Hyppää sisältöön

Painelaitteiden muutosilmoitusten tekeminen muuttuu

Julkaisuajankohta 25.10.2024 9.24
Uutinen

Painelaitteita koskevien ilmoitusten toimitustapa on muuttunut. Muutosilmoitukset Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) painelaiterekisteriin tehdään jatkossa sähköisen asioinnin kautta Aluehallinnon asiointipalvelussa.

Sähköisessä asioinnissa voi ilmoittaa jatkossa seuraavat muutokset:

  • Painelaitteen käytönvalvojan tai varavalvojan vaihtuminen
  • Painelaitteen omistajan, haltijan tai sijainnin vaihtuminen
  • Painelaitteen varastointi
  • Painelaitteen poisto rekisteristä eli romuttaminen

Lisäksi yksityishenkilönä voit ilmoittaa irtisanoutuvasi käytönvalvojan tai varavalvojan tehtävästä.

Muutosilmoitukset ovat maksuttomia.

Tarvitset asiointioikeuden

Jotta voit asioida yrityksen puolesta sähköisessä asioinnissa, sinulla tulee olla oikeus edustaa yritystä esim. kaupparekisteriin merkittyjen roolien kautta tai erillisellä sähköisellä suomi.fi-asiointivaltuudella Painelaitteisiin liittyvien tietojen ilmoittaminen

Valtuuksia hallinnoidaan suomi.fi/valtuudet-sivustolla, josta löytyy myös tarkemmin ohjeita esimerkiksi siihen kuinka yritys voi valtuuttaa työntekijänsä asioimaan yrityksen puolesta. Jos asioit yksityishenkilönä, et tarvitse erillistä suomi.fi-valtuutta vaan voit tunnistautua asiointipalveluun suoraan esim. pankkitunnuksia käyttäen.

Uusilta käytönvalvojilta pyydetään suostumus vastuutehtävään sähköisesti

Ilmoitettavilta uusilta käytönvalvojilta tai varavalvojilta vaaditaan suostumus vastuutehtävään. Tukes pyytää suostumusta sähköisesti sen jälkeen, kun ilmoitus käytönvalvojasta on tehty asiointipalvelussa. Ilmoituksessa nimetylle käytönvalvojalle tai varavalvojalle lähetetään automaattisesti sähköpostiin pyyntö käydä vahvistamassa nimeäminen vastuutehtävään.

Vahvista nimeäminen asiointipalvelussa seuraavasti: tunnistaudu palveluun esim. omilla pankkitunnuksillasi ja toimi sen jälkeen palvelussa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Sujuvampaa sähköistä palvelua

Asioinnin muutos liittyy Tukesin uudistettuun painelaiterekisteriin. Aiemmin muutosilmoitukset toimitettiin Tukesiin sähköpostitse. Sähköisen asioinnin ansiosta voit helpommin seurata asioinnin etenemistä ja sitä, milloin tiedot on rekisteröity Tukesiin. Tekemäsi ilmoitukset jäävät talteen asiointipalveluun.

Tukesin ylläpitämässä painelaiterekisterissä on tiedot merkittävä vaaraa aiheuttavista painelaitteista. Painelaitelaissa säädetyt tarkastus- ja ilmoitusvelvollisuudet eivät muutu, vaan muutos koskee ainoastaan tapaa, jolla se tehdään. Tarkastuslaitokset toimittavat jatkossakin tarkastustiedot suoraan Tukesiin. Rekisteröidyn painelaitteen haltijan tai omistajan velvollisuus on ilmoittaa muutoksista Tukesiin.

Kun painelaitteen omistajaksi tai haltijaksi merkityn yrityksen nimi muuttuu, mutta y-tunnus pysyy ennallaan, ei muutoksesta tarvitse enää ilmoittaa Tukesiin erikseen, sillä saamme tiedot jatkossa suoraan YTJ:stä. 
 

Lisätietoa
Painelaitteiden muutosilmoitukset ja käytöstä poisto
Sähköisen asioinnin valtuudet
Linkki sähköiseen asiointiin
Tiina Rissanen, p. 029 5052 043, [email protected]

 
Sivun alkuun