Hyppää sisältöön

Asiakastutkimuksesta eväitä toiminnan kehittämiseen

Julkaisuajankohta 23.11.2023 10.19
Uutinen

Syksyllä 2023 tehdyn asiakastutkimuksen perusteella Tukesin asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä yhteistyön sujuvuuteen ja Tukesin luotettavuuteen sekä asiantuntemukseen. Tukes toteutti asiakastutkimuksen yhteistyössä Innolinkin kanssa.

Asiakastutkimukseen vastanneet Tukesin asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä yhteistyöhön Tukesin henkilöstön kanssa. Tukesin henkilöstö saa vastaajilta kiitosta asiantuntijuudesta, yhteistyön sujuvuudesta, valmentavasta otteesta sekä asiakaspalvelusta.

Vastaajista 80 prosenttia pitää Tukesin toimintaa turvallisuuden ja luotettavuuden edistäjänä vaikuttavana. Tukesin maine on asiakkaiden keskuudessa hyvällä tasolla (4,1, asteikolla 1-5). Asiakkaat arvostivat myös Tukesin vahvaa asiantuntemusta ja toiminnan tieto- ja faktapohjaisuutta.

Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina ja sähköpostikyselynä syyskuussa 2023, ja siihen vastasi 371 Tukesin asiakasta. Pääosa vastaajista on yrityksien edustajia, tavallisimmin asiantuntija- tai johtotehtävissä. 65 prosenttia vastanneista on asioinut Tukesin kanssa kolme kertaa tai useammin kolmen viime vuoden aikana.

Asiakasymmärryksen lisääminen tulevan vuoden tavoitteena

Kehittämiskohteiksi tutkimuksen vastausten perusteella nousivat esimerkiksi asiakkaiden tarpeiden entistä parempi ymmärtäminen ja sähköisten palveluiden kehittäminen.

– Jatkossakin kehitämme toimintaamme asiakkaitamme kuunnellen. Yhteistyössä eri toimijoiden välillä sekä asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisessä on aina mahdollista olla vieläkin parempi, summaa Tukesin pääjohtaja Kimmo Peltonen tutkimuksen antia.

Tukes panostaa tulevana vuonna erityisesti asiakaskokemuksen kehittämiseen uudella strategisella hankkeella. Hankkeessa määritellään asiakaslähtöisyyden tavoitteet ja mittarit sekä kehitetään Tukesin asiakaslähtöisyyteen liittyviä prosesseja ja toimintamalleja. Hanketta vetämään on Tukesissa nimitetty asiakaskokemuspäällikkö Sanna Pasanen, joka aloittaa tehtävässä 1.12.2023.

Lue lisää:

Tukesin asiakastutkimus

Lisätietoja kyselystä:

tutkimus- ja kehitysjohtaja Minna Päivinen, p. +358 295 052 685, [email protected]

 
Sivun alkuun