Turvallisesti rinteessä – vinkkejä laskettelijoille

Tukes
13.2.2017 15.25
Tiedote

 

Mitä laskettelijan ja lautailijan on hyvä tietää turvallisuudesta? Millaisia riskejä lajeihin liittyy ja mitkä ovat yleisimpiä tapaturmia? Mitä laskettelija voi itse tehdä tapaturmien ehkäisemiseksi?

kuva_4_laskettelu
Lumilautailu ja laskettelu ovat suosittuja koko perheen harrastuksia. Noin 900 000 suomalaista käy vähintään kerran vuodessa rinteessä laskettelemassa tai lautailemassa. Lajeihin liittyy monia riskejä, joita voi ennakoida ja ehkäistä.

Laskettelukeskukset vastaavat rinneturvallisuudesta, rinteiden kunnosta, rinnesäännöistä ja laskettelijoiden opastamisesta. Laskettelija voi myös itse vaikuttaa turvallisuuteensa monella tavalla. Hyvät  perustaidot ja lihaskunto, kypärän käyttö ja rinnesääntöjen noudattaminen – siinä hyvät lähtökohdat turvalliseen lasketteluun ja lautailuun.

Laskettelijoilla polvivammat yleisimpiä, lautailijoilla rannevammat

Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen (SHKY) tilastojen mukaan Suomen hiihtokeskuksissa sattui viime vuonna noin 1900 tapaturmaa.  Suurin osa tapaturmista tapahtui merkityissä rinteissä ja suksilla laskettaessa. Useimmiten loukkaantuminen johtui kaatumisesta. Yleisimpiä vammoja olivat polvivammat (23,4%) ja rannevammat (14,7%).

rinnetapaturmat_2016


Kuva 2: Hiihtokeskuksissa sattuneet laskettelu- ja lautailutapaturmat  2015-2016 (Lähde:  www.ski.fi )

Loukkaantuneista 85,8 prosenttia käytti kypärää, alle neljä prosenttia selkäpanssaria, alle puoli prosenttia rannetukia ja 14,3 prosenttia laski ilman mitään turvavarusteita.

Lumilautatapaturmia sattui hiihtokeskuksissa yhteensä 573 ja yleisimpiä olivat rannetapaturmat (noin 35%). Lumilautailijoista 515 käytti kypärää, näistä 25 myös selkäpanssaria ja seitsemällä oli rannetuet.

Kypärän käyttö yleistynyt

Kypärän käyttö on lisääntynyt huomattavasti viime vuosien aikana, kertoo SHKY:n toiminnanjohtaja Harri Lindfors. Nykyisin yli 85 prosenttia laskettelijoista käyttää kypärää, naisista hieman useampi kuin miehistä. Lapset ja nuoret käyttävät kypärää huomattavasti enemmän kuin varttuneempi väki: 7–12-vuotiaista peräti 95 prosenttia ja 13–17-vuotiaista 93 prosenttia käyttää lasketellessa ja lautaillessa kypärää.

Urheilulääkärien mukaan kypärä estää 60–90 prosenttia aivovammoista. On kuitenkin hyvä muistaa, että suojaimet eivät estä kaikkia vammoja. Erityisesti kovassa vauhdissa loukkaantumisia tapahtuu suojaimien käytöstä huolimatta. Turvallisuuteen vaikuttavat myös laskettelijan ja lautailijan kunto ja taidot, sää, rinteen vaikeusaste ja olosuhteet, varusteet sekä rinnesääntöjen noudattaminen.


werneri
Aloittelijan on hyvä hankkia perustaidot vaikkapa hiihtokoulussa, joita järjestävät useimmat hiihtokeskukset. Ammattilaisen opastuksessa laskettelija oppii oikean laskettelutavan, jarruttamisen ja kaatumisen sekä saa tietoja rinnesäännöistä ja muusta turvallisuudesta.


 

Miten voit itse ehkäistä laskettelu- ja lautailuvammoja?

  • Käytä kypärää ja muita tarvittavia suojaimia! Selkäpanssari on hyvä suojain sekä laskettelijoille että lautailijoille. Lautailijoiden kannattaa käyttää myös rannetukia.

  • Hanki lajin vaatima peruskunto. Erityisesti reisilihasten ja keskivartalon lihasten on hyvä olla kunnossa rinteeseen mennessä.

  • Opettele lajin perustaidot hiihtokoulussa.

  • Lämmittele ja verryttele ennen rinteeseen menoa.

  • Valitse rinne taitotasosi mukaan.

  • Tutustu hiihtokeskuksen rinnesääntöihin ja noudata niitä.

  • Tutustu suorituspaikkoihin, kuten hyppyreihin, etukäteen.

  • Älä mene rinteeseen päihtyneenä!


Lapsen kanssa rinteessä

Hiihtokoulujen Werneri-kursseilla lapsi oppii laskettelun perustaidot turvallisesti ja hauskasti. Werneri-hiihtokoulut löydät täältä. Ski.fi:n YouTube-kanavalta löydät paljon Wernerin hiihtokouluvideoita.

 



Lue lisää SHKY:n sivuilta:

Muista nämä lapsen kanssa rinteessä
Valitse lapselle välineet oikein
Rinteeseen lapsen ehdoilla

.......................

Liitteet:  Rinnetapaturmat tilasto 2015-2016 (SHKY)

Juttua varten on haastateltu Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtajaa Harri Lindforsia.
Tekstit:Paula Kuusio, Tukes
Lähde:  www.ski.fi
Kuvat: www.ski.fi