Valikko

Kilauta kaverille – verkostosta tukea turvallisuuden parantamiseen

7.5.2020 9.00
Uutinen

Kauneudenhoitoalalla monet toimijat jakavat kokemuksia ja pyytävät neuvoja esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa. Monet palveluyritykset ja työyhteisöt ovat pieniä, joten vertaistukea haetaan laajemmin alan muiden toimijoiden keskuudesta. Vertaistuki ja alan sisäinen sparraaminen parantavat työn laatua ja turvallisuutta. Myös Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) kannustaa palveluntarjoajia jakamaan turvallisuuteen liittyviä hyviä käytäntöjä.

Isommissa, usean toimipisteen työyhteisöissä vertaiskanavat toimivat myös yrityksen sisäisessä turvallisuuden- ja laadunhallinnassa. Kauneushoitolaketju Blue Lagoon Oy käyttää vertaisverkostoa työyhteisön pääasiallisena viestintäkanavana. Slack-alustalle on rakennettu laaja verkosto ryhmiä ja tiimejä, kullekin palvelulle omansa. Ryhmissä käydään jatkuvasti keskustelua mm. trendeistä, tekniikoista, tuotteista ja ajankohtaisista asioista sekä konsultoidaan kollegoita. Asiakasturvallisuus paranee, kun kaikilla on yhteinen tietotaso ja tieto kulkee.

- Olemme kehittäneet viestintäkanavan, joka toimii ilman, että paikan päällä tarvitsee olla. Käytämme toki myös henkilökohtaista konsultointia ja ohjausta liikkeissä, mutta samaan aikaan on haastavaa olla 4 eri toimipisteessä. Tämä on toiminut meille täydellisesti, kertoo Blue Lagoonin omistaja Sini Virtanen.

- Jokainen myös näkee vastauksen konsultaatioon ja se on aina mahdollisuus oppia, Virtanen tiivistää.

Kädet pitävät kiinni toisistaan.

Kuva: Pixabay

Ota hyvä käytäntö omaan käyttöön

Turvallisuustietojen ja -taitojen jakaminen on tärkeää kaikissa kuluttajapalveluissa. Sovella esim. seuraavia vinkkejä:

  1. Mieti, mikä olisi omaan palveluusi sopiva vertaisverkko – muutama tuttu, lähialueen muut toimijat, vai kenties vielä laajempi, koko alan kattava yhteisö?
  2. Määrittele ja rajaa verkoston aihepiiri ja tarkoitus: Mitä asioita käsitellään ja mitä ei? Toiset ryhmät voi olla järkevää rajata tiukasti, kun toisissa vapaamuotoinen keskustelu toimii paremmin.
  3. Kaikenlainen turvallisuustieto on jakamisen arvoista. Tietoa kannattaa jakaa niin uusista ideoista ja havainnoista kuin eteen sattuneista ongelmista. Joku muu on jo saattanut ratkoa saman ongelman.
  4. Turvallisuustiedon jakaminen ja vertaistoiminta ovat kaikkien etu. Kun jakaa tietoa, yleensä myös hyötyy itse.
  5. Vertaisverkosto voi rikastaa erityisesti pienten yritysten osaamista ja kokemuspohjaa. Kilauta siis kaverille ja vaihtakaa turvallisuuskuulumisia!

Mitä hyvät käytännöt ovat?

Vuonna 2020 Tukes julkaisee joka kuukausi hyviä käytäntöjä kuluttajapalveluiden asiakasturvallisuudesta verkkouutisissaan. Tavoitteena on jakaa turvallisuusvinkkejä eri palvelusektoreiden välillä, lisätä positiivista turvallisuusuutisointia ja nostaa esiin sitä hyvää työtä, jota eri palveluissa on jo pitkään tehty asiakkaiden turvallisuuden parantamiseksi.

Lisätietoja:

ylitarkastaja Annina Nyholm, puh: 029 505 2069, [email protected]

Kauneudenhoito- ja kehonmuokkauspalveluiden turvallisuusohjeita Tukesin verkkosivuilla

Muut Hyvä käytäntö -uutiset