Hyppää sisältöön

Tukesin chatbot Tuure vastaa kuluttajan tuotehuoliin

Julkaisuajankohta 29.8.2023 10.09
Uutinen

Tukes on ottanut kokeilukäyttöön tekoälyä hyödyntävän virtuaalisen assistentin eli chatbotin, jota kutsutaan nimellä Tuure.

Tuure on tarkoitettu yksityishenkilöiden tuoteturvallisuuskysymyksiin. Se tarjoaa yleisiä ohjeita kysymyksissä, joita yksityishenkilöt kysyvät usein Tukesilta. Tuure ei pysty kertomaan yksittäisten tuotteiden käytöstä tai koostumuksista. Se ohjaa esim. seuraavissa aiheissa:

  • kemikaaleihin liittyvät huolet
  • tuotteiden turvallisuus
  • käyttöohjeet.

Tuure löytyy tukes.fin etusivulta ja Kuluttajille-osiosta. Chatbot toimii kokeiluvaiheessa vain suomeksi.

Tuurea koulutetaan jatkuvasti. Alkuvaiheessa käyttäjiltä tarvitaan kärsivällisyyttä, sillä Tuure ei osaa vastata ihan kaikkeen. Chatbotin vastaukset ovat Tukesin asiantuntijoiden kirjoittamia. Tuure ei tarjoa live chat -mahdollisuutta eli sieltä ei tavoita Tukesin asiantuntijoita.

Chatbot-kokeilu kestää tämän syksyn ajan. Tuurea kehitetään palautteen ja käytön perusteella. Chatbotista voi antaa palautetta sulkemalla chat-ikkunan, jonka jälkeen esiin tulee palautenäkymä.

Tuure pyrkii vastaamaan yksityishenkilöiden tuotehuoliin ja ohjaamaan heidät oikean tiedon pariin. Chatbot ei korvaa muita asiakaspalvelukanavia, vaan ne toimivat kuten ennenkin.

 

Lue lisää: 
tukes.fi/chatbot
 

 
Sivun alkuun