jos kyseinen akku tai paristo sisältää yli 0,002 prosenttia kadmiumia tai yli 0,004 prosenttia lyijyä. Merkintä on painettava erilliskeräystunnuksen alapuolelle.

Turvallisuus

Kiinteiden akkupohjaisten energiavarastojen käyttöturvallisuus pitää varmistaa ja tähän liittyvät tiedot on esitettävä tuotteiden teknisissä asiakirjoissa.

Teknisissä asiakirjoissa on osoitettava, että kiinteiden akkupohjaisten energiavarastojen käyttöturvallisuus on varmistettu ja asiakirjoihin pitää sisällyttää näyttö, että energiavarastot on testattu onnistuneesti asetuksen liitteen V turvallisuusmuuttujien osalta. Lisäksi asiakirjoissa pitää olla arvio mahdollisista muista kuin liitteen V mukaisista turvallisuusvaaroista.

Teknisistä asiakirjoista pitää löytyä toimintaohjeet mahdollisen tulipalon tai räjähdyksen toteutumisen varalta.

Suorituskyky ja kesto

Ladattavien teollisuusakkujen, joiden kapasiteetti on yli 2 kWh, kevyiden liikkumisvälineiden akkujen ja sähköajoneuvojen ajovoima-akkujen mukana on oltava asiakirja, joka sisältää tiedot akun sähkökemiallisesta suorituskyvystä ja kestosta. Näille arvoille tulee myöhemmin asteittain myös vähimmäisvaatimuksia vuodesta 2026 lähtien.

Akkuasetuksessa asetetaan vaatimukset akkujen ja paristojen suorituskyvylle, eli kuinka niiden varauksen tulee vähintään säilyä ja millainen suorituskyky niillä tulee olla. Tämä vaatimus tulee sovellettavaksi aikaisintaan 18.8.2028, eikä vaatimuksia ole vielä määritelty. Nämä vaatimukset tulevat koskemaan yleiskäyttöisiä kannettavia akkuja ja paristoja, lukuun ottamatta nappiparistoja.

Merkinnät

Markkinoille saatetuista akuista ja paristoista pitää löytyä CE-merkintä ja erilliskeräysmerkintä.

Jos akku tai paristo sisältää lyijyä tai kadmiumia, niin erilliskeräysmerkinnän yhteyteen kiinnitetään myös merkintä Pb tai Cd, joka osoittaa akun tai pariston sisältävän kyseistä raskasmetallia.

Lisäksi akuissa ja paristoissa pitää olla

  • mallitunniste ja erä-. sarja- tai tuotenumero tai jokin muu merkintä, jonka ansiosta ne voidaan tunnistaa;
  • valmistajan nimi, rekisteröity tuotenimi tai rekisteröity tavaramerkki, yhden yhteyspisteensä postiosoite sekä internet- ja sähköpostiosoitteensa, jos saatavilla, sekä
  • maahantuojan nimi, rekisteröity tuotenimi tai rekisteröity tavaramerkki, yhden yhteyspisteensä postiosoite, internetosoitteensa ja sähköpostiosoitteensa, jos saatavilla.

Kapasiteettimerkintävaatimus kannettaville akuille ja ajoneuvoakuille on ollut voimassa jo pitkään. EU:n akkuasetus laajentaa vaatimukset koskemaan myös kevyiden liikkumisvälineiden akkuja. Vaatimus tulee voimaan 18.8.2026 jälkeen tai 18 kuukauden kuluttua komission täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä.

Merkintävaatimukset koskevat myös uudelleen käytettäviä tai uudelleen valmistettuja akkuja ja ne tulevat voimaan siirtymäaikojen jälkeen. Komissio antaa täytäntöönpanosäädöksiä, joiden voimaantulopäivät vaikuttavat siirtymäaikojen pituuteen.

Merkinnät pitää kiinnittää ensisijaisesti paristoon tai akkuun. Merkinnät voivat olla pakkauksessa, jos kiinnittäminen akkuun tai paristoon ei ole mahdollista tai perusteltua akun tai pariston luonteen vuoksi.

Tietoja merkintöjen tarkemmista vaatimuksista (mm. koko) löytyy kansallisen akku- ja paristoasetuksen liitteistä, kapasiteettimerkintöjä koskevan komission asetuksen liitteistä sekä EU:n akkuasetuksesta

Yleiset tiedot

Merkintöjä koskevat vaatimukset täydentyvät ja täydennykset tulee voimaan aikaisintaan 18.8.2026 tai 18 kuukauden kuluttua komission täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä.

Täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivän jälkeen akun tai pariston merkinnässä olevien tietojen on lisäksi sisällettävä seuraavat akkua tai paristoa koskevat tiedot: 

  • akku- tai paristoluokka (mallitunniste ja erä- tai sarjanumero tai tuotenumero tai muu merkintä, jonka ansiosta ne voidaan tunnistaa)
  • valmistuspaikka (akun tai pariston valmistaneen laitoksen maantieteellinen sijainti)
  • valmistuspäivä (kuukausi ja vuosi)
  • paino
  • kapasiteettimerkintä
  • ”ei ladattava”-merkintä
  • kemiallinen koostumus
  • akun tai pariston sisältämät vaaralliset aineet, muut kuin elohopea, kadmium ja lyijy
  • käytettävä sammutusaine
  • akun tai pariston sisältämät kriittiset raaka-aineet, joiden pitoisuus on yli 0,1 painoprosenttia.

QR-koodi

18.2.2027 alkaen kaikkiin akkuihin ja paristoihin on merkittävä QR-koodi, joka on kaikilla yleisimmillä QR-koodeja lukevilla laitteilla luettavissa. QR-koodin takaa löytyvät tiedot vaihtelevat akkuluokittain. QR-koodista pitää löytyä seuraavat tiedot:

  • kevyiden liikkumisvälineiden akkujen, kapasiteetiltaan yli 2 kWh:n teollisuusakkujen ja sähköajoneuvojen akkujen akkupassi
  • muiden akkujen ja paristojen osalta soveltuvin osin:
    • yleiset tiedot 
    • akkujen kapasiteettitiedot 
    • paristojen vähimmäiskesto ja ”ei ladattava”-tieto 
    • akkujen ja paristojen erilliskeräystunnus
    • raskasmetallitunnus, jos akussa tai paristossa on kadmiumia yli 0,002 prosenttia tai lyijyä yli 0,004 prosenttia
    • vaatimustenmukaisuusvakuutus 
    • akkuja ja paristoja koskevia asianmukaisen huolellisuuden toimintapolitiikkoja koskeva raportti
    • akku- ja paristojätteen syntymisen ehkäisyä ja jätehuoltoa koskevat tiedot
  • ajoneuvoakkujen osalta jätteestä talteen otetun koboltin, litiumin ja nikkelin määrä akun aktiivimateriaaleissa akkuasetuksen artiklan 8 mukaisesti.

Lisätietoja akkuja ja paristoja koskevia asianmukaisen huolellisuuden toimintapolitiikkoja koskevasta raportista löytyy EU akkuasetuksen artiklasta 52 sekä akku- ja paristojätteen syntymisen ehkäisyä ja jätehuoltoa koskevista tiedoista artiklasta 74.

Akkupassi

Digitaalinen akkupassi on oltava käytössä 18.2.2027 alkaen markkinoille saatetulla tai käyttöön otetulla kevyen liikkumisvälineen akulla, teollisuusakulla, jonka kapasiteetti on yli 2 kWh, ja sähköajoneuvojen ajovoima-akulla. Akkupassista pitää löytyä mm.

  • akkumallia sekä yksittäistä akkua koskevat tiedot, jotka ovat julkisesti saatavilla,
  • akun koostumus (myös kemiallinen koostumus),
  • akun sisältämät vaaralliset aineet (muut kuin elohopea, kadmium ja lyijy),
  • kriittiset raaka-aineet ja
  • tiedot hiilijalanjäljestä sekä kierrätetystä sisällöstä.

Tarkemmat vaatimukset akkupassin sisällöstä voi tarkistaa EU:n akkuasetuksen liitteestä XIII.

Akkupassin on oltava saatavilla QR-koodina, joka on luettavissa kaikilla yleisimmillä QR-koodeja lukevilla laitteilla. QR-koodin tulee olla helposti luettavissa sekä pysyvästi ja näkyvästi painettuna tai kaiverrettuna akussa tai paristossa. Jos tämä ei esimerkiksi akun tai pariston koon vuoksi ole mahdollista, QR-koodi on kiinnitettävä pakkaukseen tai akun tai pariston mukana tulleisiin asiakirjoihin.

Akun kierrätyksen jälkeen akkupassi lakkaa olemasta.

Merkinnät uudelleenkäytettävissä akuissa

Akkuihin, 

  • jotka on valmisteltu uudelleenkäyttöön tai käyttötarkoituksen muuttamiseen tai
  • joiden käyttötarkoitus on muutettu tai
  • jotka on uudelleenvalmistettu

on liitettävä uudet merkinnät tai ne on merkittävä akkuasetuksen 13 artiklan mukaisesti. Lisäksi akun QR-koodista pitää käydä ilmi tieto akun luokittelusta (”alkuperäinen”, ”käyttötarkoitus muutettu”, ”uudelleenkäytetty” tai ”jäte”).

Näin varmistat akkujen vaatimustenmukaisuuden

Hiilijalanjälki-ilmoitus

Sähköajoneuvojen ajovoima-akuista, ladattavista teollisuusakuista, joiden kapasiteetti on yli 2 kWh, ja kevyiden liikkumisvälineiden akuista on laadittava jokaisen akkumallin osalta valmistuslaitoksittain hiilijalanjälki-ilmoitus. Ilmoituksessa pitää olla mm. tiedot akun mallista ja akun hiilijalanjälki laskettuna hiilidioksidiekvivalenttikilogrammoina yhtä kilowattituntia kohti akun käyttöiän aikana tuottamasta kokonaisenergiasta sekä hiilijalanjälki eriteltynä elinkaarivaiheittain. 

Hiilijalanjälki-ilmoituksen on oltava akun mukana, kunnes se on saatavilla QR-koodina. 

Ilmoitusta sovelletaan aikaisintaan

  • sähköajoneuvojen ajovoima-akkuihin 18.2.2025 tai 12kk kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä sen mukaan, kumpi ajankohta on myöhäisempi
  • ladattaviin teollisuusakkuihin, lukuun ottamatta yksinomaan ulkoisesti varastoivia teollisuusakkuja, 18.2.2026 tai 18kk kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä sen mukaan, kumpi ajankohta on myöhäisempi
  • kevyiden liikkumisvälineiden akkuihin 18.8.2028 tai 18kk kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä sen mukaan, kumpi ajankohta on myöhäisempi.
  • ulkoisesti varastoiviin ladattaviin teollisuusakkuihin 18.8.2030 tai 18 kuukauden kuluttua delegoidun säädöksen tai täytäntöönpanosäädöksen voimaantulopäivästä sen mukaan, kumpi ajankohta on myöhäisempi.

Hiilijalanjälki-ilmoitusta ei kuitenkaan sovelleta akkuihin, jotka on valmisteltu uudelleenkäyttöön tai käyttötarkoituksen muuttamiseen tai joiden käyttötarkoitus on muutettu tai jotka on uudelleenvalmistettu, jos ne oli saatettu markkinoille tai otettu käyttöön ennen soveltamispäivän alkamista. 

Lisätietoja hiilijalanjälki-ilmoituksesta löytyy EU:n akkuasetuksen luvusta II, 7 artikla sekä liitteestä VIII.

Hiilijalanjälkiluokkavaatimukset tulevat voimaan asteittain, kun säädös ja ohjeet hiilijalanjälkiluokkien laskemiseksi on saatu valmiiksi. Valmisteilla oleva delegoitu säädös, jolla määritetään akkujen elinkaarenaikainen enimmäishiilijalanjälki, tulee vaiheittain voimaan vuosien 2028–2033 välillä akkuluokittain. Näillä voi olla vaikutusta hiilijalanjälkiluokkien uudelleen luokitteluun.

Kierrätetyn materiaalin sisältö

18.8.2028 alkaen akun mukana on oltava asiakirjat, joissa ilmoitetaan akkujen valmistusjätteestä tai kulutusjätteestä talteen otetun koboltin, nikkelin tai litiumin prosenttiosuudet aktiivimateriaaleissa ja jätteestä talteen otetun lyijyn prosenttiosuus akussa. Vaatimus koskee seuraavia akkuja: kapasiteetiltaan yli 2 kWh:n teollisuusakut, lukuun ottamatta yksinomaan ulkoisesti varastoivia akkuja, sähköajoneuvojen ajovoima-akut ja ajoneuvoakut, joiden aktiivimateriaaleissa on kobolttia, lyijyä, litiumia tai nikkeliä.

Asetuksen vaatimukset koskevat jokaista akkumallia erikseen, kutakin valmistusvuotta ja valmistuslaitosta kohden.

Komission delegoitu asetus (EU) 2025/606 täydentää akkuasetusta menetelmällä jäteakkujen ja -paristojen kierrätystehokkuusasteen laskemiseksi suhteessa kierrätysprosessiin sekä kierrätyksestä saatavien materiaalien talteenottoasteen laskentamenetelmällä. Asetuksesta löytyy myös akkujen kierrätystehokkuutta ja niistä peräisin olevien materiaalien talteenottoa koskevien asiakirjojen muoto eri akkutyypeittäin. Lisätietoja jäteakkujen ja -paristojen kierrätystehokkuuden laskemisesta ja materiaalien talteenotoista saa tuottajavastuuviranomaiselta (Lupa- ja Valvontavirasto vuoden 2026 alusta alkaen).

Kierrätetyn materiaalin sisältövaatimuksia tarkastellaan tulevien vuosien aikana ja tarvittaessa tehdään muutoksia kierrätetyn materiaalin sisältövaatimuksiin.

Kierrätetyn materiaalin sisältövaatimuksia ei sovelleta akkuihin, jotka on valmisteltu uudelleen käyttöön tai käyttötarkoituksen muuttamiseen tai joiden käyttötarkoitus on muutettu tai jotka on uudelleenvalmistettu, jos ne on otettu käyttöön tai saatettu markkinoille ennen tällaisten uudelleenkäyttöön tai -valmistukseen liittyvien toimenpiteiden suorittamista.

Irrotettavuus ja vaihdettavuus

19.2.2027 alkaen markkinoille saatettavien kevyiden liikkumisvälineiden sekä kannettavien akkujen tai paristojen on oltava loppukäyttäjän helposti irrotettavissa ja vaihdettavissa, ellei ole olemassa erikseen määriteltyjä erityisiä syitä, ettei akkua tai paristoa voi riippumattoman ammattilaisen toimesta vaihtaa.

Esimerkiksi vedenpitävyysvaatimus on yksi poikkeus, jos se on tarpeen käyttäjän ja laitteen turvallisuuden varmistamiseksi. Muutoin akkujen vaihtamista ei saa fyysisin tai ohjelmallisin keinoin vaikeuttaa. Velvoitetta ei sovelleta yksittäisiin kennoihin tai muihin akku- tai paristoyksikköjen osiin, vaan kokonaisiin akku- ja paristoyksiköihin.

Talouden toimijoiden on varmistettava, että tuotteiden mukana on ohjeet ja turvallisuustiedot akkujen tai paristojen käyttöön, poistamiseen ja vaihtamiseen liittyen. Ohjeiden tulee olla saatavilla pysyvästi ja julkisesti verkkosivustolla.

Jos akun tai pariston irrottamiseen vaaditaan erikoistyökaluja, ne tulee antaa maksutta tuotteen mukana.

Akut ja paristot voivat olla riippumattomien ammattilaisten vaihdettavissa ja irrotettavissa seuraavissa tapauksissa:

  • jos laitteet on erityisesti suunniteltu toimimaan olosuhteissa, jossa esiintyy roiskevettä, vesivirtoja, veteen upottamista tai laite on tarkoitettu pestäväksi tai huuhdeltavaksi
  • jos kyseessä on ammattimaiset lääketieteellisessä kuvantamisessa ja sädehoidossa käytettävät laitteet sekä lääkinnälliset laitteet, joita käytetään joko yksin tai yhdessä muiden kanssa ihmiskehon ulkopuolisissa tutkimuksissa (in vitro-diagnostiikka).

Velvoitetta ei myöskään sovelleta tilanteissa, joissa tarvitaan jatkuvaa virransyöttöä ja laitteen ja akun tai pariston välinen pysyvä liitäntä on tarpeen käyttäjän ja laitteen turvallisuuden varmistamiseksi tai jos tuotteiden pääasiallisena tehtävänä on kerätä ja lähettää tietoa.

Kevyiden liikkumisvälineiden akuilla varustettujen tuotteiden markkinoille saattajien tulee varmistua siitä, että kyseiset akut ja akkuyksikköön kuuluvat yksittäiset akkukennot ovat helposti riippumattomien ammattilaisten irrotettavissa ja vaihdettavissa koko tuotteen käyttöiän ajan.

Kevyen liikkumisvälineen akun tai kannettavan akun tai pariston katsotaan olevan helposti vaihdettavissa, jos se voidaan irrottamisen jälkeen korvata toisella yhteensopivalla akulla tai paristolla vaikuttamatta laitteen tai kevyen liikkumisvälineen toimintaan, suorituskykyyn tai turvallisuuteen.

Edellä mainittuja tuotteita markkinoille saattavien on varmistettava, että kyseisille tuotteille on saatavilla niiden virranlähteenä käytettäviä akkuja tai pattereita varaosiksi vähintään 5 vuoden ajan sen jälkeen, kun viimeinen kappale on saatettu markkinoille. Akkujen ja paristojen on oltava riippumattomien ammattilaisten ja loppukäyttäjien saatavilla kohtuulliseen ja syrjimättömään hintaan.

Lue lisää
Komission tiedonanto: Komission ohjeet kannettavien akkujen ja paristojen ja kevyiden liikkumisvälineiden akkujen irrotettavuutta ja vaihdettavuutta koskevien asetuksen (EU) 2023/1542 säännösten yhdenmukaisen soveltamisen helpottamiseksi

Vaatimukset akkuluokittain

Vaatimukset listattuna akkuluokittain voimaantulojärjestyksessä. Mahdollisissa ristiriitatilanteissa akkuasetuksen teksti on etusijalla. Alla oleva lista pyrkii selkeyttämään vaatimuksia akkuluokittain, mutta yksinkertaistuksien vuoksi tarkat tiedot tulee tarkistaa suoraan asetuksesta.

Valmistajan, maahantuojan ja jakelijan velvollisuudet

Vastuu akun tai pariston vaatimustenmukaisuudesta on valmistajalla. Eri velvollisuudet koskevat eri talouden toimijoita.

Valmistajan velvollisuutena on varmistaa, että

  • akku tai paristo on suunniteltu ja valmistettu 6-10 artiklan sekä 12 ja 14 artiklan mukaisesti.
  • akun tai pariston mukana on selkeät, ymmärrettävät ja helppolukuiset ohjeet ja turvallisuustiedot yhdellä tai useammalla kielellä sen jäsenvaltion, jossa akku tai paristo saatetaan markkinoille, määrityksen mukaisesti. Suomessa ohjeiden ja turvallisuustietojen pitää olla suomeksi ja ruotsiksi.
  • akuissa ja paristoissa on mallitunniste ja erä- tai sarjanumero tai tuotenumero tai muu merkintä, jonka ansiosta ne voidaan tunnistaa.

Valmistajan on laadittava tekniset asiakirjat sekä huolehdittava vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelystä. Kun vaatimustenmukaisuus on varmistettu, valmistajan on laadittava EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus sekä kiinnitettävä CE-merkintä ja muut vaaditut merkinnät. Valmistajan on pidettävä tekniset asiakirjat sekä EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus saatavilla 10 vuoden ajan sen jälkeen, kun viimeinen kyseistä mallia oleva akku tai paristo on saatettu markkinoille. Tarkemmat valmistajaa koskevat velvollisuudet voi tarkistaa EU:n akkuasetuksen luvusta VI.

Maahantuojat saavat saattaa markkinoille ainoastaan sellaisia akkuja ja paristoja, jotka täyttävät artiklojen 6-10, 12, 13, ja 14 vaatimukset. Maahantuojan on tarkistettava, että

  • EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat on laadittu, sekä asiaankuuluva vaatimustenmukaisuuden arviointimenettely on suoritettu asiaankuuluvasti
  • akussa tai paristossa on CE-merkintä sekä muut vaadittavat merkinnät.

Jakelijan on tarkistettava ennen akun tai pariston asettamista saataville markkinoilla, että

  • tuottaja on rekisteröity tuottajien rekisteriin, 
  • akussa tai paristossa on CE-merkintä sekä muut vaadittavat merkinnät,
  • akun tai pariston mukana on vaaditut asiakirjat, ohjeet ja turvallisuustiedot ja että ne on laadittu yhdellä tai useammalla kielellä, jota loppukäyttäjät ymmärtävät vaivatta.

Tukesin verkkosivuille on lisäksi koottu yleistä tietoa eri talouden toimijoiden velvollisuuksista. Näitä sivuja ei ole vielä päivitetty akkuasetuksen mukaisiksi, mutta ne ovat jo soveltuvin osin hyödynnettävissä.

Tuottajavastuu

Akkuja ja paristoja koskevat tuottajavastuun velvollisuudet. Akkujen ja paristojen valmistajat, maahantuojat ja etämyyjät vastaavat tuotteidensa jätehuollosta sekä jäteakkujen ja -paristojen varastointi-, keräys- ja käsittelyvaatimuksista. Tuottajavastuuseen liittyvät asiat on Suomessa keskitetty Pirkanmaan ELY-keskukselle.