Hyppää sisältöön

Vapaa-ajan palveluissa tapahtui viime vuonna 36 vakavaa onnettomuutta

Mediatiedote
Julkaisuajankohta 25.2.2021 7.58
Tiedote

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) tietoon tuli viime vuonna 36 vakavaa vapaa-ajan palveluissa tapahtunutta onnettomuutta. Vakavaksi onnettomuudeksi luokitellaan esim. kuolemantapaukset, rankavammat ja isot murtumat. Eniten vakavia onnettomuuksia tapahtui uimarannoilla ja uimahalleissa, ratsastuspalveluissa ja trampoliinipalveluissa. Yhdessätoista onnettomuudessa asiakas kuoli tapaturmaisesti. Näistä kahdeksan oli hukkumisia. Laskettelussa, luontopalveluissa ja moottoriurheilussa kuoli kaikissa yksi asiakas. 

Kolmannes vakavista onnettomuuksista (13 kpl) tapahtui palvelun asiakkaana olleelle alaikäiselle lapselle tai nuorelle. Onnettomuudet tapahtuivat nuorten suosimissa palveluissa, esim. uinnissa, ratsastuksessa, trampoliinipuistoissa ja leikkipaikoilla. 

Ilmoituksia asiakkaan loukkaantumisesta palvelussa tuli yhteensä 177 kpl. Suurin osa loukkaantumisista oli lieviä. 

Vakavien onnettomuuksien määrä pysyi ennallaan 

– Viime vuosi oli palvelusektorilla hyvin poikkeuksellinen. Monet palvelut olivat kiinni matkustus- ja kokoontumisrajoitusten vuoksi. Silti vakavia onnettomuuksia tapahtui suunnilleen sama määrä kuin aiempinakin vuosina, kertoo johtava asiantuntija Mervi Murtonen

Rajoitusten vaikutus palveluiden käyttöön näkyy kuitenkin myös tapaturmatilastoissa. Esim. Lapin moottorikelkkasafareilla on aiempina vuosina loukkaantunut vakavasti useampia turisteja. Viime vuonna näitä vakavia loukkaantumisia ei tullut Tukesin tietoon yhtään. 

Koronapandemia vaikutti palveluiden käyttöön eri tavoin: Yleisötapahtumien, matkailu- ja ohjelmapalveluiden sekä monien sisäliikuntapalveluiden käyttö romahti, kun taas monien ulkona tarjottavien liikuntapalveluiden käyttö lisääntyi merkittävästi. Esim. kansallispuistot, frisbeegolf, golf ja ratsastus raportoivat lisääntyneistä asiakasmääristä. 

Onnettomuusilmoitusten määrä on lisääntynyt 

Asiakkaiden tekemien reklamaatioilmoitusten määrä on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Reklamaatioilmoitukset koskevat onnettomuuksia tai asiakkaan havaintoja palvelun aiheuttamista vaaroista.

– Asiakkaiden tekemien ilmoitusten määrän kasvu ei välttämättä vielä kerro palveluiden turvallisuuden laskusta, vaan siitä, että kuluttajat osaavat nyt ilmoittaa meille palveluissa havaitsemistaan vaaroista ja onnettomuuksista, Murtonen sanoo.

–  Onnettomuuksista ilmoittaminen on palveluntarjoajan lakisääteinen tehtävä. Valitettavasti kaikki onnettomuudet eivät kuitenkaan tule Tukesin tietoon. Kuka tahansa voi  ilmoittaa palvelussa havaitsemastaan vaarasta tai onnettomuudesta Tukesiin, Murtonen sanoo.

– Tukesin tehtävänä on varmistaa, että palveluntarjoaja huolehtii asiakkaiden turvallisuudesta ja että vastaavia onnettomuuksia ei tapahtuisi jatkossa, Murtonen jatkaa. 

Vastuu turvallisuudesta on palveluntarjoajalla 

Vastuu palvelun turvallisuudesta on aina palveluntarjoajalla. Tukes valvoo kuluttajapalveluiden turvallisuutta riskiperusteisesti vuosittaisen valvontasuunnitelmansa mukaisesti. Tukes ei ennakkotarkasta uusia palveluita tai palvelukohteita.

Tukesin valvonnan painopisteitä viime vuonna olivat: ulkoilu- ja vaellusreitit, hissipyöräily, vapaalasku palveluna, ratsastuskilpailut ja kuntien tapahtumatoimistot. Tukes teki palveluihin 243 tarkastusta, joista 67 tarkastuksella (27%) havaittiin vakavia puutteita, joista annettiin palveluntarjoajalle kehotus niiden korjaamiseksi.

Esimerkkejä kuluttajapalveluiden vakavista onnettomuuksista vuodelta 2020

  • Henkilö sukelsi uimalaiturilta pää edellä pohjaan ja halvaantui. 
  • Ratsastaja putosi hevosen selästä, seurauksena sisäelinvamma.
  • Lapsi löydettiin veden alle vajonneena uimahallista ja todettiin kuolleeksi.
  • Laskettelija osui aitatolppaan rinteen sivussa, meni tajuttomaksi ja sai ruhjeita.
  • Lapsi laski pulkalla lauta-aidan ali, meni tajuttomaksi ja sai kasvoihinsa ruhjeita.

Lisätietoja: Johtava asiantuntija Mervi Murtonen, p. 029 5052 080
[email protected]

Linkki Tukesin verkkosivulle: Ilmoita vaarallisesta palvelusta

Kuluttajille tarjottavat palvelut
 
Sivun alkuun