Komissio ehdottaa EU:n kemikaalisäädösten yksinkertaistamista
Euroopan unionin komissio pyrkii vahvistamaan Euroopan talouskasvua ja ehdottaa tavoitteen saavuttamiseksi useita toimia. Näihin kuuluvat muun muassa aloitteet säädösten yksinkertaistamiseksi ja niiden toimeenpanon tehostamiseksi. Komissio julkaisi heinäkuussa 2025 toimintasuunnitelman, jonka tavoitteena on vahvistaa ja nykyaikaistaa EU:n kemianteollisuuden kilpailukykyä. Samalla se antoi asetusehdotuksen, joka muuttaisi CLP-, kosmetiikka- ja lannoitevalmisteasetuksia.
Osana EU:n kilpailukyvyn parantamiseen tähtääviä toimiaan komissio antoi kuudennen yksinkertaistamista koskevan ehdotuksensa koontisäädökseksi (ns. VI kemikaaliomnibus). Sillä muutettaisiin samalla kertaa kolmea EU-asetusta: aineiden ja seosten luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskevaa asetusta (EY N:o 1272/2008, CLP-asetus), kosmeettisia valmisteita koskevaa asetusta (EY No 1223/2009, kosmetiikka-asetus), sekä lannoitevalmisteita koskevaa asetusta (EU 2019/1009). Näistä CLP- ja kosmetiikka-asetukset kuuluvat Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) toimialaan, ja Tukes on näiden asetusten toimivaltainen viranomainen ja valvoo niiden noudattamista.
Omnibussäädöksen tarkoituksena on vähentää säännösten noudattamisesta kemianteollisuudelle aiheutuvia kustannuksia ja vähentää teollisuuden ja viranomaisten hallinnollista taakkaa. Toimenpiteiden odotetaan säästävän teollisuudelle vuosittain vähintään 363 miljoonaa euroa. Komission mukaan ehdotetut muutokset eivät vaikuttaisi alentavasti ihmisen terveyden tai ympäristön suojelun tasoon. Se on laatinut valmisteluasiakirjan (ns. staff working document) ehdottamiensa muutosten perusteluista vaikutusten arvioinnin sijaan.
Ehdotettuja muutoksia CLP-asetukseen
CLP-asetuksen yksinkertaistamista tavoittelevat uudistukset koskevat tiettyjä vaarallisten kemikaalien merkintäsääntöjä, mainostamista ja etämyyntiä. Ehdotetuilla muutoksilla peruutettaisiin joitain CLP-asetuksen hiljattain julkaistuja muutoksia CLP-asetuksen revisiossa (EU 2024/2865). Lisäksi komissio ehdottaa CLP-asetuksen revision soveltamisen määräaikojen lykkäämistä ns. stop the clock -asetuksella.
Komissio sallisi joustavammat varoitusetikettien luettavuutta, kuten fonttikokoa ja riviväliä, koskevat merkintäsäännöt. Etiketissä kemikaalin toimittajan yhteystiedoksi sallittaisiin sähköinen yhteystieto puhelinnumeron sijaan. Pienten pakkausten sekä huoltoasemien pumppujen merkintäsääntöjä helpotettaisiin. Komissio poistaisi tarkan määräajan kemikaalin uudelleen etiketöinnistä tilanteessa, jossa aineen tai seoksen luokitus muuttuu vakavammaksi.
Mainontaa koskevat CLP-asetuksen revisiossa tehdyt muutokset muutettaisiin koskemaan ainoastaan kuluttajille myytäviä tuotteita. Lisäksi vaarallista kemikaalia koskevia tietoja ei enää vaadittaisi mainonnassa, vaan riittäisi, että mainonnan yhteydessä kehotettaisiin vakiolausekkeella asiakasta lukemaan tuotteen etiketti ennen käyttöä.
Velvoitetta antaa vaarallisen kemikaalin merkintätiedot etämyynnin yhteydessä muutettaisiin koskemaan ainoastaan kuluttajaa koskevaa etämyyntiä.
Ehdotettuja muutoksia kosmetiikka-asetukseen
Kaksi keskeistä kosmetiikka-asetuksen uudistusta koskevat tiettyyn käyttöön sallittuja aineita kosmeettisissa valmisteissa ja kielletyiksi tai rajoitetuiksi tulevia aineita.
Komissio ehdottaa kosmetiikka-asetukseen uutta artiklaa, jonka nojalla voitaisiin lisätä uusia sallittuja aineita asetuksen liitteisiin IV (sallitut väriaineet), V (sallitut säilöntäaineet) ja VI (sallitut UV-suodattimet). Nykyasetuksessa ei ole kuvattu tällaista menettelyä, joten uudistus toisi toimijoille selvyyttä hyväksymisprosessiin.
Komissio ehdottaa myös muutoksia asetuksen 15 artiklaan, joka säätää syöpää aiheuttavien, perimää vaurioittavien ja lisääntymiselle vaarallisten aineiden (ns. CMR-aineet) käytöstä kosmeettisissa valmisteissa. Nykyasetuksen mukaan CMR-aineiden käyttö kosmeettisissa valmisteissa kielletään automaattisesti. Poikkeuksellisessa tilanteessa lupa CMR-aineen käytölle voidaan kuitenkin myöntää, jos teollisuus puolustaa muutoin kielletyksi tulevaa kategorian 1 tai 2 CMR-ainetta, ja jos asetuksessa mainitut kriteerit poikkeuksen myöntämiselle täyttyvät. Kategorian 1 CMR-aineille on asetuksessa tiukemmat poikkeuskriteerit kuin kategorian 2 aineille, sillä kyse on aineista, joiden tiedetään tai oletetaan aiheuttavan CMR-vaikutuksia ihmisillä.
Komissio ehdottaa nyt, että kategorian 1 CMR-aineita koskevaa poikkeusmenettelyä muutettaisiin luopumalla kahdesta poikkeusmenettelyn kriteeristä ja selkeyttämällä toista jäljelle jäävää kriteeriä vaihtoehtoisen aineen tunnistamisesta. Vaihtoehtoiselta aineelta vaadittaisiin mm. vastaavaa toimintoa, samanlaista vaikutusta ja tehotasoa kosmeettisessa valmisteessa kuin korvattavaksi tulevalla CMR-aineella. Lisäksi vaihtoehtojen soveltuvuuden analysoinnissa olisi voitava ottaa huomioon myös taloudelliset näkökohdat, kuten uudelleenformuloinnin kustannukset.
Lisäksi komissio ehdottaa, että jos aine luokitellaan CMR-aineeksi vain hengitettynä tai nieltynä – eikä ihon kautta altistumisen suhteen – sitä ei automaattisesti kiellettäisi 15 artiklan nojalla. Komission mukaan tällaisen CMR-aineen käytöstä aiheutuvat riskit eivät olisi samalla tasolla ihon kautta altistumisen kanssa, sillä kosmeettisia valmisteita ei ole tarkoitus niellä tai hengittää. Jos tällaisen aineen käytöstä nousisi kuitenkin huoli, komissio voisi pyytää kuluttajien turvallisuutta käsittelevää tiedekomiteaa arvioimaan aineen turvallisuuden.
Komissio ehdottaa myös, että kielletyiksi tai rajoitetuiksi tulevien CMR-aineiden käyttöaikaa kosmeettisissa valmisteissa pidennettäisiin nykyisestä 15 kuukauden aikarajasta, jotta yritykset ehtisivät sopeutua uusiin vaatimuksiin. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että CMR-ainetta sisältävää kosmeettista valmistetta voisi olla markkinoilla myytävänä viiden vuoden ajan siitä, kun aine on saanut CMR-luokituksen CLP-asetuksen nojalla.
Asetusehdotuksen käsittely
EU:n lainsäädäntöprosessin mukaisesti Euroopan parlamentti ja EU:n neuvosto arvioivat komission asetusehdotusta ja neuvottelevat siitä ennen kuin ehdotuksesta voi tulla sitovaa lainsäädäntöä. Neuvottelujen seurauksena ehdotukseen voi siis tulla vielä muutoksia.
Lisätietoja
Komission ehdotus asetusten (EY) N:o 1272/2008, (EY) N:o 1223/2009 ja (EU) 2019/1009 muuttamisesta tiettyjen kemikaalien vaatimusten ja menettelyjen yksinkertaistamisen osalta ja ehdotuksen liite
Komission lehdistötiedote: Komissio vahvistaa eurooppalaista kemianteollisuutta
CLP-asetuksesta CLP-asetus | Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)
Uutinen CLP-asetuksen revisiosta (EU 2024/2865) Uusia vaatimuksia vaarallisille kemikaaleille | Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)
Kosmetiikka-asetuksesta Kosmetiikka | Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)