Valikko

Blogi: Selkeä kieli on asiakkaita varten – ja kaikkien etu

15.10.2019 11.21
Tiedote

Viime syksynä saimme tunnustusta Vuoden selväsanainen -kisassa. Kotimaisten kielten keskus myönsi kunniamaininnan verkkosivu-uudistushankkeellemme, jossa kiinnitimme erityistä huomiota selkeään kieleen.

Kyse oli pitkälti sisäisten toimintatapojemme ja ajatusmalliemme uudistamisesta. Arvioimme kuitenkin, että se, mitä teimme ja mitä siitä opimme, saattaisivat olla hyödyksi myös muille.

Vaatimus ymmärrettävästä sisällöstä laissa digitaalisten palveluiden tarjoamisesta tekee hallintolain 9 pykälästä nyt entistä ajankohtaisemman.

Asiakas ensin

Verkkosivu-uudistuksen alusta asti oli selvää, että teemme tukes.fi-sivustoa asiakkaitamme varten. Teetätimme heti alkajaisiksi käyttäjätutkimuksen ja perusteellisen sukelluksen verkkosivuston analytiikkaan.

Palvelumuotoilun keinoin syntyivät käyttäjäpersoonat, joille aloimme rakentaa uutta sivustoa.

Selkeä kieli kannustaa vastuullisuuteen

Yksi Tukesin strategisista valinnoista on kannustaa toimijoita vastuullisuuteen. Miten se on mahdollista, jos asiakkaamme eivät ymmärrä, mitä tarkoitamme, kun käytämme ilmaisuja talouden toimija tai asettaa saataville markkinoilla?

Sisältöstrategiassa nostimme asiakkaamme keskiöön ja linjasimme, että sivustomme tehtävä on opastaa ja ohjeistaa lainsäädännön noudattamisessa, ei siis sanasta sanaan toistaa lainsäädäntöä. Lainsäädäntölinkit kyllä löytyvät verkkosivuiltamme edelleen, useimmiten sivun lopusta.

Halusimme, että sivuillamme käytettävä kieli olisi mahdollisimman selkeää ja yhtenäistä. Järjestimme verkkokirjoittamisen koulutuksia henkilöstöllemme, myös esimiehille ja johdolle. Lisäksi laadimme kirjoitusohjeistuksen ja mallitekstejä, intrasivun aiheesta ja jopa listan vältettävistä ja suositeltavista sanoista.

Tukesissa tekstejä kirjoittivat pääasiassa asiantuntijamme. Kannustimme luetuttamaan tekstejä kollegoilla. Kun tekstit oli kirjoitettu, ne käytiin vielä viestinnän kanssa läpi ennen julkaisua.

Työ jatkuu

Ensiarvoisen tärkeitä koko työssä olivat yhteinen päämäärä ja johdon tuki. Liikaa ei voi myöskään korostaa vuoropuhelun, rohkaisemisen ja kärsivällisyyden merkitystä.

Tukes.fi-uudistuksen yhteydessä teimme ison työn, mutta valmista ei ole meillä vieläkään, täydellisestä puhumattakaan. Jos se koskaan on mahdollistakaan.

Selkeäkielisyyteen motivoivat paitsi lainsäädäntö, myös mm. parantunut tekstien laatu ja hakukoneoptimointi. Selkeäkielisyys on kaikkien etu.

Meillä Tukesissa on yhdessä tekemisen meininki ja yhteinen päämäärä edistää selkeäkielisyyttä. Jos bongaat sivuiltamme epäselvän kohdan tai ilmaisun, kuulemme siitä mielellämme viestintapalvelut(at)tukes.fi.

Työ jatkuu, asiakkaitamme varten.

Mirva Kipinoinen

Mirva Kipinoinen

viestintäjohtaja

@MirvaKi