Valikko

Tukes käsitteli viime vuonna yli 200 vapaa-ajan palveluiden onnettomuutta

Mediatiedote 26.2.2020 8.50
Tiedote

Vuonna 2019 Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) käsitteli yhteensä 233 kuluttajapalveluihin liittyvää onnettomuustapausta. Eniten onnettomuusilmoituksia tuli ohjatuilta moottorikelkkasafareilta, rinnekeskuksista, uimahalleista ja kylpylöistä. Ilmoitusten määrää saattaa osittain selittää näiden palveluiden suuri volyymi tai se, että näissä palveluissa onnettomuuksista ilmoittaminen toimii hyvin.

Palveluntarjoajan pitää lain mukaan ilmoittaa Tukesiin, jos kuluttajapalvelussa tapahtuu asiakkaalle vakava onnettomuus tai läheltä piti -tilanne. Viime vuonna palveluntarjoajat tekivät Tukesiin 171 onnettomuusilmoitusta. Palveluntarjoajien tietoisuus ilmoitusvelvollisuudesta on lisääntynyt, ja ilmoituksia on tullut selvästi enemmän kuin edellisenä vuonna. Lisäksi Tukes saa tietoa onnettomuuksista kuluttajilta, viranomaisilta ja mediasta. Valitettavasti kaikki palveluissa tapahtuneet onnettomuudet eivät kuitenkaan tule Tukesin tietoon.

Onnettomuuksien lisäksi Tukes käsitteli viime vuonna 128 muuta tapausta koskien palveluiden lievempiä turvallisuuspuutteita ja läheltä piti -tilanteita. Yhteensä Tukesin käsittelemien tapausten määrä kasvoi noin 17 % vuodesta 2018.

Tukes tarkasti 400 palvelukohteen turvallisuusjohtamisen

Viime vuonna Tukes teki kuluttajapalveluihin 400 turvallisuusjohtamistarkastusta. 39 % tarkastuksista johti palveluntarjoajalle annettuun kehotukseen korjata vakavia turvallisuuspuutteita.

Kehotus annetaan, jos palvelussa on esim. vakava tapaturmavaara, tai riskien arviointi on kokonaan tekemättä. Palveluntarjoajaa kehotetaan tällöin korjaamaan puutteet määräaikaan mennessä, kertoo vs. ryhmäpäällikkö Mervi Murtonen.

Tarkastuksilla Tukes arvioi palveluntarjoajan asiakasturvallisuuden käytäntöjä kokonaisvaltaisesti. Valvonnan painopistealueita viime vuonna olivat esimerkiksi kiipeilypalveluiden, liikuntahallien, nuorisokeskusten, talviuintipaikkojen, kuntosalien ja hissipyöräilyn asiakasturvallisuus. Valvonta on riskiperusteista, pistokokeenomaista ja valmentavaa.

Tukes tekee lisäksi yhteistyötä eri yhdistysten ja keskusjärjestöjen kanssa turvallisuuden kehittämiseksi. Monesti parhaat palvelukohtaiset ohjeet ja koulutukset ovatkin syntyneet Tukesin ja alan yhdistysten yhteistyön tuloksena. Viime vuonna Tukesin koulutuksia ja luentoja kuluttajapalveluihin liittyen oli yhteensä 47, ja niihin osallistui noin 2200 kuulijaa.

Vuonna 2020 Tukes painottaa palveluiden valvonnassa mm. ulkoilu- ja vaellusreittien, vapaalaskupalveluiden, ratsastuskilpailujen, maauimaloiden, kuntien liikunta- ja leikkikenttien sekä sisäleikki- ja aktiviteettipuistojen turvallisuutta.

Jos vapaa-ajan palvelu on mielestäsi vaarallinen:

1. Ilmoita huolestasi tai havainnoistasi välittömästi palveluntarjoajalle.

2. Voit tarvittaessa tehdä vaarallisesta palvelusta ilmoituksen Tukesiin: Ilmoita vaarallisesta palvelusta.

3. Jos sinulle tapahtuu tapaturma kuluttajapalvelussa, toimi palveluntarjoajan ohjeiden mukaisesti. Tarvittaessa hälytä itse ulkopuolista apua ja soita 112.

4. Jos olet tyytymätön hankkimaasi kuluttajapalvelun sisältöön, toteutukseen tai laatuun, mutta palvelusta ei kuitenkaan ole aiheutunut vaaraa terveydelle tai omaisuudelle, neuvottele ensin palveluntarjoajan kanssa. Tarvittaessa saat neuvotteluapua kuluttajaneuvonnasta.

Kuva: 12 palvelutyyppiä, joista Tukesiin on tullut eniten ilmoituksia onnettomuuksista.

Tukes julkaisee onnettomuuskuvauksia VARO-rekisterissä

Tukes on lisännyt kuluttajapalveluiden onnettomuuskuvauksia VARO-rekisteriin. Rekisteristä löytyy nyt kuvauksia esim. moottorikelkkasafareilla tapahtuneista onnettomuuksista. Lisää kuvauksia julkaistaan vuoden 2020 aikana eri palveluista. VARO-rekisterin tarkoituksena on jakaa tietoa onnettomuuksista niin, että muut palveluntarjoajat voivat oppia onnettomuuksista.

Tukesin valvonnan tarkoituksena on ehkäistä onnettomuuksia ennalta. Tukes ei tee yksityiskohtaista kuluttajapalveluiden onnettomuustutkintaa. Onnettomuustapauksissa Tukes varmistaa valvonnalla, että palveluntarjoaja tekee riittävät toimenpiteet palvelun turvallisuuden varmistamiseksi.

Lisätietoja:

Vs. ryhmäpäällikkö Mervi Murtonen, p: 029 505 2080, [email protected]

Kuluttajille tarjottavat palvelut