FI SV EN

Blogi: Omalla vastuulla – verkkokauppa haastaa tuoteturvallisuuden

21.11.2018 11.30
Uutinen

Näyttää samalta, ja niin paljon halvempi! Täällä 10 euroa, mutta suoraan kaukomailta vain euron, ja postikulutkin mukana! Miksi maksaisin enemmän samasta – vai onko se sama – tuotteesta?

Tällaisia keskusteluja on some pullollaan. Tänä syksynä keskustelua viritti myös Tukesin ja 13 muun organisaation #omallavastuulla-kampanja. Kampanjan avulla halusimme kiinnittää kuluttajien huomion siihen, että kun kuluttajana tilaat tuotteita EU:n ulkopuolelta, olet liikkeellä omalla vastuulla. Euroopasta ei silloin löydy vastuutahoa, jolle voisit vaarallisen tuotteen palauttaa ja jolta voisit vaatia korvauksia.  

Osana kampanjaa ja saadaksemme tietoa EU:n ulkopuolisten verkkokauppojen tuotteista me Tukesissa testautimme ja selvitimme syyskuussa noin 30 tuotteen turvallisuutta ja vaatimustenmukaisuutta. Hankimme tuotteet riskiperusteisesti EU:n ulkopuolella sijaitsevilta verkkokauppa-alustoilta. Yhtä tuotetta lukuun ottamatta jokaisessa oli turvallisuuspuutteita, monissa jopa erittäin vakavia. Tällaisten tuotteiden osalta Tukes voi vain pyytää poistamaan tuotteen myynnistä, jos verkkokauppa on tehnyt EU:n kanssa sopimuksen olla mukana ns. pledgessä.

Tuoteturvallisuuden valvonta kuuluu Tukesin perustehtäviin - Suomessa

Suomen viranomaiset voivat valvoa vain suomalaissa verkkokaupoissa myytäviä tuotteita. EU:n muut maat valvovat vastaavasti omia markkinoitaan. EU:n alueella toimivat yritykset vastaavat siitä, että heidän valmistamansa ja maahantuomansa tuotteet täyttävät turvallisuus- ja muut vaatimukset. Ostosreissuilla EU:n ulkopuolisissa verkkokaupoissa kuluttaja tarvitsee siis uudenlaista osaamista ja tuotteeseen ja sen myyntiehtoihin kannattaa perehtyä tarkemmin.

Kampanja herätti keskustelua niin verkkokaupan puolesta kuin sitä vastaan. Keskusteluissa kerrottiin niin onnistuneista kuin epäonnistuneista ostoksista. Esille nousi turvallisuuden lisäksi myös monia yhteiskunnan rakenteita koskevia näkökulmia, kuten ulkomaisten verkkokauppojen vaikutukset työllisyyteen, turhien tavaroiden kuljettaminen toiselta puolelta maapalloa Suomen jätehuollon rasitteeksi, kuljettamisen aiheuttamat ympäristöhaitat, kehittyvien maiden postikuljetusten tukeminen, tuotteiden soveltuvuus kierrätykseen jne.

Kaupankäynnin tavat muuttuvat nyt kovaa vauhtia ja keskustelua eri näkökulmista on tarpeen käydä. Jokainen kuluttaja tekee kuitenkin valintansa omista lähtökohdistaan ja tarpeistaan käsin.

Tukes on kiinnostunut kuluttajien turvallisuudesta, ja kaupoissa myytävien tuotteiden turvallisuuden ja vaatimustenmukaisuuden valvonta on Tukesin perustehtäviä. Monenkaan tuotteen turvallisuutta ei voi arvioida pelkän kuvan perusteella, vaan tarvitaan tietoa ja testaustuloksia tuotteiden rakenteesta, materiaaleista, asiakirjoista, merkinnöistä ja käyttöohjeista. Jos Tukesissa havaitsemme tuotteessa puutteita, määräämme valmistajan tai maahantuojan korjaamaan tuotteen tai poistamaan sen myynnistä tai kuluttajilta. Voimme periä myös testauskulut. Samanlainen toiminta ei päde EU:n ulkopuolella oleviin verkkokauppoihin tai alustoihin.

Verkkokauppa luo tarvetta uudenlaiselle sääntelylle

Tällä hetkellä eri tahoilla käydään vilkasta keskustelua siitä, miten voitaisiin varmistaa, että EU:n alueelle ilman välikäsiä päätyvät tuotteet olisivat EU:n vaatimusten mukaisia ja varmistettaisiin tasapuoliset kilpailuolosuhteet kaupankäynnille riippumatta tuotteen lähtömaasta tai logistisesta ketjusta. EU:ssa on valmisteilla markkinavalvontaa koskeva säädös, jolla pyritään varmistamaan EU:n alueelle sellainen taho, joka vastaisi viime kädessä tuotteen turvallisuudesta ja vaatimustenmukaisuudesta. Lisäksi eri tahoilla selvitetään tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuuksia tuotteiden etsimiseen verkkokaupoista.

Kaupankäynnin tapojen suuri murros on meneillään ja tarvitaan nopeasti uudenlaisia keinoja varmistamaan, että myös jatkossa kuluttajien käytössä olevat tuotteet ovat turvallisia.

Vielä ehtii vaikkapa Black Fridayn huippuedullisista tarjouksista löytää kivoja lahjoja läheisille. On hyvä muistaa, että kun sen kivan lahjaidean keksii, kannattaa tutkia tuotteesta annettuja tietoja ehkä tavallista tarkemmin, verrata kuluttajakokemuksia kyseisestä tuotteesta tai verkkokaupasta, tarkistaa, että tuotteen valmistajan tai maahantuojan tiedot löytyvät ja että tuotteen voi palauttaa. Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, niin se ei luultavasti ole totta! 

Omalla vastuulla -kampanjan verkkosivut
Video: Kun tilaat laturin EU:n ulkopuolelta - omalla vastuulla


Video: Kun tilaat lihasmassavalmisteen netistä – omalla vastuulla

Tuiri Kerttula

Tuiri Kerttula
johtaja, tuoteyksikkö
@TKerttula


Valikko